Patrix goes Malawi


De behandeling van een vermoedelijke haar die uit de poepert steekt van een vis :unsure::juggle:

Pinchet eruit trekken? Maar neem aan dat die visjes zich niet zo even laten vast pakken.

Foto close up? Waarom denk je aan een haar? Welke kleur?

Zou het iets van worm kunnen zijn? Zie je nog wat anders aan de vis?
 
Het lijkt op een haar, het is erg dun en zit er nu al twee dagen, of er moeten hele dunne wormen bestaan?
De kleur is dan wel weer wat licht voor een haar, maar dat kan ook reflectie van het licht zijn.
Vis vangen wordt er lastig met al die stenen.
Het lijkt ook alsof de vis continu aan het (her)kauwen is

Ik zal morgen een foto/filmpje proberen te maken, nu is het daar te donker voor in de bak
 
Niet eten en iets uit de poepert zou ik gokken op iets van wormachtig of flagelaten. Beide zitten in de darmen te vervelen. Bij sluiers zie je wit doorzichtig achtige draden. Misschien bij jouwe ook en is dat veel dunner en lijkt het op een haar omdat visje kleiner is.

Helaas heb je geen middeltje wat beide aanpakt dus als je iets wil gebruiken zul je moeten gokken tenzij je een microscoop heb. Wormmiddel moet dan voor inwendige wormen zijn geen kieuw en huidworm.

Ik weet niet of er specifieke veel voorkomende dingen zijn bij jouw soort visjes. Meestal zie je dan ook wat meer aan buikjes of koppen of zijlijn.
 
Bedankt voor deze info michelle, ik ga er vanmiddag even goed naar kijken.
Vooralsnog zie ik het maar bij één vis.
In mijn geval is de vis wat vermagerd
 
Als hij niet eet word ie natuurlijk ook magerder.

De meeste wormen en zeker de flagelaten kun je niet zien met het blote oog. De witte draden is een teken dat er wat loos is met de darm. Afscheiding van de darm. Dus niet de worm ansich.

De levimicil van manaus is duur maar daar zit wel levimasole in wat prima werkt voor interne wormen en is tevens imuun stimulator en kan verder geen kwaad voor je biologisch evenwicht. Dus de rest kan gewoon mee worden behandeld dit is verder geen probleem. Andere merken weet ik niet moet je even googlen wat er in zit. Misschien sera prof lijn ook wat.

Succes en ik hoop dat je het kan oplossen en geen bak ellende ga krijgen(y)
 
Ik was van plan om een foto van de sliert te maken maar de sliert is weg, de vis ziet er verder wel goed uit alleen wat mager maar dat is logisch.

Nu wordt het dus gokken wat er loos is, ik zit nu te denken om eerst een wormenmiddel toe te dienen, dactycid is voor meerdere soorten lees ik, is dat wat?

Of HS Camacell, samen met Spirocell, dan pak ik alle wormen ineens.
Kunnen deze medicijnen tegelijk worden toegedient?



De vis in kwestie
12.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooie vis. Is deze op kleur?

Even snel gegoogled maar kan nergens vinden wat de werkzame stoffen zijn die in het middel zitten.

Voor de wormen zou ik de levimicil van manuas bestellen. Die werkt zeker door de levimasole. is 7 euro duurder dan de hS dat kost je dan ook niet de kop.

Volgens mij had @Barwaz dactycid bij haar manen gebruikt? Dacht zonder resultaat en zware aanslag op de vissen meen ik. Wacht even haar reactie af.

Zou niet middelen gaan combineren en ook niet vlot achter elkaar doen. eerst weer laten aansterken.

Is hole in head (flagelaten) vaak voor komend bij jouw merk visjes? Zijn toch ook chicliden? Misschien weet @RichD1011 er meer over.
 
olgens mij had @Barwaz dactycid bij haar manen gebruikt? Dacht zonder resultaat en zware aanslag op de vissen meen ik. Wacht even haar reactie af.
Hier ook dactycid gebruikt bij manen. Manen werden heel donker en trokken zich helemaal terug. Eetlust werd er minder op. Reden kuur was camellanus. Kuur was wel effectief.
 
Mooie vis. Is deze op kleur?
Ja deze is op kleur, nou ja kleur, het is een witte :DD


Dacht zonder resultaat en zware aanslag op de vissen meen ik
Manen werden heel donker en trokken zich helemaal terug.
Als de HS echt zo zwaar aanslaat ga ik wel voor de Levimicil, en dan maar hopen dat het geen flagaten zijn.
Het zijn Chicliden idd, of deze ziekte vaak voorkomt heb ik nog niet gelezen.
Bedankt voor de reacties zover
 
Tis een mooie witte vis met zwart maar ik heb geen idee wat voor kleur deze allemaal zijn. Gaat erom dat hij zijn originele kleur laat zien dat je hier niets afwijkends in zie.

HS weet ik niets van. Kan er niets over vinden wat er in de geopperde kuren zit.

Dactycid is van colombo.

Ja zonder microscoop is het altijd lastig en een beetje kwestie van uitsluiten. Als hij nou gewoon zou eten zou ik me er niet druk over maken maar niet eten lijkt me vooral bij jouw soort iets wat foute boel aangeeft. Een wormen kuurtje is in dit geval geen drama. Dan maar kijken of hij weer gaat eten.

In ieder geval succes en een up date leuk en leerzaam.
 
Even met mijn kweker gebeld en Inmiddels heb ik Tremazol (Sera) besteld, schijnt goed te werken en is ook verkrijgbaar in 25ml flesjes.
Als deze vissen niet eten is er wat loos ja, het zijn echt vreetzakken op ieder moment van de dag

Zijn wormen trouwens besmettelijk?
 
Zijn wormen trouwens besmettelijk?
Ja. Meestal dood de medicatie alleen de "levende" wormen. De andere stadia van de wormen meestal niet daarom moet je nabehandelen.

Ingedrient van product. Geven ze ook aan honden
praziquantel (Droncit®) - Dit middel kan worden gebruikt tegen trematoden en cestoden, zowel in zoet als in zout water. - Gebruik het bij voorkeur als zuivere stof. - Wees voorzichtig bij sommige zoutwatervissen en bij meervallen uit het geslacht Corydoras. - Dit middel heeft geen bijwerkingen op slakken, planten en algen. - Pas bij gebruik altijd extra beluchting toe. - Het lost op in ethanol of in 96 procent alcohol.

Succes
 
Toch ook heel mooi zo een bak met nadruk op vissen!
 
Had ik gelezen ja, maar dit is dan alleen bij kieuwwormen zie ik?

Er zijn heeeeel veel soorten wormen. Bijsluiter heeft het alleen over de meest voor komende soorten wormen. Beter voor safe gaan en de na behandeling doen omdat je niet weet welke worm. Al die wormen hebben een eigen vorm van voort planting. Het is maar een heel kort kuurtje van een paar uur dus beter gewoon de nabehandeling doen.
 
Ja, zal ik doen
 
Zojuist Tremazol toegediend, ben benieuwd.
 
Ik zie net dat ik getagged was door @michelle1 over de Dactycid.
Hoe gaat het nu met de vis @Patrix? Eet hij inmiddels al iets? Beterschap aan hem!

Die camelanus, dat was bij mij van die hele dunne rode sprietjes (inderdaad een beetje haar-dikte) die uit het achtereind van de vis kwamen. Duidelijk rood van kleur.
Wat de Dacticyd betreft; ik had het idee dat het middel deed wat het moest doen (bij m'n manen met camelanus), maar het leek ook een wissel op ze te trekken, meer dan de levamicil (waarmee ik daarom ook heb nabehandeld), die laatste leken ze beter te verdragen.
Maar dit kan er ook (deels) mee te maken hebben gehad dat hun lichaampjes tijdens de eerste behandelronde natuurlijk al die wormen hebben moeten kwijtraken, hard werken voor zo'n vis.
Levamicil is kosteneffectiever dan Dactycid (als je meer liters moet behandelen). Het soort worm wat beide middelen behandelen verschilt ook, maar voor Camelanus doen ze allebei denk ik wel wat ze moeten doen. Bij mij duurde het twee dagen (Dactycid) voordat ik geen wormen meer uit m'n vissen zag steken.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met tremazol.
 
Inmiddels 2 dagen verder, de vis heeft gisteravond weer iets gegeten sinds 5 dagen, dus het lijkt erop dat het helpt, is ook wat actiever.
Ze hebben ook helemaal geen last gehad van de tremazol kuur.

Ik heb overigens maar één keer sliertjes uit het achterste van de vis zien komen..
 
Fijn om te lezen dat hij weer wat eet.

Als hij dagen niet heeft gegeten dan heeft hij natuurlijk weinig ontlasting. Gewoon nog de nabehandeling doen en dan afwachten. Duimen dat wat er in de vis heeft gezeten opgelost is en niet teveel schade heeft veroorzaak
 
Ja ik heb goede hoop nu, nabehandelen doe ik zeker.
En hopelijk heeft de vis geen blijvend letsel idd, de tijd zal het leren

Hij lijkt ook weer wat beter in zijn schubben te zitten, laatste dagen was ie wat grauw ''gekleurd''
 
In de regel veranderd bruin vaak naar groen, het extra licht draagt daar wel aan bij vermoed ik.
Andere algen heb ik nog niet gezien zoals penseel en de gevreesde baardalg, Co2 voeg ik nu niet meer toe, dus ook geen verschillen meer waardoor de baardalg wegblijft?

Alg hoort erbij idd, en ik vind dit ook mooier dan steriele stenen
Maar je zou je licht kunnen afstemmen op je dieren. En die zijn veel licht zeker niet nodig. Groene alg ontstaat immers door een foute verhouding licht CO2 en mogelijk ook fosfaat. Overigens is juist Vallisneria wel weer licht nodig naast wat harder water. Als je dus planten wil moeten er andere keuzes gemaakt worden.
 
Ik zou willen dat groene alg makkelijk zou zijn om te realiseren, tot op heden nog steeds niet goed gelukt in de bak.
Buiten in de zon lukt het wel, wat aangeeft dat er behoorlijk wat licht voor nodig is.

Maar een mooi bruin laagje op de stenen ben ik ook tevreden mee.
 
Jazeker gaat goed, vandaag nog een nabehandeling gedaan, better save then sorry;)
 
Erg mooi vooral die felle kleurtjes vind ik erg mooi.

Fijn kuurtje maar een paar uur. Ik gebruik ook wel de sera prof protazol voor parasieten en is ook een kort kuurtje maar wist niet dat ze ook voor wormen hadden en zo te zien is de vis goed opgeknapt.
 
Geef je die af en toe een scheutje jack daniels?
Soms voor het slapen gaan een scheutje ja :DD

Maar idd een fijn kuurtje, aan de vissen heb ik verder niets gemerkt, twee dagen na de eerste kuur at de zieke vis alweer.

Die blauwe vis is een Chewere, erg mooie vis idd, er zitten ook twee vrouwen bij.
 
Mooi hoor.(y)

De gele vrouw ziet er op een of andere manier toch wat vriendelijker uit met dat kopje. Ik vind de witte met zwart ook erg mooi. Nou ja allemaal mooi die felle en afstekende kleurtjes.
 

Terug
Bovenaan