Overige projectjes van Nanoe


Voor die kuikens maakt het inderdaad weinig uit of ze bij een eend, een kip of een olifant zitten.
Voor die olifant zal het een ander verhaal zijn.
Maar een kip zit op eieren en accepteert alles wat er uit een ei komt.
Alleen waar je rekening mee moet houden is de manier waarop de dieren gevoerd worden.
 
Dat valt wel mee. De pulletjes worden bij de kip vandaan gehaald zodra ze geboren zijn. Wil enige afstand bewaren en letterlijk alleen voeren en hok verschonen. Na een paar dagen mogen ze voorzichtig in een ondiep badje peddelen (ze krijgen normaal een vetlaag mee van mams, maar bij de kip kan dit niet). Dus rustig aan beginnen en langzaam opbouwen.

Uiteindelijk gaan ze naar de opvang/kinderboerderij en mogen daar hun eigen weg gaan. Waarschijnlijk blijven ze daar zwemmen.
Leuk! Ik heb ooit een jonge eend opgevoed, die nam ik mee naar de watergang bij ons in de buurt. Dan viste ik garnaaltjes etc. met een schepnet en liet Donny ze opeten. Later heb ik hem weggebracht omdat hij bij de buren de keuken binnenliep en alles onderpoepte, maar hij kwam steeds terug, tenslotte met vrouwtje en jong. Leuke beesten!
 
De pulletjes zelf ook in het begin als ik me niet vergis 😬 tot ze zichzelf waterdicht kunnen maken 😄
Dat gaat volgens mij vanzelf. Mijn eendje was als enige in het nest achtergebleven, hij zat nog half in het ei. Wij hebben hem toen in de Romertopf gevuld met hooi op de verwarming gezet. Hij droogde daar op, terwijl wij hem van alles voerden. ( Dit speelt begin jaren 70 dus hij kreeg onder meer brinta, wormen en slakken volgens mij) Op zeker moment werd hij drukker en volgens ons wilde hij zwemmen. Dat deed hij daarna dagelijks in de gootsteen. Hij bleef meteen drijven.
 
De pulletjes zelf ook in het begin als ik me niet vergis 😬 tot ze zichzelf waterdicht kunnen maken 😄
Klopt, de 1e week kunnen ze nog niet echt zwemmen.
Normaal krijgen ze vet meet van moeders, maar die ontbreekt nu, dus ze zijn lek.
Ze verdrinken als je ze in te diep water zet.

Na een weekje ongeveer wordt de klier bij de staart actief en kunnen ze zichzelf invetten.

Heb overwogen om een pakje boter te pakken en ze in te vetten, maar dat schijnt toch niet zo goed te werken.
 
Klopt, de 1e week kunnen ze nog niet echt zwemmen.
Normaal krijgen ze vet meet van moeders, maar die ontbreekt nu, dus ze zijn lek.
Ze verdrinken als je ze in te diep water zet.

Na een weekje ongeveer wordt de klier bij de staart actief en kunnen ze zichzelf invetten.

Heb overwogen om een pakje boter te pakken en ze in te vetten, maar dat schijnt toch niet zo goed te werken.
Nou de eerste week zonder te zwemmen zullen ze wel redden toch?
 
Ja, inderdaad was dat na ongeveer een week dat onze Donny in de gootsteen zwom:)).
 
Ik heb nooit geweten dat die beestje ingevette veren hebben om eerlijk te zijn en dat ze ook gelijk konden zwemmen. Nou zo leer je nogeens wat dus.
 
Gewoon, omdat ze helemaal niet leuk zijn...

20210624_182642.jpg


20210624_182751.jpg


20210624_182921.jpg
 
Klopt, de 1e week kunnen ze nog niet echt zwemmen.
Normaal krijgen ze vet meet van moeders, maar die ontbreekt nu, dus ze zijn lek.
Ze verdrinken als je ze in te diep water zet.

Na een weekje ongeveer wordt de klier bij de staart actief en kunnen ze zichzelf invetten.

Heb overwogen om een pakje boter te pakken en ze in te vetten, maar dat schijnt toch niet zo goed te werken.
Als het pakje boter te klein was dan zou je een pak frituurvet kunnen nemen zoals ossewit. :):D

Maar erg leuk wat jullie allemaal op de farm beleven.
 
Als het pakje boter te klein was dan zou je een pak frituurvet kunnen nemen zoals ossewit. :):D

Maar erg leuk wat jullie allemaal op de farm beleven.
Helaas gewoon een rijtjeshuis.
Maar creatief met ruimte
 
Doen jullie zelf voor je werk ook iets met dieren? Bijvoorbeeld een dierenarts?
 
Dan wordt het tijd om ze in de sloot te plompen dus :DD :DD :pp

Dan verzuipen ze, is ook zo wat...
Ze mogen nog een paar kilo brokken opeten en dan over een week of 4 tot 6 gaan ze richting de sloot.
 
Klein misschien niet, maar ik vind ze nog steeds schattig hoor 😜 😁
 
Dan verzuipen ze, is ook zo wat...
Ze mogen nog een paar kilo brokken opeten en dan over een week of 4 tot 6 gaan ze richting de sloot.
Wat voor brokken eten die kleintjes dan?
 
Verzuipen? Daar hebben ze juist de eenden zwembandjes voor uitgevonden.
 
Wat voor brokken eten die kleintjes dan?
Opfok eendenbrok.
Ik had een zakje van 4 kilo gekocht met het idee dat we daar een heel eind mee zouden komen. Maar bodem is in zicht. Dus maar grotere zak gekocht. Ze eten met de dag meer.

En nee, eenden hebben geen zwembandjes.

Wat wel grappig is, is dat je ziet dat ze steeds meer waterdicht worden. Het water loopt nu van hun nek en deel van hun rug af, zonder dat ze echt nat worden. Hun vetklier begint dus te werken.
 
Ik heb nog nooit van eendenbrok gehoord maar ja ik breng ook geen kuikens groot natuurlijk. Nou ja dan hebben ze de eerste tijd weer voldoende te eten :thumbs:
 
Ik heb nog nooit van eendenbrok gehoord maar ja ik breng ook geen kuikens groot natuurlijk. Nou ja dan hebben ze de eerste tijd weer voldoende te eten :thumbs:
Er worden heel veel eendjes gehouden, siereendjes.
En die hebben ook weleens jongen. Dus is gelukkig genoeg voedsel op de markt!
 
Dat heb je zo mooi voor elkaar Judith met zo n bad voor ze.
 
Hoe gaat het met alle levende have? Zowel boven als onder water.
 

Terug
Bovenaan