Opstart zee aquarium


Eind deze week komt er een koppel gestreepte dwergkeizers als aanvulling op het visbestand. En misschien komt er een poetsgarnaal bij. Daarna even 2 a 3 weken geen toevoegingen meer.

Verder hebben de nemo's de anemoon ook ontdekt. Ze zitten er steeds in, ziet er heel leuk uit!
 
ik zou zeker 2 t5's erbij zetten.
led is nog lang niet op het niveau van t5 (ik heb hier een complete set liggen, 3tmc tegels van 30watt met controll8 en 4 jmb balken).. ik heb gekozen om terug te gaan naar tl.

zelfde als een goeie maar zijn bak.. die had 5x tmc tegel en 2 all blue jmb 120cm.. en ook die zijn vervangen voor 6x80w t5.

led is leuk als je minimaal 2000euro uit wil geven (denk aan 3x ai hydra 52.. een ati sirius x8... 2 of 3 philips coral care modules)
alles daaronder blijft hybride of tl echt de beste keuze..



maar buiten dat.. voor losse "budget" led balkjes, is het geen gekke koop als uitbreiding voor de bestaande tl balken..
deze zijn van zetlight als ik me niet vergis? en is zeker geen rommel.


gestreepte dwergkeizer,
bedoel je de bispinosa mee?
leuk visje alleen vrij schuw en niet altijd reefsafe *denk aan: knabbelt aan koraal poliepen*
 
Met die t5's wacht ik nog even. Ze warmen de bak zo enorm op. En ons huis is nogal warm, dus het wordt zo 30 graden in de bak. En ik wil hem liever niet open hebben, want dan verdampt het water bijna sneller dan dat ik het kan bijvullen. Led ziet er ook prachtig uit vind ik, dus zolang ik niet merk dat de koralen er onder lijden laat ik het nog even zo.

Bedoel inderdaad de bispinosa. Zie hem vaak bij anderen in de bak zwemmen ook, prachtige vis. Las inderdaad dat ie soms niet reefsafe is, maar meestal wel. Is er een beter alternatief misschien?
 
in de (dwerg)keizer familie.. nee niet echt veel betere alternatieven.
MISCHIEN de pomacanthus navarchus, maar dat is een heel andere vis.
word flink groter, ik vind hem veeel mooier, enorm veel duurder, en ook soms reefsafe.

de keuze voor een bispinosa in een rifbak blijft een gok, als je gek ben van deze vis, en de gok wil nemen, is dat goed toch?

uitstapje naar de dokters familie, is bijna altijd rifsafe

voor de hitte kan je je kap open zetten, dit heeft meer voordelen dat een lagere temperatuur (denk aan minder ph schommeling)

verdamping? mijn volledig open 130 met 8x54watt verdampt in 3 dagen 20liter.. dat is toch best bij te houden?
 
Laatst bewerkt:
Ik wil er misschien nog 1 doktersvis bij doen. Maar de bispinosa vind ik wel echt prachtig. Moet er nog even over nadenken dus.

Ik zet mijn bak nu ook open met deze warmte. Verdampt ongeveer 10 liter per dag met tl's. Zonder tl's de ik rond de 10 liter per week. Scheelt nogal. Is wel bij te houden, maar vind het toch veel.

Verder is de anemoon eigenwijs aan het doen. Zit nu 5 dagen op dezelfde plek, maar vanacht is ie een grot ingekropen. Hopelijk komt ie er snel weer uit, want zo zie ik er helemaal niks van!
 
Helaas zit de doktersvis onder de witte stip. Wat is de beste behandeling? Ik zit zelf te denken aan easylife halt parasites, werkt dit een beetje?
 
voor zoetwatervissen heb je daar een medicijn voor witte stip. ik gebruik van het merk exit. werkte goed en ik zag binnen een paar dagen al verminderingen van de witte stip
dat zou voor zoutwatervissen ook werken neem ik aan ?
 
Ik heb van de lfs colombo cerpofor aquaboline gekregen. Water ziet er helemaal groen uit nu. Heb de steenkoralen verwijderd, en hopelijk lopen de overige koralen niet te veel schade op. Ze zijn nu allemaal ineen gekrompen.

De bijsluiter zegt alleen niks over het feit of ik mijn zeolite filter uit moet zetten en of de afschuimer aan mag blijven. Iemand enig idee? En hoeveel water verversen na de kuur en moet ik dan filter over kool?
 
dat medicijn is uitsluitend geschikt voor zoetwater vissen, zoals de bijsluiter meermaals herhaald.

waarom in godesnaam direct medicijne??

drupje garlic guard bij ze eten.. en rustig de tjjd geven om te ontstressen is een veel veiligere methode dan direvt dit aan de hand te halen.

welke dokter heb je gekocht?
 
Dit heeft de lfs me aanbevolen. Op internet roept iedereen wat anders, en ik wil de ziekte de kop indrukken voordat het verder verspreidt.

Welke bijsluiter heb jij gezien? Want de lfs zegt dat dit perfect is voor zout water vissen. En in de bijsluiter die ik hier heb staat daar niks over. Dit middel bevat geen koper trouwens.

De gele dokter had ik gekocht.
 
https://www.google.nl/url?sa=t&sour...PqCGkgTUVo9-SaRpw&sig2=d3xzvw2LMitYJP_jgVP7Xg

die bijsluiter..

daar staat duidelijk in:
uitsluitend geschikt voor siervissen in zoet wateraquaria.


ik denk dat we het station:
maar de winkel zei.... toch wel voorbij zijn?
zeker in de zout kant van deze hobby weten 9 van de 10 winkeliers totaal niet wat ze aan het doen zijn...

en als je klakkeloos iets voorgeschoteld krijgt, dan lees je toch even de bijsluiter?

dit product is namelijk NIET geschikt voor zeewater.

elk ander stip medicijn die wel geschikt zijn, zijn op koperbasis, sloopt koralen en kleine schaaldieren, en die moet je nooit willen gebruiken.

de reefsafe medicijnen werken allemaal niet.. of niet voldoende
 
Bedankt lbakker, ga er eens naar kijken! Ik zie het staan inderdaad. Vind ik vreemd. Maar deze winkelier is iemand die er erg veel van af weet. Heeft zelf thuis ook een prachtig zeeaquarium vol met steenkoralen en onderhoudt in de winkel een prachtige showbak. Mensen hier in de buurt zijn ook allemaal zeer te spreken over deze man, waaronder ik zelf. Heb dus eigenlijk wel vertrouwen in zijn adviezen. Maar ik ga hem nog wel even vragen naar het feit dat in de bijsluiter staat dat het alleen voor zoetwater is.

De witte stip begint trouwens al iets minder te worden op de doktersvis. Zondag ga ik 15% water wisselen en voeg ik easylife filtermedium toe om het medicijn weer te verwijderen. Dan gaan de steenkoralen terug en trekt alles hopelijk weer bij.
 
Heb het even na gevraagd. Middel zou prima in zoutwater kunnen. Ook vreemd dat in de bijsluiter wel veel staat over zoutwater en lagere dieren, maar daarna ineens staat "uitsluitend voor zoetwater".
 
Nou de doktersvis was helemaal van de stip af, net als de andere vissen. Heb de kuur volledig afgemaakt. Daarna heb ik de medicijnen uit de bak gefilterd door twee waterwissels en een filtermedium. Helaas zag ik vandaag dat de doktersvis weer witte stippen krijgt. Dit is 1 dag nadat de kuur voorbij is, wat ik erg snel vind. Ik voer al artemia verrijkt met knoflook en natuurlijk spirulina. Wat kan ik het beste doen om de stip onder controle te krijgen? De andere vissen krijgen de witte stip (nog) niet terug.
 
Meer gaan voeren en de bak rust geven , een gele dokter kan wel wat hebben .
Voor stip op een gele dokter zou ik zeker geen medicijn gebruiken .
Ik heb overigens gobisoma's in mijn bakken , die eten de stip van je vis af .
Dit gaat overigens niet direct op na het inzetten van de gobiosoma's , die hebben best wat gewenningstijd nodig eer ze los komen .
Daarnaast moeten je vissen het nog ontdekken dat ze zich bij deze vissen kunnen aanbieden .
 
dat zijn die blauwe poetsvisjes?
erg leuke combi inderdaad maar eer ze aan elkaar gewend zijn.. dan duurt het idd even.

dat medicijn is nooit gesxhikt geweest voor zeewater, enige medicatie dat echt helpt is koper, en dat wil je niet in een rifbak hebben.

die vis komt er met genoeg eten en rust echt wel bovenop
 
Ja , zijn de kleine blauwe .
Erg leuke visjes als ze het doen , ik heb vorige week nog 2 nieuwe van een andere ondersoort toegevoegd , die zie ik nog niet , eentje ervan heb ik nu op een week pas 2 keer kort gezien .
Liggen volgens mij alles wat te observeren . Er zat er al eentje in die kwam pas na een maand of misschien wel langer pas altijd in het zicht .
Die is goed gewend nu en heeft de montiplaat als poetsstation uitgekozen , erg leuk om te zien .
De dokter komt er zo heen als het nodig is en maakt dan een zijdelingse beweging , gobie erop , effen poetsen en weer terug op de monti .

In mijn ander bak zitten ook 2 oceanopsen , die kunnen het erg goed samen vinden en altijd bezig , en ze hebben een een aparte zwembeweging , zijn echt mijn favoriete visjes (en mooi ook)

Hier een wazig filmpje uit mijn visbak .

 
Laatst bewerkt:
ik ga eerst een maand vechten tegen dino's (alweer).
daarna tijd voor een hoop koralen en vissen toe te voegen
poetsvisje komt hier zeker weer terug
 
Na een tijd last te hebben gehad van witte stip, ben ik er dan eindelijk van af. De vissen zijn in quarantaine gegaan en werden apart behandeld. Nadat ze werden terug geplaatst, kregen ze meteen weer witte stip. Toen heb ik een uv lamp op de pomp aangesloten, en twee dagen later was alle stip weg. De bak draait nu ruim een week stipvrij! De uv lamp heb ik tot nu toe 24 uur per dag aan, maar dit wil ik terug schroeven naar 12 uur per dag (alleen overdag).

Dan even wat foto's, want de bak is ook helemaal overhoop gehaald. Reden was dat ik anders de vissen niet kon vangen.

Totaal:

974471aquaria17_0_84_image1.jpg


Doktersvis in het midden, met de nemo's en hun annemoon:

196338aquaria17_0_84_image2.jpg


Links de kauderni's:

396965aquaria17_0_84_image3.jpg


Volgende week haal ik waarschijnlijk een fridmani of een stelletje gramma loreto :)
 
Ziet er mooi uit, en mooi dat je de stip onder controle hebt:thumbs:, zijn er veel vissen doodgegaan?
 
Bedankt! Helaas wel wat vissen verloren, in totaal 4. Achteraf had ik de uv lamp meteen moeten installeren, maarja achteraf is mooi wonen natuurlijk.
 
Ja de stip is erg vervelend. Hopelijk heb ik er in de toekomst geen last meer van.
 
Vandaag een poetsvis gehaald en morgen komen de loreto's. Ook zag ik een wimpel vis zitten (Heniochus acuminatus). Leek me ook een prachtige vis voor er bij. Lees alleen verschillende verhalen over hoe "reefsafe" deze vis is. Iemand die hier ervaring mee heeft?
 
Het is een koraalvlinder, en de meeste vlinders willen wel eens een hapje van je koralen nemen. Het hangt er vooral aan of de koralen die je hebt "Vlindersafe" zijn.
Ik zou het om eerlijk te zijn niet durven. Ik stuur je even een PB met een link.
 
Nou het gaat gelukkig nog steeds goed met alle vissen. Nu ben ik aan het kijken wat ik verder nog kan toevoegen. Vind het erg lastig, want kan nergens echt vinden wat geschikte vissen zijn. Heeft iemand hier nog ideeen voor?
 
Even wat foto's van hoe de bak er nu uiziet. Foto's zijn gemaakt met de iphone, dus de kleuren zijn wat vertekend. De verlichting is veel minder blauw en de bodem is wit. Geen idee hoe m'n telefoon die kleuren zo vertekend, maar goed.

Totaal:

377873aquaria17_0_84_image3.jpg


Doktersvis met poetsvis:

239981aquaria17_0_84_image4.jpg


Kauderni's met, als je goed kijkt, links achterin 1 van de 2 loreto's:

961287aquaria17_0_84_image5.jpg


Doktersvis weer:

969725aquaria17_0_84_image6.jpg
 

Terug
Bovenaan