Opstart zee aquarium


Bedankt allemaal! In de zoektocht naar nieuwe geschikte bewoners ben ik terecht gekomen bij de chinese pijlvis, spitssnuit koraalklimmer en zesstreep dwerglipvis.
 
En wat vind je van een Cirrhilabrus soort? Ze zijn wat groter dan de zesstreep lipvis, maar wel leuker (vind ik!).
 
Daar heb ik ook naar gekeken inderdaad. Dat zijn echt prachtige vissen, maar de prijzen zijn echt enorm hoog. Dus de aanschaf van zo'n soort stel ik nog even uit.
 
zes streep lippie is een leuke actieve vis.

je kan eventueel kijken naar een regenboog lipvis, halichoeres melanurus.
deze heeft als bijkomend voordeel dat ze sommige pest dieren eten (planaria e.d.)
 
je kan eventueel kijken naar een regenboog lipvis, halichoeres melanurus.
deze heeft als bijkomend voordeel dat ze sommige pest dieren eten (planaria e.d.)
Maar die verstoppen zich graag in het zand, en deze bak lijkt geen hele diepe zandbodem te hebben...
 
Veel ervaring heb ik niet, maar volgens mij moet je niet proberen om je bestand in 1 keer uit te bouwen, de meeste zee vissen worden redelijk oud heb ik begrepen. hou de plaats over voor de tijd dat je echt een leuke vis tegen komt, als je nu je bestand vervolledigd en later kom je de ideale vis tegen heb daar misschien geen plaats meer voor.
 
Dank voor de reacties. Er zit inderdaad geen dikke laag zand in de bak. Dus verstoppen in het zand gaat niet lukken. De regenboog lipvis is inderdaad erg mooi, maar de zesstreep lipvis is toch meer geschikt.

Ben inderdaad niet van plan om het bestand meteen helemaal compleet te maken. Ik blijf steeds kijken naar welke vissen leuke toevoegingen zijn.
 
Afgelopen 10 dagen heb ik 2 chinese pijlvissen, een dwergstreep lipvis en een prachtige rode dwergkeizer toegevoegd! Stuk voor stuk prachtige vissen, maar de rode dwergkeizer springt er wel uit. Wat een mooi beest. Zal binnenkort weer wat foto's maken.
 
De beloofde foto's!

1 van de twee gramma loreto's:
125639aquaria17_0_84_image1_1.jpg


Chinese pijlvis:
326835aquaria17_0_84_image1.jpg


Zesstreep lipvis met rode dwergkeizer:
664572aquaria17_0_84_image2.jpg


227657aquaria17_0_84_image3.jpg


742231aquaria17_0_84_image4.jpg


Gele doktersvis:
558474aquaria17_0_84_image5.jpg


Nog een paar koralen:
792547aquaria17_0_84_image6.jpg
 
Deze dwergkeizer is "bijna altijd" reefsafe. In ieder geval meer dan de gestreepte dwergkeizer. Er zit dus nog wel een klein risico aan, maar dat neem ik bij deze vis voor lief.
 
Deze dwergkeizer in combinatie met kort poliepige steen koralen is doorgaans zo goed als NOOIT reefsafe..

Bizar mooie vis, had hem ook graag gehad, heb er 2 gehad en beide niet reefsafe en weg gedaan
 
Deze dwergkeizer in combinatie met kort poliepige steen koralen is doorgaans zo goed als NOOIT reefsafe..

Bizar mooie vis, had hem ook graag gehad, heb er 2 gehad en beide niet reefsafe en weg gedaan

Hmm bij de verkoper zwommen ze ook in de showbak, met allerlei soorten koraal. Ook steenkoralen. Daar is het altijd goed gegaan. Ik hoop er dus maar op dat het bij mij ook goed gaat! Zo niet, dan zal die uiteindelijk ook weg moeten.

Dan nog even een foto van een nieuwe aanwinst koraal. Een mooie grote vingerleder!

714819aquaria17_0_84_image1.jpg
 
ik help het je te hopen..
het is geen sloper als in: hij vermoord hele korale..
ze zijn meestal het type dat poliepjes van harde koralen eet, wat ze irriteerd en daardoor minder extensie zal tonen..

blijven briljante visjes, had er graag 1 gehad als ze daadwerkelijk altijs safe waren (nu maar een witborst gehaald, met alle andere risicos)
 
Hopen dat de introductie van die witborst ook goed verloopt dan! Ik heb voor volgende week ook wat nieuws besteld. Althans, ik mag nog kiezen uit twee soorten. De regenboog lipvis of groene lipvis. Neig naar de eerste, maar wat vinden jullie?
 
Mijn anemoonvissen zijn sinds het moment dat ik ze heb gekocht een aantal maand geleden, enorm verkleurd. Ze zijn nu bijna helemaal licht zwart. Iemand enig idee hoe dit kan? Het zijn niet het soort dat zwart zou moeten worden namelijk.
 
Is het enkel in de rode gebieden of verkleurt de witte band ook mee ?
 
Enkel de rode gebieden, de banden blijven mooi wit.
 
Mijn anemoonvissen zijn sinds het moment dat ik ze heb gekocht een aantal maand geleden, enorm verkleurd. Ze zijn nu bijna helemaal licht zwart. Iemand enig idee hoe dit kan? Het zijn niet het soort dat zwart zou moeten worden namelijk.

Het is normaal, het gebeurt vaak als ze ouder worden
 
Idd , lijkt me normaal , ze worden toch enkel mooier (vind ik dan toch)
Dat zwart kan ik wel apprecieren .
 
Ja hoorde al dat het normaal was als ze ouder worden. Maar deze waren een maand geleden nog mooi oranje. Gaat dat zo snel? Zelf vind ik dat oranje mooier namelijk.
 
Dat ging hier ook vrij snel .
Zou misschien ook kunnen dat het zwart wat onderdrukt is door de import/verzwakt en in de viswinkel ??
 
Zou kunnen natuurlijk. In de showbak van de winkel zaten ook twee volwassen anemoonvissen. Deze zijn al jaren mooi of oranje. Dan denk ik, waarom die wel en de mijne niet? Die van mij zijn nog niet eens volgroeid.
 
Heeft iemand enig idee wat dit is? Zijn een soort paars/blauwe takken. Voelt een beetje als spons. Zit al vanaf het begin op een stuk levend steen.

251371aquaria17_0_84_img_2182.jpg
 
Ik dacht ook aan gorgoon , komen er poliepen uit ?
 
Nee er komen geen poliepen uit. Zijn gewoon paarse takken en ze groeien best hard.
 
Er komen ook weer mooie nieuwe vissen binnen! Een koppeltje Pholidichthys Leucotaenia. Zag ze bij iemand anders en vind ze echt hartstikke mooi!
 
ik heb er 1 zitten, zat bij in de bak toen ik hem over nam. Zalig beest, begind nu wat minder schuchter te worden en komt al helemaal uit zijn hol als er gevoederd word. Hij richt de bodem wel wat in naar zijn eigen behoefte ;).
 
Even een kort filmpje van de vissen die nu in de bak rondzwemmen! Heb net een groene lipvis en een meiacanthus atrodorsalis.



Verlichting ziet er een beetje donker uit, maar is in werkelijkheid veel helderder. Telefoon filmt dit blijkbaar niet helemaal goed.
 
Heel erg mooi! Vind het 'vechten' tegen de stroming in zeebakken altijd zo mooi
 

Terug
Bovenaan