Peter74 zijn west Afrika bakje (60 cm)


Pol, sorrie voor het late antwoord, maar geen adres kunnen vinden. Ze lijken niet meer verkrijgbaar. Helaas ook nogal veel gedoe gehad met de bak en hij is dus helaas ook nog niet klaar voor garnalen.

Inmiddels lijkt de rust weergekeerd. De verloren dieren (Een ringbandsnoekkoppel en een australe dame) zijn aangevuld en de bak 'loopt' weer:
895528vanluijk_0_82_crw_7889.jpg


De valisneria begint op lengte te komen en de bos wordt dikker. Sinds het toevoegen van CO2 loopt de bolbitus mooi uit:
761687vanluijk_0_82_crw_7892.jpg


Verder bleken een paar snippers Riccia de medicijnkuren overleefd te hebben. Ze hebben zich weer gehecht aan het lava, aan het oppervlak en groeien weer uit tot een mooie pluk. Dat is een leuk knuffelplekje gebleken voor de australes:
113225vanluijk_0_82_crw_7852.jpg

(Koppel + spiegeling in het water.)
 
Ja ze zijn momenteel moeilijk of niet te vinden, heb ik ook al ondervonden. Jammer van je verlies, maar het aquarium loopt toch precies al waar lekker. Goed mogelijk dat er al enkele eitjes plakken aan de overgebleven riccia.
 
Naar mijn idee begint de bak langzaam maar zeker weer in evenwicht te komen:
369726vanluijk_0_82_crw_7955.jpg


De Valisneria schiet behoorlijk door en luifelt behoorlijk in de uitstroom van de pomp. Van de Lotus moet ik iedere week 3 grote bladeren verwijderen zodat hij niet doorschiet. En de Bolbitus die ik in eerste instantie bijna opgegeven had, groeit als onkruid:
887893vanluijk_0_82_crw_7966.jpg


Langzaamaan wordt het tijd om verder te denken aan uitbreiding. Het oorspronkelijke plan was om er een klein schooltje Aplocheilichthys normani in te zetten. Die lijken me mooi, maar ik mis eigenlijk wat in de onderlaag. Later heb ik gedacht aan zweefgarnalen, maar daar is niet echt aan te komen. Verder kwam ik op het forum dwergklauwkikkertjes tegen. Zou dat een alternatief kunnen zijn?
Wat zouden jullie doen? Zijn er nog andere (west-Afrikaanse!) opties?
 
vind het toch knap dat je de bolbitus aan de praat krijgt... bij mij staat het al 2 maand stil. verslijmt niet, maar doet verder ook niks behalve een beetje bruinalg aantrekken.

is in plaats van dwergklauwkikkertjes, een pelvicachromis soortje (kopppel) niet wat voor je bak?
 
Mbt de Bolbitus: Bij mij was het precies zo tot ik de CO2 aansloot. Daarna ging het snel. Volgens de documentatie heeft hij geen CO2 nodig, maar wel een niet te hoge pH. Ik denk dat het pH verlagende effect van de CO2 het bij mij gedaan heeft.
 
Op zich zijn de kikkertjes erg leuk hoor. Wij hebben er ook 3 en willen er nog 3 albino bij zoeken op de beurs.
We hebben geen medebewoners maar het lijkt me bij jou wel te kunnen. Ze zien erg slecht dus ik voer diepvriesvoer in een glazen schaaltje en dat is iets om wel rekening mee te houden en ze kunnen snel te dik worden bij veel voeren ;).
 
Een kleine update:
771391_0_82_crw_8069.jpg

Ik ben erg tevreden met hoe de bak zich ontwikkelt. Het algenprobleem is nog niet helemaal opgelost, maar ik heb er dan ook nog niets aan gedaan. Toch lijkt het niet erger te worden, terwijl de plantengroei weer versnelt.

Waar mijn hart echt even sneller van ging kloppen was dat de
zweefgarnaal weer leverbaar lijkt te zijn! Ik kan ze nog niet in Nederlandse webshops vinden. In een Duitse webshop kosten ze wel 5 euro per stuk en dan is een goed startgroepje (~15 stuks = 75 euro) me toch ook weer te gek....
Ik hoop maar dat ze weer wat gangbaarder worden en er hobbykweek beschikbaar komt....
 
Je biotoopbakje staar er heel mooi bij. Heb nog nooit nakweek gehad van de ringbandsnoekjes ?
 
Sorrie, zie je reactie nu pas. Nee, er is nog nergens kweek van geweest. Nu heb ik in het najaar wel wat gedoe gehad met ziekte en medicatie. Misschien heeft het wat tijd nodig verder te settelen.
 
Mijn nieuwe aanwinsten:
128527_0_82_crw_8170.jpg


555757_0_82_crw_8176.jpg


916238_0_82_crw_8177.jpg


946958_0_82_crw_8180.jpg


15 zweefgarnalen zitten er sinds vanavond in. Eerst leek het fout te gaan toen ze beschutting zochten onder de Bolbitis, wat de schuilplek van de australe dames was. Ook meneer Australe kwam nog even kijken, maar die leek vooral nieuwsgierig. Ik heb de indruk dat de Australes de kluts kwijt zijn en hun plekje niet meer kunnen vinden. Ik ben benieuwd hoe zich dat verder ontwikkelt.
 
Als bodem bedekker wijd verspreide grassoort die ook in Afrika voorkomt gevonden: Eleocharis parvula. Voorlopig een klein veldje gemaakt aan de rechterkant:
368939_0_82_20160113_21.jpg


Moet een mooie plek zijn om eitjes af te zetten en/of een veilige plek voor eventuele jonge garnaaltjes.

De volgende stap wordt ook wat (beuken of eiken) blad op de bodem.
 
Ja, de lotus doet het fantastisch. Is 1 bolletje dat uitgegroeid is tot 4 plantjes en als ik goed kijk ontstaat er een tweede bolletje.

De Bolbitis? In mijn beleving alleen CO2. Volgens vele beschrijvingen heeft hij dat niet nodig, maar de aanbevolen pH is lager dan ik uit de kraan krijg. Ik denk dat mijn CO2 voor de Bolbitus vooral de pH kloppend maakt. Zonder de CO2 / met te hoge pH groeide de rizoom wel, maar maakte hij geen blad aan. Toen ik de CO2 eraan hing, schoten de bladeren eruit.
 
Jaaaaaa!!!!! Bijna beschuit met muisjes:
872321_0_82_crw_8389.jpg


Ik had al een paar weken het idee dat het er aan zat te komen. Er waren een paar vrouwtjes waar zich eerst een gelig uitstulpinkje hoog achter de rug ontwikkelde. Vorig weekend begon er steeds duidelijker een korrelstructuur te ontstaan. De afgelopen dagen groeide de massa tot het de hele driehoek tussen "wervelkolom" en kop vol was en het leek of ze een groen zadel had.
Gisteravond zag ik dat ze gestalked werd door 2 mannetjes en vandaag dus dit plaatje.

Er is minstens nog een vrouwtje wat zo'n groen zadel heeft. Die zal vermoedelijk dus ook snel zover zijn.

Nu nog 5-6 weken wacht voor ze uitkomen. Ik ben benieuwd hoeveel het er uiteindelijk gaan worden :)
 
Gefeliciteerd! Wat een mooie scherpe foto. Eitjes zijn goed te zien, zelfs de 'haartjes' op de pootjes.
 
De eitjes ontwikkelen zich voorspoedig:
741929_0_82_crw_8539.jpg

225437_0_82_crw_8539crop.jpg

Twee dames zijn hoog-zwanger, zichtbaar aan de oogjes in de eitjes. Het lijkt erop dat ze zo'n 15 eitjes per stuk dragen. Daarnaast zijn er twee nieuwe zwangeren. De kweek komt goed op gang dus :)
 
wow, super foto's van die 'zwangere' garnaal, dat kan voor elk moment zijn !
 
Mooie foto s hoor Peter en nu maar hopen dat de bewoners straks niet stiekem van de kleintjes gaan snoepen.
 
Inmiddels kunnen ze ieder moment uitkomen. Mevrouw schuurt al met de eitjes langs de grond, dus veel meer zal ze niet kunnen dragen:
126155_0_82_crw_8601.jpg

278836_0_82_crw_8611.jpg


Als je vervolgens wat beter naar de eitjes kijkt, dan zijn al de nodige details van de jongen te onderscheiden. De ogen, met pupil, zijn duidelijk zichtbaar. Maar ook goed te zien is dat ze al dezelfde tekening (bruine vlekjes aan beide zijden) hebben als hun moeder:
351166_0_82_crw_8604.jpg

334518_0_82_crw_8609.jpg


Helaas ben ik een paar dagen op reis. Als ik zie hoever de eitjes nu zijn, dan zouden de jongen de komende dagen wel eens geboren kunnen worden.
 
Waw, inderdaad knappe foto's !
De jongen rijn redelijk groot als ze uitkomen, dus dat mag geen probleem vormen als je er niet bent. Gewoon in de bak laten lijkt mij toch het beste.
 
Het heeft toch nog een week geduurd, maar nu zag ik toch het eerste jong. Als ze zo klein zijn, lijken de ogen nog groter:
147794_0_82_crw_8632.jpg


Dit vond ik zelf het duidelijkste plaatje:
548523_0_82_crw_8635.jpg



Pol_de_gezzmol zei:
De jongen rijn redelijk groot als ze uitkomen, dus dat mag geen probleem vormen als je er niet bent. Gewoon in de bak laten lijkt mij toch het beste.

Ze zijn inderdaad groter dan bijv. jonge vuurtjes. Maar ik heb al eens een dode gehad (eenmalig, zal wel leeftijd geweest zijn) en een australe dame met de achterste helft daarvan in de bek zien zwemmen. Die helft was minstens 2x zo groot als dit kleintje. Ik snap ook niet dat dit kleintje maar blijft poseren bovenop dat Nymphea blad.... Maar ik laat ze zitten hoor :) Verhuizen is ook niet zonder risico.
 

Terug
Bovenaan