Wat is er nieuw

Overbevolking visbestand ,word een plaag.

1 zwarte tetra houd zich geheel afzijdig onderin een hoekje en ziet er niet zo fris uit. een beetje aangevreten vinnen zie ik. ook komt hij niet met voeren waar de anderen wel komen. en hij hangt een beetje scheef en hapt wat vaker met zijn bekje. maar niet snel achter elkaar. wat kan dit zijn? in de winkel liet hij zichzelf ook al makkelijk vangen volgens mij waar de anderen zeer snel weg schoten voor het schepnetje.

Geef het even de tijd ze zitten er ook nog maar net in.
Het kan natuurlijk gewoon stress zijn of zoals je zelf al zegt is dit een kneusje wat je al dacht te zien bij het vangen.

@Andre73 de vissen hebben een grote reis gehad, zijn bij een groothandel geweest die ze weer levert aan de winkels. Regelmatig komen er mensen die vissen kiezen in de winkel. Dus behalve kwekerij, rangorde kan er vanalles op de achtergrond spelen.

Bij twijfel kun je eventueel kiezen voor Voogle.
https://www.easylife.nl/producten/zoetwater/visgezondheid/voogle

Waarbij opgemerkt moet worden dat de werkzaamheid van Voogle maar matig tot niet wetenschappelijk onderbouwd is.

Geef het even de tijd ze zitten er ook nog maar net in.
Het kan natuurlijk gewoon stress zijn of zoals je zelf al zegt is dit een kneusje wat je al dacht te zien bij het vangen.
Ok denk inderdaad een kneusje want liet zich wel erg makkelijk vangen. hij leeft in ieder geval nog gewoon maar blijft sloom in een hoekje hangen. ik zie hem nog niet een molly jong op eten. 1 tetra is wel brutaal . die zwom al gelijk heel actief door heel de bak achter de corydorassen aan. de rest hangt veel op 1 plek maar laten zich ook weer wegjagen door de koperzalmen . ik zie eerlijk gezegd de rouw tetras nog geen jongen opeten als ik deze visjes zo inschat. dan moet hun gedrag wel erg gaan veranderen. misschien had ik toch beter sumatranen kunnen nemen? ik wil eigenlijk vissen die zich eens niet laten opjagen door mijn zeer bazige koperzalmen. want de koperzalmen zijn hier echt de baas. ze houden het hele midden van het Aquarium leeg en voor zichzelf . die man van de dierenwinkel herkende dit gedrag helemaal niet in koperzalmen.

ik heb een flesje aminozuren met vitamines dus doe er straks wel wat druppels in.

Als de koperzalmen steeds het probleem zijn dan moet je die er gewoon uithalen 🤷‍♂️ volgens mij was dat advies ook al eens gegeven.
Sumutranen kunnen ook etters zijn en hebben niet voor niks de bijnaam vinnenbijters.
Je hebt ook al eens aangegeven dat je dit allemaal niet erg vond omdat er zo altijd wat te zien is in de bak en het zo nooit “saai” is. Heb het idee dat je daar nu dus toch anders over denkt dus dan moet je toch eens een keus maken qua visbezettting wat wel goed samen leeft.

Dat je de rouwtetras nog geen visje hebt zien opeten zou ik me ook niet zo druk om maken want ze zitten er nog niet eens een dag in.
Zoals ik al eerder zei zie ik voorlopig nog geen reden voor paniek ivm overbevolking.
Je hebt nu de rouwtetras dus geniet van je aquarium en geef het eens een dikke maand de tijd.

Dit vind ik wel teveel vis als je het over overbevolking hebt 😀
IMG_4040.webp
als je het over overbevolking hebt.

Dit vind ik wel teveel vis als je het over overbevolking hebt 😀 als je het over overbevolking hebt.
Ah joh niet zeuren, rechts voorin is toch nog een stukje steen te zien......

Dit vind ik wel teveel vis als je het over overbevolking hebt 😀Bekijk bijlage 379716 als je het over overbevolking hebt.
Ja dat is inderdaad wel extreem veel. de koperzalmen zijn nu denk net 3 jaar . waar moet je die oude vissen nog huisvesten?

ik heb onderstaande kili vis (mannetje) ook besteld en komt volgende week dinsdag als het goed is. ik citeer even wat er helemaal onderin bij beschreven staat,

Geschikt voor gezelschapsaquarium: Beter van niet. -hoezo beter van niet???

Naam: Kaap Lopez.

Wetenschappelijke naam: Aphyosemion australe.

Synoniemen: Haplochilus calliurus australis, Aphyosemion calliurus australis, Aphysemion australe australe, Panchax polychromus, Aphyosemion polychromum,
Aphyosemion australe hjerresensii, Aphyosemion hjerresensii, Haplochilus cameronensis.

Oorsprong: West-Afrika (Gabon).

Biotoop: West-Afrikaans.

Geslachtsonderscheid: Mannetje is veel kleurrijker dan het vrouwtje en het vrouwtje heeft een afgeronde staartvin.

Temperatuur: 22 - 26 graden Celsius.

pH: 6 tot 7.

GH: 5 tot 8.

Licht: Matig.

Beplanting: Dichte beplanting maar zorg wel dat er voldoende zwemruimte over blijft. Drijfplanten worden ook op prijs gesteld en dan kan de verlichting wat sterker.

Bodembedekking: Zand of grind.

Stroming: Zwak.

Leeftijd: 3 jaar.

Lengte: 4 tot 6 cm.

Voedsel: Droogvoer en diepvriesvoer.

Aquariummaat: 80 cm.

Waterlaag: Midden.

Karakter: Semi agressief.

Aantal: 1 mannetje met meerdere vrouwtjes.

Geschikt voor: Ervaren aquariaan.

Geschikt voor gezelschapsaquarium: Beter van niet.

Als ik de beschrijving lees vraag ik me af of je daar wel goed aan doet. Ik zelf heb geen ervaring met deze vis maar een beschrijving lezen kan ik natuurlijk wel. Dan denk ik…..

Beter niet in gezelschap aquarium … kan dus een risico zijn.

Semi agressief ….. moet je misschien geluk mee hebben maar kan ook een rotzak zijn dus.

Waterlaag midden …… zwemmen veel vissen kan probleem geven / hoeft misschien niet.

Aantal 1 mannetje met meerdere vrouwtjes ……misschien dan minder agressief naar andere bewoners ?? Dus 1 mannetje blijft ook een gok??

als je van die koperzalmpjes af wil dan neemt de winkel ze toch wel aan waar je altijd komt ?

Als ik de beschrijving lees vraag ik me af of je daar wel goed aan doet. Ik zelf heb geen ervaring met deze vis maar een beschrijving lezen kan ik natuurlijk wel. Dan denk ik…..

Beter niet in gezelschap aquarium … kan dus een risico zijn.

Semi agressief ….. moet je misschien geluk mee hebben maar kan ook een rotzak zijn dus.

Waterlaag midden …… zwemmen veel vissen kan probleem geven / hoeft misschien niet.

Aantal 1 mannetje met meerdere vrouwtjes ……misschien dan minder agressief naar andere bewoners ?? Dus 1 mannetje blijft ook een gok??

als je van die koperzalmpjes af wil dan neemt de winkel ze toch wel aan waar je altijd komt ?
Alleen jonge vissen nemen ze aan. en ik kan een paar mollys brengen omdat ik daar vissen kocht die zwanger waren. dat is een heel ander verhaal. een paar ouwe koperzalmen zitten ze niet op te wachten en klanten denk ik ook niet.

iemand schreef hier zet er een aphyosemion gardneri bij voor de jongen. niet dat die tegen volwassen vissen agressief zou kunnen zijn?

Nu lees ik weer wat anders over deze kilivis, dat hij schuw zou zijn??? eerst semi agressief en nu weer schuw?? ik vind het persoonlijk wel een mooi visje . mooiere kleur dan de gardneri

Cap Lopez / Aphyosemion​

Rachow, 1921
Cap Lopez

1726136534998.png
Cap Lopez Goud (Foto: Aqualog)
Synoniemen
Haplochilus calliurus var. australis, H. calliurus, Pachax polychromus, P. australe.

Voorkomen
West-Afrika

Eerste import
1913, door J. Wolmer in Hamburg

Geslachtsonderscheid/lengte
Mannetjes zijn zeer kleurrijk met verlengde buitenste vinstralen in de staartvin. Vrouwtjes zijn bruingrijs zonder verlengde vinstralen. Lengte: tot 6 cm.

Gedrag
Zeer vreedzame soorten die het beste met andere soorten uit hetzelfde geslacht gehouden kunnen worden. Schuw in gezelschapsaquaria met drukkere vissen. Zwemhoogte in het aquarium: midden en oppervlakte.
Aquariumeisen: De Cap Lopez houdt van dichte beplanting en een donkere bodem (bijvoorbeeld turf). Wat kienhout kan schuilplaatsen opleveren. De belichting bij voorkeur niet te fel, bijvoorbeeld door aanwezige drijfplanten die de belichting dimmen. Zacht water (tot 10º dGH) en matig zuur (pH 5,5-6,5). Een zouttoevoeging van één theelepel per 10 liter voorkomt ziekten. Temperatuur: 21 – 24º C; aanbevolen minimum-aquariumlengte: 50 cm.

De reden dat deze vis niet geschikt zou zijn voor gezelschapsaquarium is omdat ie kleine visjes opvreet. Dat is dus precies de bedoeling, dus daar moet je je niet druk overmaken. Wat schuwheid betreft: dat is ten eerste verschillend per vis, ten tweede afhankelijk van de inrichting (veel licht of juist gedempt licht, veel planten of juist niet, grote andere vissen of ongeveer dezelfde maat). Het is er iig wel eentje die zich niet laat doen.
Ik zou me er niet zo bezorgd over maken, ook @John. heeft gezegd dat deze vis geschikt is voor jouw bak en als er iemand iets van af weet is het John.

Als de winkel die vissen niet wil aannemen van je dan is het een waardeloze zaak. Ik kan me echt niet voorstellen dat wanneer je verteld dat je een probleem hebt met een paar vissen dat een zaak die niet aan zou nemen. (Zieke vissen is natuurlijk een ander verhaal )
Zo’n zaak raakt die vissen wel kwijt desnoods als voer maar dat zullen ze niet vertellen.

Soms moet je ook gewoon wat proberen en er het beste van hopen. De ene vis is de andere niet.

Als de winkel die vissen niet wil aannemen van je dan is het een waardeloze zaak. Ik kan me echt niet voorstellen dat wanneer je verteld dat je een probleem hebt met een paar vissen dat een zaak die niet aan zou nemen. (Zieke vissen is natuurlijk een ander verhaal )
Zo’n zaak raakt die vissen wel kwijt desnoods als voer maar dat zullen ze niet vertellen.

Soms moet je ook gewoon wat proberen en er het beste van hopen. De ene vis is de andere niet.
dierenwereld hier neemt helemaal geen vissen aan. de reden is dat er volgens hun ook ziektes etc mee kunnen komen uit je bak. zij nemen alleen af van hun leverancier. en dat is natuurlijk hun goed recht. bij petsplace heb ik een overeenkomst vanwege de zwangere vissen die ik kreeg. ook hun zijn verder niet verplicht om iedereen zijn vissen over te nemen. dus ik snap dat wel...

Verplicht is een winkel niets natuurlijk maar je kan afspraken maken en een beetje lfs neemt vaak wel vissen aan. Zaken als Pets Place e.d. doen het misschien niet.

dierenwereld hier neemt helemaal geen vissen aan. de reden is dat er volgens hun ook ziektes etc mee kunnen komen uit je bak. zij nemen alleen af van hun leverancier. en dat is natuurlijk hun goed recht. bij petsplace heb ik een overeenkomst vanwege de zwangere vissen die ik kreeg. ook hun zijn verder niet verplicht om iedereen zijn vissen over te nemen. dus ik snap dat wel...
Verplicht niet maar het is toch een stukje service voor de klant. Maar goed je hebt al wel meer verteld over de winkels in jouw buurt daarom zou ik deze winkel zowizo links laten liggen maar ik begrijp dat je daar niet veel keuze hebt aan winkels.
De meeste zaken hebben gewoon een qt tank voor eventuele zieke vissen maar deze zaak is niet echt behulpzaam daarom en dat is jammer.

Misschien heb ik dan al die jaren heel veel geluk gehad met de zaken waar ik kom maar heb het altijd een erg fijne gedachte gevonden dat die zaken altijd meewerken aan een oplossing.

Het laatste stukje wat je zegt …… dat snap ik wel snap ik dan weer niet want een zaak hoort je gewoon te helpen bij problemen is mijn mening.

Maar goed het is wat het is dus je moet er nu maar gewoon vanuit gaan dat het goed komt in de bak.

Geef het de tijd en geniet want ingrijpen kan altijd nog.
💪💪

Verplicht is een winkel niets natuurlijk maar je kan afspraken maken en een beetje lfs neemt vaak wel vissen aan. Zaken als Pets Place e.d. doen het misschien niet.
Je was net iets sneller ☺️

Verplicht niet maar het is toch een stukje service voor de klant. Maar goed je hebt al wel meer verteld over de winkels in jouw buurt daarom zou ik deze winkel zowizo links laten liggen maar ik begrijp dat je daar niet veel keuze hebt aan winkels.
De meeste zaken hebben gewoon een qt tank voor eventuele zieke vissen maar deze zaak is niet echt behulpzaam daarom en dat is jammer.

Misschien heb ik dan al die jaren heel veel geluk gehad met de zaken waar ik kom maar heb het altijd een erg fijne gedachte gevonden dat die zaken altijd meewerken aan een oplossing.

Het laatste stukje wat je zegt …… dat snap ik wel snap ik dan weer niet want een zaak hoort je gewoon te helpen bij problemen is mijn mening.

Maar goed het is wat het is dus je moet er nu maar gewoon vanuit gaan dat het goed komt in de bak.

Geef het de tijd en geniet want ingrijpen kan altijd nog.
💪💪
Ik ben hier niet anders gewend. wij hebben 2 dieren speciaal zaken waaronder petsplace . geen flauw idee hoe andere winkels tegen over het terug nemen van vissen staan. maar goed het schijnt dus normaal te zijn dat de dierenwinkel je vissen terug neemt. ik ben hier afhankelijk van deze dieren zaken of moet alles via internet gaan bestellen.

Ik ben hier niet anders gewend. wij hebben 2 dieren speciaal zaken waaronder petsplace . geen flauw idee hoe andere winkels tegen over het terug nemen van vissen staan. maar goed het schijnt dus normaal te zijn dat de dierenwinkel je vissen terug neemt. ik ben hier afhankelijk van deze dieren zaken of moet alles via internet gaan bestellen.
Of het normaal is laat ik in het midden maar het lijkt nu alsof je denkt dat er meerdere keren per dag mensen vissen komen terug brengen. Dit zal eerder “soms” zijn.

Bij ons heet dat service en klantenbinding iets wat ik ook gewend ben van een zaak en waardoor ik graag terug kom bij bepaalde zaken.
Maar de service is daar in Zeeland anders dan hier begrijp ik en dat vind ik wel jammer voor je.
Helemaal als ik dan verhalen van je hoor dat ze toch een soort “loopje” met je nemen. 🤷‍♂️

Daar zullen de rest vd tetras niet om rouwen maar wel je overschotjes bij houden.
Daar ging het om, toch?

Of het normaal is laat ik in het midden maar het lijkt nu alsof je denkt dat er meerdere keren per dag mensen vissen komen terug brengen. Dit zal eerder “soms” zijn.

Bij ons heet dat service en klantenbinding iets wat ik ook gewend ben van een zaak en waardoor ik graag terug kom bij bepaalde zaken.
Maar de service is daar in Zeeland anders dan hier begrijp ik en dat vind ik wel jammer voor je.
Helemaal als ik dan verhalen van je hoor dat ze toch een soort “loopje” met je nemen. 🤷‍♂️
Wat ik bij een zeer hoog aangeschreven LFS heb meegemaakt is dat ze wat graag veel vissen aan mij wilden verkopen. Maar een aantal terug nemen, nee. Smoesjes werden toen verkocht en ik kon het daarmee doen. Ook al lag de fout bij mij. Te snel weer willen beginnen na de pech met CO2.

In mijn ogen heeft zowel koper als de verkoper een verantwoordelijkheid. Het is levende have. Dat begint met eerlijke communicatie

Vissen koop ik daar nooit meer sowieso. Ik kom er nog amper, nooit meer...

Laatst bewerkt:
het kilivisje is binnen en zwemt erg leuk . hij heeft het volgens mij wel naar zijn zin in mijn grote bak.

Bijlagen

• IMG_7223[1].MOV
    44.4 MB
Hij is mooi, al vindt die dikke vrouw hem interessanter dan 'm lief is. Ben benieuwd hoe het hem gaat.

Hij is mooi, al vindt die dikke vrouw hem interessanter dan 'm lief is. Ben benieuwd hoe het hem gaat.
Mooi visje maar alleen is maar alleen vindt ik.

Ja dat vind ik eigenlijk ook. zou hij kunnen met nog een vrouw erbij? en eet hij de jongen dan nog op??? er is mij aangeraden een Aphysemion man daarvoor erin te zetten. ik bedoel doet de man dan nog jonge visjes eten als hij ook een vrouw heeft??

Sociale eigenschappen: Dit eierleggende tandkarpertje zal de andere aquariumbewoners normaal gesproken met rust laten en kan het zowel als paartje als met meerdere soortgenoten goed vinden. De mannetjes van deze soort zijn niet altijd even vriendelijk tegen elkaar. In een klein aquarium (40 cm breed) kunt u daarom het beste 1 mannetje met twee of drie vrouwtjes houden. In een aquarium met een lengte van 60 centimeter kunt u een grotere groep houden, bijvoorbeeld vijf mannetjes met tien vrouwtjes. Wordt het aquarium slechts bevolkt door twee of drie mannetjes dan geeft dit aanleiding tot gevechten.

Voedsel: De vissen hebben voornamelijk behoefte aan klein levend voer zoals rode-muggenlarven, artemia en fruitvliegjes. Daarnaast eten de vissen droogvoer.

Als er iemand dat weet is, is het @John.
Killivisjes (dus ook deze) leggen hun eitjes in een poel die droogvalt. Dan gaan ze zelf dood, in de modder liggen de eitjes maanden te rusten, tot het weer regent en dan komen ze uit en begint de cyclus van voren af aan. Ze hebben kort de tijd voor groei en voortplanting en zijn niet kieskeurig in hun vleesvoer.
Ze hebben dus geen broedzorg en zijn niet gevoelig voor de onschuld van de jeugd. De aanwezigheid van vrouwtjes levert alleen nog een paar vreetzakken op....

Als er iemand dat weet is, is het @John.
Killivisjes (dus ook deze) leggen hun eitjes in een poel die droogvalt. Dan gaan ze zelf dood, in de modder liggen de eitjes maanden te rusten, tot het weer regent en dan komen ze uit en begint de cyclus van voren af aan. Ze hebben kort de tijd voor groei en voortplanting en zijn niet kieskeurig in hun vleesvoer.
Ze hebben dus geen broedzorg en zijn niet gevoelig voor de onschuld van de jeugd. De aanwezigheid van vrouwtjes levert alleen nog een paar vreetzakken op....
Ik las wel ergens dat de Kaap Lopez geschikt voor een beginnersvis was.

Voer
Cap Lopez eten alle soorten levend voer, maar ook diepvriesvoer en zelfs af en toe vlokkenvoer. eier leggende vissen zijn makkelijker. ik heb daar toch geen omgeving voor om ze uit te laten komen. maar helaas zit hij nu steeds bovenin want zodra hij afdaalt word hij weeral opgejaagd door de koperzalmen en zelfs door de black molly man. dit vind ik helemaal niet zo geslaagd. het is een kleiner visje en de koperzalmen jagen juist de kleinere vissen graag op. bij de rouw tetras probeerden ze dat de eerste dagen ook maar die laten zich nu niet meer wegjagen gelukkig.. al zijn rouw tetras niet echt zwemmers. ze hangen meer en rustig ip 1 plek in het aquarium. zit weinig beweging in wat ik wel jammer vind. ik houd meer van actieve zwemmende vissen zoals mijn corydorassen panda's en mollys . mijn neon tetras hangen ook altijd op 1 plek . is dat typisch voor tetra's???

1726609818679.png

Zou je een filmpje kunnen plaatsen via YouTube? ik krijg niet echt een goed beeld via een Mov bestand.
Eh ik heb geen youtube en zal vast aan mijn Telefoon liggen want het is een oud ding. ik vind zelf het filmpje ook niet al te scherp..

Cap Lopez Goud (Foto: Aqualog)
Geschikt voor
Beginnersvis.

Bijzonderheden
Voor killivissen leeft de Cap Lopez vrij lang: bij een goede verzorging tot drie jaar. Bij het imponeergedrag tussen de geslachten staan beide met sterk gespreide vinnen en intensief gekleurd naast elkaar.

Gebaseerd op Mergus Aquarien Atlas 1983/1984.

Of een aparte speciaalbak voor ze kopen....

Goedemorgen. de tandkarper heeft de nacht overleefd. hij hangt nu ergens anders bovenin het aquarium. is het normaal dat die enkel hangt ergens bovenin? ik maak mij toch zorgen .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan