Wat is er nieuw

Overbevolking visbestand ,word een plaag.

Ja dat is zo Elise maar ja dan moet je weer een extra soort gaan nemen en met een wat kleiner bakje is dat vaak geen optie of lastig.
Die bak is toch 120cm. Dat is toch niet zo klein ?

Die bak is toch 120cm. Dat is toch niet zo klein ?
Ja maar ik reageerde meer op mn eerdere opmerking dat ik ooit ben gestopt ermee en dat was een 54 liter 😉
In een grote bak speelt dat dan minder.

Kan wel hoor, als TS die graag zou hebben. 🙂 De pH maakt voor ramirezi's niet zoveel uit, het belangrijke bij die soort is dat het water schoon is. Dat kan ofwel door voldoende filtering te hebben, ofwel door ze (net als in het wild) op zo'n lage pH te houden dat bacteriën het niet goed doen. Zoals bij wel meer blackwater-soorten gaat het er hier puur om dat het immuunsysteem wordt ontlast, en niet om de waterwaarden an sich.
Ik ben er nog steeds niet uit..

Mikrogeophagus ramirezi – Antennebaarsje​

Een van de meest geliefde soorten die in het aquarium gehouden wordt, de Mikrogeophagus ramirezi of in het Nederlands Antennebaarsje. Dit visje is een lust voor het oog, vertoont een zeer interessant gedrag en laat ook nog eens alle andere vissen met rust.

Dus deze vis zou dan jongen opeten terwijl er staat dat hij andere vissen met rust laat??

voordeel is nu ook kwam ik achter dat mijn Aquarium veel schoner is. ik heb bv een nepplant die altijd vies was en moest schoonmaken om de zoveel tijd. en nu blijft hij super schoon. de mollys zoeken werkelijk de hele dag alles af naar wat maar te eten is. mollys lijken wel stofzuigers ..niks word meer vies zelfs de bodem niet meer. en mijn kastelen die erin staan blijven ook brandschoon . dit scheelt mij wel heel veel werk. maar goed ik wil niet meer meer dat dat dus er moeten nu geen visjes meer bij komen.

gaat het antennebaarsje daar dan wel voor zorgen??

en kan de

Mikrogeophagus altispinosus ook? deze is minder ph gevoelig.​

In de regel is alles wat in de bek past in potentie een prooi.

Ik lees dat

ramirez

in 27 graden gehouden moet worden. Nee dat gaat niet want ik houd mijn water op max 23 graden vanwege de te hoge stroomrekening.

Nou een uitzondering daargelaten denk ik maar volgens is het wel de natuur om kleinere "bewoners" op te eten.
Welke vissen doen dat niet bij jou dan Andre?

De Ramirezi is ook niet zo n hele makkelijke vis volgens mij.

Nou een uitzondering daargelaten denk ik maar volgens is het wel de natuur om kleinere "bewoners" op te eten.
Welke vissen doen dat niet bij jou dan Andre?

De Ramirezi is ook niet zo n hele makkelijke vis volgens mij.
Mijn black mollys eten geen visjes .waren er pasgeboren en ze leven nog allemaal. mijn vissen krijgen ook goed te eten dus die gaan daar niet achteraan. en de koperzalmpjes doen helemaal nooit pasgeboren visjes eten. wat een ellende want ik wil wel graag mollys in de bak omdat ze alles overal vanaf eten. al mijn andere vissen doen dat niet.

ik wil gewoon een vis die leuk en vriendelijk rondzwemt en als er pasgeborenen zijn ze direct opeet.

Ik weet zo niet hoe groot je bak is, maar je zou aan een ploegje killivissen kunnen denken, dat zijn carnivoren en die gaan actief jagen op jonkies.
Wat ook een optie is, maar het is de vraag of jouw bak daar geschikt voor is, is een vlindervis.
Ik heb zwaarddragers wildkleur, ook levendbarenden. Het was goed te merken toen mijn vlindervis het binnenfilter in gesprongen was en dus tijdelijk geen jonkies meer opvrat. Ik had er meteen een stuk of 6 of 7 rondzwemmen. Nu hij weer terug op post is, zijn ze weer weg.

Ik weet zo niet hoe groot je bak is, maar je zou aan een ploegje killivissen kunnen denken, dat zijn carnivoren en die gaan actief jagen op jonkies.
Wat ook een optie is, maar het is de vraag of jouw bak daar geschikt voor is, is een vlindervis.
Ik heb zwaarddragers wildkleur, ook levendbarenden. Het was goed te merken toen mijn vlindervis het binnenfilter in gesprongen was en dus tijdelijk geen jonkies meer opvrat. Ik had er meteen een stuk of 6 of 7 rondzwemmen. Nu hij weer terug op post is, zijn ze weer weg.
Heb hem even opgezocht, mijn Aquarium is 120cm (240 liter) kan ik de vlindervis op 22/23 graden houden?? het is geen scholenvis dus dan kan ik er eentje houden??

ik las nu dat vlindervissen er pap van lusten en rovers zijn. die moet ik hebben maar weet niet of mijn dierenzaak deze verkoopt .

[TR]
[td width="147px"]Latijnse naam:[/td][td width="381px"]Pantodon buchholzi[/td]

[/TR]
[TR]
[td]Nederlandse naam:[/td][td]Afrikaanse vlindervis[/td]

[/TR]
[TR]
[td]Familie:[/td][td]Pantodontidae[/td]

[/TR]
[TR]
[td]Herkomst:[/td][td]Afrika[/td]

[/TR]
[TR]
[td]Waterlaag:[/td][td]Boven[/td]

[/TR]
[TR]
[td]Max. lengte:[/td][td]10cm[/td]

[/TR]
[TR]
[td]Temperatuur:[/td][td]23 - 30 graden celcius[/td]

[/TR]
[TR]
[td]Min. lengte aquarium:[/td][td]100cm[/td]

[/TR]
[TR]
[td]Voeding:[/td][td]Omnivoor[/td]

[/TR]
[TR]
[td]Scholenvis:[/td][td]Nee[/td]

[/TR]

Ik heb al een dierenzaak gebeld voor een vlindervis maar die had het over barbelen, sumatranen en zwaarddragers want volgens hem deed een vlindervis niet zoveel met pasgeborenen.

Pasgeborenen die onderin zitten, zijn veilig.
Maar jonkies die het wateroppervlak opzoeken zijn absoluut niet veilig. Dat hangt dus een beetje van het gedrag van je mollyjonkies af.
Ik heb een bak van 2m, maar vlinder zit meestal aan één kant, ik zou 'm rustig in een 1.2m bak durven doen. Mijn vlinder zit op kamertemperatuur, ergens tussen 23 en 25C. (Afhankelijk van het weer.)
Houd er wel rekening mee dat sommige vlinders alleen levend voer willen (de mijne eet mee van het granulaat van Sera, een deel zinkt niet direct.) Bovendien kunnen ze goed springen en is een goed sluitende deksel wel nodig.
Alternatieven zouden kunnen zijn met grotendeels dezelfde eigenschappen, alleen kun je die in een groepje houden:
Halfsnavelbekjes
Aplocheilus lineatus

Het is natuurlijk jouw keus Andre maar zelf zou ik dan liever de vissen wegdoen die zoveel jongen voortbrengen. Dan is het opgelost en kun je kijken naar visjes die je echt leuk vindt en graag wil.
Voor mij waren de vele jongen oom ooit de reden om te stoppen met levendbarenden.

Het is natuurlijk jouw keus Andre maar zelf zou ik dan liever de vissen wegdoen die zoveel jongen voortbrengen. Dan is het opgelost en kun je kijken naar visjes die je echt leuk vindt en graag wil.
Voor mij waren de vele jongen oom ooit de reden om te stoppen met levendbarenden.
Dan moeten ze in 1 keer weg maar Waarnaartoe? niemand wil ze tot nu toe hebben, en ik heb eigenlijk ook geen zin om steeds iedereen hier over de vloer te hebben voor 1 of 2 visjes .

Dat snap ik maar soms is de lfs wel bereid om ze over te nemen maar goed dat zou je kunnen navragen. Hier doen ze het vaak wel maar ik kan niet oordelen over een andere zaak.

Petsplace wil er wel een paar maar alleen de grotere en die wilde ik juist zelf houden . ik vind het best zo als er maar geen 1 meer bijkomt . en daarvoor zoek ik roof vissen.

Maar ja als je die houdt dan heb je zo weer veel jongen en blijf je in dat cirkeltje. Maar goed die keus moet jij maken Andre en het was maar een idee.

Tenzij je er een vis bij zet die de aanwas wegvangt....
En dat is André dus van plan.
Nog een par mogelijkheden, maar waar ik zelf geen ervaring mee heb:
pauwooggrondel
Badis Badis
Fundulopanchax soorten

Tenzij je er een vis bij zet die de aanwas wegvangt....
En dat is André dus van plan.
Nog een par mogelijkheden, maar waar ik zelf geen ervaring mee heb:
pauwooggrondel
Badis Badis
Fundulopanchax soorten
Ja precies dat is het plan. kijk ik vind mollys erg leuk en het zijn nuttige visjes . ze stofzuigen alles af . mijn andere vissen eten niet van de bodem en de armatuurtjes . mijn pandas maken de kunstplanten niet schoon. dat doen de mollys wel. maar ik wil vissen die gelijk de jongen verorberen. de mollys worden geboren aan de oppervlakte van het water. meestal blijven ze daar ook want ze willen zich niet gelijk inmengen met de andere vissen die beneden zwemmen. wat ik heb wil ik dan houden en wat erbij komt moet direct worden opgegeten.

ik ga je genoemde vissen natrekken.

Prima als dat je keus is Andre en ik denk dat de Pauwooggrondel veelal onderin zit want die heb ik ook gehad en ver van de bodem kwamen die niet echt.

Prima als dat je keus is Andre en ik denk dat de Pauwooggrondel veelal onderin zit want die heb ik ook gehad en ver van de bodem kwamen die niet echt.
Ik heb het idee dat niemand het goed weet. of is er niemand die deze problemen zo aanpakt??? bij mijn dierenwinkel zeiden ze elke vis eet jongen op maar dat blijkt dus bij mij niet zo te zijn. ik zoek dus echt vissen die dat alleen maar doen en erop gericht zijn.

Ik heb het idee dat niemand het goed weet
Volgens mij weet iedereen het juist wel 🤷‍♂️
Er worden vele opties gegeven.
Het is allen aan jou om er eentje uit te kiezen wat je aan staat.
Je bent echt niet de enigste met levendbarende vissen daar zijn genoeg topics over te vinden.

Ik heb het idee dat niemand het goed weet. of is er niemand die deze problemen zo aanpakt??? bij mijn dierenwinkel zeiden ze elke vis eet jongen op maar dat blijkt dus bij mij niet zo te zijn. ik zoek dus echt vissen die dat alleen maar doen en erop gericht zijn.
Als je op die wijze vissen wil houden dan "verplicht" je jezelf om vissen te nemen die je anders waarschijnlijk niet had genomen maar die neem je dan puur om de populatie klein te houden. Natuurlijk heeft ieder zn eigen manier van een aquarium houden maar het zou niet mijn keus zijn.
Killi s zijn ook best leuke visjes en die lusten ook wel wat jonge visjes zoals Lysia ook al noemde.

Als je op die wijze vissen wil houden dan "verplicht" je jezelf om vissen te nemen die je anders waarschijnlijk niet had genomen maar die neem je dan puur om de populatie klein te houden. Natuurlijk heeft ieder zn eigen manier van een aquarium houden maar het zou niet mijn keus zijn.
Killi s zijn ook best leuke visjes en die lusten ook wel wat jonge visjes zoals Lysia ook al noemde.
Ik vind alle vissen wel mooi hoor. maar vissen met een functie zijn weer nuttig voor het aquarium.

hier nog een antwoord van een dierenwinkel. maar het valt mij telkens op dat genoemde vissen jongen kunnen eten ,niet dat ze het 100% gaan doen , en ik zoek juist vissen die het 100% gaan doen. niet dat ik straks vissen erbij zet die het niet gaan doen want dan heb ik er natuurlijk niks aan.

Om de populatie jonge visjes in je aquarium in toom te houden, kun je overwegen om enkele roofvissen toe te voegen die bekend staan om het eten van jonge visjes (ook wel "fry" genoemd). Hier zijn enkele vissen die geschikt kunnen zijn:

1. Betta (Siamese vechtvis) - Ze staan erom bekend dat ze kleinere visjes eten, vooral in een klein aquarium.
  2. Guppy - Hoewel ze zelf veel jongen krijgen, eten volwassen guppy's soms ook andere jongen op.
  3. Dwarf Cichliden - Deze kleine cichliden, zoals Apistogramma-soorten, kunnen jonge visjes eten zonder al te agressief te zijn tegen volwassen vissen.
  4. Angelvis (Pterophyllum scalare) - Engeltjes zijn sierlijke vissen die jongere of kleinere visjes kunnen eten.
  5. Sumatraan (Puntigrus tetrazona) - Deze actieve visjes kunnen jongere vissen eten, maar het zijn geen grote jagers.
  6. Rode tetraa (Hyphessobrycon flammeus) - Deze vissen zijn bekend om het oppikken van jonge visjes, vooral als ze hongerig zijn.
Het is belangrijk om te overwegen dat het introduceren van deze vissen betekent dat je sommige of alle jonge visjes zult verliezen, dus als je sommige van hen wilt houden, is het verstandig om die apart te zetten in een kweekbak. Zorg er ook voor dat de nieuwe vissen compatibel zijn met de huidige bewoners van je aquarium om stress en agressie te vermijden.

Een Betta heeft rustige medebewoners nodig en voor Maanvissen heb je een vrij grote bak nodig en je moet ze in een groep houden.
Manen liefst met minimaal 5 of 6 en die hebben 50 liter per vis nodig.

Een Betta heeft rustige medebewoners nodig en voor Maanvissen heb je een vrij grote bak nodig en je moet ze in een groep houden.
Manen liefst met minimaal 5 of 6 en die hebben 50 liter per vis nodig.
Een Betta heb ik al eens gehad maar dan in mijn 60 liter bakje en die ging in een maand dood. denk ook niet dat een Betta het nu goed gaat doen in mijn grote bak . er staat behoorlijk wat stroming en er is veel leven want de pandas en de koperzalmen vliegen er vaak door. de rest van de vissen ken ik niet. maar een rode tetraa lijkt mij misschien wel iets???

Je zult uiteindelijk zelf een keuze moeten maken.
Een gup is meer een omnivoor, en zullen zoals alle vissen weleens een jonkie opvreten, maar zelf zullen ze ook weer jonkies krijgen, dus of dat nu het meest geschikte advies is heb ik mijn twijfels over...
Apistogramma's zijn nogal ziekte gevoelige visjes. Ik heb er 3 gehad in het begin van mijn aquarium loopbaan, en ze waren binnen drie maanden dood. Er zijn wel andere dwergcichliden die wat sterker zijn. Aan de andere kant moet je niet hebben dat ze net als mijn cichliden (T. elliotti) in broedmodus alles wat klein visje is, laten zwemmen, want dan schiet je je doel voorbij. Persoonlijk ben ik nogal fan (la heb ik nog geen ervaring met ze) van de Pseudocrenilabrus (nicholsi, philander of multicolor), die levend voer willen en dus echt wel zullen jagen.
Maanvissen (pterophyllum) alleen aan beginnen als je bak daar groot genoeg voor is en je ze echt erg mooi vindt. Ik vind persoonlijk een 1.2 bak (waarvan ik dan nog niet eens de hoogte weet) aan de kleine kant.
Sumatranen zijn regelrechte rotzakken (vraag @Friesian maar naar zijn ervaringen)
Rode tetra's? Geen flauw idee.

Je kunt nog wel even bij dit https://aquaforum.nl/threads/lijstje-met-guppenpredators.179274/ topic kijken, wie weet staat er iets tussen dat je inspiratie geeft. Op zich zijn er in een 1.2 bak genoeg mogelijkheden.

Je zult uiteindelijk zelf een keuze moeten maken.
Een gup is meer een omnivoor, en zullen zoals alle vissen weleens een jonkie opvreten, maar zelf zullen ze ook weer jonkies krijgen, dus of dat nu het meest geschikte advies is heb ik mijn twijfels over...
Apistogramma's zijn nogal ziekte gevoelige visjes. Ik heb er 3 gehad in het begin van mijn aquarium loopbaan, en ze waren binnen drie maanden dood. Er zijn wel andere dwergcichliden die wat sterker zijn. Aan de andere kant moet je niet hebben dat ze net als mijn cichliden (T. elliotti) in broedmodus alles wat klein visje is, laten zwemmen, want dan schiet je je doel voorbij. Persoonlijk ben ik nogal fan (la heb ik nog geen ervaring met ze) van de Pseudocrenilabrus (nicholsi, philander of multicolor), die levend voer willen en dus echt wel zullen jagen.
Maanvissen (pterophyllum) alleen aan beginnen als je bak daar groot genoeg voor is en je ze echt erg mooi vindt. Ik vind persoonlijk een 1.2 bak (waarvan ik dan nog niet eens de hoogte weet) aan de kleine kant.
Sumatranen zijn regelrechte rotzakken (vraag @Friesian maar naar zijn ervaringen)
Rode tetra's? Geen flauw idee.

Je kunt nog wel even bij dit https://aquaforum.nl/threads/lijstje-met-guppenpredators.179274/ topic kijken, wie weet staat er iets tussen dat je inspiratie geeft. Op zich zijn er in een 1.2 bak genoeg mogelijkheden.
Bedankt . Ik schrijf ze allemaal op en ga morgen eens naar de dierenwinkels hier om te vragen of ze kunnen bestellen.

nog een antwoord over de vlindervis gekregen ,

Beste,

Alles wat de bek in gaat, gaat erin. Alleen ze zijn tijdelijk
uitverkocht, hopelijk over 2 weken terug in stock.

Daarnaast Ramirezi`s, kersenbuiken lusten ook wel een jong visje.

kersenbuiken lusten ook wel een jong visje.
Kersenbuikjes zou ik maar niet nemen. Dan krijg je nog meer klein spul in je bak. Dat zijn ook net konijnen ☺️

En wat ik van @jessicapilon weet, kunnen kersenbuiken erg gemeen zijn naar hun bakgenoten.

maar het valt mij telkens op dat genoemde vissen jongen kunnen eten ,niet dat ze het 100% gaan doen , en ik zoek juist vissen die het 100% gaan doen.
Geen vis gaat 100% achter 100% van de jongen aan.
Je kan gezien de aantallen beter een groep rovers nemen ipv een enkele of een koppeltje. Een enkele vlindervis gaat niet een significant aantal jongen opeten. Ten eerste kan die maar op 1 plek tegelijk zijn en bovendien hangen die alleen maar bovenaan de bak. Dat hebben de jongen ook snel door dan gaan ze onderin verstoppen.
Een school van bv 15 rouwtetra's heeft een grotere kans om een jonge vis te vinden en die succesvol te jagen.

Geen vis gaat 100% achter 100% van de jongen aan.
Je kan gezien de aantallen beter een groep rovers nemen ipv een enkele of een koppeltje. Een enkele vlindervis gaat niet een significant aantal jongen opeten. Ten eerste kan die maar op 1 plek tegelijk zijn en bovendien hangen die alleen maar bovenaan de bak. Dat hebben de jongen ook snel door dan gaan ze onderin verstoppen.
Een school van bv 15 rouwtetra's heeft een grotere kans om een jonge vis te vinden en die succesvol te jagen.
Dat vermoeden had ik ook al. en daarom wil ik graag weten met welke vissen en in welke aantallen ik het beste mee ben .

En wat ik van @jessicapilon weet, kunnen kersenbuiken erg gemeen zijn naar hun bakgenoten.
Niet doen want met jongen doden die hier een zwaarddrager man. Mooie vissen maar ik raad ze echt af.
En zoals Mark al zegt heb je zo een bak vol met kleine Kersjes:DD

Je kunt natuurlijk een combi maken:

bovenin een oppervlaktejager (vlindervis, of een groepje halfsnavelbekjes of een groepje Aplocheilus lineatus)
onderin een (groepje) bodemjagers.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan