Opstart vuurgarnalen aquarium


Tamaar-88

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2022
Berichten
96
Leeftijd
36
Hoi,

Ik wil een vuurgarnalen aquarium opstarten maar ik kom er echt niet uit met de bodem. Het word een superfish 70 aquarium (60L). Ik ben zover dat ik weet dat er voedingsbodem in moet en grind. Maar het is vrij prijzig en wil het juiste doen. Kan iemand helpen uit eigen ervaring? In de toekomst wil ik hier guppen bij doen.
 
Hoi,
Ik wil een vuurgarnalen aquarium starten. Een superfish 70 deze is ongeveer 60 liter. Ik heb me online in gelezen maar krijg echt error van alle soorten info. De filter,bodem, voer en alle andere benodigheden. In de toekomst wil ik er een paar guppen bij doen. Graag zoek ik eigen ervaringen zodat ik juiste kan doen.

Ik wil graag een staande sponsfilter maar welke en welke luchtpomp hierbij? Graag een wat stillere.
Bodem ik heb hier al vraag over gesteld in bodem topics maar alle tips zijn welkom.
 
Voedingsbodems zijn vooral goed voor de dik belegde boterham van de winkelier, voor aquaria zijn ze een drama, ze werken max 6 maanden en doen daarna niks meer en de kans dat de boel gaat rotten is vrij groot plus dat als je plantjes wil herplaatsen je de voedingsbodem mee los trekt en dat gaat heel rommelig ogen
 
Waarom moet een voedingsbodem? Voordeel van zand vind ik dat het vuil erop blijft liggen en je het dan makkelijk kunt afhevelen :)
Ik dacht echt dat dit nodig was voor groei van je planten? En ik hoorde van zand altijd dat dat kan dicht slippen en rotten?
 
Ik zou ook voor een gewone bodem gaan hoor en zo nodig voeding bij de wortels steken.
Wat voor voeding? En ik had vroeger altijd gwn die simpele zwarte kleine grind is dit voldoende?
 
Als ik toch alles kan vragen. Ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen met superfish start 70 of de Juwel primo 60. Welke is meer aan te raden?
 
Ik heb diverse Juwels gehad van 60cm en was er wel tevreden over gelet op de prijs die je betaald.
 
Ik heb een dennerle ccube van 60 liter, en daar heb ik gewoon een aquael pat mini filtertje in zitten, wat voor een bak met alleen garnalen prima is.
Als je ook van plan bent er nog vissen in te gaan doen, dan wil je wellicht wel een krachtigere filter.

Ik heb een garnalen bak op zand en 1 op fijn grind, beide werkt prima. Zelf vindt ik zand wel mooier staan. Als je aquarium zand hebt, zal het ook niet zomaar dichtslibben.

En zoals Jessicapilon ook al zei, geen voedingsbodem erin doen. Kijk goed naar wat voor planten je erin doet en of die hun voeding uit het water halen of via de wortels. In geval van het laatste kun je dan kleibolletjes of voedingstabletten in de bodem bij steken.
 
Welke spons gebruik je daarop want de fijne bijgeleverde vond ik snel dichtslaan.
Ik was eerst begonnen met de fijne spons, maar die slibt idd snel dicht.

Toen de garnalen eenmaal goed begonnen te kweken, heb ik de standaard spons erop gezet. Geen idee of daar soms een jong garnaaltje doorheen glipt, maar de aantallen nemen nog steeds explosief toe :)
zowel de grove als fijne spons wordt erbij geleverd, dus je kan probleemloos switchen.

Voor de evt. bacterien in de spons heb ik het fijne filter nog 2 weekjes los in de bak laten liggen nadat ik de grove spons erop gezet had.
 
Ik had bij de koop alleen de fijne erbij en heb toen er een grovere bij gekocht en dat scheelt inderdaad flink.
 
Ik herinner me het niet en weet wel dat ik destijd apart bij Mark een grovere heb gekocht. Of ik was de ander alweer kwijt maar dat weet ik niet meer dus.
 
Ik dacht echt dat dit nodig was voor groei van je planten? En ik hoorde van zand altijd dat dat kan dicht slippen en rotten?
Als je afgerond zand gebruikt (bijvoorbeeld filterzand) slibt het niet zo snel dicht. Juist met grind kan er van alles tussen gaan zitten.
Voeding kan d.m.v. capsules en/of kleibolletjes in de bodem bij de planten die dat nodig hebben.
 
3 bakjes van juwel gehad.|
zijn uitstekende bakjes voor de prijs die je er voor betaald.
 
Je moet het inderdaad niet vergelijken met de dure merken maar verder zijn het prima bakjes.
 
Als ik toch alles kan vragen. Ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen met superfish start 70 of de Juwel primo 60. Welke is meer aan te raden?

Ik heb mijn garnalen in een SuperFish start70 zitten, die heb ik gekregen van familie. Het is wel echt een "goedkopere bak" qua afwerking. Maar daar scoort een Juwel ook "gewoon prima" en zeker niet zo mooi als de "betere merken". Daar betaal je echter ook naar.

Dit is die van mij, voor de recentste snoeibeurt en nog met de R. brigittae die inmiddels in mijn nieuwe grote aquarium zitten.
2022-mei-03.png
 

Dennerle Scaper's Aquarium Soil​

Iemand hiermee bekend? Of is aquarium soil ook een soort verkoop dingetje?
 
Vraag gwn door Hahah :LOL:
Water voorbereiding voor garnalen zodat ik deze sneller kan aankopen. Iemand ervaring mee?
 
Ook dat zijn verkooppraatjes, bacterien in flesjes is een bakerpraatje, een aquarium heeft gewoon 4 weken nodig om te transformeren naar een goed diervriendelijke omgeving, dat laat zich door niks versnellen
 
Ook dat zijn verkooppraatjes, bacterien in flesjes is een bakerpraatje, een aquarium heeft gewoon 4 weken nodig om te transformeren naar een goed diervriendelijke omgeving, dat laat zich door niks versnellen
Super bedankt voor al je antwoorden scheelt mij een hoop geld :p
 
Ik zie dat ik wat te laat reageer hier. Maar wil toch even wat opmerkingen bijschaven over het nut van voedingsbodems.

In de natuur is de bodem een van de belangrijkste onderdelen voor de gezondheid en balans van het bovenliggende water.
De bodem huist niet alleen miljoenen bacteriën en micro-organismen, maar heeft ook een belangrijke functie voor veel planten die hoofdzakelijk voeding opnemen via de wortels.

Bepaalde waterplanten zijn zodanig aangepast dat zij voeding net zo goed, of zelfs beter, opnemen via bladeren. Echter veel van de planten die wij gebruiken groeien vaak gedeeltelijk of zelfs volledig emers onder vochtige omstandigheden, en zijn beter toegerust voeding op te nemen via de bodem.

Bodems bestaande uit biologische tuinaarde (dus zonder toevoegingen zoals bemesting) bevatten veel organisch materiaal wat als het ware een belangrijke koolstofbron is voor planten. Gemiddeld duurt het zo'n 12 maanden voordat deze buffer raakt uitgeput.

Om dit te voorkomen of verlengen kan je organisch materiaal toevoegen (bladeren, takjes en botanicals) die naar verloop van tijd worden afgebroken en als een soort mulmlaag uiteindelijk weer in de bodem terechtkomen.
Eerder werd dit benoemd als nadelig en extra last om af te hevelen, echter je verwijderd dan essentiële voedingsstoffen ten behoeve van esthetiek.
Een alternatief zijn voedingscapsules (kleibolletjes of root tabs).

Een goede voedingsbodem is dus zeker de overweging waard.
 

Ik zie dat ik wat te laat reageer hier. Maar wil toch even wat opmerkingen bijschaven over het nut van voedingsbodems.

In de natuur is de bodem een van de belangrijkste onderdelen voor de gezondheid en balans van het bovenliggende water.
De bodem huist niet alleen miljoenen bacteriën en micro-organismen, maar heeft ook een belangrijke functie voor veel planten die hoofdzakelijk voeding opnemen via de wortels.

Bepaalde waterplanten zijn zodanig aangepast dat zij voeding net zo goed, of zelfs beter, opnemen via bladeren. Echter veel van de planten die wij gebruiken groeien vaak gedeeltelijk of zelfs volledig emers onder vochtige omstandigheden, en zijn beter toegerust voeding op te nemen via de bodem.

Bodems bestaande uit biologische tuinaarde (dus zonder toevoegingen zoals bemesting) bevatten veel organisch materiaal wat als het ware een belangrijke koolstofbron is voor planten. Gemiddeld duurt het zo'n 12 maanden voordat deze buffer raakt uitgeput.

Om dit te voorkomen of verlengen kan je organisch materiaal toevoegen (bladeren, takjes en botanicals) die naar verloop van tijd worden afgebroken en als een soort mulmlaag uiteindelijk weer in de bodem terechtkomen.
Eerder werd dit benoemd als nadelig en extra last om af te hevelen, echter je verwijderd dan essentiële voedingsstoffen ten behoeve van esthetiek.
Een alternatief zijn voedingscapsules (kleibolletjes of root tabs).

Een goede voedingsbodem is dus zeker de overweging waard.
Bedankt voor je informatie. Ik zal even kijken naar voedingstabs. Bedoel je met bladeren gwn die je kan gebruiken voor garnalen en die laten liggen voor voeding stoffen. Heb je tips hierin?
 

Terug
Bovenaan