Opnieuw beginnen met een bak nu discus


Inderdaad Ed beetje logisch nadenken en je handjes goed wassen als je vieze dingen hebt beet gepakt.
 
Vandaag even getest no2 0 no3 5 nh3 0
Ik heb nu dus ook niet veel nitraat meer wat voor men plantjes dus minder is kan ik nu zeggen van ik moet iets minder gaan verversen om het nitraat wat meer te laten oplopen of is dat niet slim. Ververs nu om de dag 60 procent.
 
Ik zou persoonlijk veel blijven verversen.

Planten vinden dat vele verversen veelal toch niet zo fijn dus zou het voor lief nemen dat het niet ideaal wordt tot je vissen half volwassen zijn en je minder gaat verversen.

Daarnaast als je Anubiassen en Echinodorus Blehri hebt die kunnen wel wat hebben.
 
Ik vind discusvissen prachtig, maar voor mij te moeilijk. Een deskundige ben ik dus zeker niet.
Maar ik wil wel even kwijt dat ik veel waardering heb voor het vele denkwerk dat jij investeert nog voordat je ergens aan begint; chapeau!
 
Zo we zijn weer even verder en de bak draait lekker waterwaarde zijn mooi nu en de vissen doen het goed. 1 discus blijft wat achter in groei hopelijk trekt dat nog bij want hij eet verders goed mee en zwemt vrolijk met de rest mee.
Enige waar ik nog mee zit of ik de uvc erin ga hangen of niet. Ik heb daarvoor een klein filtertje waar een uvc lamp inzit van 9watt.
Weet niet zo goed of het wat zou toevoegen.
IMG_20200322_200203.jpg
 
Wow....zit er schitterend uit

Mvg ronald
 
  • Leuk
Waarderingen: D81
Hele mooie diertjes :thumbs:
 
  • Leuk
Waarderingen: D81
Even een vraagje.
Zie helemaal geen algjes in je aquarium...je hout is brand schoon...je bodem lijkt veel nieuw..zo schoon.
Hoe doe jij dat?
Want volgens mij gebruik jij geen co2?
Geef je je plantjes ook voeding?

Mvg ronald
 
  • Leuk
Waarderingen: D81
Heel gaaf! planten even lekker laten groeien dat ze de overloop wat bedekken en verder niks meer aan doen :DD
 
  • Leuk
Waarderingen: D81
Even een vraagje.
Zie helemaal geen algjes in je aquarium...je hout is brand schoon...je bodem lijkt veel nieuw..zo schoon.
Hoe doe jij dat?
Want volgens mij gebruik jij geen co2?
Geef je je plantjes ook voeding?

Mvg ronald
Ik gebruik geen plantvoeding alleen wat bolletjes in de bodem en ik ververs 3 keer per week 50procent water waarbij ik de bodem schoonmaak en met een stuk filterschuim eventuele algjes van de takken en stenen.
 
Niemand tips over wel of niet het filtertje met uvc erbij plaatsen? Zou het een meerwaarde zijn of niet?
 
Ik heb bij mij standaard UVC aan staan, buiten medicatie momenten. Dus ik zou doen, je houdt de bacteriële druk iets lager, maar een must is het niet
 
  • Leuk
Waarderingen: D81
Zelf werk ik al 25 jaar met discus en heb nog nooit met uvc gewerkt, zal geen kwaad kunnen maar ik vind het overbodig
 
Zelf werk ik al 25 jaar met discus en heb nog nooit met uvc gewerkt, zal geen kwaad kunnen maar ik vind het overbodig
Oke. Ja je hoort heel wisselende dingen ene zweert erbij andere niet. Is nogal lastig een goed oordeel eruit te krijgen wat het nut is.
 
Discussies over het houden van discus vissen duren al jaren.
Het houden van deze vissen is niet zo moeilijk als gesuggereerd wordt, mits je enig ervaring hebt met het houden van tropische vis, het is GEEN beginners vis.
Ik houdt ze al vele jaren gewoon in een 2 meter bak, de enige door mij gebruikte techniek is een bioloog, meer niet. Nou ben ik in de gelukkige omstandigheid met Almere kraanwater, wat een KH heeft van 4, dus ook met het water hoef ik niet te klooien en heb een aantal jaren succesvol discus gekweekt op dit kraanwater.
Ik houdt mijn vissen op 27/28 graden en voer GEEN runderhart en rode mug.
Runderhart werkt puur vervettend en hoort mijn inziens niet in een discus maag.
Rode mug heeft nauwelijks enige voedingswaarde en mede door ervaringen van andere voer ik het niet, daar de verdenking er is dat ook rode mug problemen ( ziektes ) gaf. Onderbouwen kan ik het niet, maar opvallend was dat sindsdien er geen rode mug meer gevoerd werd , ook gezondheid problemen tot het verleden behoorden.
Ik voer granulaat en allerlei Vries voer, enige toevoeging bij waterwissels zijn mineralen.
 
Persoonlijk zou ik altijd een UVC gebruiken en zeker als je hem toch hebt liggen. Zoals al aangegeven het houdt de bacterie druk lager een must is het niet hoor.

Zoals Jos ook zegt ruderhart niet doen idem dito met Stendker mix.

Rode mug wil ik ook nog wel in mee gaan trouwens alhoewel daar de meningen ook wel over verdeeld zijn.

Een goed granulaat (Bassleer of Hikari) is trouwens echt een must. In principe kunnen ze enkel daar al op leven omdat er alles in zit.

Bak ziet er trouwens super uit mijn complimenten
 
Persoonlijk zou ik altijd een UVC gebruiken en zeker als je hem toch hebt liggen. Zoals al aangegeven het houdt de bacterie druk lager een must is het niet hoor.

Zoals Jos ook zegt ruderhart niet doen idem dito met Stendker mix.

Rode mug wil ik ook nog wel in mee gaan trouwens alhoewel daar de meningen ook wel over verdeeld zijn.

Een goed granulaat (Bassleer of Hikari) is trouwens echt een must. In principe kunnen ze enkel daar al op leven omdat er alles in zit.

Bak ziet er trouwens super uit mijn complimenten
Dank wel ik voor het compliment. Ik ga de uvc van het weekend er in zetten en is kijken of ik wat merk.
Ik geef ook geen runderhart of zoiets. Ikgeef diepvriesvoer van de parel 2 soorten 2 soorten mosselvlees. Mysis, kril, artemia en granulaat van hs aqua.
 
Bak weer even 2 weken verder vissen doen het prima. Wat nieuwe HN stekken van Sschot erbij gezet omdat ik het wat weinig vond en er een paar waren die niet super groeide.
Paar foto's net na het laatste portie voer.
IMG-20200418-WA0032.jpg
IMG-20200418-WA0030.jpg
IMG-20200418-WA0029.jpg
 
prachtige vissen!!!
Waar komen ze vandaan?
 
  • Leuk
Waarderingen: D81
Merk de laatste tijd wel dat er veel vuil op de bodem ligt ik haal dit 3 keer per week wel weg maar word dus weinig door de overloop naar het het filter gevoerd. Kan je hier iets aan verbeteren?
 
Gewoon handmatig verwijderen,je filter is er om je water te filteren,zie je filter niet als een afval verzamelplaats.
 
  • Leuk
Waarderingen: D81
Vissen blijven het redlijk goed doen eten goed en groeien ook goed.
Enige wat ik de laatste weken merk dat ze enorm gauw schrikken. Soms sta je te voeren en ineens schieten ze naar achterin de bak.
Waterwaarde zijn goed en stabiel en wissel nog steeds 3 keer per week 50 procent water.
Heb alleen telkens toch at bruine algen op de takken, stenen en planten.
 
Hoe is de ademhaling? Gaan de kieuwen wijder als anders? Hoe ziet de ontlasting eruit?

Mogelijk een microscoop?
 
Ontlasting is goed ademhaling zie ik ook geen verandering
 
Ik heb zelf het idee dat ik nu met mooier weer en veel licht in de kamer schaduwen maak waarvan ze schrikken. Het is namelijk alleen als ik ze voer of soms als ik in de bak bezig ben. Na een paar minuten komen ze langzaam weer terug en binnen een half uur zitten ze allemaal weer voorin om eten te bietsen.
 
Ik zie het ook als mijn nitriet en nitraat omhoog schieten in de Eheim. Na een verversing is het weg. Na veel voeren komt het terug.

Hoe zijn ze bij de eerste keer voeren na de waterwissel?
 
Ik zie het ook als mijn nitriet en nitraat omhoog schieten in de Eheim. Na een verversing is het weg. Na veel voeren komt het terug.

Hoe zijn ze bij de eerste keer voeren na de waterwissel?
Merk geen verschil
 
Vissen doen het goed schrikkerig zijn ze een stuk minder. Waardoor het is gekomen is mij nog niet duidelijk. Ik ben wel iets minder gaan water wisselen wat ze misschien iets meer rust geeft ververs nu nog 2 keer per week zoon 50 a 60 procent.
15908302977597806777858583965892.jpg
 
Voer je ze uit de hand of doe je het voer er gewoon in?
 
Voer ze uit de hand maar laat ook altijd nog wat vallen zodat ze nog wat te doen hebben en degene die dan even wat minder uit de hand pakt heeft dan ook nog kans.
 

Terug
Bovenaan