Plant voor aan het aquarium

Discussie in 'Planten' gestart door ColdWater, 16 apr 2018 om 10:47.

View Users: View Users
  1. ColdWater

ColdWater

Lid geworden:
    7 dec 2017
    Beste allen,

Op youtube zag ik een aantal filmpjes waarin ze pothos planten in het aquarium deden als extra filter/decoratie. Nou staat mijn aquarium in een stellingkast en lijkt het me heel tof om een dergelijke plant aan een van de balken omhoog te laten klimmen.

Mijn vraag: hebben jullie hier ervaring mee? Zo ja hoe is jullie ervaring?

Daarnaast welke planten zouden hier nog meer voor geschikt zijn?

:c:koffie:

2. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    Ja ik heb hier ervaring mee, helaas geen foto's voor je.

Ik gebruikte daarvoor dit bakje (je kunt ook een maat kleiner nemen)

superfish-easy-breeding-box-kweekbak-xl.jpg

Dit bakje (onder een andere merknaam) wordt in Amerika ook veel gebruikt. In plaats van een luchtpompje om het water omhoog te hevelen (je hoort dan constant blub blub) gebruikte ik een opvoerpompje van 200 l/h. Deze kon ik op maximaal zetten zonder dat het bakje over liep.

De Epipremnum (aureum) = Golden Pothos stak ik met zijn stengels in het bakje, zonder het deksel van het bakje te gebruiken. Ze wortelen dan heel snel en groeien flink.

De bladeren van de Pothos worden op deze manier veel groter dan als je de plant in een pot houdt, ook groeit de plant sneller. Ik had de proef op de som genomen door op het aquarium naast het kweekbakje, ook een plant in pot te zetten. Bladeren van de plant in de pot bleven verhoudingsgewijs erg klein.
    De bladeren van de plant "in het aquarium" werden bijna zo groot als mijn hand.

De Pothos kan met verrassend weinig licht uit de voeten. Ik heb momenteel nog een plant staan op het noorden, twee meter van het raam (met overkapping). Aan de andere kant licht een raam op het zuiden 6 meter er vandaan. De bonte variant wordt dan wel geheel groen.
    Om bont te blijven heeft deze plant toch indirect zonlicht nodig.

Ik heb het nooit met andere planten geprobeerd, het effect met de Pothos vond ik al mooi zat.

Overigens momenteel geen Pothos meer in de bak, reden is dat het kweekbakje door de achterwand niet meer aan de achterkant van de bak past en ik hem door de kleppen en lichtbalk ook niet aan de zijkant kwijt kan. Jammer, want ik hield wel van deze looks.

3. TS
    TS
    ColdWater

ColdWater

Lid geworden:
    7 dec 2017
    Hoi Nicole!

Erg bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik had ook de golden pothos gezien, maar die vond ik net iets te 'gelig', misschien dat de vrouw het wel kan waarderen haha. In de scindapsus familie zitten meer mooie planten zouden die ook kunnen denk je?

En hoe reageerden je aquarium bewoners op de planten in de bak?

Groetjes!

4. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Hey ColdWater ik hoop dat het je ook lukt zoals bij Nicole en als het lukt zou ik graag met de tijd hier een foto van zien.

5. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    Graag gedaan.
    De vissen reageerden er niet op, maar de wortels hingen dan ook niet in het aquarium maar in het kweekbakje dat buiten het aquarium hing.

Ik heb nog overwogen Scindacapus pictus te gebruiken maar had hem ooit als kamerplant en die is veel gevoeliger voor natte voeten. Je zou het uit kunnen proberen.
    De Golden Pothos wordt bij "onvoldoende licht" zo goed als donker groen, zonder bonte aftekening.

6. TS
    TS
    ColdWater

ColdWater

Lid geworden:
    7 dec 2017
    Hier een foto van hoe het er nu uitziet wil met dus aan de spijlen van de kast vastbinden en dan als een soort van klimop naar boven laten gaan...

De sluiers hebben net wel de bak lopen molestteren, dus hij is niet helemaal netjes..

1523877542377800095266.jpg

7. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    Dat gaat wel lukken en zal IMHO mooi ogen.

Met sluiers zou ik wel zo’n kweekbakje gebruiken, dan kunnen ze niet aan de wortels knabbelen.

8. Honeybadger

Honeybadger

Lid geworden:
    11 mei 2016
    Succes met de plannen, kan leuk zijn.

Maar ik zou toch eerst eens een grotere bak overwegen voordat je sluiers beginnen te vergroeien.
    Je bakje ziet er wel leuk uit maar het is helaas niet geschikt voor dergelijke vissen. :sorry:

9. TS
    TS
    ColdWater

ColdWater

Lid geworden:
    7 dec 2017
    Helaas zijn de vrouw en ik nog studerende en moeten we het met een krap aantal vierkante meters doen, visjes zijn nog klein en geef ze niet overvloedig, maar wel gevarieerd eten. Ze zijn gezond en lijken gelukkig te zijn. Wanneer wij de volgende stap gaan nemen, krijgen zij straks ook een nieuw en groter onderkomen!

Eerst maar eens hier experimenteren met de Pothos kijken of het wat wordt en als ze van de wortels eten vind ik dat niet erg, weer een aanvulling op hun dieet!

10. Honeybadger

Honeybadger

Lid geworden:
    11 mei 2016
    Mja, snap ik... maar dan had je beter een andere vissoort gekozen. ;)
    Ik weet niet over welke termijn jij spreekt maar echt lang duurt het niet voordat je visjes in dergelijk bakje beginnen te vergroeien hoor...
    En niet dat ik je niet geloof of zo, maar mocht ik een euro krijgen elke keer dat ik lees dat het de bedoeling is dat er een grotere bak komt op termijn dan had ik constant een mooi budget voor de hobby! :D

Ik geloof meer in een aanpak waarin je vanaf de start een geschikt onderkomen regelt voor je dieren ipv te wachten tot het je uitkomt. Want als het dan om één of andere reden niet lukt zijn de visjes meestal de dupe.... En helaas gebeurt dat meer dan je zou denken...:(

Het is wat vergelijkbaar met een paard kopen wanneer je enkel plaats hebt voor de stal.... Je kan beter wachten tot je ook een weide ter beschikking hebt... :D

Niels83 vindt dit leuk.
  11. TS
    TS
    ColdWater

ColdWater

Lid geworden:
    7 dec 2017
    Gevalletje opgelicht door de dierenwinkel, hebben tussendoor al een keer een flinke upgrade gedaan.. moet je na gaan.. Ga sindsdien ook naar een speciaalzaak die zn zaakjes en voorlichting wel voor elkaar heeft en een hart voor de vissen heeft.

Snap je vergelijking maar soms is het ook roeien met de riemen die je hebt!

Honeybadger vindt dit leuk.
  12. Honeybadger

Honeybadger

Lid geworden:
    11 mei 2016
    Hehe, ik maakte het wat extreem natuurlijk ;)

Dat is zeker waar.
    En je bent helaas niet de eerste noch de laatste die obv slechte info door een dierenwinkel een "valse start" maakt.
    Gelukkig heb je nu wel een goed adresje!

ColdWater vindt dit leuk.
  13. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    Pothos is giftig, ik zou je dat ten zeerste afraden.

14. TS
    TS
    ColdWater

ColdWater

Lid geworden:
    7 dec 2017
    Oef, goed dat je me waarschuwd eens kijken of er wat moois op te verzinnen is, neem jou tip over kweekbak ook zeker mee

NicoleE vindt dit leuk.