Ik heb even wat zitten lezen over koperzalmen en Black molly. Gewoon omdat ik benieuwd ben of daar iets interessants uit komt wat het agressieve gedrag kan verklaren.
Sowieso zijn Black molly best wel agressieve vissen naar elkaar toe. Maar ze hebben ook echt totaal andere waterwaardes nodig dan bijv de koperzalmen. Ook heeft een Black molly eigenlijk een geringe hoeveelheid zout nodig in het water on gezond te blijven maar dit kun je niet doen vanwege de andere vissen. Wat ik wel weet van de natuur, is dat als dieren het niet helemaal top hebben of zich zelfs bedreigd voelen, ze dan juist heel erg zich gaan voortplanten. Bang om ziek te worden en dood te gaan, hopen ze dan met nageslacht te zorgen dat de soort niet uitsterft. Als je de waterwaardes van beide vissen naast elkaar legt, dan zal je zien dat alleen de temperatuur overeen komt. Voor de rest zijn de PH waardes totaal anders, maar vooral ook de hardheid, GH, is enorm verschillend. De molly wil wat harder water, de zalm juist wat zachter.
Dit alles kan ervoor zorgen dat vissen onverdraagzaam worden naar elkaar toe en andere soortgenoten. Dat wil niet zeggen dat je er iets mee moet doen, maar ik wilde alleen evt een verklaring laten zien voor wat er gaande is in je bak, zodat je het gedrag beter kan begrijpen. Hoe meer vissen uit verschillende regionen, hoe meer je problemen met gedrag, ziektes en voortplanting zal krijgen omdat ze gewoon niet echt happy zijn. Je moet ermee doen wat je wilt, dat mag ook niks zijn. Maar dan weet je iig wel wat er mis kan zijn en misschien dat je dan in de toekomst iets kan aanpassen waardoor bepaalde vissen wel beter op elkaar aansluiten.
Eerste foto gaat over de koperzalmen, de andere 3 over de molly;