Wat is er nieuw

PC Aquariumproject TechVis

• Onderwerp starter Onderwerp starter TechVis
  • Startdatum Startdatum
Tja, ik denk het wel, maar ik had berekend en getest dat wanneer ik elke dag ongeveer 7mL azijn in het water doe de verschillen minimaal zijn en de pH rond de 7 blijft hangen. Dit is natuurlijk niet ideaal, dus ik zit wel echt te kijken naar turf. Heeft iemand daar ervaring mee? Hoe vaak het vervangen moet worden, hoe goed de verzurende werking is, etc.?

Ik denk dat je hiervoor best een nieuw topic kunt openen zodat de kenners die jouw bakje niet volgen het ook kunnen zien.

Ik heb ze zojuist opgehaald, zijn mooie beestjes! Wel jonkies vooral, maar die zullen wel snel gaan groeien. En hopelijk snel jongen natuurlijk 🙂

Elke 10 minuten een klein beetje water uit mijn aquarium erbij, tot het bakje volzit denk ik dan maar. En dan gaan ze los 😀
IMG_9108.JPG

Spannend hoor! Heel veel plezier ermee. Dat gaat vast wel lukken.

Zijn sterke garnaaltjes inderdaad, moet goed komen 🙂
Ik zal de komende tijd wel even wat foto's plaatsen 🙂

Soms is er ook weer lastig om aan juiste gegevens te komen. Zo hebben wij water wat opgepompt wordt dichtbij de plaats Ommen. Toch kun je gegevens die men dan opgeeft niet helemaal vertrouwen. In kleine lettertjes word, in mijn geval,t aangegeven dat het water gemengd wordt. Met welk water, waar vandaan? Ook daarin zit, zo vertelde men desgevraagd, verschil... Ik doe het dus maar een gemiddelde opgave en meet van tijd tot tijd, niet vaak, het water.

Heb de garnalen losgelaten en ze zijn al gelijk druk aan het werk! Ik ga morgen even voer kopen en ook nog een stuk kienhout. De plek waar eerst de stenen lagen is het nu leeg, dus is wel leuk als daar wat ligt.

Soms is er ook weer lastig om aan juiste gegevens te komen. Zo hebben wij water wat opgepompt wordt dichtbij de plaats Ommen. Toch kun je gegevens die men dan opgeeft niet helemaal vertrouwen. In kleine lettertjes word, in mijn geval,t aangegeven dat het water gemengd wordt. Met welk water, waar vandaan? Ook daarin zit, zo vertelde men desgevraagd, verschil... Ik doe het dus maar een gemiddelde opgave en meet van tijd tot tijd, niet vaak, het water.
Klopt Ben, als er al waterinname gebieden met elkaar gaan mixen dan ben je het overzicht compleet kwijt.
Hier is de inname in Andijk, bij @flipper34 bij de voordeur dus, en de waarden worden elke 3e maand weer gegeven, hoe goed deze registratie is is natuurlijk ook de vraag !

Heb de garnalen losgelaten en ze zijn al gelijk druk aan het werk! Ik ga morgen even voer kopen en ook nog een stuk kienhout. De plek waar eerst de stenen lagen is het nu leeg, dus is wel leuk als daar wat ligt.
Succes !, schrik niet als ze morgen allemaal verstopt zitten 😉

Hahah is goed. Ze zijn wel al gelijk actief moet ik zeggen. Het is redelijk beplant en ze hebben een goede schutkleur, maar ik zie er standaard 3. En als ik goed ga kijken zal ik de meeste wel vinden 🙂

Heb wel een beetje last van glibberige bruinalgen trouwens. Iemand een idee hoe je daar vanaf komt? Zouden de garnalen het opeten, of moeten er slakken in misschien? De slakken die erin zaten heb ik eruit gehaald, omdat ze aan mijn planten begonnen en de grote slak een enorme tros eitjes aan het raam had geplakt 😡
Ik heb vroeger al eens eerder slakkenplagen gehad en die wilde ik niet nog een keer, vandaar de preventieve verwijdering XD
Geen zorgen, de slak zit gezond en wel weer in de vijver waar hij vandaan kwam 🙂

Zal ze inderdaad maar even met rust laten nu 🙂
Wanneer is het handig de eerste waterwissel te doen? Nu hebben ze misschien nog wat stress denk ik, ze zien ook wat bleek naar mijn idee.

Ze zijn inderdaad wat lastig te spotten, maar hier de eerste beelden 🙂

IMG_9114.JPG

IMG_9110.JPG

Een beetje wazig allemaal, ik zal even proberen wat scherpere foto's te maken

Hahah ja behoorlijk. Hopelijk kweken ze snel, als er meer zijn zie je er misschien ook wat meer.. 😛 Zie er nu welgeteld steeds 1 XD

Nog even een kleine avond update, ze zijn erg fan van gele paprika zo te zien 🙂 Heb ook wat speciaal garnalenvoer voor ze erbij gedaan.
IMG_9129.JPG
IMG_9131.JPG

Dankje! Het zijn blijkbaar Yellow Fire Neon Backstripe garnalen. Zullen wel een gelere variant van de citroengarnaal zijn ofzo? :juggle: dat is hoe de verkoper ze noemde in ieder geval XD

Is een variant van de vuurgarnaal en die hippe namen zijn alleen om de prijs hoger te maken volgens mij! 😉

Haha zal inderdaad ongetwijfeld zo zijn. Heb er nu €2 per stuk voor betaald, wel duur, maar goedkoper dan bij een officiële kweker.

Ja mooi hoor, zeker die gele rugstreep. Fijn dat ze goed willen eten!

Zijn zeker mooie garnalen! Ik heb net nog even de pH gemeten, die komt tot aardig boven de 8. De citroentjes lijken helemaal nergens last van te hebben en zijn lekker actief. Dat terwijl ze bij de kweker nog onder een pH van 7 zaten! Heb ze wel heel rustig over laten wennen, maar ben wel blij dat ze het nog steeds goed doen 😀

Kleine aanpassing gedaan:

Een stuk Mopanihout vult nu de leegte van de verwijderde stenen op 🙂 De garnalen zitten er al op, dus die waarderen het wel 😀
Verder net ook een kleine schoonmaakbeurt gedaan; filter weer schoongemaakt (heb er nu ook filterwatten bij gedaan om het water wat helderder te krijgen), ramen schoongemaakt, planten gesnoeid en de bodem schoongemaakt. Heb de filter ook verder garnaal-proof gemaakt, heb zoals door John voorgesteld een satéprikker in het schuifje van de filter gedaan.

Kan er nu wel weer een weekje tegenaan denk ik 🙂

5E448375-53A7-4E07-94C3-EBFCBE2640B1.JPG

Ziet er mooi uit 🙂

Niet teveel tegelijk schoonmaken hè? De ene week het filter, de andere week de bodem is goed genoeg.
In principe zou je niet veel aan de bodem hoeven doen, eens per half jaar een klein gedeelte met de klok zou moeten volstaan. De bodem ruimt zichzelf op door de bacteriecultuur, al kun je natuurlijk wel altijd voerresten af hevelen of wat afgevallen blad verwijderen.

Nog beter helemaal niets aan de bodem doen, als er voerresten overblijven voer je te veel, bladresten worden door de garnalen met der tijd volledig weggewerkt, of je moet het niet mooi vinden, dan kan het natuurlijk wel.

En voor je het weet zuig je ook de allerkleinste jonkies eruit.

Ah oke, ja ik heb alleen het losse voer wat over was van de bodem gehaald en wat rotte plantenbladeren. Maar niet echt bodem opgezogen hoor.

Wat een leuk orgineel idee om van zoiets een aquarium te maken, dat is nog eens creatief recyclen 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan