Opvoerpomp waterwissels (1 Viewer)

Spot78

Well-known member
Lid geworden
20 apr 2013
Goedemiddag, voor groot aquarium kijk ik naar beter systeem voor waterwissels. Zou graag een 16/22mm filterslang aansluiten op een opvoerpomp en die in bak hangen voor waterwissel en in gootsteen voor bijvullen.
Is dit werkbaar zo en wat voor opvoerpomp heb ik nodig? Alvast bedankt voor het meedenken.

DanielHoogland

Well-known member
Lid geworden
12 jun 2019
Ben je bekent met de JBL in/out set?

Dit is een slang waarmee je dus je aquarium kunt vullen en kunt leeghalen! Dit kun je ook gemakkelijk zelf maken en zal mijn inziens beter werken dan geklooi met een opvoerpompje. Discuszolder heeft hier ooit eens een mooi artikel over geschreven, linkje hieronder.Zij maken gebruik van allemaal gelijmd pvc maar ik heb zelf zoiets in elkaar geknutseld met gardena aansluitingen.
Kun je in dit topic vinden: https://aquaforum.nl/threads/hornbach-zwart-zand-afhevelen.163779/page-2#post-2049156
In het topic zie je nog een foto waarbij ik de hele kraan moest demonteren en dat werd natuurlijk vervelend. Daarom is er kort daarna dit gekocht: https://www.gardena.com/nl/producte...n/kraanverbindingsstuk-binnenshuis/967980601/

Geinspireerd op het artikel van discuszolder:

Laatst bewerkt:

Ice78

Well-known member
Lid geworden
6 jan 2013
Goedemiddag, voor groot aquarium kijk ik naar beter systeem voor waterwissels. Zou graag een 16/22mm filterslang aansluiten op een opvoerpomp en die in bak hangen voor waterwissel en in gootsteen voor bijvullen.
Is dit werkbaar zo en wat voor opvoerpomp heb ik nodig? Alvast bedankt voor het meedenken.
Dat ligt eraan hoeveel liter je wil verversen.
Als je er een opvoerpomp in hangt van 20000 liter per uur met een 32mm slang dan is die zo leeg.

Fozzy

Well-known member
Lid geworden
3 jan 2009
Leeftijd
59
Ik heb een eheim compact pompje die ik erin hang met de waterwissel. Vullen doe ik met een Gardena koppeling op de mengkraan. nu staat mijn aquarium op 65cm van de wasbak dus dat is handig.

Koirac

Well-known member
Lid geworden
9 jan 2019
Leeftijd
67
Pomp / Eden 114 / 200-600 ltr. / Opv. Hoogte 1.30 meter / 11watt voor 18.50 euro met hierop de tuinslag

tuinkabouter

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
18 jan 2010
Leeftijd
31
Voor mijn oude vision 450 had ik een 1000 L/U pompje van jbl.
50% wissel duurde ongeveer een half uur op een 16/22 slang

Wel had ik de pomp in de wasbak constant, dus nadat de hevel was gestart “zoog” de pomp de rest uit m’n aquarium

Users Who Are Viewing This Onderwerp (Users: 0, Guests: 1)

Bovenaan