Overige projectjes van Nanoe


Nanoe

Well-known member
Lid geworden
1 februari 2014
Berichten
758
Locatie
Kockengen
Ik weet niet of jullie het leuk vinden, maar ik heb regelmatig bijzondere en leuke projectjes. Dit heeft uiteraard te maken met dieren (dat kan niet anders als je mij zou kennen).

Ik ben pleegadres voor een cavia opvang. Zorg dat de caviamannen gecastreerd worden (op mn werk) en ruil ze weer om voor niet gecastreerde caviamannen. Al met al, altijd dus leven in de brouwerij.

Maar er komt ook weleens iets anders.
Een zwangere cavia, altijd schattig die babies.

Maar vandaag hebben we ook weer iets.
Ik kreeg een appje van de opvang of ik eendeneieren uit wilde broede. Uhm, ja hoor...
Heb toch een broedse kip, dus daar kunnen ze onder.

Mama eend was blijkbaar geschrokken van een openslaande deur en ging er vandoor. De eieren rolde uit het nest. Ze konden er niet bij omdat er een sloot tussen zat. Dus hebben ze met een net de eieren voorzichtig opgeraapt en hierheen gebracht.
De eieren hebben een uurtje koud gelegen, maar dat kunnen ze wel hebben.
Bij het schouwen zat er leven in, dus dat is voor nu een goed teken. Hoop alleen dat ze niet teveel gerold hebben. Ik vermoed dat de eieren een dag of 9 oud zijn. Dus nog een week of 3 afwachten....
Wel over een week weer schouwen om te zien wat er gebeurt.


De eieren
IMG-20210603-WA0009.jpg


Moeders de kip
20210603_184341.jpg
 
Leuk om te zien Judith en ik heb nog nooit eenden gezien die tok, tok zeggen :DD.

Mooi om te lezen hoe je je naast je werk inzet voor de dieren:thumbs::thumbs:
 
Leuke actie! Was het niet zo dat eenden jonkies na het uitkomen uit het ei het eerste beste bewegende iets volgen en beschouwen als "ouder"? Nu houdt een kip van stof baden, iets wat eenden juist vermijden. Benieuwd hoe dit afloopt.
 
Leuke actie! Was het niet zo dat eenden jonkies na het uitkomen uit het ei het eerste beste bewegende iets volgen en beschouwen als "ouder"? Nu houdt een kip van stof baden, iets wat eenden juist vermijden. Benieuwd hoe dit afloopt.
O jee, en wat als ze Judith als eerste zien bewegen na het uitkomen? Ach, niet zo n probleem denk ik want een paar kleine eendjes passen makkelijk in haar bak :DD
 
Leuke actie! Was het niet zo dat eenden jonkies na het uitkomen uit het ei het eerste beste bewegende iets volgen en beschouwen als "ouder"? Nu houdt een kip van stof baden, iets wat eenden juist vermijden. Benieuwd hoe dit afloopt.

Dat valt wel mee. De pulletjes worden bij de kip vandaan gehaald zodra ze geboren zijn. Wil enige afstand bewaren en letterlijk alleen voeren en hok verschonen. Na een paar dagen mogen ze voorzichtig in een ondiep badje peddelen (ze krijgen normaal een vetlaag mee van mams, maar bij de kip kan dit niet). Dus rustig aan beginnen en langzaam opbouwen.

Uiteindelijk gaan ze naar de opvang/kinderboerderij en mogen daar hun eigen weg gaan. Waarschijnlijk blijven ze daar zwemmen.
 
Heb je altijd dieren thuis voor opvang Judith?
 
Heb je altijd dieren thuis voor opvang Judith?
Yup, meestal blijft het beperkt tot cavia's.
Maar ook al diverse kittens in huis gehad om op te laten groeien. Een duif om aan te laten sterken. Konijnen om te flessen. Alles wat te doen is neem ik in huis om te verzorgen en tzt een goed huis voor te zoeken. Heb de mazzel dat ik veel mee kan nemen naar mn werk. En met een man die het wel prima vind als hij er niet teveel mee hoeft te doen. (Liefst niks mee hoeft te doen :p )
 
Ik heb er wel respect voor Judith. Je moet het maar kunnen want telkens ga je je hechten en moet je weer afscheid nemen. Voordat we Sky kregen hadden we een hond uit Portugal voor tijdelijk tot die hier een nieuw baasje zou krijgen.
Dat gebeurde na 8 wk en het was heel zwaar om dan weer afscheid te moeten nemen en het beeld dat ze met de nieuwe baas de voordeur uit liep blijft op mn netvlies staan hoor.
Gelukkig (denk ik dan) had ze niks in de gaten en liep vrolijk met de nieuwe eigenaar mee en sprong in hun auto maar ja dan zakt de grond even onder mn voeten vandaan. Ik ben dus niet geschikt voor zoiets en daarom hebben we zelf maar een hond genomen.
 
Ik stel me erop om. Ik kan niet alles houden, dan is dit huis echt overbevolkt.
En kittens ben ik echt blij als ze met 9 weken de deur weer uit gaan, want dan slopen ze alles :DD
Een jaar geleden had ik kleine konijntjes om te flessen, en er is een punt waarop je denkt, ik hou ze!
Maar dan groeien ze groter en zijn ze toch minder leuk dan die hele kleintjes.
Dus ja ach...
Zorg ook altijd wel dat ik zeker weet dat ze het goed krijgen, als ik twijfel gaan ze er niet heen.
 
Vanavond de eieren weer geschouwt, als het goed is dag 14 vandaag.
Is 4 zit duidelijk leven. Die kuikens fladderen door hun ei heen.
1 wordt denk niks, de andere 2 durf ik niks zinnigs over te zeggen.
Nog een week of 2 afwachten!
 
Eieren opnieuw geschouwd, 6 bevrucht, 1 was niet goed en heb ik weg gegooid.
Geprobeerd een foto te maken, maar dat is errug lastig.

De ziet de bloedvaten lopen, aan de bovenkant. Het donkere deel daaronder is het embryo. In werkelijkheid alles veel beter te zien. Maar dat trekt de camera op mn telefoon niet :p
20210611_220051.jpg
 
En er was nog een ander projectje.
Cavia Mini, kwam hier binnen met een enorme wond.

20210406_220903.jpg

Dit werd in eerste instantie nog erger. Ze bleek niet goed tegen honingzalf te kunnen, bleef zich maar open krabben. Uiteindelijk injectie gegeven om de jeuk te onderdrukken en de wond te laten genezen.

Het heeft 1,5 maand geduurd voordat de wond echt dicht was, de korst eraf.
Maar nu... in totaal 2 maanden later, je ziet er niks meer van!

20210713171103_IMG_2012.JPG


Ze geniet nu lekker bij mij buiten in de ren, totdat ze een definitief thuis gevonden heeft.
Soms is het zoeken naar de juiste behandeling. Frustrerend omdat wat normaal goed werkt, nu ineens niet werkt. En zeer tevreden als het uiteindelijk toch zo goed lukt.
 
Wat een schatje Judith en ik vraag me af hoe zo n beestje aan zo n wond komt. Top dat ie er weer helemaal bovenop is gekomen.
 
Tijdje terug een aantal cavia's bij iemand opgehaald.
Kreeg berichtje of ik er nog 2 op wilde halen en eventueel nog 3 jonge konijntjes, want ze raakte ze niet kwijt.
Dus ook maar meegenomen, we vinden er wel weer een plekje voor.
Niet heel bijzonder, wel errug schattig!

20210615_211029.jpg


20210615_210915.jpg
 
Jee Judith, je hebt dan je handen wel vol denk ik met de aquaria erbij.
 
Hoe kan je die nou niet "kwijt raken", wat een schatjes!
 
Momenteel huppelen er al kleine kuikentjes denk ik :DD
 
Nog geen idee, eerst maar eens ontbijten.
Straks eens even naar de blokhut lopen.
Kan best lang duren voor ze eruit komen. Ze maken een gaatje in de schil en wachten dan e tot 24 uur voor ze verdergaan. Dan kunnen ze wennen aan het ademen
 
Oh wat leuk! Lang geleden hebben we thuis ook jonge eendjes opgevangen, zo leuk en schattig. Zijn alleen wel erge smeerders :DD
 
Oh wat leuk! Lang geleden hebben we thuis ook jonge eendjes opgevangen, zo leuk en schattig. Zijn alleen wel erge smeerders :DD

Ja dat had ik al begrepen ja…
Had al bedacht dat ze naar de kinderboerderij gingen zodra ik ze zat was (is afgesproken).
Alleen geldt hier helaas een vervoersverbod, dus dikke pech, zit er echt aan vast…

En die gekke dingen denken nu dus echt dat de kip hun moeder is :ROFLMAO:
Madam kip denkt ook dat dit haar kuikens zijn, die beesten zijn niet wijs…
 
Heel schattig Judith. Hier in de sloot zie ik ze ook vaak maar ja de natuur zorgt ervoor dat er weinig overblijven.
 
Ach jee denk ik dan want zal zo n kip nou niet snappen dat het eendjes zijn? Nou ja het belangrijkste is dat de kleintjes een "moeder" hebben en dat komt vast helemaal goed.
 
Mooi kipke trouwens :smitten:
 

Terug
Bovenaan