Onze Juwel Rio 180 (Benvo)


Die sloot rood Ben, werkelijk zeer fraai 👍
 
In mijn bak zit één Corydoras die is vergeten dat ze tot de meervallen behoort wier gewoonte het is om voedsel van de bodem te vergaren. Dit visje is zichzelf getraind in het zwemmen in de hogere waterlagen tot aan het wateroppervlak toe. Dat is een vermoeiende bezigheid voor een vis die daar niet echt op gebouwd is. Dan is een groot tijgerlotus blad een uitstekende rustplek!
IMG_20210508_113807.jpgIMG_20210508_113811.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hee benvo wat een schitterende bak zeg ! En wat een schitterende planten combinatie , heb jij voor mij misschien een lijstje met de namen van de planten die jij hebt , ik ben al tijd op zoek naar het samenstellen van wat planten en ben zeer onder de indruk . Ik heb dezelfde bak als jou . Ik hoop dat je dat voor me wilt doen 😄😄
 
Ik gooi er wekelijks een aantal stekken an weg, dus geef maar een PM als je interesse hebt.
Groeit net als hoe het eruit ziet, als kool.
 
Vanochtend heb ik mijn planten eens weer stevig gesnoeid. Er is flink wat verwijderd. Ook mijn Staurogyne repens heb ik behandeld. Gewoonlijk snoeit men deze soort door domweg de koppen te verwijderd. De plant heeft sterk de neiging om zijwaarts uit te groeien en vormt aldus een dichte bodembedekking. Ze wortelt dan stevig in de bodem. Maar er komt een moment dat het Staurogyne "dek" te dik wordt. Je moet ze dan radicaal verwijderen knippen en hernieuwd planten. Een te dik dek houdt veel vuil vast en heeft zich, als gezegd, stevig verankerd in de bodem. Dat verwijderen van dat te dikke dek heeft dan tot ongewenst gevolg dat je flink in je bodem moet woelen waar ik op zich niet van hou gezien de mogelijke gevolgen. Daarom werk ik anders. Elk plantje Staurogyne heb ik van begin af telkens uit de bodem getrokken, ze zitten dan nog niet zo vast, de onderbladen worden verwijderd en plantje wordt terug gezet. De plant ontwikkeld dan een stevige rechte wortel, herplanting is gemakkelijk en alles blijf er fris uitzien, immers de bovenbladen blijven. Doordat er een rechte wortel is kan dat ook een volgende keer. De plant haal je gemakkelijk, zonder omwoelen en grond meetrekkend, uit de bodem. Af en toe kort ik de lange rechte wortel ook wat in. Hieronder zie je plaatjes van die rechte wortels. Is dit het beste systeem? Natuurlijk niet, iedereen doet het op zijn af haar manier. Maar voor mij werkt dit prima!
IMG_20210706_101236.jpgIMG_20210706_101241.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hey benvo ,

Laat me allereerst beginnen met WAUW , zeer knappe bak , je ziet zeker envast de motivatie die je er dagelijks insteekt in het resultaat terug komen , elke plant vertoont zijn 100% potentieel , is een enorm knap zicht .

Wel vroeg ik me iets af voor eigen interesse .

Zoals jij zelf wel weet komt er bij zo een grote plante massa de nodige vervuiling kijken ( zwerfvuil , plantensnoeisel , afqtervende bladen etc etc ) wat doe jij om dit onder controle te houden of uit je bak te houden ?

Bijvoordbeeld tijdens het waterverversen schud jij ook even doorheen allen planten etc ?


Deze vraag komt vooral uit eigen interesse , ik probeer mijn bakken hier ook zo goed mogelijk van zwerfvuil.te ontdoen tussen alle bossen van planten etc en kijk graag ook eens hoe dat anderen dit aanpakken uiteraard .


Mvg en alvast bedankt .
 
Dank!

Zwerfvuil heb ik eigenlijk geen last van. Uiteraard speelt hier mee dat ik eigenlijk geen vervuilende vissen heb. Daarbij draag ik zorg voor het regelmatig verwijderen van losse bladeren die je nu eenmaal hebt bij een sterk beplantte bak. Wanneer ik water ververs wapper ik zeker door die planten die gekend zijn om vuil vast te houden. Maar de bodem af zuigen doe ik nooit.
 
Weer een mooie beschrijving ben. Op de foto's zie ik ook dat Staurogyne grover is dan ik in gedachten had.
 
Weer een mooie beschrijving ben. Op de foto's zie ik ook dat Staurogyne grover is dan ik in gedachten had.
Naar mijn mening een van de knapste plantjes die er zijn , en ook zeker en vast nit moeilijk , ik zie het graag in kleine partijen doorheen de mid-voorgrond geplaats , creëert echt een mooi effect :) je hebt ook nog de porto velro variant als ik deze juist schrijf , heefd net een iets andere groei en kleur maar zeker en vast niet minder mooi .
 
Naar mijn mening een van de knapste plantjes die er zijn , en ook zeker en vast nit moeilijk , ik zie het graag in kleine partijen doorheen de mid-voorgrond geplaats , creëert echt een mooi effect :) je hebt ook nog de porto velro variant als ik deze juist schrijf , heefd net een iets andere groei en kleur maar zeker en vast niet minder mooi .
Dankjewel voor de aanvulling.
Ik heb mijn oog inderdaad op dit plantje laten vallen :)
 
Naar mijn mening een van de knapste plantjes die er zijn , en ook zeker en vast nit moeilijk , ik zie het graag in kleine partijen doorheen de mid-voorgrond geplaats , creëert echt een mooi effect :) je hebt ook nog de porto velro variant als ik deze juist schrijf , heefd net een iets andere groei en kleur maar zeker en vast niet minder mooi .
Dit is zeker een mooi plantje maar moet, in elk geval wanneer je ze mooi wilt hebben, veel licht. Ze wordt dan wat paarsig op het blad.
 
Tijdje geleden alweer dat ik deze bak heb gezien, ziet er nog steeds erg gaaf uit, zeer gezonde planten (y)
 
Ben,

Ontzettend balen van je bak. De nachtmerrie van iedere aquariaan. Het was genieten van die mooie plaatjes van jou bak en de info die je hierover deelde. Bedankt daarvoor en hopelijk blijven we wel hier en daar wat berichten van je lezen al ben je dit allemaal weer te boven.

Gr. Ed
 
Ben,

Ontzettend balen van je bak. De nachtmerrie van iedere aquariaan. Het was genieten van die mooie plaatjes van jou bak en de info die je hierover deelde. Bedankt daarvoor en hopelijk blijven we wel hier en daar wat berichten van je lezen al ben je dit allemaal weer te boven.

Gr. Ed
Zie door dit laatste bericht dit topic en geniet van de prachtige foto’s maar lees dan dat er iets is mis gegaan?
Wat is er gebeurd ????
 
Ben,

Ik heb met natte ogen kennis genomen van je bericht in het GMT.
Heel erg balen allemaal. En wat een vervelende timing.
Maar goed, uiteindelijk had het er toch van gekomen.
Nu heeft het lot de boel versneld.
Ik hoop dat iemand je snel kunt helpen met de vissen en planten.

Verder hoop ik ook, dat we je hier nog blijven zien.
En, misschien voor de toekomst een nano bakje??
Zodat je toch nog een heel klein stukje van je hobby kunt behouden….

Nogmaals veel sterkte met alles!

Groet, Marcel.
 
Wat een pech en wat jammer dat je ook gaat stoppen. Ondanks dat ik niet op elke foto reageer haalde ik wel de nodige inspiratie uit je berichten.

groeten Robin
 
Ben, ik lees het nu pas maar wat een ongeluk! Jammer dat je op deze manier geforceerd wordt om te stoppen met de hobby. Jouw bak was een pareltje en mag je trots op blijven.
 
Beste Ben,
Ik wil je sterkte wensen met alles wat je de laatste tijd is overkomen.
Maar ik wil je ook bedanken voor de vele adviezen die je hier hebt gegeven.
Je bent een op en top vakman die een goede discussie nooit uit de weg ging, en altijd direct en eerlijk was.
Ik hoop dat er spoedig betere tijden voor je aanbreken, en wellicht pak je deze fantastische hobby ooit weer op.
 

Terug
Bovenaan