Wat is er nieuw

Overbevolking visbestand ,word een plaag.

Andre73

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2023
Berichten
426
Leeftijd
51
Ik zit nu zwaar in de ellende. ik kocht half Juni 2 molly vrouwen en inmiddels zijn ze al 2x bevallen en ik zit nu met meer dan 20 jonge visjes in mijn aquarium. en ik wil er graag vanaf. het zijn niet echt mooie visjes. ze zijn uit 2 bevallingen allemaal hetzelfde van model en kleuren. dat vind ik dan ook zo erg vreemd. de eerste bevalling was eind juni en nu een maand later dus de 2de bevalling. ze zijn allemaal goudkleurig terwijl ik geen goudkleurige man heb??? en ze zijn bevallen uit een sluierstaart molly maar niet eentje lijkt op een sluierstaart. ze hebben allemaal vierkantte rechte staarten .

ik snap er niets van maar kunnen de vrouwtjes dan zo lang de eitjes bij hun houden? en waarom lijkt er niet eentje op hun moeder? de moeder is geheel zwart . er zitten wel zwarte vlekjes in maar over het geheel zijn ze goudkleurig. het lijken meer op goudvisjes dan op black molly's maar ik moet er echt vanaf. ik hoop dat de dierenwinkel ze wil nemen anders vrees ik dat niemand deze visjes wil hebben want echt mooi zijn ze dus niet. hoe moet ik er vanaf zonder ze van het leven te beroven? kan iemand mij advies geven en helpen want ik vind dit erg zwaar. en hoe lossen jullie dit op?
 
Levendbarenden zoals guppen, molly's, en zwaarddragers slaan sperma op en dat kan een jaar goed blijven. Er kunnen dus nog wel meer nestjes komen.
Door erfelijkheidswetten (de helft van pa en de helft van ma) hoeven de jonkies niet op ma te lijken, vooral als de genen van pa overheersen.

Je kunt een vis erbij zetten die wel jonkies lust, wat voor eentje hangt van de rest van je bestand en van je bak af.
 
Ik zit nu zwaar in de ellende. ik kocht half Juni 2 molly vrouwen en inmiddels zijn ze al 2x bevallen en ik zit nu met meer dan 20 jonge visjes in mijn aquarium. en ik wil er graag vanaf. het zijn niet echt mooie visjes. ze zijn uit 2 bevallingen allemaal hetzelfde van model en kleuren. dat vind ik dan ook zo erg vreemd. de eerste bevalling was eind juni en nu een maand later dus de 2de bevalling. ze zijn allemaal goudkleurig terwijl ik geen goudkleurige man heb??? en ze zijn bevallen uit een sluierstaart molly maar niet eentje lijkt op een sluierstaart. ze hebben allemaal vierkantte rechte staarten .

ik snap er niets van maar kunnen de vrouwtjes dan zo lang de eitjes bij hun houden? en waarom lijkt er niet eentje op hun moeder? de moeder is geheel zwart . er zitten wel zwarte vlekjes in maar over het geheel zijn ze goudkleurig. het lijken meer op goudvisjes dan op black molly's maar ik moet er echt vanaf. ik hoop dat de dierenwinkel ze wil nemen anders vrees ik dat niemand deze visjes wil hebben want echt mooi zijn ze dus niet. hoe moet ik er vanaf zonder ze van het leven te beroven? kan iemand mij advies geven en helpen want ik vind dit erg zwaar. en hoe lossen jullie dit op?
Marktplaats misschien zelfs gratis wegdoen op
 
Ja ik wil ze heel graag gratis weggeven. ik hoef er geen geld voor te hebben. maar dat moet dan natuurlijk wel lukken. ik zal morgen gelijk een advertentie zetten. en maandagen even contact opnemen met de dierenwinkel of die er wil nemen. want nu zijn het er gewoon veel teveel. maar welke vissen eten dan jonge visjes? ik wil in ieder geval geen grote maanvissen in mijn aquarium hebben.
 
Je kan ook vragen of de lfs ze wil overnemen of anders marktplaats.
 
Ja ik wil ze heel graag gratis weggeven. ik hoef er geen geld voor te hebben. maar dat moet dan natuurlijk wel lukken. ik zal morgen gelijk een advertentie zetten. en maandagen even contact opnemen met de dierenwinkel of die er wil nemen. want nu zijn het er gewoon veel teveel. maar welke vissen eten dan jonge visjes? ik wil in ieder geval geen grote maanvissen in mijn aquarium hebben.
Welke regio woon je? Ik vind ramirezi leuk
 
Ik vrees dat het om de jonge molly's gaat....Of ben ik in de war?
 
Ik woon helemaal onderin in Zeeuws Vlaanderen. voor de meeste denk ik wel te ver weg. ik zit een beetje in een uithoek. verder heb ik nog een splinternieuw groot 240 liter aquarium te koop deze staat ook al langer op marktplaats maar daar kom ik ook al niet vanaf.

ik heb vannacht zelfs al nachtmerries gehad dat ik overal jonge visjes had. zelfs in de afwas waar water in stond en in de wc pot . ik zag overal en alleen maar jonge visjes zwemmen. dit is niet goed.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor bak (afmetingen) heb je en wat heb je verder zwemmen? Ik wil best meedenken over een roofvis(je).
Je zou het grut met alle liefde naar mij toe mogen brengen, maar het is nogal een eind rijden en als je pech hebt zijn er al weer geboren als je weer terug thuis bent.....
 
bak 120 bij 50 hoogte geloof ik 240 liter aquatlantis splendid met onderkast erbij alles in de kleur zwart . prijs 450 euro zit gewoon nog nieuw in de doos.
 

ik heb vannacht zelfs al nachtmerries gehad dat ik overal jonge visjes had. zelfs in de afwas waar water in stond en in de wc pot . ik zag overal en alleen maar jonge visjes zwemmen. dit is niet goed.
De nachtmerrie die levendbarenden heet... 🙊 Je bent helaas niet de eerste die de wanhoop nabij is door alle jonkies.

Ik denk trouwens dat Lysia bedoelde te vragen hoe groot de bak is waar je molly's nu in zitten. Zodat ze mee kan denken wat daar in past qua rovers.
 
Dat is niet de bak waar je molly's in zwemmen toch?
 
Ik denk trouwens dat Lysia bedoelde te vragen hoe groot de bak is waar je molly's nu in zitten. Zodat ze mee kan denken wat daar in past qua rovers.
Dat dus.
 
Dat is niet de bak waar je molly's in zwemmen toch?
Jawel ze zwemmen in dezelfde bak . ik heb 5 koperzalmen. 3 tetras en 10 corydoras. die hadden laatst ook weer eieren tegen het glas gelegd maar die heb ik gelijk verwijderd en door de wc gespoeld . er zaten nog geen zwarte puntjes in
 
En hoe groot is die bak?
 
ik heb vannacht zelfs al nachtmerries gehad dat ik overal jonge visjes had. zelfs in de afwas waar water in stond en in de wc pot . ik zag overal en alleen maar jonge visjes zwemmen. dit is niet goed.
Ik hoop dat er bij jou in die uithoek nog wel een goede psychiater woont want dit is niet best Andre:DD😉
 


De nachtmerrie die levendbarenden heet... 🙊 Je bent helaas niet de eerste die de wanhoop nabij is door alle jonkies.

Ik denk trouwens dat Lysia bedoelde te vragen hoe groot de bak is waar je molly's nu in zitten. Zodat ze mee kan denken wat daar in past qua rovers.
Hahah ik had guppen, gelukkig wilde iemand die planten kwam kopen bij mij alle guppen meenemen voor 50 cent per stuk. Heb nu nog een setje met 8 baby s zwemmen. Wel leuk om te zien wat voor kleur die krijgen. Tot nu toe knal zwart met een tijgerprint staart snake.
 
Ja ik bedoel, ramirezi s eten kleine visjes. Vind ik de leukste optie voor een roofvisje
Aha op die manier. Maar dan moet de bak wel voldoende groot zijn met de juiste pH. Er zijn ook genoeg roofvisjes die in een kleinere bak passen en minder gevoelig zijn voor water dat niet volledig op hun wensen is afgestemd.
 
Ramirezi vraagt een lage ph dacht ik en de Molly s volgens mij juist niet.
 
Ik heb pets place vanochtend gebeld en nu is natuurlijk de bedrijfsleider waar ik de afspraak mee had precies vanaf vandaag 3 weken met vakantie . toch met een medewerker kunnen afspreken dat ik ze deze week zou kunnen langs brengen maar liever wacht ik op de bedrijfsleider . de hele kleintjes die pas geboren zijn zullen nog niet gaan want die kunnen worden opgegeten toch zeker in het kleine bakje bij de dierenwinkel dus die moeten eerst wat groter worden dan. ik denk dat ik dan beter nog maar 3 weken kan wachten toch? en dan alles tezamen in 1 keer brengen. de bedrijfsleider had het er toen ook over dat hij mij een plantje ervoor zou willen geven. maar ik ga geen kleine visjes meer in een breeding box zetten om groot te laten worden. al moet ik er wel bij vermelden dat de 6 visjes die ik 2 weken gevoerd heb in de breedingbox 2 keer zo groot zijn als de 2 visjes die ik in de bak heb gelaten omdat ik ze over het hoofd zag, na 2 weken uit de breedingbox zit daar nog steeds flink verschil in. en ik wil er wel 3 zelf houden maar moet ze nog selecteren. er zitten wel een paar mooie bij.
 
Als ik jou was zou ik ook de volwassenen weg doen, dan weet je zeker dat er geen jongen meer komen.
 
Als ik jou was zou ik ook de volwassenen weg doen, dan weet je zeker dat er geen jongen meer komen.
Dan kan ik mijn andere mollys ook wel weg doen toch? ik heb 3 black mollys . 1 man , 2 vrouw. ik moet er wel bij vermelden dat het agressieve gedrag van de man die eerst alleen zat een heel stuk minder is nu hij 2 vrouwen heeft. op het laatst was het helemaal niet meer te doen en moest ik hem met een schepnet weghouden van de andere vissen.
 
Dan kan ik mijn andere mollys ook wel weg doen toch? ik heb 3 black mollys . 1 man , 2 vrouw. ik moet er wel bij vermelden dat het agressieve gedrag van de man die eerst alleen zat een heel stuk minder is nu hij 2 vrouwen heeft. op het laatst was het helemaal niet meer te doen en moest ik hem met een schepnet weghouden van de andere vissen.
Ja dat is waar, ik had niet door dat je meerdere levendbarenden had. Geen idee of het kan maar het zou mij niet verbazen als een black molly man je andere 2 vrouwtjes mollys waar het in dit topic over gaat ook wel zwanger kan maken.

Er zijn veel verschillende visjes die in je aquarium passen, en als je stres ervaart van de vele jonge visjes dan kan je overwegen om je visbestand te veranderen naar andere vissen die niet (zo makkelijk) kweken in een (gezelschaps)aquarium.
 
IMet levendbarenden blijf je kleintjes krijgen.
zou die kleintjes gewoon lekker laten zitten en als je merkt dat de bak te vol word dan de grotere gaan vangen want die zijn dan ook het meest aanwezig.
dit zal het probleem natuurlijk niet oplossen dus dan word het vaker vangen en wegbrengen/verkopen.
Goede oplossingen zijn al gegeven dus daar kan je mee aan de slag als je niet bezig wil blijven.

Dat je er over droomt en nachtmerries van hebt zal meer grappig bedoeld zijn ? Zo niet dan is hulp zoeken wel aan te raden 😀.
 
Die vele kleintjes is de reden dat ik levendbarenden destijds in de ban heb gedaan.
 
Die vele kleintjes is de reden dat ik levendbarenden destijds in de ban heb gedaan.
Ja dat zijn keuzes die je moet maken wat , de een geweldig vind dat vind een ander maar niks.
Maar het is geen nieuw fenomeen en oplossingen zijn er zat voor ,daarom kan ik ook maar moeilijk begrijpen dat je je er erg druk om kan maken.
 
Ramirezi vraagt een lage ph dacht ik en de Molly s volgens mij juist niet.
Kan wel hoor, als TS die graag zou hebben. 🙂 De pH maakt voor ramirezi's niet zoveel uit, het belangrijke bij die soort is dat het water schoon is. Dat kan ofwel door voldoende filtering te hebben, ofwel door ze (net als in het wild) op zo'n lage pH te houden dat bacteriën het niet goed doen. Zoals bij wel meer blackwater-soorten gaat het er hier puur om dat het immuunsysteem wordt ontlast, en niet om de waterwaarden an sich.
 
Je kunt best levendbarenden houden zonder om te komen in de jonkies. Kwestie van een paar vissen erbij zetten die wel jonkies lusten. Maar dan moet je natuurlijk niet zo teerhartig zijn dat je dat erg vindt.
Als je ze allemaal wilt houden, zoek je beter een vissoort uit die slecht heel af en toe jonkies krijgt of eentje waarvan je de jonkies erg goed kwijt kunt.
 
Ja dat is zo Elise maar ja dan moet je weer een extra soort gaan nemen en met een wat kleiner bakje is dat vaak geen optie of lastig.
 
Er zijn ook kleinere rovers die happy kunnen zijn in een kleinere bak. Er van uitgaande dat de bak ook groot genoeg is voor de levendbarenden.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      jessicapilon: moge
      Terug
      Bovenaan