Opstart zee aquarium


Ik heb bij de lfs even een spuitje gehaald tegen de aiptasia. Werkt super goed! Ze verdwijnen binnen 30 seconden. Volgende week ga ik een pepermuntgarnaal halen en wat slakken om wat te grazen en om de aiptasia in bedwang te houden.
 
welke heb je? joes juice of redsea aiptasiaX?

beiden zijn idd goed. maar die krengen komen overal.

ik ben volledig dood gestart.. en hier begint het feest ook weer.

slakken heb je nooit teveel! en jongen vanzelf aan.

mocht je meer last krijgen van algen kan je altijd een zeehaas overwegen.. is een enorme soort naaktslak.. in de kleur van begroeid levend steen (ik zie de mijne af en toe echt over t hoofd)
zijn niet heel duur. tussen 15 en 25 euro.. en vreten bizar veel alg
 
Het spul heet "Aiptasidol", van Colombo. Heb nu al zo'n 25 van die dingen weggespoten, en heb er net weer 5 ontdekt. Hopelijk krijg ik het met de pepermuntgarnalen er bij goed in de hand.

Zal het zeehaas idee onthouden. Op het moment heb ik nog maar weinig algengroei. Alleen op een paar stenen wat groene alg en op de achterwand nog wat bruine alg van de opstart.
 
Voor aiptasia heb ik pepermuntgarnalen inbeide bakken , echt de max.
Ik had zelf vorig jaar een ware plaag gekweekt (door gebruik aptasia x )
Na het inbrengen van meerdere (stuk of 8) pepermunten binnen 2-3 weken echt alles weg (dan heb ik het over honderden !)
In de bak is er niks meer, enkel wat in de sump en het overloopvak)
Zeehaas voor alg werkt ook heel goed , echter zal die na de plaag snel achteruitgaan door voedselgebrek , ik heb hem toen
direct teruggebracht (dus niet eerst laten verhongeren)
 
Ik heb vandaag 2 pepermunt garnalen gehaald en een turbo slak. Ook twee stukken koraal. Het ene stuk noemde de verkoper "kroepoek", en het andere ben ik de naam even van kwijt. Dus wie weet hoe dit koraal heet:

693818aquaria17_0_84_image1_1.jpg


Verder zouden beide koralen eenvoudig zijn om mee te beginnen. Volgende week haal ik misschien nog wat bij, en als alle waardes nog steeds goed zijn komt ook het eerste koppel "nemo's" in de bak. Dit zijn het "kroepoek koraal" en de turbo slak:

513793aquaria17_0_84_image2.jpg


649616aquaria17_0_84_image3.jpg


Tot nu toe lijkt de opstart aardig te gaan. De waardes zijn zo'n 3 weken stabiel nu. Hopelijk blijft dat zo, ook als er langzaam steeds meer leven in de bak begint te komen.

Wat ik me nog wel afvroeg, is of ik nog problemen kan verwachten met de overstap van kraanwater naar osmose water? Ik ben namelijk begonnen met kraanwater maar heb nu een osmose apparaat. Geeft deze overgang nog risico's/problemen of hoef ik daar niet bang voor te zijn?
 
Het is van wat ver weg , maar volgens mij anthelia , is idd heel makkelijk en zeurt niet over waterwaardes .
Heb er zelf ook aardig wat van staan :) .
Maar zou het niet op je steenformatie zetten , dat krijg je straks niet meer weg .
Leg een stuk steen los weg ergens op de bodem en zet hem daar op met een elastiekje .

Overstap van kraanwater naar osmose maakt niet uit , zal zelfs een verbetering zijn (wel di hars erachter hangen en regelmatig verversen !)

Nemo's zou ik mee wachten , ik vind het zelfs geen beginnersvisje . Als je grote exemplaren koopt zal het wellicht meevallen .
Maar van die kleintjes die net binnengekomen zijn en binnen de week weer verkocht worden valt de grote hoop toch uit (de winkelier zal dat er niet bijzeggen)
 
aquaria17 zei:
De aanschaf van een osmose apparaat is niet zo'n probleem. Meer de plek waar ik dat ding moet aansluiten en de tijd die het kost om water te maken. !

Om die reden heb ik er 2 grote modellen gekoppeld en als laatste over een harsbed .
Ik heb mijn 30 liter tonneke vol in een uurtje .
Maak ik meestal aan als ik achter de computer zit (nu dus)
 
Wat is dat, een harsbed?

En als ik niet voor nemo's moet gaan, welke vissen zou jij dan aanraden om mee te beginnen?

Verder wilde ik ook nog pompende xenia toevoegen, is dat ook een goede keus?
 
Voor occelarissen zou ik langer wachten totdat het systeem meer gerijpt is .
Ze zijn op zich niet zo moeilijk hoor , als ze maar genoeg weerstand hebben op de moment dat je ze koopt .
 
Volgende week ga ik ook een Salarias fasciatus aka "Henkie" kopen, als alle waardes goed blijven. Ook een poetsgarnaal wil ik toevoegen. Mensen nog meer tips wat goede vissen zijn om mee te beginnen? Wil alvast gaan nadenken over het uiteindelijke bestand wat er in moet gaan komen namelijk!
 
Er is een probleem waar ik tegen aan loop. Als ik namelijk mijn verlichting (2x juwel marine t5 lamp + blauwe led) overdag aan heb, warmt het water enorm op. In huis is het nu ongeveer 23 graden, koeler krijg ik het niet. Als ik de klep van de bak niet open zet, wordt het wel 28 graden in de bak. Laat ik de klep open, blijft ie constant op 25. De klep open laten staan de hele zomer is natuurlijk geen optie. Ik was van plan om een "Cool Breeze 2" te kopen, ventilators om het water af te koelen.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met deze ventilators? Ik lees namelijk dat ze voor een 150 liter bak kunnen zorgen voor een verlaging van 4 graden. Omgerekend zou dit voor mijn 400 liter bak dus maar 1 � 1,5 graad schelen. Ga ik het hier mee redden of zijn er misschien betere oplossingen?
 
Bij mij zijn mijn 2 bakken gewoon open .
Ik heb er 6 T5 boven liggen en nog een giesseman led balk .
Ik hoef niet proberen om de bak dicht te leggen , heb ik hetzelfde probleem .
Temperatuur blijft zo mooi tussen 24 en de 26 graden , overlaatst met het 34 graden buiten werd de bak even 26,8 , dus valt goed mee .
Qua liters zitten we hetzelfde .

Hou er rekening mee als je fans zou plaatsen je meer verdamping gaat in gang zetten .
Vorig jaar had ik zo een grote waaier over de verlichting en het water laten blazen , dat werkte me toch wel heel goed .
Maar hangt veel af hoe hij eroverheen blaast , moet best hard zijn .
 
Bedankt erwin. Maar met een open bak, heb je dan geen last van de verlichting? Als ik 1 klep openzet is m'n hele huiskamer al verlicht namelijk. Of zijn hier speciale units voor die zorgen dat het licht naar beneden wordt gebundeld? En zijn er ook lichtkappen die ik op de rand van de bak kan klikken? Zie wel veel hangverlichting, maar dat gaat hier niet goed lukken.
 
Strooilicht heb je wel , dat maakt me niks uit . Er zitten wel reflectors op .
De balken heb ik boven de bak hangen in beugels van giesseman op mijn houten rand en in de andere bak hangen ze op een glazen strip die ik op de bak heb gekit , ze hangen iets van 10 tot 15 cm boven het water.
 
Ik denk dat ik de flappen van de kap ga halveren. Zo is 2/3 van de bovenkant open. Dan doe ik er nog reflectors bij en een kapje om het licht zoveel mogelijk de bak in te stralen.
 
Ik zat even te kijken naar je opzet .
Klopt het dat je daar slechts 2 Tl's boven hebt ? Is dat T5 of T8 ?
Ik haal het maar even aan omdat ik op mijn klein meterbakje 4 T5 heb en dit echt minimaal is als je wat varierend koraal wil houden .
Mijn andere bak ligt helemaal vol met T5 en dat verschil merk je toch wel .
 
Was inderdaad eerst de opzet erwin, met nog een led er bij. Heb nu net de tl's vervangen door twee grote leds. Er hangen nu dus 3 grote leds boven. Volgens de verkoper ook een veel hogere opbrengst, zal de specs later nog even plaatsen hier.

Ik heb ook even wat foto's gemaakt van de bak (nog zonder de nieuwe leds). Eerste koraal en het eerste leven te zien:

833324aquaria17_0_84_image1.jpg


927241aquaria17_0_84_image2.jpg


861567aquaria17_0_84_image3.jpg


123494aquaria17_0_84_image4.jpg


987916aquaria17_0_84_image5.jpg


562133aquaria17_0_84_image6.jpg


In het midden van de foto zit een henkie. Moet je wel heel goed kijken!
533324aquaria17_0_84_image1.jpg


769559aquaria17_0_84_image2.jpg
 
Ik vroeg me nog af wat normaal is met betrekking tot het aanschaffen van vissen en koralen. Kan ik bijvoorbeeld iedere week een stukje koraal introduceren en om de week een nieuwe vissoort? Of moet ik dit nog veel langzamer opbouwen? Even er van uitgaande dat alle waterwaardes goed blijven. Die hou ik natuurlijk constant in de gaten.
 
Oke bedankt! En ik zit te twijfelen of ik een koperanemoon moet toevoegen. Vind ze heel mooi, maar lees verschillende dingen. Lees dat ze lastig zijn en moeten worden bijgevoerd, maar lees ook dat ze juist makkelijk zijn en niet hoeven worden bijgevoerd als je anemoonvissen hebt. Wat is waar?
 
gele dokters vis? zebrasoma flavescens?
mooie toevoeging?
daarna kijken voor andere (dokters) vissen?


eten lekkere alg en zijn mooie en leuke vissen
 
Volgende week wil in inderdaad een gele doktersvis toevoegen! Gister nog wat koraal en een koppel kauderni. Verkoper raadde een koppel aan, maar lees op internet dat ze beter in een groep gehouden kunnen worden?

Even wat foto's:

119357aquaria17_0_84_image1_1.jpg


152289aquaria17_0_84_image2.jpg


955491aquaria17_0_84_image3.jpg
 
Deze week wil ik een gele doktersvis aanschaffen en over een tijdje misschien een schooltje juffertjes. Is dit een beetje een goede keus? En weten iemand misschien nog wat andere leuke soorten die ik als beginner goed kan houden?
 
ligt er aan heb jaren een zeeaquarium gehad dus hoelang draait je bak enz
en voor zeewater kan je beter het boekje aanschaffen van tanne hof
en naar het http://www.zeewaterforum.info/forums/forum.php gaan hier kan je dagboeken
lezen en ook de handleiding vinden maar op je vraag terug te komen een gele doktervis kan
een stelletje juffers zou ik persoonlijk niet doen zijn vrij agresieve vissen en meestal blijven er maar 2 over
ik zou eerst een ploegje opruimers kopen daarna kan je kijken naar vissen die je bij de koralen die je wilt hebben kan doen
 
als je niet te moeilijke koralen wilt zou ik een mooie lederkoraal(sinularia sp)nemen en xenia is mooi maar zet het wel apart op een steen met kleine steenjs er omheen anders zit heel je bak er dadelijk vol meeen verder een stukje Briareum spp.(Sterpoliepen) is ook mooi en makkelijk
 
Bedankt voor je reactie lowi. Ik weet niet of je mijn voorgaande posts in dit topic ook gelezen hebt, maar daar staat in dat dit mijn eerste zeebak is en dat ie nu 9 weken draait. Opruimploeg heb ik dus ook al een tijdje en de eerste vissen zitten er ook al in. Qua koraal zitten er ook al een aantal leders en xenia in.

Verder begin ik sinds twee weken terug last te krijgen van paarse flap. Ik zuig het regelmatig weg en voeg bacteri�n toe. Nu twee weken verder zie ik nog niet echt verbetering. Moet ik gewoon geduld hebben of is er meer wat ik kan doen?
 
geduld hebben is het beste.
iedereen heeft flap.. komt door constante wissrling in hoge en lage druk gebieden.. mooi weer en ruk weer..

afzuugen en bavterien is de enige goede manier om dit aan te pakken, en natuurlijk zorgen dat er voldoende bodem in zit en deze niet vol ligt met rotzooi helpt (detritus -> cyano)
 
Even weer wat foto's van hoe de bak er nu uitziet. Afgelopen week heb ik namelijk wat nieuws stekken koraal gekocht en twee nieuwe vissen. Ik heb wat kleine stekjes serettapora calendrium, stylophora, montipora en orgelpijp koraal gekocht. Verder nog een grote groene kenia boom, rode tepelanemoon en een stuk steenkoraal waar ik de naam even van kwijt ben (foto 1). Verder heb ik een fridmani en een gele doktersvis gekocht. Nu eerst maar wat plaatjes!

Stuk paddenstoel leder en nieuw stuk steenkoraal:
368152aquaria17_0_84_image2_1.jpg


De rode tepel anemoon:
932629aquaria17_0_84_image1_1.jpg


De groene kenia boom (helaas gekanteld):
374558aquaria17_0_84_image1_4.jpg


De Fridmani:
895474aquaria17_0_84_img_2018.jpg


Totaaltje van de bak:
549568aquaria17_0_84_image1_3.jpg


En dan nog de specs van de nieuwe led verlichting. Deze zitten er nu dus tweemaal boven:

787268aquaria17_0_84_image1_2.jpg
 
Bedankt :)

Volgens de lfs zouden deze leds zeker voldoende moeten zijn. Als het goed is geven deze twee leds de opbrengst van 4x t5. Daarnaast heb ik er nog een extra blauwe led bij hangen, in totaal dus 3 led lampen.
 
Ja, de opbrengst van 4x t5 van 45w
Voor led wordt vaak aangeraden om leds van minimaal 1w te nemen. En elke led in je balk is misschien 0,25w
Ik zou toch de tl erbij gebruiken. Je hebt nu makkelijke koralen, dus misschien is het voorlopig wel genoeg.
 
Ik heb nog wel 2 extra tl's. Zitten alleen niet aangesloten. Mocht er toch te weinig licht zijn dan zet ik zo een extra tl aan.
 

Terug
Bovenaan