Opstart vuurgarnalen aquarium


Als je water een pH onder de 7 heeft zal een kalkhoudende steen oplossen tot de zuurtegraad neutraal is geworden.

Bij heel licht zure stoffen zal dit niet eens merkbaar gebeuren omdat het proces zeer traag gaat.

In het kort: zolang je geen erg zuur water in je bak hebt hoef je je nergens zorgen over te maken
7.5 is mijn ph
 
Als je water een pH onder de 7 heeft zal een kalkhoudende steen oplossen tot de zuurtegraad neutraal is geworden.
Neutraal is toch 7? Maar stel je ph is 6.5 dan lost volgens mij het water de steen op maar als je zegt tot het neutraal is dan begrijp ik het niet want dat is ph 7 maar daar zit je ph al onder met een ph van 6.5 dus dan lost het niet op?
 
Neutraal is toch 7? Maar stel je ph is 6.5 dan lost volgens mij het water de steen op maar als je zegt tot het neutraal is dan begrijp ik het niet want dat is ph 7 maar daar zit je ph al onder met een ph van 6.5 dus dan lost het niet op?
pH onder 7 is zuur. Boven 7 is base.
Komt een kalkhoudende steen in zuur water, dan zal het zuur langzaam het kalk doen oplossen, waardoor het water minder zuur wordt. Zodra het water pH neutraal is geworden stopt het proces volledig.

TS heeft pH 7.5 in de bak, wat betekend dat de steen niet op zal lossen en dus ook geen effect op de pH zal hebben.

Kalkhoudende stenen in je bak zijn dus een soortevan langzaamwerkende zuurtebuffer die je water base willen houden.
 
Ja ok dus als je een ph van 6.5 hebt dan lost het zuur de steen op tot het een ph van 7 heeft bereikt bedoel je en dan stopt het proces omdat het water niet meer zuur is.
Het was me eerder ff niet duidelijk.
 
Ja ok dus als je een ph van 6.5 hebt dan lost het zuur de steen op tot het een ph van 7 heeft bereikt bedoel je en dan stopt het proces omdat het water niet meer zuur is.
Het was me eerder ff niet duidelijk.
Maar die theorie gaat dus niet op, ik had een albaststeen in water gedaan met een Ph van 8 en toch loste de steen op
 
pH onder 7 is zuur. Boven 7 is base.
Komt een kalkhoudende steen in zuur water, dan zal het zuur langzaam het kalk doen oplossen, waardoor het water minder zuur wordt. Zodra het water pH neutraal is geworden stopt het proces volledig.

TS heeft pH 7.5 in de bak, wat betekend dat de steen niet op zal lossen en dus ook geen effect op de pH zal hebben.

Kalkhoudende stenen in je bak zijn dus een soortevan langzaamwerkende zuurtebuffer die je water base willen houden.
Maar die theorie is leuk bedacht maar klopt dus niet.
Ik had een albaststeen in water gedaan met een ph van 8 toch loste de steen op
 
Er zijn 2 soorten alabast, waarvan er 1 een carbonaat betreft. Carbonaat is een zout, wat in water ontbind en een oplossing vormt.

Alabast is dus niet zozeer een steen, maar meer een zoutkristal, om het simpel te zeggen. Het oplossen heeft in dit geval niets met zuurtegraad te maken.

Het oplossen van een carbonaat gebeurt vrij snel. Kalkhoudend gesteente duurt veel langer.
 
Er zijn 2 soorten alabast, waarvan er 1 een carbonaat betreft. Carbonaat is een zout, wat in water ontbind en een oplossing vormt.

Alabast is dus niet zozeer een steen, maar meer een zoutkristal, om het simpel te zeggen. Het oplossen heeft in dit geval niets met zuurtegraad te maken.
Albast is een gipsvarieteit https://nl.wikipedia.org/wiki/Albast
Ga mij nou niks vertellen over natuursteen, ik werk er dagelijks mee :LOL:
 
Albast is een gipsvarieteit https://nl.wikipedia.org/wiki/Albast
Ga mij nou niks vertellen over natuursteen, ik werk er dagelijks mee :LOL:
En gips is een carbonaat...geen steen.

Kalkafzetting in kalksteengrotten is waar albast. Dit lost na afzetting niet tot nauwelijks op.

Je draagt altijd het 'internep' argument aan, dan moet je niet met wikipedia aankomen. De enige website die geen enkele school toelaat als bron van informatie.
 
En gips is een carbonaat...geen steen.

Kalkafzetting in kalksteengrotten is waar albast. Dit lost na afzetting niet tot nauwelijks op.

Je draagt altijd het 'internep' argument aan, dan moet je niet met wikipedia aankomen. De enige website die geen enkele school toelaat als bron van informatie.
Maar wikipedia zit wel goed, albast is een gipsvarieteit, albast is absoluut geen kalk en komt ook niet uit kalkgrotten https://www.beeldhouwwinkel.nl/nl/albast
 
Gipsalbast is letterlijk een kalksamenstelling. Dat is de enige reden dat hij überhaupt oplosbaar is in water.

Calcietalbast is wat men in druipsteengrotten aantreft.

Kan je één keer alsjeblieft toegeven dat je niet alles weet? Ik wordt er langzaam zò moe van, dat wil je niet weten.
 
Ik moet er wel bij zeggen dat in water met een hoog gehalte CO2 ook calcietalbast oplosbaar wordt vanwege een zuur dat zich direct rondom het gesteente gaat vormen. Dus is het gebruik van albast bij CO2 injectie sowieso niet aan te raden. Heb je een low tech bak is dat totaal geen probleem.
 

Terug
Bovenaan