Wat is er nieuw

Overbevolking visbestand ,word een plaag.

Die verkoper van de dierenzaak kletst uit zijn nek.

Ik heb in 2008 een kweekkoppel langvinnige Rouwtetra's tijdelijk in een bak met levendbarenden gezet omdat ik nog even geen kweekbak voor ze had, Het viel daarna op dat alle jongen van de levendbarenden ten prooi vielen aan de Rouwtetra's. Dat melde ik op dit forum en sinsddien wordt deze vis aangeraden als jonge visjes opruimer. Maar de Roodoogzalm (Moenkhausia sanctaefilomenae). Werkt evengoed.

Dat ze jonge visjes pakken is gewoon instinct, en heeft niets met verveling te maken. Ik heb ook weleens 15 Rouwtetra's met wat levendbarenden samen gehouden. En ook toen werden alle jongen levendbarenden gegeten.

Die verkoper van de dierenzaak kletst uit zijn nek.

Ik heb in 2008 een kweekkoppel langvinnige Rouwtetra's tijdelijk in een bak met levendbarenden gezet omdat ik nog even geen kweekbak voor ze had, Het viel daarna op dat alle jongen van de levendbarenden ten prooi vielen aan de Rouwtetra's. Dat melde ik op dit forum en sinsddien wordt deze vis aangeraden als jonge visjes opruimer. Maar de Roodoogzalm (Moenkhausia sanctaefilomenae). Werkt evengoed.

Dat ze jonge visjes pakken is gewoon instinct, en heeft niets met verveling te maken. Ik heb ook weleens 15 Rouwtetra's met wat levendbarenden samen gehouden. En ook toen werden alle jongen levendbarenden gegeten.
Rouw tetras kan ik zo aankomen maar bij de winkel dreef er eentje dood in de bak vanmiddag. ik heb ze dus nog maar niet gekocht. die tandkarper staat in bestelling zodra de kweker hem heeft ,maar zullen ze waarschijnlijk op korte termijn toch niet aan kunnen komen. ik had ondertussen nog wel een winkel gevonden waar ze die karper en de tetras op voorraad hebben en de verzendkosten niet zo hoog zijn als bv bij Heevis waar je 28 euro betaald om een visje te laten komen. belachelijk hoge kosten daarvoor. maar ik weet niet of bestellen op internet wel zo'n goed idee is? je krijgt je visjes thuis afgeleverd maar wat als ze meer dood dan levend zijn??? heeft iemand hier ervaring mee?

Zoelen op marktplaats eens op Gardneri, komen er meerdere kwekers tevoorschijn.
M.v.g. John.

Rouw tetras kan ik zo aankomen maar bij de winkel dreef er eentje dood in de bak vanmiddag. ik heb ze dus nog maar niet gekocht. die tandkarper staat in bestelling zodra de kweker hem heeft ,maar zullen ze waarschijnlijk op korte termijn toch niet aan kunnen komen. ik had ondertussen nog wel een winkel gevonden waar ze die karper en de tetras op voorraad hebben en de verzendkosten niet zo hoog zijn als bv bij Heevis waar je 28 euro betaald om een visje te laten komen. belachelijk hoge kosten daarvoor. maar ik weet niet of bestellen op internet wel zo'n goed idee is? je krijgt je visjes thuis afgeleverd maar wat als ze meer dood dan levend zijn??? heeft iemand hier ervaring mee?
Ik bestel elke maand wel een vis online. Heevis bezorgt zelf hun vissen op een zaterdag. Mijn vissen worden altijd bezorgd door trunkrs deze haalt ze op bij de winkel en bezorgen ze nog dezelfde dag tussen 17.00 en 22.00 uur.
Dit is een fijne bezorgdienst maar daar zal niet iedereen gebruik van maken dus dat zal je dan moeten vragen.

@John. Op aquainfo staat dat gardneri levend voer eten. Eten ze ook droogvoer?
Anders heeft Andre weer een nieuw probleem: dan zijn de levensbarenden op en moet hij dagelijks levend voer kopen.

Das dan van de regen in de drup.

ik had ondertussen nog wel een winkel gevonden waar ze die karper en de tetras op voorraad hebben en de verzendkosten niet zo hoog zijn als bv bij Heevis waar je 28 euro betaald om een visje te laten komen. belachelijk hoge kosten daarvoor.
Ik vind die kosten wel meevallen eigenlijk. Als ik ze zelf moet gaan halen kost het mij 1,5 uur heen en anderhalf uur terug en dan moeten er geen files zijn. Daarbij komen dan nog de brandstofkosten🤷‍♂️ oftewel zou mij dat bijna 4 uur kosten. In die 4 uur kan ik dan beter gaan werken dan heb ik die vissen voor niks ☺️

Ik vind die kosten wel meevallen eigenlijk. Als ik ze zelf moet gaan halen kost het mij 1,5 uur heen en anderhalf uur terug en dan moeten er geen files zijn. Daarbij komen dan nog de brandstofkosten🤷‍♂️ oftewel zou mij dat bijna 4 uur kosten. In die 4 uur kan ik dan beter gaan werken dan heb ik die vissen voor niks ☺️
Ik vind 28 euro voor 1 visje van 8 euro wel veel. als je bv 25 vissen tegelijk besteld is 28 euro aan verzending natuurlijk niet heel veel ,de verzendkosten zijn dan ook ongeacht het aantal vissen wat je koopt. maar ik heb nu een winkel gevonden die maar 10 euro verzending rekent vanaf 25 euro dus dan bestel ik gelijk het schooltje rouw tetras erbij en dan zit ik daar precies aan.

Ik vind 28 euro voor 1 visje van 8 euro wel veel. als je bv 25 vissen tegelijk besteld is 28 euro aan verzending natuurlijk niet heel veel ,de verzendkosten zijn dan ook ongeacht het aantal vissen wat je koopt. maar ik heb nu een winkel gevonden die maar 10 euro verzending rekent vanaf 25 euro dus dan bestel ik gelijk het schooltje rouw tetras erbij en dan zit ik daar precies aan.
Het gaat natuurlijk om de service. Same day delivery vind ik persoonlijk erg fijn.
Ik weet niet welke winkel je gevonden hebt maar misschien het vermelden waard voor andere leden ??

Ik vermoed koi
compagnie?

Nee bij Aquariumvissenwinkel. het is niet dezelfde dag bestellen en in huis krijgen. je moet voor half de week bestellen en dan is de levering op zaterdag. alleen las ik daarvan negatieve reviews op trustpilot.

de bezorger was een half uur te vroeg

de bezorger was een half uur te vroeg, gelukkig net op tijd thuis. de visjes neontetras 10 en corydoras 8 zijn bijna allemaal dood ondanks de goede zorg waterwaarden en juiste gewenning.
geen aanrader erg jammer..

Datum van ervaring: 01 maart 2023

koi compagnie had ik nog niet gezien maar die doen dat ook goedkoop zag ik net. dus ga daar ook eens verder kijken op de website.

Nee bij Aquariumvissenwinkel. het is niet dezelfde dag bestellen en in huis krijgen. je moet voor half de week bestellen en dan is de levering op zaterdag. alleen las ik daarvan negatieve reviews op trustpilot.

de bezorger was een half uur te vroeg

de bezorger was een half uur te vroeg, gelukkig net op tijd thuis. de visjes neontetras 10 en corydoras 8 zijn bijna allemaal dood ondanks de goede zorg waterwaarden en juiste gewenning.
geen aanrader erg jammer..

Datum van ervaring: 01 maart 2023

koi compagnie had ik nog niet gezien maar die doen dat ook goedkoop zag ik net. dus ga daar ook eens verder kijken op de website.
Dit is dezelfde firma ☺️ Koi compagnie en vissenwinkel.

Dit is dezelfde firma ☺️ Koi compagnie en vissenwinkel.
Ok dat wist ik niet maar ik zag nu wel dat ze de tandkarper ook bij koi verkopen en goedkoper dan bij vissenwinkel?? vraag mij af met welke koerier worden de vissen bezorgd??

Ok dat wist ik niet maar ik zag nu wel dat ze de tandkarper ook bij koi verkopen en goedkoper dan bij vissenwinkel?? vraag mij af met welke koerier worden de vissen bezorgd??
Hun bezorgen de vissen zelf zoals op de site vermeld staat.

Hun bezorgen de vissen zelf zoals op de site vermeld staat.
Ok dan zullen ze met ervaring wel moeten weten wat ze doen neem ik aan. anderzijds blijft toch ergens vreemd voor dezelfde winkel.. want de rouwtetras staan niet bij koi en wel bij vissenwinkel op de website?? ook maken ze gebruik van verschillende prijzen. en de corydoras panda is uitverkocht bij vissenwinkel en bij koi gewoon te bestellen maar wel 3 keer zoveel duurder

Ok dan zullen ze met ervaring wel moeten weten wat ze doen neem ik aan. anderzijds blijft toch ergens vreemd voor dezelfde winkel.. want de rouwtetras staan niet bij koi en wel bij vissenwinkel op de website??
Een vis versturen is natuurlijk niet echt spannend.
Blijft hetzelfde wanneer je zelf een vis koopt in de winkel 🤷‍♂️ hij gaat in de zak en gaat mee naar huis.
Slechte reviews zeggen mij persoonlijk helemaal
Niks want iets mis gaan kan overal.

Ik heb ook wel eens een dode vis bij aankomst gehad maar dat kan gebeuren en er werd gewoon een nieuw exemplaar opgestuurd.

Denk dat er verder niet veel zaken zijn die bezorgservice aanbieden voor vissen.

Tja ik denk ook niet dat bezorgers op de minuut nauwkeurig kunnen plannen en dan kan het een keer iets afwijken.

Ik vraag mij af of de mollys wel gaan paren? ze zitten altijd maar in de hoek van het aquarium tegen het binnen filter aan met z'n allen. als ze verder de bak inkomen worden ze gelijk opgejaagd door de 2 koper zalmen die nogal erg jagerig zijn . de mollys kunnen eigenlijk alleen nog over de bodem naar de andere kant. het midden van het Aquarium blijft altijd leeg van vissen omdat de 2 koperzalmen daar blijkbaar hun territorium hebben ingericht . ik had 2 maanden terug 2 andere koperzalmpjes erbij gekocht maar die hangen ook op de bodem want ze;fs die jagen ze achterna. alles wat in het midden komt word keihard opgejaagd net als met mijn guppen destijds die al snel dood gingen. het opjagen gaat best ver want de 2 koperzalmen die ik rotzak en brutus noem laten er geen gras over groeien. de vissen weten niet hoe snel ze moeten wegkomen maar de koperzalmen zijn veel sneller en wendbaarder dan de mollys dus is terug in de hoek de enige redding. en de enige waar ze het niet van terug hebben is mijn black lierstaart molly man en mijn 2 black sluiers laten ze ook met rust. evenals de corydorassen pandas die laten ze ook met rust. maar alle andere vissen kunnen het vergeten. vooral jongere vissen . de koperzalmen hebben hier een echte sport van gemaakt en doen dit gewoon graag. ik vraag mij dus af of opgejaagde vissen met stress wel jongen gaan voortbrengen?

De oplossing voor de koperzalmen is je al een paar keer gegeven. Als je geen grote school / groter aquarium neemt, zal het probleem blijven bestaan. En daarmee dus ook (blijkbaar) dat andere vissen zich niet voldoende op hun gemak voelen om zich met voortplanten bezig te houden. Als je bak te vol wordt zou ik gewoon soorten gaan schrappen. 🙂

De oplossing voor de koperzalmen is je al een paar keer gegeven. Als je geen grote school / groter aquarium neemt, zal het probleem blijven bestaan. En daarmee dus ook (blijkbaar) dat andere vissen zich niet voldoende op hun gemak voelen om zich met voortplanten bezig te houden. Als je bak te vol wordt zou ik gewoon soorten gaan schrappen. 🙂
Ik betwijfel het . ik heb er al 2 vrouwtjes bij gedaan maar die jagen ze ook steeds de hoek in . en de black molly man heeft 2 vrouwtjes gekregen maar ze vechten met elkaar. hebben bijtwonden . waarschijnlijk hebben de mannetjes te lang alleen gezeten dat denk ik eerder..

Ik denk niet dat 2 vissen méér helpen, vrouw of man om een grotere school te krijgen. Dan bedoelt men eerder een stuk of 10 à 15. Volgens de informatie op AquaInfo zou je bak wel groot genoeg moeten zijn.
Maar dit is alleen mijn gezond vissen verstand dat spreekt, ik heb verder geen ervaring met koperzalmen.

Tjemig aquagezond gewoon doorgaan dan maar.

Deze 'seizoenvissen' leven met de beste verzorging niet langer dan anderhalf tot twee jaar

aphyosemion gardneri klopt dit?

Bijlagen

• 1725614454666.png
    1725614454666.png
    625 bytes · Weergaven: 22
poeh, dat durf ik niet te zeggen. Maar @John. kan dar wel wat over vertellen.

Is dat dan een reden om ze niet te nemen of is het gewoon nieuwsgierigheid ?
Wat ik er over lees is 2 tot 4 jaar dus gemiddeld 3.

Ja ik lees zelfs 4 jaar inderdaad maar het verschilt erg per soort en er zijn zover ik weet ook soorten die maar 1 jaar leven. John zal vast uit ervaring hier iets over kunnen zeggen.

Leeftijd is ook maar een getal. En in onze aquariums zeker geen zekerheid dat ze die leeftijd ook daadwerkelijk halen.

Is dat dan een reden om ze niet te nemen of is het gewoon nieuwsgierigheid ?
Wat ik er over lees is 2 tot 4 jaar dus gemiddeld 3.
Meer een reden om ze niet te nemen als ze niet lang leven.

Meer een reden om ze niet te nemen als ze niet lang leven.
Dan zou ik uitgaan van 2 tot 4 jaar. Of dat kort of lang is moet jezelf bepalen.
Dieren halen nou eenmaal niet allemaal een hoge leeftijd.
Voor mij heeft het nooit een meerwaarde gehad hoe oud een vis word. Ik koop een vis omdat ik hem mooi vind. En als die dood gaat koop ik een nieuwe.

Of je kweekt ermee en houdt wat jonkies aan, zodat je je vissoort houdt.

Met de Gardneri is vrij makkelijk te kweken. Nu moeten Molly s op een hoge ph/kh dacht ik en ik weet niet of dit dan een goede combi is. Volgens mij had ik ze ook op kraanwater maar dat is lang geleden en dat zal @John. wel weten

Met de Gardneri is vrij makkelijk te kweken. Nu moeten Molly s op een hoge ph/kh dacht ik en ik weet niet of dit dan een goede combi is. Volgens mij had ik ze ook op kraanwater maar dat is lang geleden en dat zal @John. wel weten
Kraanwater is prima voor gardneri.

Groetjes John.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan