Onze Juwel Rio 180 (Benvo)


Prachtig! Overigens is Lotus taalkundig mannelijk 😁
 

Bijlagen

  • E29DF425-D772-4AAD-8EC4-C3907853CF95.jpeg
    E29DF425-D772-4AAD-8EC4-C3907853CF95.jpeg
    538.8 KB · Weergaven: 102
Het blijft een mooie plantenbak Ben, zo zie je dat goed observeren en een regelmaat in onderhoud tot een prachtige bak kan resulteren :thumbs:
 
Terwijl ik mijn visjes voer valt mijn oog op mijn Nymphaea lotussen. Een groen en een rode; ze blijven toch mooi die planten. Daar geniet ik dus óók van!
 

Bijlagen

  • IMG_20201015_100852.jpg
    IMG_20201015_100852.jpg
    589.7 KB · Weergaven: 148
  • IMG_20201017_200309.jpg
    IMG_20201017_200309.jpg
    428.2 KB · Weergaven: 151
  • IMG_20201017_200318.jpg
    IMG_20201017_200318.jpg
    497.1 KB · Weergaven: 139
Prachtig Ben
Daarom heb ik ook gekozen voor een lotus en ik hoop hem zo laag als jij te kunnen houden .
 
Klopt het dat je alleen het standaard juwel filter gebruikt?
Of zit er ook een extern filter aangesloten?

mvg Ronald
 
Klopt het dat je alleen het standaard juwel filter gebruikt?
Of zit er ook een extern filter aangesloten?

mvg Ronald
Nee, dat klopt niet. In mijn bak zit nog wel het interne filterhuis. Dat bevat nog steeds het verwarmingselement maar ook de aanzuiging van mijn externe JBL 1502. Bovenin het interne filterhuis heb ik, bij wijze van voorfilter ook nog een grove spons zitten, bedoelt ook om aangezogen blad materiaal tegen te houden. Dat kan ik dan eenvoudig verwijderen.
 
Vandaag ben ik vlijtig geweest. Kijkend naar mijn bak zag ik dat er baardalg verscheen vooral laag bij de bodem. Toen ik er wat filtermedium ingooide bleek dat de stroming de bodem ook bij lange na niet haalde. De oorzaak lag bij mijn Staurogyne repens. Veel te hoog opgegroeid! (De opmerkzame lezertjes weten dat er een discutabel verband is tussen stroming en bemesting waaronder CO2?)
IMG_20210103_103800.jpg


Daar moest iets aan gedaan worden. Nu ben ik het opvallend vaak met mezelf eens dus ben ik er meteen aan begonnen. Eerst maar eens alles uit de grond halen. Dat lukt niet maar zo bij Staurogyne want je plukt het als het ware, het breek bij de bodem af. Je moet dus met je vingers in de bodem om ook de wortels uit de grond te halen. Dat maakt een zootje in de bak en een emmer met wortels als bijkomend resultaat.
IMG_20210103_105839.jpg
IMG_20210103_105843.jpg

Maar goed dat trekt wel weer op. Nu is het zaak om van dat geplukte spul in een andere emmer weer bruikbare stekjes te maken.
IMG_20210103_105848.jpg
IMG_20210103_113014.jpg
IMG_20210103_113006.jpg

Dan kan er weer geplant worden in het inmiddels al wat helderder water.
IMG_20210103_130726.jpg

Meteen de tijgerlotussen maar flink uitgedund want ook die staan nu natuurlijk t.o.v. de nieuwe aanplant te hoog op hun steel. Dit soort planten moet je nu eenmaal plagen dus ook dat maar even gedaan.
En nu dus weer afwachten hoe het er na een week of wat weer uitziet. Nu staan wij bakkenisten bekend om ons geduld zoals ik hier vaak lees dus ook dat komt wel in orde. Ook was er nog wat "collateral damage", (merken jullie wel op dat ik mijn talen beheers? ;)) want opvallend veel slakken kwamen er mee met de geplukte planten. Bekend staand als wrede snoodaard behoeft er hier geen verdere uitleg te volgen over hun lot. Afijn het uiteindelijke resultaat is te zien hoewel er nog wel even gefilterd moet worden.
 
Prachtige bak :thumbs:

en natuurlijk mooie bewoners, de combinatie van je scholenvisjes komt mij bekend voor :DD
 
Een bak om van te genieten , daar hoort af en toe onderhoud bij.
Zie dat je Staurogyne uithaalt , je kunt deze ook kortwieken en de mooie toppen ertussen plaatsen .
 
Een bak om van te genieten , daar hoort af en toe onderhoud bij.
Zie dat je Staurogyne uithaalt , je kunt deze ook kortwieken en de mooie toppen ertussen plaatsen .
Dat kan, sterker nog, dat doe ik meestal. Maar Staurogyne groeit dan zijwaarts verder en wortelt op de liggende steeltjes. Op een geven moment is dat niet meer mooi en wordt alles te wild en te hoog. Dan zijn bovengenoemde maatregelen nodig.
 
Mooie bak hoor!

Achteraan in het midden staat Nymphoides SP taiwan toch?
Hoe hou je deze kort en wat voller? Komt dit door de hoeveelheid licht of heb je een bepaalde snoei techniek? 😋
 
Mooie bak hoor!

Achteraan in het midden staat Nymphoides SP taiwan toch?
Hoe hou je deze kort en wat voller? Komt dit door de hoeveelheid licht of heb je een bepaalde snoei techniek? 😋
Regelmatig uitdunnen door de planten die te hoog zijn te verwijderen. Bovendien haal ik regelmatig jonggroei weg wat ik deels weer her-plant.
 

Terug
Bovenaan