Peter74 zijn west Afrika bakje (60 cm)


Een nieuw totaaltje:
588625_0_82_crw_8650.jpg

De boel groeit weer aardig. Eigenlijk is de bak inmiddels te klein voor de beplanting.... De Vallisneria bladeren zijn zo'n 50-70cm en raken verstrikt in de Bolbitus aan de andere kant van de bak.

Een paar dingen die me opvallen zijn
1) Alg op de voorruit op de onderste 2 cm boven de bodem.
2) Sterk gedeukt blad van de Nymphea
3) De Bacopa monnieri stengels die vrijwel niet groeien
4) De Riccia (drijvend voor de achterwand, niet zichtbaar) groeit ook vrijwel niet, terwijl die eerst steeds de bak overwoekerde

Ik denk dat ik wat meer moet bemesten, maar heb even geen tijd om waterwaarden te bepalen. Met name de Nymphea heeft ook een poosje stil gestaan, maar is sinds ik de dosering van alles wat opgehoogd heb, weer blad gaan maken.

Verder zijn de meeste bewoners zichtbaar op deze foto:
a) De ringbandsnoekjes. Wat me al een poosje opvalt is dat een van de heren (bovenrand foto) erg mager blijft.
b) Een australe dame, moeilijk te herkennen, maar op ~2/3e hoog, linksvoor de Bolbitis
c) een paar zweefgarnalen
 
Mooi zeg! Ziet er heel natuurlijk uit met maar een paar plantensoorten. Less is more. :d
 
Gisteravond een verrassinkje gevonden, vermoedelijk van de australes:
247393_0_82_crw_8789.jpg


Verder maakte ik me zorgen om de jonge zweefgarnalen omdat ik al bijna twee weken geen spoor van ze kon ontdekken. Gelukkig gisteravond een duidelijk gegroeid jong en een heel klein jong gezien:
981987_0_82_crw_8776.jpg

198769_0_82_crw_8780.jpg


Kortom: Een vruchtbaar bakje :)
 
Ivm een plotselinge lekkage is dit bakje verleden tijd:
985734_0_82_20160601_22.jpg


De bewoners zijn veiliggesteld. In het weekend moet ik maar eens kijken hoe de draad weer op te pakken, want dit was wel mijn mooiste bakje en ik ben wel echt gegrepen door het Afrika/Killi virus. Ik denk er sterk aan om mijn 80cm leeg te ruimen en daar opnieuw te beginnen.
 
Ter documentatie wat lessen die ik na ontruiming van de bak en verhuizing van de inhoud getrokken heb:

1) Van de garnalen (Desmocaris trispinosa) kon ik bij het leeghalen van de bak slechts 3 jongen vinden uit 3 volledige legsels. Inmiddels zitten ze alleen in een aqua20 en zwemmen er minstens 15 jongen rond uit 1 legsel. De meest voor de hand liggende conclusie is dat ze toch een te makkelijke prooi waren voor de vissen.

2) De ringbandsnoekjes zijn tijdelijk ondergebracht in een andere 60 met nauwelijks drijfplanten. Daar doen ze het opvallend beter dan in het oerwoud van luifelende Valisneria die in het bakje van dit topic 90% van het oppervlak bedekte. In hun tijdelijk onderkomen zwemmen ze vrij strak aan het oppervlak (en nemen heel af en toe een duik.) Ze kleuren mooier. Ze maken minder ruzie en ik zie minder beschadigde staarten. Hoewel Seriously Fish zwaar beplant aanraadt, is voor deze soort ruim open water wel essentieel.

3) De australes zitten nu in mijn 80cm. Die is wat dieper en ik zie nu een duidelijke scheiding tussen man en vrouwen. Het mannetje zoekt vooral begroeiing aan het oppervlak (wortels van drijvers, een pluk Micranthemum monte carlo die zich op de achterwand aan het oppervlak gehecht heeft) en beweegt zich in het algemeen in de bovenste 25% van de bak, terwijl de dames zich vrijwel alleen ophouden in de onderste 25% van de bak. Daar komen ze alleen kort vandaan voor baltsrituelen rond de wortels van de drijfbamboe. Dat ze dat doen ziet er nu natuurlijker en rustiger uit dan in hun vorige bak. Ik denk dus dat 60cm misschien toch wat klein, ondiep of in mijn geval te dicht beplant was, waardoor de dames het mannetje altijd laat zagen aankomen. Extra 'aanvlieg' ruimte en meer overzicht zou hier de sleutel geweest kunnen zijn.
 
Ik denk ook dat je veel kleintjes hebt verloren door de vissen. Zoals je weet heb ik de garnalen daarom in bakjes zonder vissen zitten ;)
Mooi dat je alweer 15 kleintjes hebt :thumbs:.
 

Terug
Bovenaan