Planten gaan dood/ bruine punten


Ik doe het al 12 jaar hoor en de micro s zijn vaak goed gechelateerd dus het kan vaak prima. Zo voorkom ik dat ik het vergeet elke dag.
Wat je ook kan doen is de micro s 1 dag later toevoegen.
Ik citeer uit je link

"Welke manier gebruik ik persoonlijk voor rode planten?
Door weinig nitraat in het water, toch iets meer ijzer met daarbij meer licht met een paar uur per dag een piek intensiteit. Ik zorg eerst voor een rijke bodem in de vorm van een aquasoil. Het voordeel is dat de meeste voedingsstoffen al opgeslagen zijn zodat ik veel minder aan het water hoef toe te voegen"

De auteur zegt zelf ook rode planten vereisen neer ijzer. Of meer ijzer en veel ijzer het zelfde is weet ik niet. Meer is niet altijd veel. Maar in dit geval is veel wel meer. Omdat veel in deze zin bedoelt is als meer dan gebruikelijk. En dat is wat rode planten vragen. Meer ijzer dan gebruikelijk. Ik gooi er dan ook geen hele spijkers in natuurlijk 😀

Daarnaast hebben rode planten naast de vraag voor meer ijzer. Ook een heel specifiek voedingspatroon. Blijkbaar zenden planten dus feromonen die de bacteriën aantrekt. Als je je rode plant tussen planten zet die veel van een voedingsstof nodig hebben waar de rode plant niets aan heeft. Dan is er voor die rode plant niet alleen te veel van 1 stof. Dit kan als gevolg hebben dat de tekorten nóg groter kunnen worden.
Tja Corne beschrijft zn eigen methode maar ook staat onderstaande in het stukje te lezen dus echt nodig lijkt het me dan niet:

En die juiste hoeveelheden wil niet zeggen méér Fe...
 
Ik doe het al 12 jaar hoor en de micro s zijn vaak goed gechelateerd dus het kan vaak prima. Zo voorkom ik dat ik het vergeet elke dag.
Wat je ook kan doen is de micro s 1 dag later toevoegen.

Tja Corne beschrijft zn eigen methode maar ook staat onderstaande in het stukje te lezen dus echt nodig lijkt het me dan niet:

En die juiste hoeveelheden wil niet zeggen méér Fe...
In verhouding tot andere planten vragen rode planten meer fe, ze hebben genoeg nodig maar niet perse veel. Afhankelijk van wat veel is. Want veel kan gezien worden als meer dan gebruikelijk. Bij mij heb ik problemen met ijzer omdat ik niets toevoeg en ik wil heel graag leren wat ik moet toevoegen om te zorgen dat mn planten niet meer in gatenkaas veranderen, vergelen, smelten, lekken. Micro dosering is altijd het beste natuurlijk. Ik weet niet precies hoe hoog de gehaltes in mn bodem moeten zijn maar dit is overduidelijk uit balans. Aangezien dit dus te weinig is, en ik niet wist dat er meer in moest. Daarom vind ik het al gauw veel 😜

We kunnen wel op woordjes pikken maar dat is het discussiëren niet waar natuurlijk als we maar snappen wat we bedoelen.
Als je vraagt aan een beginnende aquariaan hoeveel voer je, en diegene zegt gewoon een beetje, dan weet je ook dat het 9/10 heel veel is. Heel veel te veel. Omdat het een persoonlijke perspectief is van hoeveel nodig is.
 
Hier een topic van oud lid Backplay, tenminste de uitleg, en ook daaruit blijkt dat meer ijzer niet een vereiste is en ik weet uit ervaring dat hij niet de eerste de beste is:


Maar goed verder wil ik het topic niet vervuilen met deze discussie;)
 
@benvo De mikro en Makro voeding mag dus wel op dezelfde dag toegediend worden, mits in zulke kleine hoeveelheden?
Houdt een scheiding aan. Bijvoorbeeld 's morgens macro en 's avonds mikro. Maar bepaalde zaken mogen niet gemengd worden. Wat en hoe? Kijk even bij aquariumbemesting.nl hoe dit precies te doen.
 
Als ik eerlijk mag zijn weet ik niet goed meer wat nu te doen.
Om de dag metingen waar nodig word meteen bij gevuld. Ook nieuwe en sterkere filter geplaatst. Lijkt enkel maar erger te worden :(
Om de dag metingen doen…..daar wordt je toch helemaal koekoek van??

Duidelijk is wel dat je iets te kort komt. En aan je metingen te zien, fluctueren de hoeveelheden nog al.

Daarnaast komen penseelalgen ook voor als er vervuiling is.

Ik zou eens een tijdje EI gaan toepassen. 1x in de week een grote waterwissel. Afvoer van vervuiling.
En dan in een keer genoeg voeding voor de hele week.

En de week erop weer hetzelfde.

Ik ben daar ook op overgestapt. Omdat ik het zat was om steeds te meten.
En vooral de grote verversing heeft een positief effect op het aquarium.

En wat betreft je verlichting. Ik zou wat meer rood en wit gaat geven. En minder groen. Groen doen planten niets mee. Dat reflecteren ze. Dus daarom zien wij ze ook als groen.
 
Om de dag metingen doen…..daar wordt je toch helemaal koekoek van??

Duidelijk is wel dat je iets te kort komt. En aan je metingen te zien, fluctueren de hoeveelheden nog al.

Daarnaast komen penseelalgen ook voor als er vervuiling is.

Ik zou eens een tijdje EI gaan toepassen. 1x in de week een grote waterwissel. Afvoer van vervuiling.
En dan in een keer genoeg voeding voor de hele week.

En de week erop weer hetzelfde.

Ik ben daar ook op overgestapt. Omdat ik het zat was om steeds te meten.
En vooral de grote verversing heeft een positief effect op het aquarium.

En wat betreft je verlichting. Ik zou wat meer rood en wit gaat geven. En minder groen. Groen doen planten niets mee. Dat reflecteren ze. Dus daarom zien wij ze ook als groen.
De EI methode deed in al op voorhand, ben daar vanaf gestapt vanwege dat probleem.
Wit moest ik net vermijden volgens andere want dit geeft de algen nog meer kans om te groeien?

Als ik hier zowat lees komen er veel verschillende verhalen naar boven.
-Zoals verkeerde planten bij elkaar?
Heb me veel snelgroeiers gekocht laatste keer om hopelijk het goede in de bak te krijgen.

-Te weinig van iets?
Ik meet elke dag, ik zie niet meteen een probleem in mijn schema. Wel kan ik zeggen dat het niet om de dag iets toevoegen van is. Soms wel en soms niet dus zie niet meteen een schema in mijn aquarium momenteel.

Co2 te weinig?
Deze staat via een controller op 6.3 al ondertussen, wel ga ik de co2 indicator op aanraden van eens keer op verschillende plekken in aquarium hangen. Ik blijf sinds overstap op de oase600 zeggen dat mijn stroming minder is.

Weer veel antwoorden waar ik dankbaar voor ben. Hoop wel eindelijk eens het goede effect te zien, in begin stilaan te denken om de bewoners een plekje te bezorgen en er zelf mee te gaan stoppen :)
 
De EI methode deed in al op voorhand, ben daar vanaf gestapt vanwege dat probleem.
Wit moest ik net vermijden volgens andere want dit geeft de algen nog meer kans om te groeien?

Als ik hier zowat lees komen er veel verschillende verhalen naar boven.
-Zoals verkeerde planten bij elkaar?
Heb me veel snelgroeiers gekocht laatste keer om hopelijk het goede in de bak te krijgen.

-Te weinig van iets?
Ik meet elke dag, ik zie niet meteen een probleem in mijn schema. Wel kan ik zeggen dat het niet om de dag iets toevoegen van is. Soms wel en soms niet dus zie niet meteen een schema in mijn aquarium momenteel.

Co2 te weinig?
Deze staat via een controller op 6.3 al ondertussen, wel ga ik de co2 indicator op aanraden van eens keer op verschillende plekken in aquarium hangen. Ik blijf sinds overstap op de oase600 zeggen dat mijn stroming minder is.

Weer veel antwoorden waar ik dankbaar voor ben. Hoop wel eindelijk eens het goede effect te zien, in begin stilaan te denken om de bewoners een plekje te bezorgen en er zelf mee te gaan stoppen :)
Wat voor mij heel erg helpt is gewoon uit proberen. Wat je eigenlijk al doet. En dan kijken wat passend is. Het draait om balans. De ei is niet perfect maar lost wel het probleem rondom tekorten gedeeltelijk op. Hoewel als je de ei niet goed toe past je ook tekorten kan veroorzaken. Dan is het soms makkelijker met een lean dose, om de alg onder controle te houden. Maar alles tussen lean en ei in kan ook werken.

Ik heb gemerkt dat ik met algen problemen het water schoon houden vaak mee helpt. Zo gauw ik zie dat mn planten sterker worden en de alg verdwijnt bouw ik de voedingsstoffen weer op.
Het nadeel van dingen toevoegen is dat je het ook moet blijven controleren. (Zoals dropchecker) daarom laat ik denk ook vaak in zn beloop gaan en is het vooral de waterwissel die ik gebruik om alles weer in balans te brengen.

Dingen zoals mineralen zou ik ondersteunend en ondermaats toevoegen zodat dat geen tekorten veroorzaakt. Maar met deze methode groeien planten niet perse optimaal en snel. Sommige planten worden daardoor juist mooier. Sommige planten zwakker.

Iedereen heeft een methode die bij hem of haar past. Het voordeel van het aquarium is dat het plastisch werkt. Je kan het "vervormen" en past zich tot zekere hoogte aan waardoor dus heel veel wegen naar rome leiden, of Australië of de amazone. Waar je maar naar toe wilt!
 
Doe je niet gewoon veel teveel eraan? Heb je het aquarium wel eens gewoon een paar weken met rust gelaten?
 
Doe je niet gewoon veel teveel eraan? Heb je het aquarium wel eens gewoon een paar weken met rust gelaten?
Neen op aanraden van en zoals hier ook enkele zeggen, zeggen ze net meer te gaan verversen. Nu doe ik wekelijks 20% terwijl ik de bodem stofzuig.
 
Neen op aanraden van en zoals hier ook enkele zeggen, zeggen ze net meer te gaan verversen. Nu doe ik wekelijks 20% terwijl ik de bodem stofzuig.
Ik heb zelf nog niet eens een jaar een aquarium en dus zeker niet de ervaring die veel anderen hier hebben, maar ik voeg gewoon wat voeding toe volgens het flesje (ik heb een aquasoil dus doe alleen NPK) en stop heel soms wat voeding bij de wortels van de echinodorus en doe verder vrij weinig. Mijn bak is veel schoner sinds ik er niet zoveel in loop te rommelen. Ik had eerst ook allerlei algen, heb er een flesje algumin in gegooid en daarna lekker z'n gang laten gaan. Soms zelfs met enkele weken geen waterwissel. Toen mn co2 uit stond kreeg ik wel wat baardalg dat heb ik van dr stenen geborsteld en ze even in de easycarbo laten weken en toen weer terug erin en mn aquarium ziet er helemaal prima uit. Ik denk dat er in de afgelopen 3 maanden maximaal 4 uur onderhoud zit.
 
Ik heb zelf nog niet eens een jaar een aquarium en dus zeker niet de ervaring die veel anderen hier hebben, maar ik voeg gewoon wat voeding toe volgens het flesje (ik heb een aquasoil dus doe alleen NPK) en stop heel soms wat voeding bij de wortels van de echinodorus en doe verder vrij weinig. Mijn bak is veel schoner sinds ik er niet zoveel in loop te rommelen. Ik had eerst ook allerlei algen, heb er een flesje algumin in gegooid en daarna lekker z'n gang laten gaan. Soms zelfs met enkele weken geen waterwissel. Toen mn co2 uit stond kreeg ik wel wat baardalg dat heb ik van dr stenen geborsteld en ze even in de easycarbo laten weken en toen weer terug erin en mn aquarium ziet er helemaal prima uit. Ik denk dat er in de afgelopen 3 maanden maximaal 4 uur onderhoud zit.
Mmmh. Ja nu weet ik niet goed wat te doen, probleem is dat de ramen net meer groen beginnen te worden. Daarvoor deed ik 50% wissels. Die zijn nu nog maar 20.
Misschien al eens eerst testen dat de co2 overal komt in de bak. Endan eens keer met rust laten zoals je zegt
 
Het is zonde als je ermee zou stoppen omdat je er zoveel tijd in steekt zonder dat het iets op lijkt te leveren. Je kan gewoon afstand nemen natuurlijk zorgen dat de waardes oké zijn voor je vissen en het op zn beloop laten. Even tot rust komen en dan komt dat vuurtje vanzelf weer.
 
Ik ververs alleen wanneer ik het nodig vind. Afhankelijk van de vissen en planten en metingen. Al voeg ik niets toe aan het aquarium. Als je ei doet moet je wisselen. Een aquarium dat in balans is hoeft niet tot zelden gewisseld te worden als je het daar voor inricht. Je kan het net zo moelijk maken als je wilt naar geef niet op!

Het ene moment gaat het beter dan andere momenten. Dat is het "mooie" van het aquarium. Het leeft en beweegt. Algen zijn maar onbegrepen onkruidjes. Maar in het ergste geval kan je de alg zn gang laten gaan en er om heen werken. Zwakke planten er uit en opletten wat je toevoegd.

Het leven vraagt soms erg veel. En soms valt het erg tegen. Boeddhisten geloven in yin yan. Dat er 2 kanten zijn, onafscheidelijk van elkaar, vloeit het langs en door elkaar. En ipv tegen de stroming in te zwemmen, zwem je mee. Met de bewegingen en golven. Want anders put het je uit.

Dus beweeg mee, het is zoals het is, dit is de werkelijkheid en moeten we mee doen. Vanaf daar bouw je verder op. Zonder je gevoel daardoor te laten beïnvloeden. Dat mooie aquarium die jij voor ogen ziet die gaat er komen. Twijfel maar niet aan jezelf!

Als je kijkt naar welke stappen je vooruit gegaan bent sinds je een aquarium hebt. De kennis die je hebt gekregen. Er is zo veel wat je hebt en nooit meer kwijt zal raken. Het is een reis. Je kan altijd een andere afslag nemen. Maar de terugweg is niet mogelijk. En ook niet nodig. Dat zou de uitdaging er alleen maar af halen. Als je alles altijd maar terug kon spoelen.

Vooruit jij! En ik wens je een passende vooruitgang waar je graag zelf mee wilt leven welke richting dat ook in is! Die gaat er vanzelf komen!
 
Het zit inderdaad niet altijd mee en iedere aquariaan komt soms problemen tegen en de een is makkelijker herkenbaar en op te lossen dan de ander.
Vaak komt het met geduld en gezond verstand wel weer goed.
 
Btw, ik gaf het al eerder aan maar ik denk nog steeds aan een co2 tekort of slechte distributie met baardalg en groene puntalg.
 
Btw, ik gaf het al eerder aan maar ik denk nog steeds aan een co2 tekort of slechte distributie met baardalg en groene puntalg.
Misschien zet het co2 zich te snel om in bicarbonaat en carbonaat. De verhoudingen kloppen niet en als alg er 1maal is hebben ze niet veel nodig om te blijven bestaan. De trigger kan co2 zijn maar dat betekend niet altijd dat meer co2 de alg weg tovert natuurlijk. Het kan best zijn dat het co2 probleem al opgelost is, dwt er een schommeling geweest is en dat nu weer in balans is. En dat het nu vooral tijd nodig heeft.
 
Ik ververs alleen wanneer ik het nodig vind. Afhankelijk van de vissen en planten en metingen. Al voeg ik niets toe aan het aquarium. Als je ei doet moet je wisselen. Een aquarium dat in balans is hoeft niet tot zelden gewisseld te worden als je het daar voor inricht. Je kan het net zo moelijk maken als je wilt naar geef niet op!

Het ene moment gaat het beter dan andere momenten. Dat is het "mooie" van het aquarium. Het leeft en beweegt. Algen zijn maar onbegrepen onkruidjes. Maar in het ergste geval kan je de alg zn gang laten gaan en er om heen werken. Zwakke planten er uit en opletten wat je toevoegd.

Het leven vraagt soms erg veel. En soms valt het erg tegen. Boeddhisten geloven in yin yan. Dat er 2 kanten zijn, onafscheidelijk van elkaar, vloeit het langs en door elkaar. En ipv tegen de stroming in te zwemmen, zwem je mee. Met de bewegingen en golven. Want anders put het je uit.

Dus beweeg mee, het is zoals het is, dit is de werkelijkheid en moeten we mee doen. Vanaf daar bouw je verder op. Zonder je gevoel daardoor te laten beïnvloeden. Dat mooie aquarium die jij voor ogen ziet die gaat er komen. Twijfel maar niet aan jezelf!

Als je kijkt naar welke stappen je vooruit gegaan bent sinds je een aquarium hebt. De kennis die je hebt gekregen. Er is zo veel wat je hebt en nooit meer kwijt zal raken. Het is een reis. Je kan altijd een andere afslag nemen. Maar de terugweg is niet mogelijk. En ook niet nodig. Dat zou de uitdaging er alleen maar af halen. Als je alles altijd maar terug kon spoelen.

Vooruit jij! En ik wens je een passende vooruitgang waar je graag zelf mee wilt leven welke richting dat ook in is! Die gaat er vanzelf komen!
Mooi verwoord allemaal.
Ipv EI wat zal ik dan wel nemen? Aloewel er hier veel EI gebruiken dacht ik.
Ik vind het gewoon lastig, het was een mooie bak en nu...
Ivm het verversen, ik merk onder de filter vooral nogal veel uitwerpselen, dit kan ik toch moeilijk laten liggen voor meer dan een week?
 
Mooi verwoord allemaal.
Ipv EI wat zal ik dan wel nemen? Aloewel er hier veel EI gebruiken dacht ik.
Ik vind het gewoon lastig, het was een mooie bak en nu...
Ivm het verversen, ik merk onder de filter vooral nogal veel uitwerpselen, dit kan ik toch moeilijk laten liggen voor meer dan een week?
Ei is heel veel van alles, als gevolg gaat dus de plant ook heel veel van alles vragen. Veel co2 veel andere micros en macros. Als je dan 1 ding mist dan is het niet een klein tekort maar een groot tekort. Door dat iets te beperken in het waterkolom kan de plant wat rustiger groeien (hier op zal de plant zich eerst aan moeten passen) maar ook door het licht de dimmen. Of zoals ik eerder las een middag pauze inlassen met extra gedimd licht.

Garnalen houden de biofilm dun en schoon, algen hechten zich daar aan en vinden suikers om zich te voeden. De sporen van de algen vinden ook een hechting in de biofilm.

Soms kan de stroomrichting veranderen ook heel erg helpen. De alg is ontstaan met die omstandigheden en als je de richting verdraaid of veranderd kunnen de algen daar onder gaan lijden.

Ik laat mn bodem met rust maar mijn corys en garnalen woelen het om waardoor het in het filter beland of in mn bodem. Als je merkt dat dit een probleem word dan kan je dat zelf nabootsen maar hoe minder hoe beter
Eigenlijk is het een kwestie van even over de bodem waaien zonder de kiezels of zand om te voelen. Dan gaat het vuil vanzelf door het water zweven en heeft het filter weer een nieuwe kans het op te zuigen.
 
Ei is heel veel van alles, als gevolg gaat dus de plant ook heel veel van alles vragen
Ja bij de EI doseer je over maar hoeveel de plant vraagt hangt niet van de EI af maar van de vraag door de geboden hoeveelheid licht en het type plant.
Als je weinig licht hebt dan gaat door de EI de plant niet opeens meer vragen als er voorheen ook geen tekorten waren.

De alg is ontstaan met die omstandigheden en als je de richting verdraaid of veranderd kunnen de algen daar onder gaan lijden.
Als je distributie goed is dan zullen algen er echt niet mee zitten hoe de richting van de stroming is. Als je algen hebt dan is er een tekort in de regel en dat veroorzaakt algen.
Als algen verdwijnen door het veranderen van de uitstroom dan was de distributie daarvoor niet goed en waren er daarvan ten gevolge tekorten en dus algen.
 
Ja bij de EI doseer je over maar hoeveel de plant vraagt hangt niet van de EI af maar van de vraag door de geboden hoeveelheid licht en het type plant.
Als je weinig licht hebt dan gaat door de EI de plant niet opeens meer vragen als er voorheen ook geen tekorten waren.
Dat is wat de wet van liebig stelt 🤷
En licht is een ander verhaal daar zijn maar 2 gevallen juist. Optimale groei en "goed genoeg" bij optimale groei wil je geen tekorten omdat je de plant overdoseerd met luxen en de plant anders gaat lijden. Bij goed genoeg wil je juist niet te veel stoffen. Zoals bij co2. Meer co2 is ook meer licht vraag. Meer licht is een hogere co2 vraag. Anders verbrand je je planten.
Als je distributie goed is dan zullen algen er echt niet mee zitten hoe de richting van de stroming is.
De planten en algen krijgen er een schok van. Het kan een trigger voor en tegen algen zijn. De distributie van stoffen is naar mijn mening bijna niet te verpesten. In een pomploos en filterloos aquarium is de distributie ook geen enkel probleem, in mijn ervaring althans. dus ik betwijfel of daar altijd de link ligt.
 
En licht is een ander verhaal daar zijn maar 2 gevallen juist. Optimale groei en "goed genoeg" bij optimale groei wil je geen tekorten omdat je de plant overdoseerd met luxen en de plant anders gaat lijden. Bij goed genoeg wil je juist niet te veel stoffen. Zoals bij co2. Meer co2 is ook meer licht vraag. Meer licht is een hogere co2 vraag. Anders verbrand je je planten
De hoeveelheid licht bepaald hoe hard de plant aan het werk gaat, en hoe harder de plant gaat werken hoe meer voeding de plant gebruikt. Als dat er niet is dan ontstaan er problemen omdat de plant wel werkt maar niet gevoed wordt. Zie het als een sporter die wel sport maar geen eten binnen krijgt, dan gaat het mis. Andersom zorgt meer voeding in het water er niet voor dat de plant om meer licht gaat vragen omdat er voldoende voeding is voor snellere groei. De plant heeft de behoefte voor snellere groei namelijk niet omdat er geen licht is om die groei te triggeren.
 
Laatst bewerkt:
Misschien zet het co2 zich te snel om in bicarbonaat en carbonaat. De verhoudingen kloppen niet en als alg er 1maal is hebben ze niet veel nodig om te blijven bestaan. De trigger kan co2 zijn maar dat betekend niet altijd dat meer co2 de alg weg tovert natuurlijk. Het kan best zijn dat het co2 probleem al opgelost is, dwt er een schommeling geweest is en dat nu weer in balans is. En dat het nu vooral tijd nodig heeft.
Dat zou wel heeeeeeeeel bijzonder zijn. CO₂ dat zich omzet in carbonaat HCO₃-

Het is wel zo dat de carbonaat een buffer vormt met koolzuur. En daardoor duurt het erg lang eer de pH zakt.

Maar goed. Misschien als je een olivijn substraat bodem in je aquarium hebt. Dan zou het moeten kunnen.

Mg₂SiO₄ + 4CO₂ + 2H₂O => 2Mg₂ + 4HCO₃- + SiO₂.

Waarbij olivijn Mg₂SiO₄ reageert met CO₂ + 2H₂O tot 2Mg₂ + 4HCO₃- + SiO₂. Waarbij de 4HCO₃- de carbonaat is.
 
De hoeveelheid licht bepaald hoeveel hard de plant aan het werk gaat, en hoe harder de plant gaat werker hoe meer voeding de plant gebruikt. Als dat er niet is dan ontstaan er problemen omdat de plant wel werkt maar niet gevoed wordt. Zie het als een sporter die wel sport maar geen eten binnen krijgt, dan gaat het mis. Andersom zorgt meer voeding in het water er nier voor dat de plant om meer licht gaat vragen omdat er voldoende voeding is voor snellere groei. De plant heeft de behoefte voor snellere groei namelijk niet omdat er geen licht is om doe groei te triggeren.
@benvo heeft dit ook al zo vaak gezegd,het begint bij het licht en van daaruit ga je verder.
 
Dat zou wel heeeeeeeeel bijzonder zijn. CO₂ dat zich omzet in carbonaat HCO₃-

Het is wel zo dat de carbonaat een buffer vormt met koolzuur. En daardoor duurt het erg lang eer de pH zakt.

Maar goed. Misschien als je een olivijn substraat bodem in je aquarium hebt. Dan zou het moeten kunnen.

Mg₂SiO₄ + 4CO₂ + 2H₂O => 2Mg₂ + 4HCO₃- + SiO₂.

Waarbij olivijn Mg₂SiO₄ reageert met CO₂ + 2H₂O tot 2Mg₂ + 4HCO₃- + SiO₂. Waarbij de 4HCO₃- de carbonaat is.
Ja ik zat net inderdaad nog even wat op te zoeken toen kwam ik een tekening tegen. Ik haalde daar uit dat de co2 in bicarbonaten eindigen

En door juist weer H+ aan het water toe te voegen kunnen die reageren met de carbonaten om vervolgens h2o, co2 en carbonaten te maken afhankelijk van de verhoudining. Zeg ik het zo goed? Al zou hier dan gelijk de co2 weer mixen met de lucht en uit het water verdwijnen.
Wanneer stopt

Wat ik alleen niet snap is wanneer de h+ reageert met de bicarbonaat. En wanneer reageert de carbonaat met de co2. Is dat en constant proces tot er een evenwicht bereikt is en bijde processen tegelijkertijd blijven door gaan. Of stopt dat proces. Waarschijnlijk zit ik er alsnog helemaal naast..


1692555133669.png
 
Andersom zorgt meer voeding in het water er niet voor dat de plant om meer licht gaat vragen
Inderdaad en dat is een foutieve aanname van Don. Met weinig licht is weinig co2 nodig maar plomp je de bak vol met co2 dan zal met hetzelfde licht de plant niet meer co2 verbruiken of vragen.
 
Inderdaad en dat is een foutieve aanname van Don. Met weinig licht is weinig co2 nodig maar plomp je de bak vol met co2 dan zal met hetzelfde licht de plant niet meer co2 verbruiken of vragen.
Ik lees toch echt terug dat door het toevoegen van co2 de fotosynthese toe neemt en daarmee ook de lichtvraag stijgt. Als je niet daarnaar handeld krijg je dus een tekort aan licht. De planten nemen meer co2 op dan ze aan suikers omzetten dmv licht. Maar de hoeveelheid co2 die op word genomen is ook afhankelijk van hoeveel je toevoegd. Voeg je meer toe, neemt de plant meer op, neemt de plant meer op word de vraag naar de rest groter.
 
EI is een goede basis om mee te beginnen. Door regelmatig te testen weet je op den duur beter wat je bak verbruikt en kan je het e.e.a. aanpassen. De meesten hier houden bij EI een wekelijkse waterwissel aan van 50%. Wil je minder water wisselen, dan zal je de EI dosering moeten aanpassen. Dit laatste is mij niet goed bevallen en wissel altijd 50%.
 
Ik lees toch echt terug dat door het toevoegen van co2 de fotosynthese toe neemt en daarmee ook de lichtvraag stijgt.
Waar lees je dat dan?

Veel voeding/co2 en weinig licht zal een langzame groei laten zien tot het moment dat je meer licht geeft.
Veel voeding vraagt imo niet tot vraag naar meer licht door de plant. De plant zal met minder licht gewoon minder groei laten zien.
Wellicht dat @benvo zijn licht hier ook op kan laten schijnen. Ja niet om meer groei te bereiken natuurlijk;)
 
Hmm bij blijvende problemen afspreken waar je zeker van bent.
-Co2 als je continu test groen aangeeft ok
-NPK voeg je via kaliumnitraat en kaliumfosfaat en zijn beide nog meetbaar zou dit er ook voor zorgen dat je Kaliumgehalte voldoende zal zijn.
-Micro of sporenelementen (profito)2x de maximale aanbevolen week dosis is volgens me voldoende voor topplantenbakje.
-Wekelijks minimaal 25%waterwissel.
-Kh tussen 3 a 6 ideaal iets hoger of lager kan .
-Gh tussen 4 a 10 ga ik ervan uit dat er voldoende calcium en magnesium is je water aanwezig is (oppassen met waterontharder op zout/natrium)
-Verlichting 6 uur +-35a45 lumen kleur die jij aangenaam vind later eventueel verder opbouwen.
-Na iedere aanpassing duurt het minimaal 2weken tot 4a5 weken voor je de veranderingen zal zien.
-Huidige beschadigingen of alg zullen niet verdwijnen maar de nieuwe verse groei zou gezond en algarm moeten worden.
 
Huidige beschadigingen of alg zullen niet verdwijnen
Niet snel inderdaad en ik heb in het verleden op een stuk hout wat baardalg gehad maar na een betere distributie verdween dat toch na enige tijd. Ik denk dat de algen ook na verloop van tijd afsterven en er geen nieuwe bij kwam omdat toen de distributie wel op orde was.
 
Niet snel inderdaad en ik heb in het verleden op een stuk hout wat baardalg gehad maar na een betere distributie verdween dat toch na enige tijd. Ik denk dat de algen ook na verloop van tijd afsterven en er geen nieuwe bij kwam omdat toen de distributie wel op orde was.
Daarom ik denk dat het bij mij dus aan het vermeerdere is. Ben net van maandag tot vanavond op vakantie. Ben zeer benieuwd vanavond hoe de bak eruit ziet. En ga er zo snel mogelijk mee aan de slag.
Denk vanavond dus de co2 indicator even aan andere kant te hangen,weten we ook weer gelijk of het daar goed is. Ik denk van wel want daar hangt eigenlijk de ph indicator die de co2 doet aan/afslaan.
Denk toch nog altijd dat door de nieuwe filter + lily pipe ik geen goede distributie heb. Maar ik kan verkeerd zijn.
 
Het kan inderdaad in de distributie zitten en dat kun je simpel testen. Dan zal de alg ook niet door de hele bak zitten maar op bepaalde plekken denk ik.
 

Terug
Bovenaan