Wat is er nieuw

Overbevolking visbestand ,word een plaag.

Even aankijken maar dat ze vaak bovenin zitten dat is opzich niet zo erg maar het moet wel een levendig visje zijn die niet alleen ergens hangt.
 
Even aankijken maar dat ze vaak bovenin zitten dat is opzich niet zo erg maar het moet wel een levendig visje zijn die niet alleen ergens hangt.
Gisteren was het een levendig visje maar nu alleen maar hangen. als dit de hele week gaat duren bestel ik er zaterdag nog een vrouw bij.
 
Goedemorgen. de tandkarper heeft de nacht overleefd. hij hangt nu ergens anders bovenin het aquarium. is het normaal dat die enkel hangt ergens bovenin? ik maak mij toch zorgen .
Bovenin zwemmen is volstrekt normaal. Als je goed kijkt, zie je ook dat z'n bek een beetje naar boven gericht staat (bovenstandige bek). Dat betekent dat ie normaal gesproken z'n eten in de buurt van het wateroppervlak haalt in het wild en dus dat ie ook veel bij het wateroppervlak zit. Maar ja, er moet wel beweging in zitten natuurlijk, als ie echt alleen maar stil hangt lijkt het me niet goed.

Nu dacht is dat deze visjes veel schaduw nodig hebben. Ik weet niet of je dat genoeg hebt in jouw bak? Sorry, zijn een beetje veel berichten om alles terug te lezen.
 
Bovenin zwemmen is volstrekt normaal. Als je goed kijkt, zie je ook dat z'n bek een beetje naar boven gericht staat (bovenstandige bek). Dat betekent dat ie normaal gesproken z'n eten in de buurt van het wateroppervlak haalt in het wild en dus dat ie ook veel bij het wateroppervlak zit. Maar ja, er moet wel beweging in zitten natuurlijk, als ie echt alleen maar stil hangt lijkt het me niet goed.

Nu dacht is dat deze visjes veel schaduw nodig hebben. Ik weet niet of je dat genoeg hebt in jouw bak? Sorry, zijn een beetje veel berichten om alles terug te lezen.
Het is nu wat donker in de bak want er brand geen licht nu. ik had wel iets gelezen over drijfplanten. en turf bodem maar heb zandbodem. er is veel over geschreven maar lees ook steeds andere dingen. ik heb ook watervlooien en rode muggenlarven maar die zijn gedroogd . die at hij niet. ik heb hem ook nog geen vlokvoer zien eten en gaf hem ook cyclops diepvries maar at hij ook al niet.

Om hun natuurlijke levenslust en kleurenpracht te tonen moet het wateroppervlak liefst dichtbegroeid zijn met oppervlakte planten die het invallende licht temperen. Bovendien maken vissen graag gebruik van neerhangende wortelpartijen om het legsel in af te zetten.

pH 6 tot 6,5, DH 5 tot 7. Hoewel in de natuurlijke biotopen vooral overdag vrij hoge temperaturen worden gemeten, houden we de vissen in gevangenschap op 22 – 24 graden; hogere temperaturen bekorten de levensduur.

Als voedsel komen allerlei aquatiele insecten en hun larven in aanmerking, maar de voorkeur wordt gegeven aan zwarte en witte muggenlarven, ook watervlooien worden naar hartelust verorbert.
Reeds door de verwerking van veel turf en kienhout in het aquarium, zal het water lichtgeel kleuren, wat we nog kunnen bevorderen door een permanente filtering over turf.

Het aquarium moet goed worden afgesloten. Zelfs door de kleinste gaatjes kunnen ze heen springen. Als je aquarium geen afgesloten kap heeft, plaats dan dekruiten. Het is zonde als je deze fraaie vissen op de grond terugvindt.
 
Oh, als er helemaal nog geen licht brandt, dan zou ik me nog geen zorgen maken. Gewoon even afwachten hoe het gedrag wordt als het licht aan gaat. Het wisselt een beetje per vis hoe verschillende ze zich gedragen in licht en donker. Ik heb vissen gehad die ook bij minimaal strooilicht al actief worden, maar ook vissen die pas actief worden als er echt licht is en tot die tijd een beetje op een rustig plekje blijven hangen in het aquarium.
 
Oh, als er helemaal nog geen licht brandt, dan zou ik me nog geen zorgen maken. Gewoon even afwachten hoe het gedrag wordt als het licht aan gaat. Het wisselt een beetje per vis hoe verschillende ze zich gedragen in licht en donker. Ik heb vissen gehad die ook bij minimaal strooilicht al actief worden, maar ook vissen die pas actief worden als er echt licht is en tot die tijd een beetje op een rustig plekje blijven hangen in het aquarium.
Ik zag hem nu wel zwemmen . hij zwemt ook het kasteel in en daar is het altijd donker. maar eten zie ik hem niet doen. ik gaf net witte muggenlarven diepvriesvoer maar hapte hij ook niet naar. er staat toch dat ze gek zijn op muggenlarven maar levend voer heb ik niet.
 
Ik zag hem nu wel zwemmen . hij zwemt ook het kasteel in en daar is het altijd donker. maar eten zie ik hem niet doen. ik gaf net witte muggenlarven diepvriesvoer maar hapte hij ook niet naar. er staat toch dat ze gek zijn op muggenlarven maar levend voer heb ik niet.
Dan haal je toch even een zakje levend voer ? De andere vissen zullen je daar ook dankbaar voor zijn.
 
En het kan best zijn dat ie stiekem al een jong visje gesnaaid heeft en dan zal ie weinig honger hebben.....
 
Een vis moet ook wennen en wie weet heeft ie zoals Lysia al aangeeft al gesnoept of gister in de winkel zn buik rond gegeten.
 
Dan haal je toch even een zakje levend voer ? De andere vissen zullen je daar ook dankbaar voor zijn.
Nog nooit gezien bij de dierenwinkel. noem eens voorbeelden?
En het kan best zijn dat ie stiekem al een jong visje gesnaaid heeft en dan zal ie weinig honger hebben.....
Er zitten momenteel geen jonge pasgeboren visjes in
Een vis moet ook wennen en wie weet heeft ie zoals Lysia al aangeeft al gesnoept of gister in de winkel zn buik rond gegeten.

Ja dat is ook zo. maar hij is niet in de dierenwinkel bakken geweest. ik kwam toevallig net toen ze de dozen binnen hadden en op het moment van uitpakken. ze moesten hem nog even zoeken en ik kreeg hem dus gelijk mee in de zak van de kweker waarin die aangeleverd was.
 
Nog nooit gezien bij de dierenwinkel. noem eens voorbeelden?
Watervlooien , tubifex , rode muggenlarven , witte muggenlarven ,Artemia etc


IMG_4112.jpeg
 
Meestal ligt het in een koelkast. Dus als je ergens een koelkast ziet staan zal het daar in liggen.
 
Watervlooien , tubifex , rode muggenlarven , witte muggenlarven ,Artemia etc


Bekijk bijlage 379948
Ok dan ga ik eens daarvoor kijken. ik heb wel gedroogde watervlooien en rode muggenlarven uit een potje maar deze spuugt hij weer uit zag ik. ik heb hem echt nog niets zien eten. geen diepvriesvoer en geen vlokkenvoer. ik heb toch hopelijk geen visje die alleen maar levend voer moet??? zo'n zakje kan je dan ook maar 1 keer open doen zeker?

er staat wel diepvriesvoer bij. ik heb bv cyclops. bloedwormen en witte muggenlarven etc. en dat noemen ze dan een beginnersvis? Daphinia heb ik ook in de diepvries. dat kan ik morgen nog wel eens proberen.

Vrijwel alle killivissen eten het liefst levend voer. Onder andere muggenlarven, pekelkreeftjes (Artemia), watervlooien (Daphnia) en fruitvliegjes zijn geschikt, ook Tubifex en andere wormen kunnen gevoerd worden.

Cap Lopez eten alle soorten levend voer, maar ook diepvriesvoer en zelfs af en toe vlokkenvoer. Beginnersvis. Voor killivissen leeft de Cap Lopez vrij lang: bij een goede verzorging tot drie jaar. Bij het imponeergedrag tussen de geslachten staan beide met sterk gespreide vinnen en intensief gekleurd naast elkaar.



En hieronder staat dat die meestal weer droogvoer eet???

Aphyosemion australe (Kaap Lopez)

De vissen van deze soort worden 6 cm lang. Hun aquarium moet minstens 30 cm breed zijn. Geschikt water is zacht tot matig hard met een temperatuur van 21 tot 23 °C en een licht zure tot neutrale pH. Deze soort is geschikt voor beginners en kan in een gezelschapsaquarium worden gehouden. De vis eet meestal ook droogvoer. Er bestaan kweekvarianten met een afwijkende kleur zoals de Gold (foto) en de Chocolate. Ze kunnen enkele jaren oud worden.

op zich is het wel een leuk visje hoor. hij hangt vaak bovenin maar zwemt ook over de bodem en rust er zelfs op . eigenlijk is hij overal in het aquarium. alleen die molly man jaagt hem nog wel eens weg maar zag dat de 2 grote black molly vrouwen ertegen in opstand kwamen door zich ervoor te gooien. de molly man maakt zich vaak groot door zijn vinnen en staart op te zetten tegen de vrouwen maar de vrouwen happen dan naar hem en jagen hem weg.. sinds de komst van de 2 black molly vrouwen wel een stuk rustiger geworden tegen de andere vissen gelukkig. maar heeft er nog wel de neiging toe.
 
Laatst bewerkt:
zo'n zakje kan je dan ook maar 1 keer open doen zeker?
Ik heb een leeg bakje en als het zakje open is dan bewaar ik de rest daarin tot de volgende dag(en). De artemia die ik koop kan ik ongeveer een kleine week goedhouden en ik bewaar het in de koelkast.
 
Ik vind het niks zo .ik ga er een vrouwtje bij bestellen. hij zit telkens alleen en voegt zich ook niet bij de andere vissen . alleen als ik voor de bak bij hem kom staan dan komt hij meer tot leven en naar me toe. een beetje zielig ziet het eruit. ik doe maar 1 vrouwtje dan heb ik een koppeltje
 
Ik vind het niks zo .ik ga er een vrouwtje bij bestellen. hij zit telkens alleen en voegt zich ook niet bij de andere vissen . alleen als ik voor de bak bij hem kom staan dan komt hij meer tot leven en naar me toe. een beetje zielig ziet het eruit. ik doe maar 1 vrouwtje dan heb ik een koppeltje
Nee dan heb je er 2 en dat is niet automatisch een koppel.
 
Beter meerdere vrouwen anders heb je weer kans dat die ene vrouw erg word opgejaagd.
 
Dat is ook mijn ervaring en de mannen kunnen fel zijn.
 
Ik kijk het wel ff aan. kosten wel 10 euro per stuk. dus 3 vrouwen erbij is 30 euro extra. heb ook levend voer besteld rode muggenlarven. vast het vereerde want las nu ergens dat ze in vervuild water leven ?


Rode muggenlarven​

Rode muggenlarven staan niet echt goed bekend om als voer te dienen omdat ze in vervuild water leven en vaak zware metalen bevatten, ook zouden ze veel vetten bevatten.



Het vetgehalte is echter helemaal niet hoog, ook dat ze zwaar vervuild zijn is niet waar omdat ze tegenwoordig gekweekt worden in België en Duitsland en ze dus niet uit de natuur vandaan komen. Dit staat ook vaak wel aangegeven op de verpakking.



De rode muggenlarve is de larve van de dansmug (1ste foto) en bestaat uit:



Water: 87 %

Proteïnen: 6,7 %
Vet: 1,5 %
Vitaminen: A
Voedingswaarde: Laag
Voedingsvezels: Ja
 
Ik kijk het wel ff aan. kosten wel 10 euro per stuk. dus 3 vrouwen erbij is 30 euro extra. heb ook levend voer besteld rode muggenlarven. vast het vereerde want las nu ergens dat ze in vervuild water leven ?


Rode muggenlarven​

Rode muggenlarven staan niet echt goed bekend om als voer te dienen omdat ze in vervuild water leven en vaak zware metalen bevatten, ook zouden ze veel vetten bevatten.



Het vetgehalte is echter helemaal niet hoog, ook dat ze zwaar vervuild zijn is niet waar omdat ze tegenwoordig gekweekt worden in België en Duitsland en ze dus niet uit de natuur vandaan komen. Dit staat ook vaak wel aangegeven op de verpakking.



De rode muggenlarve is de larve van de dansmug (1ste foto) en bestaat uit:



Water: 87 %

Proteïnen: 6,7 %
Vet: 1,5 %
Vitaminen: A
Voedingswaarde: Laag
Voedingsvezels: Ja
Rode muggenlarven zijn prima hoor.
Die geef ik ook vaak.
 
Het grootste probleem met levende muggenlarven is als ze niet allemaal opgevreten worden.....🦟
 
Het grootste probleem met levende muggenlarven is als ze niet allemaal opgevreten worden.....🦟
Tegenwoordig zijn die zakjes zo klein en zit er maar weinig in. Vroeger toen ze het nog uit een krant haalden kreeg je wel altijd grote porties
 
Het grootste probleem met levende muggenlarven is als ze niet allemaal opgevreten worden.....🦟
Ok dat wist ik niet. maar er las nu ook dat de cap lopez witte muggenlarven eet. staat niks over rode in. de winkel kon alleen maar aan rode komen. misschien dan beter laten veranderen in watervlooien of pekelkreeftjes.
 
Ok dat wist ik niet. maar er las nu ook dat de cap lopez witte muggenlarven eet. staat niks over rode in. de winkel kon alleen maar aan rode komen. misschien dan beter laten veranderen in watervlooien of pekelkreeftjes.
Geen paniek Vissen vinden rode muggenlarven ook lekker. Probeer het gewoon eerst eens in plaats van meteen bezorgd te zijn.
 
afgezien daarvan: hij moet wrsl nog steeds wat wennen en heeft gewoon nog niet veel honger. De meeste vissen kunnen zonder enig probleem een week vasten.
 
En je kan ook niet 24/7 in de gaten houden of die wel of niet wat eet. Dat een vis niks eet als je het er in gooit hoeft niks te zeggen. Vissen kunnen overal wel wat vinden in de bak.
 
Uit levende muggenlarven komen muggen, als ze niet opgevreten worden. Als je een plaats hebt in je bak waar ze zich verstoppen kunnen, kun je zo maar opeens een mug in huis hebben.
 
Uit levende muggenlarven komen muggen, als ze niet opgevreten worden. Als je een plaats hebt in je bak waar ze zich verstoppen kunnen, kun je zo maar opeens een mug in huis hebben.
Beetje bangmakerij als het mij vraagt. Koop al 30 jaar rode mug en nooit problemen mee gehad.
Dat uit levende muggenlarven muggen komen klinkt wel logisch 🤪 maar geen reden om ze niet te kopen voor mij.

Als je vissen het eten niet op krijgen voer je te veel.
 
Kaap lopez is juist een wat lastiger killivis. Aphyosemion gardneri is een hele makkelijke.
Bovenin hangen is geen goed teken.
Flinke waterverversen is aan te raden.

M´v´g´ John.
 
Beetje bangmakerij als het mij vraagt. Koop al 30 jaar rode mug en nooit problemen mee gehad.
Dat uit levende muggenlarven muggen komen klinkt wel logisch 🤪 maar geen reden om ze niet te kopen voor mij.

Als je vissen het eten niet op krijgen voer je te veel.
Dat is geen bangmakerij. Het hangt van je bak af. Ik heb een binnenfilter dat meteen als skimmer functioneert en ik heb wel degelijk muggen binnen gehad van larven. Het hangt ervan af of er een 'veilige' plek voor ze is. Dus dat is gewoon een kwestie van goedje bak bekijken: is er een plaats waar muggenlarven in kunnen en vissen niet? Zoja, dan doe je beter geen levende muggen larven...
 
Dat is geen bangmakerij. Het hangt van je bak af. Ik heb een binnenfilter dat meteen als skimmer functioneert en ik heb wel degelijk muggen binnen gehad van larven. Het hangt ervan af of er een 'veilige' plek voor ze is. Dus dat is gewoon een kwestie van goedje bak bekijken: is er een plaats waar muggenlarven in kunnen en vissen niet? Zoja, dan doe je beter geen levende muggen larven...
Zoals ik al zei heb ik dat nog nooit meegemaakt in de 30 jaar dat ik levend voer dus dat hoeft niet altijd te gebeuren.
Maar als je veel te veel zou voeren zou het de kans natuurlijk wel vergroten🤷‍♂️

Weet zeker dat er hier op het forum genoeg mensen zitten die ook rode mug voeren zonder problemen.

Dat het eens fout kan gaan is met alles zo.maar druk maken over een mug 🤣

Dan maak je van een mug een olifant …..
 
Uit levende muggenlarven komen muggen, als ze niet opgevreten worden. Als je een plaats hebt in je bak waar ze zich verstoppen kunnen, kun je zo maar opeens een mug in huis hebben.
Ja dat kan kloppen maar ik bedoel dat uit witte muggelarven geen gespuis komt wat een gevaar is voor de vissen. Met rood of zwart is dat anders volgens mij.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan