Wat is er nieuw

Overbevolking visbestand ,word een plaag.

Het is geen overbevolking maar iets anders.

Smaken verschillen, en als jij happy bent met je decoraties en je vissen ook, moet je dat niet veranderen.
Ieder zijn smaak inderdaad. en de vissen vinden het fijn want die zwemmen vrolijk rond.

over de Aphyosemion gardneri, moet dit perse de gardneri zijn? want ik kan wel aan de Aphyosemion Australe komen en dat is toch ook dezelfde tandkarper?? maar dan andere kleur volgens zover ik het kan zien.

en hier las ik nog iets dat er een naamsverandering heeft plaatsgevonden? de fundulopanchax had ik volgens mij wel kunnen bestellen bij petsplace maar wij keken steeds naar de Aphyosemion .blijkt dat dit dezelfde vis is???

Fundulopanchax gardneri (voorheen Aphyosemion gardneri)

De vissen van deze soort worden 6 tot 8 cm lang. Hun aquarium moet minstens 50 cm breed zijn. Geschikt water is zacht tot matig hard met een temperatuur van 23 tot 27 °C en een licht zure tot neutrale pH. De vis zwemt in de onderste en middelste waterlagen. Hou één mannetje met meerdere vrouwtjes. De mannetjesvissen vechten onderling. Deze soort is geschikt voor beginners. De vis eet ook droogvoer.

Laatst bewerkt:
Spiderwood gebruik ik al vanaf 2011 en heb vele stukken gehad en dat is prima hout wat geen problemen geeft behalve wat kleur afgifte maar dat valt erg mee.
En vaak een beetje schimmel in het begin wat overigens niet erg is.
Toch iets wat vaak voorbij komt in topics.

Zover ik weet is de Gardneri wat forser. Maar inderdaad ook een killi.

Zover ik weet is de Gardneri wat forser. Maar inderdaad ook een killi.
Zover ik kan zien op de foto's is dit niet te zien en de grote afmetingen zijn hetzelfde tot 4cm. ook is de hele beschrijving hetzelfde en het zijn allen tandkarpers of worden ook wel vaandragers genoemd. het enige verschil wat ik kan zien zijn de kleuren. . ik kan overal bij dierenzaken in de buurt aan kili vissen komen . als elke kili vis van de Aphyosemion jonge visjes eet ben ik eruit en kan ik er eentje in de buurt gaan bestellen . de gardneri zou toch niet mijn eerste keuze zijn kwa kleur. wel weer opmerkelijk dat geen 1 dierenwinkel dit niet weet te vertellen. ook niet dat een fundolopachax voorheem een Aphyosemion is. terwijl ze altijd doen overkomen dat ze er alle verstand van hebben..

Foto’s zeggen niets. Vaak zijn het archief foto’s 🤷‍♂️ dus staar je niet blind op een foto.

Aquariumwinkels en ZEKER dierenwinkels met een vissenafdeling (aka Local Fish Shop) zijn op het forum hier berucht om hun mate van ondeskundigheid.

Inderdaad: Fudulopanchax/ Aphyosemion gardneri/ australe: er zijn veel erg op elkaar lijkende visjes in deze hoek. Als je niet specifiek bepaalde kleuren zoekt, maar ze algemeen mooi vindt en ze dan ook nog nuttig zijn, maakt het niet echt verschil

Kijk wel uit dat je niet een willekeurige soort killivis besteld, want er zijn wel een aantal soorten die minder goed in een gezelschapsbak passen.

Vissen bestellen vanaf een foto gaat niet altijd goed. Dat heb ik vaak zat meegemaakt.
Zelfs met foto’s die de importeurs zelf op hun site plaatsen en vervolgens toch iets heel anders leveren dan wat op de foto staat 🤷‍♂️
Beste blijft een zaak zoeken waar ze gewoon op voorraad zitten zodat je kan zien wat je koopt👌🏼

Vissen bestellen vanaf een foto gaat niet altijd goed. Dat heb ik vaak zat meegemaakt.
Zelfs met foto’s die de importeurs zelf op hun site plaatsen en vervolgens toch iets heel anders leveren dan wat op de foto staat 🤷‍♂️
Beste blijft een zaak zoeken waar ze gewoon op voorraad zitten zodat je kan zien wat je koopt👌🏼
Helaas heeft niemand ze hier op voorraad zitten maar enkel de gangbare vissen. ik heb eens gevraagd waarom en dat was omdat het wat moeilijkere soorten zijn voor de winkel om te houden kreeg ik als antwoord. ik geloof graag wat je schrijft dat als je vissen van een foto besteld je andere kan krijgen. daar had ik dus ook al aan zitten denken. maar ik denk dat ik de gok dan beter maar neem om de vis in een winkel in de buurt te bestellen. dan kan ik eerst kijken wat ze gekregen hebben en bevalt het niet neem ik hem niet af.

Dat van je buitenfilter had ik niet gelezen. Dus misschien even opnieuw vermelden merk en type. Opzich vindt ik een buitenfilter gewoon een verrijking.. Meer filtervolume en neemt amper plaats in in de bak.

Niet mijn manier maar ik snap dat als je beperkt bent om ergens te komen dat dit het makkelijkste is. Als de winkel er mee instemt natuurlijk.
Maar vaak zul je dan net zien dat ze hele jonge exemplaren binnen krijgen en daar zie je dan alsnog niks aan.
Vervolgens blijft de winkel dan wel weer met vissen zitten die ze eigenlijk niet willen in hun assortiment.

Helaas heeft niemand ze hier op voorraad zitten maar enkel de gangbare vissen. ik heb eens gevraagd waarom en dat was omdat het wat moeilijkere soorten zijn voor de winkel om te houden kreeg ik als antwoord. ik geloof graag wat je schrijft dat als je vissen van een foto besteld je andere kan krijgen. daar had ik dus ook al aan zitten denken. maar ik denk dat ik de gok dan beter maar neem om de vis in een winkel in de buurt te bestellen. dan kan ik eerst kijken wat ze gekregen hebben en bevalt het niet neem ik hem niet af.
Jij bent de koper tenslotte.

1 klotezooitje is het.
Dat wist jij misschien al wel.

Dat van je buitenfilter had ik niet gelezen. Dus misschien even opnieuw vermelden merk en type. Opzich vindt ik een buitenfilter gewoon een verrijking.. Meer filtervolume en neemt amper plaats in in de bak.
Aquael ultramax 1500 buitenfilter ,en dat binnen pompje met enkele sponsfilter waar er normaal 2 onder hangen maar ik zelf ingekort heb omdat het meer voor de zuurstofbellen is komt gewoon van Aliexpress maar draait supergoed. de zuurstof komt door de hele bak omdat de uitstroom nog eens precies in de stroming van de buitenfilter word meegenomen..

1 klotezooitje is het.
Dat wist jij misschien al wel.
Ja dat is het zeker. ik ben afgelopen vrijdag nog afgezet door de dierenwinkel met een pot bodemtabletten. die verkocht werden als duurdere bodemchips. de bedrijfsleider bleef maar volhouden dat bodemtabletten van naam veranderd waren .ook de prijs op het schap was al omhoog . ik heb de pot wel meegenomen omdat er anders niets was en mijn tabletten op waren maar toch vertrouwde ik het niet en heb dezelfde dag een mail gestuurd naar Forix. vandaag kreeg ik dus dit antwoord terug,
Beste ...

Bedankt voor het melden. Het klopt inderdaad dat dit product een etiket van bodemtabletten hoort te bevatten, en niet een etiket van bodemchips.

Zou je willen aangeven bij welke dierenspeciaalzaak je dit product hebt gekocht? Dan nemen wij contact op om dit zo snel mogelijk op te lossen.

Alvast bedankt en excuses voor het ongemak!

Met vriendelijke groet,
Joey

info@forix.nl

Bijlagen

• IMG_7167[1].JPG
    IMG_7167[1].JPG
    1.1 MB · Weergaven: 25
Koeiemestkorrels
17258948996321701815763.jpg

Bijgevoegd1725895226308340947290.jpgmja. Het komt neer op het zelfde.

Het zijn rovers ja en in in hun onsierlijkheid sterven ze garnalen uit.
Dat is geen probleem hier want ik heb er nog zat van over 17258960926191255664552.jpg uit dit lidoding.

Dat je nog bij die winkel komt… is toch niet de eerste keer dat ze je verkeerd informeren/bedonderen?

Nou ik heb vanmiddag een groepje rouwtetras (5 stuks) erin gezet . deze zijn mooi zwart van kleur. bij de andere dierenwinkel heel bleek . die man van petsplace vond het maar een vreemd verhaal dat ze door stress zo bleek zouden worden. hij vertelde mij wel dat als rouwtetras ouder worden ze wat valer worden/ misschien waren ze bij de andere winkel dus alleen maar ouder dan. ik vond ze daar niet zo mooi. en de verkoper beweerde vorige week nog als je morgen terugkomt zijn ze weer zwart. maar ik kom al 2 weken kijken en ze waren nog net zo vaal/bleek.

ik heb nu ook een aphyosemion australe man besteld. killivisje daar konden ze wel aankomen bij petsplace

Nou kunnen de Tetra s dus aan het werk Andre.
Elke vis in een stressvolle situatie (bak in winkel) wordt bleek..
Ja zeker hopelijk wel als er weer nieuwe visjes worden geboren.

ik zie veel vissen zitten in de dierenwinkels en die worden niet bleek. net alleen de rouw tetras dan. ik vermoed dat het in dit geval eerder te maken heeft met de kweek of leeftijden van de vissen. ik snap de verkopers wel dat ze zeggen heeft met stress te maken en dit komt thuis wel goed dan veranderen ze van kleur want ze willen ze ook verkopen, maar om dan te gaan zeggen kom je morgen terug zijn ze weer gewoon zwart is natuurlijk grote onzin bleek wel. na 2 weken waren ze nog nog net zo bleek.

die ik vanmiddag gekocht heb zijn door de man van petsplace opgejaagd met een netje en gevangen tijdens lang transport in de fietstas waarbij ik over hobbels en klinkers reed en de zak was omgevallen etc en bij het uitpakken en inzetten in het aquarium mooi zwart waren gebleven . nu zwemmen ze nog in dezelfde kleur rond als ik ze kocht . mooi donker van kleur. toch opmerkelijk dat zo'n visje daar totaal geen stress van ervaart?? en bij een dierenwinkel waar ze meer als een maand rustig zitten blijven ze dan heel de tijd wel stressen???

Laatst bewerkt:
Als je niet weet dat vissen door stress of gemoedstoestand kunnen verkleuren dat mist er wat kennis.
Zou de petsplace dan ook niet altijd geloven qua advies.

Jij leidt niet aan overbevolking maar aan wat anders.

ik zie veel vissen zitten in de dierenwinkels en die worden niet bleek. net alleen de rouw tetras dan. ik vermoed dat het in dit geval eerder te maken heeft met de kweek of leeftijden van de vissen. ik snap de verkopers wel dat ze zeggen heeft met stress te maken en dit komt thuis wel goed dan veranderen ze van kleur want ze willen ze ook verkopen, maar om dan te gaan zeggen kom je morgen terug zijn ze weer gewoon zwart is natuurlijk grote onzin bleek wel. na 2 weken waren ze nog nog net zo bleek.

die ik vanmiddag gekocht heb zijn door de man van petsplace opgejaagd met een netje en gevangen tijdens lang transport in de fietstas waarbij ik over hobbels en klinkers reed en de zak was omgevallen etc en bij het uitpakken en inzetten in het aquarium mooi zwart waren gebleven . nu zwemmen ze nog in dezelfde kleur rond als ik ze kocht . mooi donker van kleur. toch opmerkelijk dat zo'n visje daar totaal geen stress van ervaart?? en bij een dierenwinkel waar ze meer als een maand rustig zitten blijven ze dan heel de tijd wel stressen???
Dat moet je wel ergens snappen, nietwaar??

ik zie veel vissen zitten in de dierenwinkels en die worden niet bleek. net alleen de rouw tetras dan. ik vermoed dat het in dit geval eerder te maken heeft met de kweek of leeftijden van de vissen. verkopen, maar om dan te gaan zeggen kom je morgen terug zijn ze weer gewoon zwart is natuurlijk grote onzin bleek wel. na 2 weken waren ze nog nog net zo bleek.

die ik vanmiddag gekocht heb zijn door de man van petsplace opgejaagd met een netje en gevangen tijdens lang transport in de fietstas waarbij ik over hobbels en klinkers reed blijven ze dan heel de tijd wel stressen???
Ja stressen is een kunst.
Dat leer jij wel.

Beste Andre73. Ik mis in jouw reactie de achtergrond van het verhaal van de vissen in winkels.

Eerste hit op Google .

Vissen verkleuren om een helehoop redenen bv. stress, als het tijd is om eitjes af te zetten, verkeerde of juist goede voeding, temperatuur, de aanwezigheid van rivalen/soortgenoten, belichting, kleur van de bodem en de omgeving, enz enz.

Als verkoper zulke dingen niet weet heeft die vast meer verstand van hondenvoer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan