Opstarten aquarium.


D

DirtyDutch

Guest
Vanmiddag gaan we de plantjes uitzoeken en het aquarium vullen en opstarten.

Hebben jullie nog tips, zijn er dingen om toe te voegen voor een betere opstart?
 
Gouden tip: geduld. Meer niet. Sluit alles aan, vul het aquarium, en wacht geduldig. Je hoeft helemaal niets toe te voegen, je zou hooguit een piepklein beetje verkruimeld vlokvoer in de bak kunnen gooien om de bacteriecultuur sneller op gang te krijgen. Blijf je nitrietwaarden in de gaten houden, en begin pas met het geleidelijk toevoegen van vissen als de nitrietpiek voorbij is. Voor meer informatie zou je even kunnen googlen op ‘aquarium opstarten’. Dit inlezen is sowieso van cruciaal belang in deze hobby.
 
Bespaar niet op planten :) Hoe meer je er hebt, hoe beter je opstart vaak gaat. Zorg dat je de planten die je kiest, kunt bieden wat ze nodig hebben qua lichtsterkte, dosering voedingsstoffen en co2. Zorg dat je je filter gelijk goed uitrust zodat die optimaal kan indraaien. En verder, wees consequent met de benodigde waterwissels en heb geduld :)
 
koop niet zomaar wat van planten... er zijn veel kamerplanten in de aquariumwinkels te vinden.
Een kleine richtlijn daarin is:
kan het niet rechtstaan uit zichzelf is het prima. (dan is het een zuivere waterplant)
Heeft het 2 kleuren in hetzelfde blad... niet kopen dan is het zo goed als zeker een kamerplant. (tenzij het een echinodorus is)
 
Als je in de winkel je plantjes koopt zorg er dan voor dat je daadwerkelijk aquariumplanten koopt
En ja, de verkeerde planten staan ook gewoon in een potje in de verkoopbakken.

Edit: @Vis&versa was me voor.
 
Goed dat ik het hier vraag dus, was mij niet bekend dat er kamerplanten tussen zitten. ?
 
Ik wee nie wat voor LFS jullie bezoeken, maar ik heb echt nog nooit kamerplanten bij/in de aquaria gevonden, afgezien van overduidelijk vermelde emerse planten voor palludaria..
 
Ik wee nie wat voor LFS jullie bezoeken, maar ik heb echt nog nooit kamerplanten bij/in de aquaria gevonden, afgezien van overduidelijk vermelde emerse planten voor palludaria..
Ik ben het in verschillende winkels tegengekomen.
 
Ben wel benieuwd welke winkels dat dan zijn. Bij zaken als tuincentra of een Pet's Place kan ik me zoiets voorstellen, een fatsoenlijke LFS niet.
 
Nou de lfs hier verkoopt ook voor terraria en paludaria spullen en bewoners en daarvoor hebben ze ook wel planten te koop die gewoon in de bakken tussen de andere planten staan hoor.
 
Vooral in het begin van de opstart veel snelgroeiende aquariumplanten erin zetten. Die helpen je bak al een eind op weg
in de uitwisseling van nitraat, nitriet enzovoorts.
 


Onderstaande planten zien we erg vaak bij aquariumzaken.

Screenshot_20200312_111342_com.android.chrome.jpg


Mijn advies is om online planten te bestellen.
Slecht gekozen planten zijn vaak een bron van ellende in nieuwe en minder nieuwe aquaria.

Het is goed om te kijken hoeveel licht je aquarium geeft. Dat kan je dan plaatsen in laag, gemiddeld of hoog licht (of iets ertussen).
Die lichthoeveelheid moet overeenkomen met de lichtbehoefte van de planten die je aanschaft. Daarna kan je eventuele voeding en co2 daar op aanpassen.

Online, bijvoorbeeld bij aquarium-planten.com , kan je heel makkelijk informatie vinden over alle planten en kan je dus ook zien of ze bij jouw aquarium, de lichthoeveelheid, de temperatuur en de waterwaarden passen.
Vooral licht is belangrijk.

Koop je planten die niet bij elkaar of bij je aquarium passen qua lichtbehoefte, dan is de kans groot dat je meer problemen gaat krijgen met diverse algen in de toekomst.
Het loont dus de moeite hier goed naar te kijken en een en ander op elkaar af te stemmen.

Succes en plezier met het indraaien van je aquarium.
 


Onderstaande planten zien we erg vaak bij aquariumzaken.

Bekijk bijlage 293399

Mijn advies is om online planten te bestellen.
Slecht gekozen planten zijn vaak een bron van ellende in nieuwe en minder nieuwe aquaria.

Het is goed om te kijken hoeveel licht je aquarium geeft. Dat kan je dan plaatsen in laag, gemiddeld of hoog licht (of iets ertussen).
Die lichthoeveelheid moet overeenkomen met de lichtbehoefte van de planten die je aanschaft. Daarna kan je eventuele voeding en co2 daar op aanpassen.

Online, bijvoorbeeld bij aquarium-planten.com , kan je heel makkelijk informatie vinden over alle planten en kan je dus ook zien of ze bij jouw aquarium, de lichthoeveelheid, de temperatuur en de waterwaarden passen.
Vooral licht is belangrijk.

Koop je planten die niet bij elkaar of bij je aquarium passen qua lichtbehoefte, dan is de kans groot dat je meer problemen gaat krijgen met diverse algen in de toekomst.
Het loont dus de moeite hier goed naar te kijken en een en ander op elkaar af te stemmen.

Succes en plezier met het indraaien van je aquarium.


Kijk dit is duidelijk dankjewel.

Even terugkomen op de verlichting, ik heb een Juwel lido 120 led met 2 x 24 watt led tls, blauw en geel licht, deze kan ik niet dimmen of apart van elkaar schakelen is dit wel goed heb nu dus altijd een enorme bak met licht?
 
Kijk dit is duidelijk dankjewel.

Even terugkomen op de verlichting, ik heb een Juwel lido 120 led met 2 x 24 watt led tls, blauw en geel licht, deze kan ik niet dimmen of apart van elkaar schakelen is dit wel goed heb nu dus altijd een enorme bak met licht?

Ik heb zelf een lido120 met ledverlichting gehad en ik vond het geen eenvoudig aquarium. Wel een aquarium met veel mogelijkheden om iets erg moois te maken.

Het licht is behoorlijk stevig. Wij moesten zelf co2 gaan toevoegen om draad- en baardalg te voorkomen/weg te krijgen.

Het voordeel was dat het licht voldoende was om met goede voeding en co2 prachtige mooie planten te krijgen, ook soorten met bijvoorbeeld rood blad en ook voor lage, kruipende planten heb je voldoende licht.

Ik heb alleen ervaring met de oorspronkelijke lampen.

Een optie zonder co2 is het gebruik van veel drijfplantjes, maar dan zal je planten moeten kiezen die echt weinig licht nodig hebben.
 
Op 120 liter is 48W aan led vrij veel ja al hangt het ook wel af van de kwaliteit natuurlijk van de leds. Ook door de vrij hoge bak zal er wat meer led boven zitten dan je veelal ziet,
 
Ik las iets over dat topic-opener (voorlopig) het interne filter wil blijven gebruiken. Dat in combinatie met een goede distributie van co2 lijkt me best een uitdaging.

Misschien dat planten voor laag/laag-gemiddeld licht dan voorlopig het beste zijn. En daar is best veel keuze in nog.

Anubias, javavaren (beide niet met de dikke wortelstok in de grond), er zijn geloof ik wat cryptocorines geschikt voor minder licht, vallisneria? Bronmos (willow moss) etc.

Er zijn best veel leuke opties wanneer je wat zoekt. En deze planten zijn ook wat eenvoudiger qua voeding.

Als drijfplant zou ik drijvende bamboe adviseren. Is een eenvoudige sterke plant die het wateroppervlak niet volledig afsluit zoals veel andere planten wel doen. Daardoor wordt het licht niet geblokt maar meer gefilterd.

Het zijn maar suggesties :)

Soms zijn planten ook wel verkrijgbaar via mede-forumers.
Wij hebben geregeld wat snoeiafval over.
 
koop niet zomaar wat van planten... er zijn veel kamerplanten in de aquariumwinkels te vinden.
Een kleine richtlijn daarin is:
kan het niet rechtstaan uit zichzelf is het prima. (dan is het een zuivere waterplant)
Heeft het 2 kleuren in hetzelfde blad... niet kopen dan is het zo goed als zeker een kamerplant. (tenzij het een echinodorus is)

Er bestaan maar weinig "echte waterplanten", de meeste planten die aangeboden worden zijn nu juist moerasplanten. Ts. kan zicht het beste vooraf inlezen welke planten geschikt zijn voor de hardware mogelijkheden die hij of zij heeft. De Fittonia, Dracaena en Cyperus en Acorus soorten, er zijn er nog wel een paar, worden vaak gebruikt in Terrariums. Ze kunnen wel heel kort onderwater maar niet constant en zijn daardoor ongeschikt voor een aquarium. Er zijn nogal wat planten met meerdere kleuren in het blad die wel degelijk in een aquarium kunnen zoals Alternanthera reineckii 'Red Ruby, met gekleurde nerven. Hygrophila polysperma Sunset, groen met witte nerven blad. Anubias soorten met een wilt/groen blad. Ook de Anubias nana Pinto kent verschillende kleuren. Lobelia's Afijn er zijn er nogal wat.
 
Ik wee nie wat voor LFS jullie bezoeken, maar ik heb echt nog nooit kamerplanten bij/in de aquaria gevonden, afgezien van overduidelijk vermelde emerse planten voor palludaria..
Je ziet ook wel bij de Lfs. Het gaat ook niet echt om kamerplanten. Probleem is dat deze planten vaak bedoelt zijn voor een terrarium. Maar ze worden door argeloze klanten vaak gekocht omdat het heel wat lijkt maar men ze niet waarschuwd waar deze plant nu eigenlijk voor bedoeld is. Het gaat dan vaak om Fittonia, Dracaena en Cyperus en Acorus soorten en Chorophytum hoort daar ook nog bij maar er zijn er nog wel meer.
 
Je ziet ook wel bij de Lfs. Het gaat ook niet echt om kamerplanten. Probleem is dat deze planten vaak bedoelt zijn voor een terrarium. Maar ze worden door argeloze klanten vaak gekocht omdat het heel wat lijkt maar men ze niet waarschuwd waar deze plant nu eigenlijk voor bedoeld is. Het gaat dan vaak om Fittonia, Dracaena en Cyperus en Acorus soorten en Chorophytum hoort daar ook nog bij maar er zijn er nog wel meer.
Ja, ik zie bij de LFS inderdaad terrarium/palludarium planten, maar wel echt als dusdanig ook verkocht en niet gemaskerd als aquariumplant bij de rest in dezelfde bak water gestopt. Maar als mijn ervaring afwijkt van het gemiddelde, ga ik toch eens extra goed opletten.
 
Vandaag 2.5 week verder met het opstarten en toch even maar een test afgenomen.

pH =8
KH =4
GH =4
NH3 =0.0
NO2 =0.0
NO3 =0.0
PO4 =0.0

Heb geen enkel idee of dit goed is, vind de 0.0 waardes alsof ik iets niet goed heb gedaan. ?
Heb de druppel test set van WesPro.

IMG_20200402_185043.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Raar dat je Ph zo hoog is terwijl je soil liggen hebt.
Dat is tevens ook de reden waarom je geen Po4 meet (en mss ook No3), de soil absorbeerd die.
 
Raar dat je Ph zo hoog is terwijl je soil liggen hebt.
Dat is tevens ook de reden waarom je geen Po4 meet (en mss ook No3), de soil absorbeerd die.

Ik probeer het over een paar dagen weer, misschien heeft de hoge ph wel te maken mer de water wissel van gisteren?
 
Ik wacht toch minimaal tot de 4 weken en doe dan wel weer een keer een test. ?
 
Om eerlijk te zijn vind ik dat je hier niet het juist advies hebt gekregen. Gewoon een bak vullen en wachten doet vrijwel niets aan het indraai proces van een aquarium en is het vrij logisch dat no2, no3, po4 en nh3 allemaal op 0 staan. En zoals je zelf al opmerkt is dit niet goed. Mijn inziens ben je nog niet eens begonnen met indraaien. Om een start te maken is er afval nodig en jou is geadviseerd om hooguit een 'piep klein beetje' voer toe te voegen. Dat is niet voldoende. Jammer dat dit topic erg snel de kant op is gegaan van aquarium plant vs terrarium plant want voor jouw vraag, het indraaien van een aquarium is dit niet zo interessant.

We hebben hier op het forum een mooi topic waarin wordt beschreven hoe een aquarium ingedraaid kan worden met ammonium chloride (salmiak), echter is dat wel een methode zonder planten. In jouw geval dus niet meer van toepassing maar wellicht wel interessant om het proces te leren begrijpen.

Om de stikstofcyclus te laten starten is er afval nodig. Dat afval komt wellicht na lange tijd een heel klein beetje van een losgelaten blad van een plant maar dan zal je echt maanden moeten wachten. In dit geval is het actief toevoegen van voer, dit laten verrotten door heterotrofe bacterien en omzetten in ammoniak waarna het groeien van de juist nitrificerende bactien kan gaan beginnen nodig. Hieronder een artikel waarin verschillende methoden beschreven worden voor indraaien, zo ook de methode met visvoer.


De stikstofcyclus gaat dus van NH3 -> NO2 -> NO3 en in principe is de stikstocyclus pas 'gereed' zodra je een verhoging in de NO3 meet, die je weer kunt verwijderen met waterwissels. Zolang alles op 0 blijft staan is er nog niets aan het indraaien.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Mooi uitgelegd Daniël! Dat doet met er aan herinneren dat ik ook nog het eea moet doen aan m’n indraaiende bak...
 
Om eerlijk te zijn vind ik dat je hier niet het juist advies hebt gekregen. Gewoon een bak vullen en wachten doet vrijwel niets aan het indraai proces van een aquarium en is het vrij logisch dat no2, no3, po4 en nh3 allemaal op 0 staan. En zoals je zelf al opmerkt is dit niet goed. Mijn inziens ben je nog niet eens begonnen met indraaien. Om een start te maken is er afval nodig en jou is geadviseerd om hooguit een 'piep klein beetje' voer toe te voegen. Dat is niet voldoende. Jammer dat dit topic erg snel de kant op is gegaan van aquarium plant vs terrarium plant want voor jouw vraag, het indraaien van een aquarium is dit niet zo interessant.

We hebben hier op het forum een mooi topic waarin wordt beschreven hoe een aquarium ingedraaid kan worden met ammonium chloride (salmiak), echter is dat wel een methode zonder planten. In jouw geval dus niet meer van toepassing maar wellicht wel interessant om het proces te leren begrijpen.

Om de stikstofcyclus te laten starten is er afval nodig. Dat afval komt wellicht na lange tijd een heel klein beetje van een losgelaten blad van een plant maar dan zal je echt maanden moeten wachten. In dit geval is het actief toevoegen van voer, dit laten verrotten door heterotrofe bacterien en omzetten in ammoniak waarna het groeien van de juist nitrificerende bactien kan gaan beginnen nodig. Hieronder een artikel waarin verschillende methoden beschreven worden voor indraaien, zo ook de methode met visvoer.


De stikstofcyclus gaat dus van NH3 -> NO2 -> NO3 en in principe is de stikstocyclus pas 'gereed' zodra je een verhoging in de NO3 meet, die je weer kunt verwijderen met waterwissels. Zolang alles op 0 blijft staan is er nog niets aan het indraaien.

Succes!

Kijk dit is nog eens duidelijk, was er vanuit gegaan wat mij als leek eerder werd verteld, 4 weken niks doen dan wat water wissel en een klein beetje voer. ?
 
Kijk dit is nog eens duidelijk, was er vanuit gegaan wat mij als leek eerder werd verteld, 4 weken niks doen dan wat water wissel en een klein beetje voer. ?
Dat is helaas ook vaak het advies wat je krijgt. Als je dit advies volgt komen je vissen in een niet ingedraaide bak terecht en in het beste geval vangen je planten een groot deel van de NH3/4 op. Nadeel is dat je dan nog steeds een niet of slecht functionerende stikstofkringloop hebt en er op een gegeven moment, vaak bij toevoegen van meer vis, een kantelpunt komt. Of je krijgt een alg explosie (algen gebruiken NH3/4) of de stikstofkringloop komt toch op gang en je krijgt dan de bekende nitriet piek, waardoor veel vissen 'onverklaarbaar' ineens sterven. Ik durf zelfs te stellen dat bovenstaande bij de meeste nieuwe / onervaren aquarianen zal plaatsvinden.

Gewoon goed opletten of je NO3 aan het oplopen is, dat is een mooie waarde om te volgen zodat je weet dat het aquarium ingedraaid is. En dan nog, voorzichtig met kleine aantallen vissen toevoegen en steeds minimaal een week de tijd nemen.
 
Dat is helaas ook vaak het advies wat je krijgt. Als je dit advies volgt komen je vissen in een niet ingedraaide bak terecht en in het beste geval vangen je planten een groot deel van de NH3/4 op. Nadeel is dat je dan nog steeds een niet of slecht functionerende stikstofkringloop hebt en er op een gegeven moment, vaak bij toevoegen van meer vis, een kantelpunt komt. Of je krijgt een alg explosie (algen gebruiken NH3/4) of de stikstofkringloop komt toch op gang en je krijgt dan de bekende nitriet piek, waardoor veel vissen 'onverklaarbaar' ineens sterven. Ik durf zelfs te stellen dat bovenstaande bij de meeste nieuwe / onervaren aquarianen zal plaatsvinden.

Gewoon goed opletten of je NO3 aan het oplopen is, dat is een mooie waarde om te volgen zodat je weet dat het aquarium ingedraaid is. En dan nog, voorzichtig met kleine aantallen vissen toevoegen en steeds minimaal een week de tijd nemen.


Bedankt voor je reactie, helaas komt het advies dus hier van het forum. ?
De reden dat ik mij hier heb aangemeld.

Ga jouw informatie goed doorlezen.
Ik krijg maandag mijn Co2 installatie binnen en ga de waardes in de gaten houden.

Nu ik toch bezig, enig idee wat kleine witte beestjes in mijn aquarium kunnen zijn?
Zijn net kleine fooien die door het water springen.
 
Ook hier op het forum zijn we het wel eens oneens met elkaar ;) De een doet het al jaren op een bepaalde manier en wellicht gaat het dan net goed, of heeft die persoon gewoon wat geluk. Je zal vast nog wat reacties krijgen van mensen die het weer niet eens zijn met wat ik zeg. Dat is ook wel weer het mooie van een forum. Zo kun je zelf de informatie waar jij denkt wat aan te hebben gebruiken.

Wat betreft die beestjes, er zijn vele soorten opstart beestjes die kunnen verschijnen. Op de website hieronder kun je vast wel vinden welke soort je precies in jouw aquarium ziet. Meeste beestjes zijn niet zo'n probleem en verdwijnen vanzelf weer of worden opgegeten door de eerste bewoners.

 
Ook hier op het forum zijn we het wel eens oneens met elkaar ;) De een doet het al jaren op een bepaalde manier en wellicht gaat het dan net goed, of heeft die persoon gewoon wat geluk. Je zal vast nog wat reacties krijgen van mensen die het weer niet eens zijn met wat ik zeg. Dat is ook wel weer het mooie van een forum. Zo kun je zelf de informatie waar jij denkt wat aan te hebben gebruiken.

Wat betreft die beestjes, er zijn vele soorten opstart beestjes die kunnen verschijnen. Op de website hieronder kun je vast wel vinden welke soort je precies in jouw aquarium ziet. Meeste beestjes zijn niet zo'n probleem en verdwijnen vanzelf weer of worden opgegeten door de eerste bewoners.


Hahaha ja die reacties komen vast.

Maar de vraag die ik dan heb, waar komen die beestjes dan vandaan? ?
Als het water nog niet goed is kunnen ze er wel in leven dan?

Van een kooi vijver nar een aquarium is toch heel wat anders, zit elke keer met meer vragen.?
 
Maar de vraag die ik dan heb, waar komen die beestjes dan vandaan? ?
Als het water nog niet goed is kunnen ze er wel in leven dan?
Die komen uit eitjes die waarschijnlijk met je planten zijn meegekomen. Dat ongedierte overleeft wel, het water zelf is ook zeker niet ongeschikt voor leven. Wat er nog mist is echter een manier om de afvalstoffen op te vangen en om te zetten naar het minder schadelijke nitraat. Vissen zullen behoorlijk wat meer afval produceren dan wat minuscuul kleine mosseldiertjes.

In principe werkt een koi vijver met dezelfde chemische processen, al zal je daar wat meer buffer hebben i.v.m. het grotere watervolume.
 
Vandaag ga ik week 6 in en mijn waardes zijn iets veranderd met twee weken geleden.

PH = 7.5 was 8
KH = 6 was 3
GH = 7 was 4
NH3 = 0.0 -
NO2 = 0.0 -
NO3 = 10mg/l is gestegen van 0.0
PO = 0.0 -
 

Terug
Bovenaan