Opvoerpomp waterwissels


Spot78

Active member
Lid geworden
20 april 2013
Berichten
34
Goedemiddag, voor groot aquarium kijk ik naar beter systeem voor waterwissels. Zou graag een 16/22mm filterslang aansluiten op een opvoerpomp en die in bak hangen voor waterwissel en in gootsteen voor bijvullen.
Is dit werkbaar zo en wat voor opvoerpomp heb ik nodig? Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Ben je bekent met de JBL in/out set?

Dit is een slang waarmee je dus je aquarium kunt vullen en kunt leeghalen! Dit kun je ook gemakkelijk zelf maken en zal mijn inziens beter werken dan geklooi met een opvoerpompje. Discuszolder heeft hier ooit eens een mooi artikel over geschreven, linkje hieronder.Zij maken gebruik van allemaal gelijmd pvc maar ik heb zelf zoiets in elkaar geknutseld met gardena aansluitingen.
Kun je in dit topic vinden: https://aquaforum.nl/threads/hornbach-zwart-zand-afhevelen.163779/page-2#post-2049156
In het topic zie je nog een foto waarbij ik de hele kraan moest demonteren en dat werd natuurlijk vervelend. Daarom is er kort daarna dit gekocht: https://www.gardena.com/nl/producte...n/kraanverbindingsstuk-binnenshuis/967980601/

Geinspireerd op het artikel van discuszolder:
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag, voor groot aquarium kijk ik naar beter systeem voor waterwissels. Zou graag een 16/22mm filterslang aansluiten op een opvoerpomp en die in bak hangen voor waterwissel en in gootsteen voor bijvullen.
Is dit werkbaar zo en wat voor opvoerpomp heb ik nodig? Alvast bedankt voor het meedenken.

Dat ligt eraan hoeveel liter je wil verversen.
Als je er een opvoerpomp in hangt van 20000 liter per uur met een 32mm slang dan is die zo leeg.
 
Ik heb een eheim compact pompje die ik erin hang met de waterwissel. Vullen doe ik met een Gardena koppeling op de mengkraan. nu staat mijn aquarium op 65cm van de wasbak dus dat is handig.
 
Pomp / Eden 114 / 200-600 ltr. / Opv. Hoogte 1.30 meter / 11watt voor 18.50 euro met hierop de tuinslag
 
Pomp / Eden 114 / 200-600 ltr. / Opv. Hoogte 1.30 meter / 11watt voor 18.50 euro met hierop de tuinslag
Duurt ook lang als je een hoop moet verversen met deze pomp.
 
Goedemiddag, voor groot aquarium kijk ik naar beter systeem voor waterwissels. Zou graag een 16/22mm filterslang aansluiten op een opvoerpomp en die in bak hangen voor waterwissel en in gootsteen voor bijvullen.
Is dit werkbaar zo en wat voor opvoerpomp heb ik nodig? Alvast bedankt voor het meedenken.
Voor mijn oude vision 450 had ik een 1000 L/U pompje van jbl.
50% wissel duurde ongeveer een half uur op een 16/22 slang

Wel had ik de pomp in de wasbak constant, dus nadat de hevel was gestart “zoog” de pomp de rest uit m’n aquarium
 
IK gebruik dezelfde eigenbouw vulslang als de link van discuszolder op een thermostaatkraan,echter is die aangekoppeld op de aanzuigslang van een potfilter die leeg/vul via de aanzuigkorf.
Nu dat ik een Fluval FX6 heb gebruik ik de pomp van deze potfilter om het water uit mijn bak te pompen echter gaat dit niet meer in de wasbak of badkuip (woon in appartement dus gelijkvloers).
Dit moet nu wel rechtstreeks de wc in de 25mm slang heeft een te heftige stroom en mijn 270L bak is in enkele minuten leeg en de complete 70% WW in 22minuten incl opruimen.
Dus de ca 2000+L/h op een 500L bak is straks na de upgrade geen straf.

Conclusie: gebruik je filterpomp om je bak leeg te pompen dan knoei je niets en minder handen en gereedschap in de bak.
Oprollen van de slang is makkelijk als de uitstroom lager is dan je oprolhoogte dan loopt die mooi leeg en is niet zo zwaar en je knoeit niet.
 
Ik heb een aansluiting laten maken op mijn Co2 reactor met een Gardena koppeling en mijn filter pompt het water uit de bak en als ik wil vullen dan koppel ik diezelfde slang aan de mengkraan op het aanrecht, ik schakel de pomp uit, en zet de kranen op de pomp dicht, en de kraan die naar de spraybar gaat doe ik open en dan loopt ie door de spraybar weer vol.
 

Bijlagen

  • reactor2.jpg
    reactor2.jpg
    30.4 KB · Weergaven: 104
ik gebruik ook een opvoerpompje met een tuinslang, pompje in het aquarium en slang in de gootsteen (op de pomp een gardena koppeling voor het gemak en op het eind ook met een pvc u-bocht eraan zoals in het eerder vermelde artikel van discuszolder).
met vullen gooi ik het pompje in een emmer in de gootsteen met de kraan open.
Ik doe het met een emmertje omdat de slang niet op de kraan kan (design dingetje)

Ik heb een 240l aquarium in een kwartiertje ververst.

Het pompje wat ik gebruik is een:
Sicce
syncra silent 1,5
opvoerhoogte 1.8 meter
1350 l/h

maar zo zijn er vele soorten, dit is wel een vijverpompje denk ik want er zat een snoer aan van 10 meter.
Snoer heb ik ingekort en de tuinslang precies op maat gemaakt.

Die pvc u-bocht vind ik trouwens briljant, bij het leegpompen hang ik hem m de kraan zodat de slang niet uit de gootsteen kan schieten.
Bij het vullen hang ik hem over de aquarium rand, echt super.

Bij een extern filter kun je ook een t-stuk plaatsen in de persslang, klik je daar een slang op en dan naar de gootsteen.
Daarna slang op de kraan en vullen maar...
 

Bijlagen

  • Onderhoudsslang-03.jpg
    Onderhoudsslang-03.jpg
    108.3 KB · Weergaven: 103

Terug
Bovenaan