Opstart Van Mijn Sluier Aquarium...


Ook nog namelijk het hele gedoe om die dingen te onderhouden , waarvan vele van

jullie ook wel weten dat dat een minder fijne en makkelijke klus is.
Als het onderhoud van een potfilter je moeilijk lijkt, dan doe je iets niet goed.
Indien goed opgezet is dit een klusje die geen 5 minuten duurt en die je, indien je filter groot genoeg is, mss 1x per maand zal moeten doen.
Ik denk dat het zelfs een kwestie kan zijn van intervallen van maanden. Zelf laat ik ze (en ik weet dat er zo meer zijn op dit forum) heel lang draaien zonder ernaar om te kijken. Niet te zwaar belasten en het liefst blaadjes e.d. buiten de deur houden. Een simpel netje om de intake kan al volstaan.

Het enige wat je houdt met (de meeste) potfilters is dat je het ding vol met water van z'n plaats moet sjouwen voor onderhoud. Tsja. :) Gratis sessie gewichtheffen van 10 sec.
 
Ik denk dat het zelfs een kwestie kan zijn van intervallen van maanden. Zelf laat ik ze (en ik weet dat er zo meer zijn op dit forum) heel lang draaien zonder ernaar om te kijken. Niet te zwaar belasten en het liefst blaadjes e.d. buiten de deur houden. Een simpel netje om de intake kan al volstaan.

Het enige wat je houdt met (de meeste) potfilters is dat je het ding vol met water van z'n plaats moet sjouwen voor onderhoud. Tsja. :) Gratis sessie gewichtheffen van 10 sec.

Klopt, die kr*ngen zijn behoorlijk zwaar gevuld...ik zet altijd een meubeltransporter (zo'n plank met wieltjes) voor t aquarium, dan hoef ik ze daar alleen op te tillen en daarna nog het aanrecht op, maar scheelt weer meters lopen met die dingen :)
 
'k zie niet in waarom je er mee moet gaan rondlopen.
Gewoon terplaatse een emmer erbij, ff een beetje water aflaten zodat je de filter veilig kan open doen.
Mandjes met "steentjes" uitschudden in het aanwezige water, vuil water in de emmer en filter weer samenbouwen.
Kraantjes open en de boel vult zichzelf.

Natuurlijk als je met sponsen en watte (en nog meer van die, in mijn ogen, rommel) gaat klooien heb je er idd veel meer werk aan.
 
Nou ik denk dat als je je sponzen wil uitspoelen dat het bij een wasbak handiger werkt dan met emmers bij je aquarium.
 
'k zie niet in waarom je er mee moet gaan rondlopen.
Gewoon terplaatse een emmer erbij, ff een beetje water aflaten zodat je de filter veilig kan open doen.
Mandjes met "steentjes" uitschudden in het aanwezige water, vuil water in de emmer en filter weer samenbouwen.
Kraantjes open en de boel vult zichzelf.

Natuurlijk als je met sponsen en watte (en nog meer van die, in mijn ogen, rommel) gaat klooien heb je er idd veel meer werk aan.

Meeste filters kom je toch niet onder sponsen en/of watten uit, de FX6 iig zeker niet. Juist die wil je uitspoelen toch, je biologische media minder rigoureus. En wij hebben het aquarium op een houten vloer staan, dus rol het liever ff de keuken in, dan kan ik lekker vrijuit kliederen :)
 
@ Gino88...

Het is gewoon en - en bij mij met dat soort filters...

@ jessicapilon...

Dat ga ik ook zeker doen, ....doe ik nu bij mijn andere filtertjes ook [ heel weinig ]

---
 
Meeste filters kom je toch niet onder sponsen en/of watten uit, de FX6 iig zeker niet. Juist die wil je uitspoelen toch, je biologische media minder rigoureus. En wij hebben het aquarium op een houten vloer staan, dus rol het liever ff de keuken in, dan kan ik lekker vrijuit kliederen :)
'k denk dat de fx6 net de enige potfilter is waar spons quasi noodzakelijk is.
Bij alle andere filters die ik ken zijn ze vervangbaar door andere media. (op de voorfilter van sommige soorten na)
Ik heb dan ook al meer dan een decennium geen spons meer zitten in al m'n externe filters (en geloof me, dat zijn er heel wat).
Enkel in de kweekbakjes heb ik aquael turbo filtertjes met een spons voor... dit om de jongen veilig te houden.
 
Wat voor filtermateriaal gebruik je dan @Vis&versa bijvoorbeeld siporax, eheim substrat pro?
Ik noem enkele voorbeelden om een indruk te krijgen.

@musketier de huidige filters hebben vaak verschillende mandjes waar filtermateriaal in kan. Elk mandje kun je er uithalen als de pompkop eraf is. En dat scheelt ook. Alles draait om wat voor jou mogelijk is en dat kun en zul je het beste voor jezelf op een rijtje kunnen zetten.
 
Wat voor filtermateriaal gebruik je dan @Vis&versa bijvoorbeeld siporax, eheim substrat pro?

Ik noem enkele voorbeelden om een indruk te krijgen.
Idd, alles wat kan dienen.
Door de grote hoeveelheden ga ik sneller vijversubstraat aankopen (deze is stukken goedkoper)
Maar in feite kan alles wat poreus is dienen.
Lavasteen, gletsjerrock, alfagrog enz enz
Zo heb ik 1 filter waar enkel argex in zit. Draait al jaren onder zware belasting.
 
Omdat foto s meet zeggen dan praatjes.

2x JBL 1500 en interne 1000 uvc. en nog een interne 500 als hufterblokkade. Sponzen om de inlaat.

3 weken later, 1 van de JBL, 4 sluiers en een invasie slobber baby s. Ik hevel elke dag ook nog zichtbare drollen weg.

Dat gaat niet werken met een emmertje ;)


IMG_0184.JPG
IMG_0186.JPG
IMG_0187.JPG


Tijdje terug nog een jbl 900 bij geplaatst. Niet omdat ik het leuk vind maar zoals je zie toch echt wel nodig met die drek vissen.
 
Omdat foto s meet zeggen dan praatjes.

2x JBL 1500 en interne 1000 uvc. en nog een interne 500 als hufterblokkade. Sponzen om de inlaat.

3 weken later, 1 van de JBL, 4 sluiers en een invasie slobber baby s. Ik hevel elke dag ook nog zichtbare drollen weg.

Dat gaat niet werken met een emmertje ;)


Bekijk bijlage 327323Bekijk bijlage 327325Bekijk bijlage 327326

Tijdje terug nog een jbl 900 bij geplaatst. Niet omdat ik het leuk vind maar zoals je zie toch echt wel nodig met die drek vissen.

Wellicht wordt het toch echt eens tijd om over te stappen op een interne superfish filter..? 😋
 
Wellicht wordt het toch echt eens tijd om over te stappen op een interne superfish filter..? 😋
Zat zelf te denken aan een hang on filter maar dan heb ik nog wat stabiliteitstrips nodig anders veranderd het aquarium in een soort van pyramide :DD

Ik heb 2 interne erbij draaien met alleen spons in het kader van hufter stroming. Hout stukken waar de sluiers zich kunnen verwonden en daar dan weg blijven door de stroming maar die moet ik echt wel met elke verversing uitspoelen anders geen out flow meer. Geen probleem het vele uitspoelen omdat ik genoeg bacties heb in de potfilters.
 
Jeetje zeg dat lijkt wel op een koffiefilter:eek:
Ik wil wel een test potje naar Grun sturen voor je hoor. Jij was toch de ware koffie liefhebber

Heb op tv ooit eens gezien hele dure koffiebonen die door een aap worden uit gepoept. Misschien smaakt dit nog beter. Fancy asian style brew :!
 
Ik wil wel een test potje naar Grun sturen voor je hoor. Jij was toch de ware koffie liefhebber

Heb op tv ooit eens gezien hele dure koffiebonen die door een aap worden uit gepoept. Misschien smaakt dit nog beter. Fancy asian style brew :!

Kopi Loewak a la Goldfish :DD . Nou dat zal ik hier ook eens serveren… Ik heb gelukkig een rand bovenin de bak zitten waar ik mijn U4 filtercartridge op leg. Ik schep in een bakje wat aquariumwater, zet het op de rand voor mijn bak en knijp mij sponsjes en fleece erin uit. Het resultaat ziet er inderdaad uit als een straf bakje koffie😀. Het bakje leeg ik in de klaarstaande emmer, evenals het water van het volgende sponsje, en deze gaat de tuin in, over de plantjes. Een halve emmer, meer red ik helaas niet. Maar het werkt wel. Had ik een groot potfilter als de Fluval FX6 onder de bak staan, dan zou ik hem in zo’n kunststof krat op een rolplank zetten. Voor de waterwissel/schoonmaakbeurt leg ik altijd een stuk zeil neer. Ik zou eerst een half emmertje aquariumwater afhevelen. Ik zou er op een laag krukje bij gaan zitten, omdat bukken pijnlijk is. Voor een schoonmaakbeurt zou ik hem dan afkoppelen ( vermoedelijk met rubber handschoenen voor meer grip omdat ik niet zo veel kracht in mijn vingers heb) en onder de bak uittrekken. Vervolgens openmaken en de mandjes een voor een uitspoelen in dat halve emmertje aquariumwater. Alles weer terug in het filter, goed dichtmaken, weer terugschuiven en aankoppelen, klaar zonder geklieder. Helaas heb ik die ruimte niet beschikbaar onder de bak, als jij die ruimte wel hebt zou ik dit toch nog eens overwegen…
 
@ michelle1...

Wat en HOEVEEL geef jij je vissen te eten

---
 
Ik wil wel een test potje naar Grun sturen voor je hoor. Jij was toch de ware koffie liefhebber

Heb op tv ooit eens gezien hele dure koffiebonen die door een aap worden uit gepoept. Misschien smaakt dit nog beter. Fancy asian style brew :!
Als ik de andere leden zo af en toe hoor dan ben ik geen fijnproever op het gebied van koffie dus ik denk dat ik maar bedank voor je aanbod :DD :DD
Ik hoop dat je er iemand nog blij mee kan maken natuurlijk:pp
 
Als ik de andere leden zo af en toe hoor dan ben ik geen fijnproever op het gebied van koffie dus ik denk dat ik maar bedank voor je aanbod :DD :DD
Ik hoop dat je er iemand nog blij mee kan maken natuurlijk:pp
Ik denk dat ik de oplossing daarvoor weet. Er mist nog een gebakje met slagroom. :);)
 
Kopi Loewak a la Goldfish :DD . Nou dat zal ik hier ook eens serveren… Ik heb gelukkig een rand bovenin de bak zitten waar ik mijn U4 filtercartridge op leg. Ik schep in een bakje wat aquariumwater, zet het op de rand voor mijn bak en knijp mij sponsjes en fleece erin uit. Het resultaat ziet er inderdaad uit als een straf bakje koffie😀. Het bakje leeg ik in de klaarstaande emmer, evenals het water van het volgende sponsje, en deze gaat de tuin in, over de plantjes. Een halve emmer, meer red ik helaas niet. Maar het werkt wel. Had ik een groot potfilter als de Fluval FX6 onder de bak staan, dan zou ik hem in zo’n kunststof krat op een rolplank zetten. Voor de waterwissel/schoonmaakbeurt leg ik altijd een stuk zeil neer. Ik zou eerst een half emmertje aquariumwater afhevelen. Ik zou er op een laag krukje bij gaan zitten, omdat bukken pijnlijk is. Voor een schoonmaakbeurt zou ik hem dan afkoppelen ( vermoedelijk met rubber handschoenen voor meer grip omdat ik niet zo veel kracht in mijn vingers heb) en onder de bak uittrekken. Vervolgens openmaken en de mandjes een voor een uitspoelen in dat halve emmertje aquariumwater. Alles weer terug in het filter, goed dichtmaken, weer terugschuiven en aankoppelen, klaar zonder geklieder. Helaas heb ik die ruimte niet beschikbaar onder de bak, als jij die ruimte wel hebt zou ik dit toch nog eens overwegen…

Gelukkig ben ik lichamelijk verder wel fit want anders heb je inderdaad wel een probleem met sluier werkzaamheden en zul je heel crea moeten worden.

Ik koppel hem altijd af en til de drekbak naar de keuken en haal hem uit elkaar. Maar zwaar zijn ze wel. Zeker niet mijn favorieten klusje hoor. Als ik het filter niet op tijd schoon spoel ontstaat er een laagje schimmel op de bovenste laag drek. In een emmertje water spoelen is weinig zinvol omdat je dan spoel met wel zeer vervuild water. Onder de kraan gaat prima verder. Ik maak ze dan ook niet blinkend schoon maar moet wel de gaatjes van de spons weer zien.

Ook de slangen krijgen vaak een schoonmaakbeurt omdat deze ook "vol" gaan lopen. Ik heb extra slangen dus ik koppel af en zet nieuwe slangen erop zodat me filter snel weer kan draaien. Poelslakken willen ook graag in de slangen wonen en zich voort planten :rolleyes:
 
Misschien is een meubeltransporter handig?

Elk nadeel heeft zijn voordeel...ik heb een rollator staan, die ik zelf bijna niet gebruik, maar die

gebruik ik om de emmers met bijvoorbeeld water op te zetten en van de keuken naar de bak te rijden 👍

---

Zoveel als ze nodig hebben.

Nu zijn ze volwassen en krijgen s ochtends en s avonds wat ze in een paar seconden op kunnen. Nu het warmer is krijgen ze wat meer omdat de stofwisseling sneller gaat.

Maar je hebt vier volwassen vissen, maar hoeveel jonge visjes dan?

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat je in [ volgens mij ??] drie filters zoveel vuil hebt zitten.

Of je heb zeer veel kleintjes in je bak die voor veel rotzooi zorgen of misschien planten die

veel dode bladeren etc etc hebben ?

Of geef je de vissen veel "groen - voer" wat ze niet allemaal opvreten en daardoor in de

bak blijft zweven en in de filters terecht komt?

Ik val je beslist niet aan, maar ik begrijp het niet.

Dat goudvissen net zoveel uitpoepen als ze opeten weet ik, maar deze vervuiling :oops:

Ik ken jouw bak niet, dus kan het niet zien. helaas.

---
 
Elk nadeel heeft zijn voordeel...ik heb een rollator staan, die ik zelf bijna niet gebruik, maar die

gebruik ik om de emmers met bijvoorbeeld water op te zetten en van de keuken naar de bak te rijden 👍

---



Maar je hebt vier volwassen vissen, maar hoeveel jonge visjes dan?

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat je in [ volgens mij ??] drie filters zoveel vuil hebt zitten.

Of je heb zeer veel kleintjes in je bak die voor veel rotzooi zorgen of misschien planten die

veel dode bladeren etc etc hebben ?

Of geef je de vissen veel "groen - voer" wat ze niet allemaal opvreten en daardoor in de

bak blijft zweven en in de filters terecht komt?

Ik val je beslist niet aan, maar ik begrijp het niet.

Dat goudvissen net zoveel uitpoepen als ze opeten weet ik, maar deze vervuiling :oops:

Ik ken jouw bak niet, dus kan het niet zien. helaas.

---

Welkom in de wondere wereld van de sluiers.
 
Ik kan mijn post niet meer bewerken, maar wilde toch nog wat toevoegen. Het is logisch om alleen poep en etensresten als afval te zien, omdat dat het meest visueel is, maar dat is te kort door de bocht. Daarnaast plassen ze ook, plus ze scheiden hormonen af. Daarnaast heb je nog biologische processen gaande in je bak, bv algengroei, zuurstofafname en algehele vermindering van de kwaliteit van het water doordat er 24/7 levende beesten in rondzwemmen. Dit alles samen is een enorme belasting van je filters, zelfs als je meerdere grote hebt, daarom dat mensen er hier ook zo op hameren, dat jij (en je vissen) met jouw filter, ondanks je er 2, 3 of 4 van ophangt, waarschijnlijk tegen problemen aan zult gaan lopen.
 
Elk nadeel heeft zijn voordeel...ik heb een rollator staan, die ik zelf bijna niet gebruik, maar die

gebruik ik om de emmers met bijvoorbeeld water op te zetten en van de keuken naar de bak te rijden 👍

---



Maar je hebt vier volwassen vissen, maar hoeveel jonge visjes dan?

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat je in [ volgens mij ??] drie filters zoveel vuil hebt zitten.

Of je heb zeer veel kleintjes in je bak die voor veel rotzooi zorgen of misschien planten die

veel dode bladeren etc etc hebben ?

Of geef je de vissen veel "groen - voer" wat ze niet allemaal opvreten en daardoor in de

bak blijft zweven en in de filters terecht komt?

Ik val je beslist niet aan, maar ik begrijp het niet.

Dat goudvissen net zoveel uitpoepen als ze opeten weet ik, maar deze vervuiling :oops:

Ik ken jouw bak niet, dus kan het niet zien. helaas.

---
Elk nadeel heeft zijn voordeel...ik heb een rollator staan, die ik zelf bijna niet gebruik, maar die

gebruik ik om de emmers met bijvoorbeeld water op te zetten en van de keuken naar de bak te rijden 👍

---



Maar je hebt vier volwassen vissen, maar hoeveel jonge visjes dan?

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat je in [ volgens mij ??] drie filters zoveel vuil hebt zitten.

Of je heb zeer veel kleintjes in je bak die voor veel rotzooi zorgen of misschien planten die

veel dode bladeren etc etc hebben ?

Of geef je de vissen veel "groen - voer" wat ze niet allemaal opvreten en daardoor in de

bak blijft zweven en in de filters terecht komt?

Ik val je beslist niet aan, maar ik begrijp het niet.

Dat goudvissen net zoveel uitpoepen als ze opeten weet ik, maar deze vervuiling :oops:

Ik ken jouw bak niet, dus kan het niet zien. helaas.

---
Heb ik ook hoor. En vroeger kon ik het met emmertjes af, zoals mijn pa deed met zijn tropische bak, een keer per week
30 % verversen. Maar daar red ik het echt niet meer mee. Hier gaat hier zo: dag 1 zeiltje onder de bank vandaan trekken en voor het aquarium leggen, vuilniszak over apparatuur in de buurt leggen, beeldjes van de plank voor het aquarium afhalen. Plastic bak en glazen kan met klem erop klaarzetten, bakje met schoonmaakspullen klaarzetten, bak met hevelslangen etc. klaarzetten. Tuinslang uitrollen en het ene eind in de vijver laten hangen(keukendeur vastzetten)het andere eind zet ik zolang vast tussen de stoel en de tafel. Filters uitzetten en met de hand losse troep, oud blad etc. verwijderen. Daarna met spons de voorruit reinigen en met een rubberkwast de losse rommel uit de hoekjes halen. Indien nodig de filtersponzen van 1 van de filters en de sump uitknijpen in een bakje aquariumwater, in dat geval staat er ook een emmer klaar)Hevelklok op de tuinslang zetten en een paar keer op en neer halen om het hevelproces op gang te brengen. Met de hevelklok losse troep en vuil water opzuigen, zo nodig ook een deel van de bodem i.v.m. blauwalg ( dat had ik de afgelopen weken aan de orde). Als 60% van het water uit de bak is, haal ik het eind van de tuinslang dat in de vijver hangt naar binnen en roep ik mijn man om dit aan de keukenkraan te koppelen. Het andere eind gaat dan door de klem heen in de glazen kan, die ik op zijn kant in het aquarium leg. Dan zet ik de kraan open ( zelfde temperatuur als het aquariumwater) en vul de bak. Daarna zet ik de filters weer aan en roep mijn man om de tuinslang weer af te koppelen. Tot slot voeg ik Voogle en eventueel knoflookextract of eigen mix toe en voer de vissen. Dag 2: losse poep verwijderen met behulp van kleine hevelslang en 4-literbak. Vissen voeren tweemaal daags. Dag 3: zie dag 2. Eenmaal per maand krijgen ze een 5-daagse kuur van pellets met vitaminedruppels en cacao. Soms, bij een beschadiging, is het nodig om een vis een 5-daagse kuur in een zoutbadje te geven. Ook dat hoort er soms bij. Hier is het in ieder geval behoorlijk arbeidsintensief om de boel onder controle te houden:))
 
@ Giebeltje....

Dat is ook zeker een hele onderneming :rolleyes:

Maar ik hoef gelukkig niets wat er om heen staat weg te halen of af te dekken.

En een groot voordeel wat ik straks heb is ook dat ik [ buiten die twee potten] niets in

de bak heb, dus met water afzuigen kan ik gelijk alle poep en troep meezuigen .

Ik zal het wel steeds met een emmer moeten doen.

Ik kan moeilijk een slang over het balkon gaan hangen om van mijn water af te komen :DD

Maar ik ga het allemaal wel zien hoe het loopt, ik maak mij [ bijna ] nooit druk om de dag

van morgen !!

---
 
Je hebt neem ik aan toch wel een aanrecht met spoelbak? Gewoon de slang daarnaartoe zou dat niet gaan?
 
Vanwege lichamelijke problemen niet naar een winkel kunnen maar wel minstens 2x per week rond de 50 liter water met emmertjes gaan lopen verversen? 🙈 Scheelt dat je je daar pas druk over hoeft te maken als je ze al hebt.
 
Verrek, nu ga ik ook meedoen. Ik kan het niet meer weerstaan.

Ik ga mijn eigen mening even ventileren, wat ik in mijn ervaring heb opgedaan. De 50liter per vis regel vind ikzelf een vuistregel die je met een korrel zout kan nemen. Onderstaande bak staat onder mijn hoede; een Rio 180 (100x40*50cm, 180L) met een extern filter van Tetratec 1200. Er zitten 4 sluiers(2 van 2 jaar oud, 2 van 3/4 jaar oud), 2 volwassen ancistrussen, 20-30 jonge ancistrussen en 100dern garnalen. De goudvissen zijn de meest goudkope vuilnisbak visjes die je kan verzinnen en de 2 oudsten zijn in hun eerste levensjaren gehouden in een 50liter bak met te weinig onderhoud. Echter heb ik ze overgenomen omdat ze letterlijk de bak uit groeiden. Nu zijn ze bij ons ook nog weer flink gegroeid. Om de bak netjes te houden ververs ik minimaal 1x per week 80% water(via een 32mm spiraalslang die rechtstreeks op de riolering kan, tuinslang daarna weer erin om te vullen).

Concluderend; kunnen er meer vissen gehouden worden dan de 50l per vis? Ja, mijn inziens wel, mits goede en intensieve verzorging. Zou ik ze kleiner houden dan in een meterbak? nee, kijk maar wat dit voor bakbeesten zijn geworden ondanks hun slechte leefomstandigheden in hun 'jeugd". En ik zou ze niet met minder onderhoud willen houden, omdat het gewoon te grote vervuilers zijn.
Doe ermee wat je wilt, maar dit is mijn VISie. (;
1624624808896.png
 
Verrek, nu ga ik ook meedoen. Ik kan het niet meer weerstaan.

Ik ga mijn eigen mening even ventileren, wat ik in mijn ervaring heb opgedaan. De 50liter per vis regel vind ikzelf een vuistregel die je met een korrel zout kan nemen. Onderstaande bak staat onder mijn hoede; een Rio 180 (100x40*50cm, 180L) met een extern filter van Tetratec 1200. Er zitten 4 sluiers(2 van 2 jaar oud, 2 van 3/4 jaar oud), 2 volwassen ancistrussen, 20-30 jonge ancistrussen en 100dern garnalen. De goudvissen zijn de meest goudkope vuilnisbak visjes die je kan verzinnen en de 2 oudsten zijn in hun eerste levensjaren gehouden in een 50liter bak met te weinig onderhoud. Echter heb ik ze overgenomen omdat ze letterlijk de bak uit groeiden. Nu zijn ze bij ons ook nog weer flink gegroeid. Om de bak netjes te houden ververs ik minimaal 1x per week 80% water(via een 32mm spiraalslang die rechtstreeks op de riolering kan, tuinslang daarna weer erin om te vullen).

Concluderend; kunnen er meer vissen gehouden worden dan de 50l per vis? Ja, mijn inziens wel, mits goede en intensieve verzorging. Zou ik ze kleiner houden dan in een meterbak? nee, kijk maar wat dit voor bakbeesten zijn geworden ondanks hun slechte leefomstandigheden in hun 'jeugd". En ik zou ze niet met minder onderhoud willen houden, omdat het gewoon te grote vervuilers zijn.
Doe ermee wat je wilt, maar dit is mijn VISie. (;
Bekijk bijlage 327359
Wist niet dat jij ook een sluier aquarium had. Staat onder je hoeden, staat bij jouw thuis of vakantie oppas ofzo.

Vind het mooie vuilnis bak visjes hoor. Zo moet je ze ook helemaal niet noemen want zien er toch goed uit. Mooie kleur. Het is geen HQ maar ze springen toch zeker in het oog met dat fel oranje kleurtje. Zou het door de garnalen komen? Vreten ze die niet op? Ik voer wel eens garnaal en lusten ze erg graag.
 

Terug
Bovenaan