Wat is er nieuw

Overbevolking visbestand ,word een plaag.

ik heb trouwens ook meerdere mensen gesproken met enkele koperzalmen in hun aquarium bij andere vissen. en het gedrag wat ik vernoem bij mijn koperzalmen betreft het opjagen van andere vissen herkennen ze niet. mijn black molly man is nog steeds agressief en niet iedere black molly man is dat ook.
het is goed om te weten als je een probleem hebt waardoor het komt. Of je er wat mee doet dat moet een ieder zelf weten.

het is goed om te weten als je een probleem hebt waardoor het komt. Of je er wat mee doet dat moet een ieder zelf weten.
Ik durf te wedden als ik er nog 15 koperzalmen bij zet dat het gedrag van die 2 mannetjes niet gaat veranderen. de molly man heeft een hele familie erbij gekregen en is ook niet veranderd. zelfs tegen de vrouwen is die nog steeds agressief. maakt zich vaak dreigend groot met opgezette vinnen en jaagt ze daarna weg. ze moeten gewoon uit zijn buurt blijven.

Ik durf te wedden als ik er nog 15 koperzalmen bij zet dat het gedrag van die 2 mannetjes niet gaat veranderen. de molly man heeft een hele familie erbij gekregen en is ook niet veranderd. zelfs tegen de vrouwen is die nog steeds agressief. maakt zich vaak dreigend groot met opgezette vinnen en jaagt ze daarna weg. ze moeten gewoon uit zijn buurt blijven.
Ik dacht ook meer aan de oorzaak wegnemen 🤷‍♂️

Ja mannen van levendbarenden zijn vaak opdringerig en willen altijd paren.

Heb je ook gelijk in en zou mijn voorkeur ook hebben maar goed de term “gezelschapsaquarium” heeft voor iedereen een andere betekenis.
Bij de één zal dat misschien beter gaan en bij de ander iets minder.

Een aquarium vullen met vis is niet zo moeilijk het vreedzaam laten samen leven is dat vaak wel.
Maar ook daar zijn zoveel meningen / ideeën over en dan is het maar net wat je van een aquarium verwacht.

Voor de meeste zal het toch een soort van vreedzaam schouwspel zijn wat iets van rust hoort uit te stralen.

Dat er foute keuzes gemaakt worden of dat er bepaalde vissen gekocht worden wat niet handig is zal iedereen meegemaakt hebben.
En daar leer je uiteindelijk alleen maar van.
Klopt, we hebben daar allemaal fouten in gemaakt in het begin. Maar als je eenmaal hier bent op dit forum, dan weet je meestal al vrij snel wat er mis is met je bak.. dat bijv vissen zich agressief of raar kunnen gedragen, puur omdat ze met te weinig zijn. Mijn keuze zou dan zijn om de vissen die ik al heb uit te breiden naar een grotere school, om meer rust in de bak te krijgen. Ik zou dan niet nog 5 vissen van weer een andere soort kopen. Maar goed, je hebt gelijk dat iedereen het anders ziet en dat mag natuurlijk ook maar aangezien we vaak wildvang visjes in onze bakken hebben, denk ik wel dat we op onze beste manier ervoor moeten zorgen, zorgen dat ze zich redelijk veilig voelen, en dat ze genoeg ruimte hebben, schuilplaatsen, enz.
Ik vind het overigens wel jammer dat ik van de ts geen respons krijg. Ben echt benieuwd naar welke vissen er nu allemaal in zitten. Pas dan kun je denk ik echt een beter gericht advies geven. Niet als je maar een deel van het bestand weet.

Klopt, we hebben daar allemaal fouten in gemaakt in het begin. Maar als je eenmaal hier bent op dit forum, dan weet je meestal al vrij snel wat er mis is met je bak.. dat bijv vissen zich agressief of raar kunnen gedragen, puur omdat ze met te weinig zijn. Mijn keuze zou dan zijn om de vissen die ik al heb uit te breiden naar een grotere school, om meer rust in de bak te krijgen. Ik zou dan niet nog 5 vissen van weer een andere soort kopen. Maar goed, je hebt gelijk dat iedereen het anders ziet en dat mag natuurlijk ook maar aangezien we vaak wildvang visjes in onze bakken hebben, denk ik wel dat we op onze beste manier ervoor moeten zorgen, zorgen dat ze zich redelijk veilig voelen, en dat ze genoeg ruimte hebben, schuilplaatsen, enz.
Ik vind het overigens wel jammer dat ik van de ts geen respons krijg. Ben echt benieuwd naar welke vissen er nu allemaal in zitten. Pas dan kun je denk ik echt een beter gericht advies geven. Niet als je maar een deel van het bestand weet.
Dat is ook het leuke van een forum. Je hoeft niet alleen problemen te posten maar je mag ook gewoon dingen posten die wel goed gaan. En iets waat je trots op bent mag je natuurlijk laten zien 👌🏼.
Een beetje achtergrond informatie is altijd wel leuk om te weten. Soorten vis , aantallen , apparatuur etc.
Misschien heeft ts je vraag niet gelezen en komt die daar nog op terug.
Qua advies zit het hier wel goed op het forum omdat iedereen wel ergens wat van weet.

Dat denk ik niet, dit is een ‘ja, maar’ topic.
Zelfs als John, de killi expert advies geeft is het nog steeds ja-maar.

Het heeft wel een voordeel, je hebt altijd zo wat te schrijven op een forum.
Over mijn bak heb ik weinig te melden. Niks bijzonders gebeurt daar. Hier gebeurt altijd wel iets.

Ik praat natuurlijk over hoe ik zoiets zou aan pakken. Ik zou de veroorzakers er uit halen.
Ik ga geen dingen zeggen omdat ik zou weten dat een ander dat graag zou horen. Daar is een forum ook niet voor bedoeld.
Als je hier iets post krijg je altijd te maken met verschillende meningen en adviezen.
Maar als je vaak hetzelfde advies zou krijgen zou ik in die richting gaan zoeken.
Als iemand dat niet wil is dat natuurlijk ook prima maar is een probleem dan ook daadwerkelijk een probleem ?

Daar hebben we het al eerder over gehad. ik kan ze niet inleveren bij de dierenwinkel hier. en ik ga ze ook niet door de wc spoelen! deze vissen zijn al ouder en wie wil die nog hebben.... overigens vrees ik ervoor dat ze bij iemand anders in de bak zich net zo gaan gedragen als ze gevormd zijn.

Over mijn bak heb ik weinig te melden. Niks bijzonders gebeurt daar. Hier gebeurt altijd wel iets.
Dat komt omdat ik heel andere dingen lees . tips en uitleg zijn natuurlijk altijd welkom maar ik mag dan toch nog wel in discussie gaan? experts kunnen er ook wel eens naast zitten als ze iets beweren. dus als een zogenaamd expert iets beweerd dan is dat altijd zo?? geen ja maar meer... ik heb daar toch andere ervaringen mee in het leven.

experts kunnen er ook wel eens naast zitten als ze iets beweren.
Klopt helemaal. Kijk maar eens hier op het forum bij aquainfo. Daar worden regelmatig beschrijvingen aangepast.
Maar advies van iemand die bepaalde vissen zelf heeft gehad geloof ik dan toch wel meer dan een geschreven stukje van “iemand”.

Je kan het beste als je info verzamelt op verschillende sites kijken en dan bepalen wat volgens jou klopt. Soms slaan ze de plank volledig mis.

Zag trouwens bij aquainfo ook dat er een nieuwe beschrijving was van de killi vis.
Welk soort het precies was is me even ontschoten maar zo zie je maar weer.

De F. sjostedti. Ik had gemerkt dat die nog niet beschreven was.
Is natuurlijk wel een oplossing voor TS. Maar die is misschien dan weer een beetje te definitieve oplossing.....

Dat ben ik met je eens. Ik vind het eigenlijk wel een vermakelijk topic geworden. Waarom dingen snel willen oplossen als je er samen ook een mooi kwebbeltopic van kunt maken. :deal:

Dat ben ik met je eens. Ik vind het eigenlijk wel een vermakelijk topic geworden. Waarom dingen snel willen oplossen als je er samen ook een mooi kwebbeltopic van kunt maken. :deal:

Onder de lunch ff hier bij lezen 😀 voor elke oplossing wordt wel een probleem gevonden

Ik begin me een beetje af te vragen wat nu eigenlijk écht het probleem is.
Het begon met overbevolking, toen bleken er een stuk of wat terreurkoperzalmen in te zitten.
Toen bleken de mollymannen rotzakken te zijn.
En overal zijn met oplossingen gekomen, die om de één of andere reden niet acceptabel/ uitvoerbaar bleken te zijn.

Dus: ik herhaal: @Andre73 wat is nu eigenlijk écht het probleem? Ga er eens even rustig voor zitten en probeer het duidelijk te formuleren. Alleen dán kunnen we je(proberen) te helpen.

Misschien er een Sluierbak van maken :DD :DD 😉
IMG_4153.gif
Is toch ook erg vermakelijk om naar te kijken ☺️

Ik begin me een beetje af te vragen wat nu eigenlijk écht het probleem is.
Het begon met overbevolking, toen bleken er een stuk of wat terreurkoperzalmen in te zitten.
Toen bleken de mollymannen rotzakken te zijn.
En overal zijn met oplossingen gekomen, die om de één of andere reden niet acceptabel/ uitvoerbaar bleken te zijn.

Dus: ik herhaal: @Andre73 wat is nu eigenlijk écht het probleem? Ga er eens even rustig voor zitten en probeer het duidelijk te formuleren. Alleen dán kunnen we je(proberen) te helpen.
Er is helemaal geen probleem. jullie hebben gewoon zo een vermakelijk topic hahaha!

Even serieus nu. ik wilde geen jongen er meer bij , zoals het nu is kan ik nog mee leven. maar de bak moet niet overbevolkt gaan worden. daarom wilde ik wat killers inzetten. wel rekening houdend dat de koperzalmen en de black molly de killers niet gaan verjagen. de kaap laat zich ook verjagen door de black molly. iets wat niet de bedoeling is.

Ik heb even wat zitten lezen over koperzalmen en Black molly. Gewoon omdat ik benieuwd ben of daar iets interessants uit komt wat het agressieve gedrag kan verklaren.
Sowieso zijn Black molly best wel agressieve vissen naar elkaar toe. Maar ze hebben ook echt totaal andere waterwaardes nodig dan bijv de koperzalmen. Ook heeft een Black molly eigenlijk een geringe hoeveelheid zout nodig in het water on gezond te blijven maar dit kun je niet doen vanwege de andere vissen. Wat ik wel weet van de natuur, is dat als dieren het niet helemaal top hebben of zich zelfs bedreigd voelen, ze dan juist heel erg zich gaan voortplanten. Bang om ziek te worden en dood te gaan, hopen ze dan met nageslacht te zorgen dat de soort niet uitsterft. Als je de waterwaardes van beide vissen naast elkaar legt, dan zal je zien dat alleen de temperatuur overeen komt. Voor de rest zijn de PH waardes totaal anders, maar vooral ook de hardheid, GH, is enorm verschillend. De molly wil wat harder water, de zalm juist wat zachter.
Dit alles kan ervoor zorgen dat vissen onverdraagzaam worden naar elkaar toe en andere soortgenoten. Dat wil niet zeggen dat je er iets mee moet doen, maar ik wilde alleen evt een verklaring laten zien voor wat er gaande is in je bak, zodat je het gedrag beter kan begrijpen. Hoe meer vissen uit verschillende regionen, hoe meer je problemen met gedrag, ziektes en voortplanting zal krijgen omdat ze gewoon niet echt happy zijn. Je moet ermee doen wat je wilt, dat mag ook niks zijn. Maar dan weet je iig wel wat er mis kan zijn en misschien dat je dan in de toekomst iets kan aanpassen waardoor bepaalde vissen wel beter op elkaar aansluiten.

Eerste foto gaat over de koperzalmen, de andere 3 over de molly;

Bijlagen

• Screenshot_20240921_214731_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240921_214731_Samsung Internet.jpg
    265.7 KB · Weergaven: 17
  • Screenshot_20240921_214946_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240921_214946_Samsung Internet.jpg
    269.9 KB · Weergaven: 17
  • Screenshot_20240921_215142_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240921_215142_Samsung Internet.jpg
    299 KB · Weergaven: 19
  • Screenshot_20240921_215156_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240921_215156_Samsung Internet.jpg
    319.6 KB · Weergaven: 17
Ik heb even wat zitten lezen over koperzalmen en Black molly. Gewoon omdat ik benieuwd ben of daar iets interessants uit komt wat het agressieve gedrag kan verklaren.
Sowieso zijn Black molly best wel agressieve vissen naar elkaar toe. Maar ze hebben ook echt totaal andere waterwaardes nodig dan bijv de koperzalmen. Ook heeft een Black molly eigenlijk een geringe hoeveelheid zout nodig in het water on gezond te blijven maar dit kun je niet doen vanwege de andere vissen. Wat ik wel weet van de natuur, is dat als dieren het niet helemaal top hebben of zich zelfs bedreigd voelen, ze dan juist heel erg zich gaan voortplanten. Bang om ziek te worden en dood te gaan, hopen ze dan met nageslacht te zorgen dat de soort niet uitsterft. Als je de waterwaardes van beide vissen naast elkaar legt, dan zal je zien dat alleen de temperatuur overeen komt. Voor de rest zijn de PH waardes totaal anders, maar vooral ook de hardheid, GH, is enorm verschillend. De molly wil wat harder water, de zalm juist wat zachter.
Dit alles kan ervoor zorgen dat vissen onverdraagzaam worden naar elkaar toe en andere soortgenoten. Dat wil niet zeggen dat je er iets mee moet doen, maar ik wilde alleen evt een verklaring laten zien voor wat er gaande is in je bak, zodat je het gedrag beter kan begrijpen. Hoe meer vissen uit verschillende regionen, hoe meer je problemen met gedrag, ziektes en voortplanting zal krijgen omdat ze gewoon niet echt happy zijn. Je moet ermee doen wat je wilt, dat mag ook niks zijn. Maar dan weet je iig wel wat er mis kan zijn en misschien dat je dan in de toekomst iets kan aanpassen waardoor bepaalde vissen wel beter op elkaar aansluiten.

Eerste foto gaat over de koperzalmen, de andere 3 over de molly;
Tja ik denk dat heel veel mensen juist veel verschillende soorten vissen samen houden en daar niet naar kijken. als je in een dierenwinkel vissen gaat kopen vraagt een medewerker ook niet welke vissen je al hebt. mensen kopen eerder wat ze leuk of mooi vinden. mijn ex vriendin had ook veel verschillende vissen in haar aquarium waaronder ook mollys en deed er ook geen zout bij. ergens had ik gelezen dat dit ook niet perse noodzakelijk was...

Tja ik denk dat heel veel mensen juist veel verschillende soorten vissen samen houden en daar niet naar kijken. als je in een dierenwinkel vissen gaat kopen vraagt een medewerker ook niet welke vissen je al hebt. mensen kopen eerder wat ze leuk of mooi vinden. mijn ex vriendin had ook veel verschillende vissen in haar aquarium waaronder ook mollys en deed er ook geen zout bij. ergens had ik gelezen dat dit ook niet perse noodzakelijk was...
Dat klopt idd wel, maar daardoor lees je ook juist heel vaak dat mensen problemen hebben met hun bak en hun vissen. En in dierenwinkels word idd nergens naar gevraagd, je moet je voorstellen dat die maar 1 ding willen en dat is iets verkopen. Bovendien is het jouw verantwoordelijkheid om je te verdiepen in de huisdieren die je neemt, dat is niet de verantwoording van de winkel, die is slechts een tussenpersoon zodat jij het dier wat je wilt en waar je je in verdiept hebt, kan kopen. Alleen echte aquarium speciaal zaken hebben nog wel eens enige kennis van zaken, en sommigen zelfs veel verstand van zaken. Maar een dierenwinkel waar ze ook vissen verkopen, nee, die dus niet. Hier gaven ze bij de dierenwinkel het advies om na 2 weken draaien van een aquarium, al vissen erin te zetten. Ik gaf aan dat ik met al mijn aquariums die ik tot nu toe gehad heb, juist in de tweede week m'n nitrietpiek had, en dat die aan hield tot aan de derde week. Pas in week 4 daalde die en dan kan je er voorzichtig vissen in gaan zetten. Dat wist ze niet, ze dacht dat het na 2 weken al kon maar ze ging mijn advies wel overnemen (zegt ze).

Wat mooi is in een aquarium is idd voor iedereen anders. Ik persoonlijk vind het het mooiste als er enige balans is. In zo'n mooie ruime bak als wat jij hebt zou ik bijv bovenin een mooie scholenvis doen, of een harem gourami's. Dan in het midden een grote school met dezelfde vissen, bijv kardinaal tetra's. Samen met de gourami's heb je kans dat die een mooie school gaan vormen omdat ze nog een wat grotere vis boven zich hebben zwemmen. Dan voelen ze zich een beetje bedreigd en gaan ze samen scholen en prachtig door je bal heen zwemmen. En dan op de bodem een leuke school met corydoras of een andere leuke bodemvis als je geen zand hebt. Op die manier heb je in alle lagen iets zwemmen, en laten ze elkaar voornamelijk met rust. Als je meerdere soorten in dezelfde laag water laat zwemmen, dan is het onvermijdelijk dat ze elkaar in de weg gaan zitten en lelijk tegen elkaar gaan doen.
Ook moet je dan nog letten op dat al deze vissen ongeveer hetzelfde water willen. Dezelfde PH, KH en GH en temperatuur ongeveer. Dan krijg je rust en eenheid in de bak. Omdat ze allemaal tevreden zijn dan.

Je moet uiteraard verder zelf weten wat je doet, maar als je op een aquarium forum advies komt vragen, dan kun je wel verwachten dat je advies krijgt wat het beste is voor de vissen en dat is eigenlijk helaas nooit gewoon zomaar iets bij elkaar zetten wat je mooi en leuk vind. Ja, veel mensen doen dat wel zo maar veel van die mensen stoppen ook weer snel met de hobby omdat ze het uiteindelijk toch niet zo leuk vinden om naar te kijken, al dat geruzie in die bak.

Wat ik wel weet van de natuur, is dat als dieren het niet helemaal top hebben of zich zelfs bedreigd voelen, ze dan juist heel erg zich gaan voortplanten. Bang om ziek te worden en dood te gaan, hopen ze dan met nageslacht te zorgen dat de soort niet uitsterft.

Sowieso zijn Black molly best wel agressieve vissen naar elkaar toe. Maar ze hebben ook echt totaal andere waterwaardes nodig dan bijv de koperzalmen. Ook heeft een Black molly eigenlijk een geringe hoeveelheid zout nodig in het water on gezond te blijven maar dit kun je niet doen vanwege de andere vissen.

Als je de waterwaardes van beide vissen naast elkaar legt, dan zal je zien dat alleen de temperatuur overeen komt. Voor de rest zijn de PH waardes totaal anders, maar vooral ook de hardheid, GH, is enorm verschillend. De molly wil wat harder water, de zalm juist wat zachter.
Dit alles kan ervoor zorgen dat vissen onverdraagzaam worden naar elkaar toe en andere soortgenoten. Dat wil niet zeggen dat je er iets mee moet doen, maar ik wilde alleen evt een verklaring laten zien voor wat er gaande is in je bak, zodat je het gedrag beter kan begrijpen. Hoe meer vissen uit verschillende regionen, hoe meer je problemen met gedrag, ziektes en voortplanting zal krijgen omdat ze gewoon niet echt happy zijn.
Ik denk dat bovenstaand verhaal, hoe goed ook bedoeld door jou, de zaak onnodig ingewikkeld maakt. Je noemt o.a. dingen die je van het internet plukt (wie garandeert de juistheid van de bron?) en die presenteer je als feiten. Vervolgens kan dat voor Andre nog meer onzekerheid brengen over zijn combinatie van vissen.

Terwijl dat niet nodig is. De overgrote meerderheid van de vissen die je kunt kopen kunnen uitstekend op kraanwater zitten. Ook molly's. Ook koperzalmen. Er is geen enkele aanwijzing dat hun behoeften biologisch/fysiologisch gezien drastisch afwijken. Of dat vissen elkaar het leven zuur gaan maken op het moment dat ze niet op precies de pH of de hardheid zitten die willekeurige artikelschrijvers (bijna nooit biologen) voor ze hebben bedacht.

Er bestaat ook niet zoiets als vissen die het door zouden hebben wanneer ze onder slechte omstandigheden leven, zich daardoor zorgen gaan maken over het voortbestaan van hun soort en dan maar gaan kweken tot ze erbij neervallen. Meestal is het evolutionair gezien juist andersom ontwikkeld: aanwijzingen dat de dingen goed gaan, zetten vissen aan tot voortplanting. Dan kun je denken aan een goede gezondheid, voldoende voedselaanbod, lage stressniveaus, seizoenswisselingen etc.

Los van dit alles heb je inderdaad, daar moet ik je gelijk in geven, wel te maken met het feit dat je soorten niet altijd zomaar bij elkaar kunt zetten. En ook individueel kan het temperament van vissen verschillen, kijk maar naar de boze mollyman. Niet iedere mollyman zal zo zijn. Geen bak is gelijk en geen omstandigheden zijn exact gelijk...

Geen bak is gelijk en geen omstandigheden zijn exact gelijk...

En dit maakt het ontzettend moeilijk om een beschrijving te maken van een vissoort welke "altijd" klopt. Zoals hierboven aangehaald wordt een beschrijving van "iemand" die vissen daadwerkelijk heeft gehouden eerder gelooft dan de beschrijving die bijvoorbeeld ik maak. Aan de ene kant geef ik ze gelijk. Aan de andere kant hoeft de ervaring van diegene niet dezelfde te zijn doordat het aquarium, waterwaardes en mede bewoners gewoon heel anders zijn.

Als je mij vraagt of je de rotsbewoners (Mbuna) uit het Malawimeer in een 100 cm aquarium kan houden.....dan kan ik op twee manieren advies geven:
1. Ja hoor, heb ik jaren zonder problemen gedaan
2. Zou ik zeker niet doen. Ik heb het jaren wel gedaan en 100.000 visjes gekweekt, maar daarbij had ik wel een 40 tal bakken waarbij ik heel makkelijk kon schuiven als ik merkte dat het uit de hand ging lopen. Thuis heb je die mogelijkheid niet waardoor het waarschijnlijk uitdraait op een drama.

Zelfde ervaring maar heel andere uitleg. Welke van de twee zetten we nu in de beschrijving?

Ik denk dat bovenstaand verhaal, hoe goed ook bedoeld door jou, de zaak onnodig ingewikkeld maakt. Je noemt o.a. dingen die je van het internet plukt (wie garandeert de juistheid van de bron?) en die presenteer je als feiten. Vervolgens kan dat voor Andre nog meer onzekerheid brengen over zijn combinatie van vissen.

Terwijl dat niet nodig is. De overgrote meerderheid van de vissen die je kunt kopen kunnen uitstekend op kraanwater zitten. Ook molly's. Ook koperzalmen. Er is geen enkele aanwijzing dat hun behoeften biologisch/fysiologisch gezien drastisch afwijken. Of dat vissen elkaar het leven zuur gaan maken op het moment dat ze niet op precies de pH of de hardheid zitten die willekeurige artikelschrijvers (bijna nooit biologen) voor ze hebben bedacht.

Er bestaat ook niet zoiets als vissen die het door zouden hebben wanneer ze onder slechte omstandigheden leven, zich daardoor zorgen gaan maken over het voortbestaan van hun soort en dan maar gaan kweken tot ze erbij neervallen. Meestal is het evolutionair gezien juist andersom ontwikkeld: aanwijzingen dat de dingen goed gaan, zetten vissen aan tot voortplanting. Dan kun je denken aan een goede gezondheid, voldoende voedselaanbod, lage stressniveaus, seizoenswisselingen etc.

Los van dit alles heb je inderdaad, daar moet ik je gelijk in geven, wel te maken met het feit dat je soorten niet altijd zomaar bij elkaar kunt zetten. En ook individueel kan het temperament van vissen verschillen, kijk maar naar de boze mollyman. Niet iedere mollyman zal zo zijn. Geen bak is gelijk en geen omstandigheden zijn exact gelijk...
Er is nogal wat veranderd op dit forum merk ik, in de afgelopen jaren. Vroeger waren de meeste mensen het hier wel mee eens geweest, dat je bepaalde soorten beter niet samen kan houden, en dat je beter geen meerdere verschillende soorten in dezelfde waterlaag kan laten zwemmen. Ik lees met meer dingen dat het ineens allemaal anders is. Zo is easycarbo ineens een bestrijdingsmiddel tegen algen ipv een vloeibare koolstof bron. Ik baseer mijn bericht echter op de dingen die ik hier vroeger geleerd en gelezen heb. Dacht dat zulke feiten eigenlijk wel voor altijd zouden kloppen. Maar inmiddels blijkt het dan dus toch anders te worden gezien blijkbaar. Best gek wel.

Maar goed, ik gaf voornamelijk aan wat ik dus hier geleerd heb voorheen, en wat voor mijn bakken ook het meest gunstigste uitpakte in het verleden. Dus 1 midden school van dezelfde vissen, 1 school bovenin of een groepje met vissen die in een harem gehouden kunnen worden, en een bodemvis. Op die manier zitten ze elkaar niet in de weg lijkt mij nog steeds. En dat geeft een veel rustiger beeld in de bak, dus ik blijf bij mijn standpunt daarin. Of andre er iets mee wil doen, moet ie zelf weten, gaf ik al aan. Niemand is verplicht om iets te veranderen als ie dat niet wil. Ik vind het alleen heel apart dat mensen hier steeds weer andere, nieuwe vissen blijven aanraden terwijl eigenlijk niemand precies weet wat er nu allemaal al in die bak rond zwemt.

Zelfde ervaring maar heel andere uitleg. Welke van de twee zetten we nu in de beschrijving?
Allebei. Het geeft heel duidelijk aan,dat methode 1 mogelijk is met een dosis geluk en dat methode 2 (een bak standby houden) de gelukdosis beperkt. En ja, sommige mensen willen een zwart-wit antwoord. Dan gaan ze maar naar Trump.

Een hoop leer je ook uit ervaring. Maar tegenwoordig is dat heel anders door de komst van internet.
Vroeger kon je alleen wat info uit een boek halen of je moest de verkoper geloven of bij een aquariumclub zitten.
En zelfs dan moest je nog maar geluk hebben dat het boek beschikbaar was in de bibliotheek.

Wie of wat je tegenwoordig moet geloven is idd lastig omdat er heel veel beschrijvingen zijn die ooit zijn gemaakt en nooit meer zijn bijgewerkt.

Zo is dat voor mij ook met antwoorden en adviezen op forums en facebook groepen.
als een antwoord of advies van meerdere personen overeen komt zal ik het in die richting gaan zoeken.

Dat sommige dat allemaal onzin vinden is ook vaak terug te zien met als voorbeeld,
dat sommige wachten tot het antwoord komt wat ze zelf graag willen horen.
Als 9 mensen nee zeggen en 1 ja dat ze dan toch die geloven🤷‍♂️

Zoals hierboven aangehaald wordt een beschrijving van "iemand" die vissen daadwerkelijk heeft gehouden eerder gelooft dan de beschrijving die bijvoorbeeld ik maak. Aan de ene kant geef ik ze gelijk
Probleem bij jou is dan weer dat de mensen die wat zoeken over een bepaalde vis niet automatisch bij jou terecht komen.

Daarbij weet ik jou wel te vinden en weet ik dat jij erg druk bent met het opnieuw beschrijven van soorten.
Maar dit weten er een hoop ook niet dus is de kans natuurlijk groot dat ze ergens anders uitkomen bij het zoeken naar een beschrijving van een bepaald soort.

Het internet is mooi maar kan ook voor veel verwarring zorgen en je moet er zelf een goede weg in zien te vinden.

Vroeger had je dit. De oudere generatie zullen het wel kennen misschien. De mergus atlas die nog steeds word verkocht waarschijnlijk wel met flinke update ☺️.
zag je in elk geval vaak in de aquariumzaken en daar konden ze dan even snel (voor die tijd) wat info uit halen .
IMG_4158.jpeg

Vroeger had je dit. De oudere generatie zullen het wel kennen misschien. De mergus atlas die nog steeds word verkocht waarschijnlijk wel met flinke update ☺️.
zag je in elk geval vaak in de aquariumzaken en daar konden ze dan even snel (voor die tijd) wat info uit halen . Bekijk bijlage 380111
Ik heb nog een paar dozen vol met boeken uit die tijd staan maar ja nu gebruik je toch internep(net).

Een hoop leer je ook uit ervaring. Maar tegenwoordig is dat heel anders door de komst van internet.
Vroeger kon je alleen wat info uit een boek halen of je moest de verkoper geloven of bij een aquariumclub zitten.
En zelfs dan moest je nog maar geluk hebben dat het boek beschikbaar was in de bibliotheek.

Wie of wat je tegenwoordig moet geloven is idd lastig omdat er heel veel beschrijvingen zijn die ooit zijn gemaakt en nooit meer zijn bijgewerkt.

Zo is dat voor mij ook met antwoorden en adviezen op forums en facebook groepen.
als een antwoord of advies van meerdere personen overeen komt zal ik het in die richting gaan zoeken.

Dat sommige dat allemaal onzin vinden is ook vaak terug te zien met als voorbeeld,
dat sommige wachten tot het antwoord komt wat ze zelf graag willen horen.
Als 9 mensen nee zeggen en 1 ja dat ze dan toch die geloven🤷‍♂️
Is dat niet iets van alle tijden?
Ja, het is wel zo dat boeken meestal worden geschreven door mensen met enige kennis van zaken. Op de fora kan iedereen zijn zegje doen. Vaak betreft dit inderdaad slecht gefundeerde meningen. Napraten van anderen die blijkbaar teveel vertrouwen krijgen.
Maar daar lijkt het echte probleem te zitten. De mens van nu wil een snel, hapklaar antwoord. Dat kan nu eenmaal niet. Zoals gezegd, elke situatie is anders. Als je echt bruikbare informatie wilt dan neem je geen genoegen met een hapklaar antwoord, maar vraag je naar de overwegingen erachter. Waarom adviseert iemand iets? Welke factoren zijn meegenomen? Alleen daarmee kun je bepalen of een advies ook op jouw situatie past.

Dat neemt trouwens niet weg dat je wel kunt adviseren wat er in 99% van de gevallen werkt. Je bent dan wel beperkt in je opties, maar weet in elk geval vrij zeker dat wat er aangeraden wordt gaat werken.
Ik heb weleens gesproken met een lfs. Die zei dat in een 100cm bak deergouramis in een twee man, twee vrouw combinatie meestal wel werkt. En als het ochtend uitdraait op telkens knokken dan kon ik een man voor een vrouw komen ruilen. Dat vond ik ook een eerlijk advies.

Inmiddels een week verder en de cap lopez is weinig tot niet meer te zien in de bak. waar hij de eerste dagen nog regelmatig bovenin hing doet hij dit nu al 5 dagen meer ,en als je hem ziet dan is hij nog enkel even op de bodem te zien. het lijkt wel of hij niet meer naar boven durft .. ook schrikt hij van elk ander visje wat langs hem komt gezwommen. ik heb zo niet het idee dat dit een ideale aquarium bewoner is voor mijn aquarium en deze niet lang zal gaan leven. ik had wel een vrouwtje erbij besteld die vanmiddag zou binnen komen. zal dit gaan schelen als het vrouwtje erbij komt? ik hoop het want dit visje zit meer verstopt dan ik hem zie zwemmen. en dan is 10 euro per visje wel duur betaald. ik twijfel of ik het vrouwtje nog moet gaan afhalen???

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan