Planten gaan dood/ bruine punten


Oke zodus po4 op max 1mg/L houden en no3 hoger dan?
Waarom de po4 op max 1? Leden die de EI volgen voegen al 2 mg toe en komen dan vaak op 2-3 mg uit en soms hoger. De nitraat moet ook een beetje in verhouding zijn maar het is belangrijker dat beide gewoon voldoende aanwezig zijn.
Dat betekend dat als je meer fosfaat toe dient dan nodig is je de algen bevordert.
Wellicht dat ze fosfaat gebruiken maar dat wil niet zeggen dat je ontstaan van algen bevordert. Als dat zo was dan hadden alle EI gebruikers meer algen dan planten.

 
Oke zodus po4 op max 1mg/L houden en no3 hoger dan?
Voor veel bakken is 1mg fosfaat en 10mg nitraat genoeg maar dat hangt ook af van je verlichting en de planten. Met bv 1,5/15 is ook niks mis mee of met 2/20mg.
Zelf zit ik hier bij de Manen rond de 1,5 fosfaat en 15mg nitraat.
 
De nitraat moet ook een beetje in verhouding zijn maar het is belangrijker dat beide gewoon voldoende aanwezig zijn.
Nee er mogen geen beperkende factoren zijn. Daar valt nitraat onder. Minstens de meeste waardes. Je moet dan alles over de top toe dienen om zeker te zijn dat de alg zo minmogelijk van de fosfaat kan gebruiken. Hoe meer je "over hebt" hoe makkelijker je het de alg houd. Ik denk niet dat het precies om 1 mg of 2 mg uit komt. Maar 2mg hoeft denk ik niet perse een richtlijn te zijn.

Weet je wat ook slecht is.... Schommelingen van waardes😂 kleine stapjes zijn goed. Als je de juiste richting 1maal te pakken hebt dan gaat het vaak allemaal vanzelf. Grote sprongen werken niet, als een schip/boot die je stuurt. Die heeft ook tijd nodig om te draaien en het effect te voelen van het sturen.
 
Wellicht dat ze fosfaat gebruiken maar dat wil niet zeggen dat je ontstaan van algen bevordert. Als dat zo was dan hadden alle EI gebruikers meer algen dan planten.
Fosfaat is geen trigger, het bevorderd. De trigger die is al lang voorbij, nu is het een kwestie van uit die put komen en de alg het moeilijker te maken en de planten te balanseren met het aquarium
 
Fosfaat is geen trigger, het bevorderd. De trigger die is al lang voorbij, nu is het een kwestie van uit die put komen en de alg het moeilijker te maken en de planten te balanseren met het aquarium
vandaar ik ben beginnen meten om de dag tot zelfs dagelijks en alles heb bijgehouden, ik zat zeker een maand op de goede waardes (oké het is maar een maand idd) maar je zag enkel maar meer alg komen ipv tegenovergestelde.
test.png
 
Brian,

Net even alles doorgelezen. Er zijn door leden al diverse goede adviesen gegeven. Triple en Biljoenblik geven je met name al goede handvaten om op te letten.

Ik wil je het volgende meegeven als advies.

- Verwijder bij onderhoud alle penseel/baardalgen waar je kan.
- Verwijder zoveel mogelijk vuil van de bodem, zonder dat je jou bodem omwoelt.
- Doe hierna een 50% waterwissel als een standaard iedere week bij je onderhoud.
- Vul je bemesting aan op basis van je verbruik van je planten. Je hebt al genoeg meetgegevens om dit te weten te komen. Dit is dan ook de basis van Lean dosing, weten wat je verbruik is.

Een goed vast onderhoudsplan is een sterke basis voor een mooi aquarium.

Er zijn geen vaste nitraat en fosfaat verhoudingen, want iedere bak is anders. Ook nog eens afhankelijk van je set up. Maar je organische belasting zal omlaag moeten, want dit kan ook een trigger voor algen zijn.

Je mag verwachting dat een aquarium met CO2 toevoeging en goede verlichting meer vraagt in de regel dan bv een Walstadt aquarium.

Je CO2 is in mijn ogen al voldoende. Je verlichting zou ik nog sturen op meer wit en een klein beetje rood/blauw/groen.

Het gaat vast weer een top bak worden, echter gaat er wel een 4 a 6 wkn overheen tot het moment dat je bak daar weer is.

Gr. Ed
 
Fosfaat is geen trigger, het bevorderd. De trigger die is al lang voorbij, nu is het een kwestie van uit die put komen en de alg het moeilijker te maken en de planten te balanseren met het aquarium
Dat houdt dus in dat je beter geen fosfaat in je bak kan hebben met algen en dat je de toediening moet stoppen. Dat is nou net wat men afraadt omdat je dan de planten verhongeren waardoor deze problemen krijgen en suikers gaan lekken. Heb je minder fosfaat in de bak dan je planten verbruiken dan heb je tekorten. Met alg als gevolg.
Net als nitraat is ook fosfaat nodig dus je moet toedienen wat ze nodig hebben (minimaal) . Fosfaat bevorderd dan denk ik ook niet de algen ondanks dat deze het wel gebruikt.
Althans niet in zo n mate dat het een algenuitbraak zal veroorzaken.

Algen roei je niet uit door de plantenvoeding te stoppen want die vinden wel hun behoeften en hebben erg weinig nodig. Weer kom ik dan uit op bakken zonder planten waar men dus geen voeding toedient. ook hier zie je vaak algen maar men dient geen sporen of nitraat en fosfaat toe.
Toch weten de algen zich prima staande te houden en te vermeerderen.
 
Brian,

Net even alles doorgelezen. Er zijn door leden al diverse goede adviesen gegeven. Triple en Biljoenblik geven je met name al goede handvaten om op te letten.

Ik wil je het volgende meegeven als advies.

- Verwijder bij onderhoud alle penseel/baardalgen waar je kan.
- Verwijder zoveel mogelijk vuil van de bodem, zonder dat je jou bodem omwoelt.
- Doe hierna een 50% waterwissel als een standaard iedere week bij je onderhoud.
- Vul je bemesting aan op basis van je verbruik van je planten. Je hebt al genoeg meetgegevens om dit te weten te komen. Dit is dan ook de basis van Lean dosing, weten wat je verbruik is.


Je CO2 is in mijn ogen al voldoende. Je verlichting zou ik nog sturen op meer wit en een klein beetje rood/blauw/groen.
Oké dus echt zelf best alles gaan verwijderen van het hout & beeld, endan zowel van planten als andere dingen waar er alg op zit?
Terug naar een 50% waterwissel elke week
Verlichting heb ik nu wit-rood-groen op 60% gezet, blauw max 20% (ik hoorde dat blauw slecht was)
ivm de lean dosing heb ik het nog best lastig, mits ik aan mijn schema niet durf te zeggen dat ik om de zoveel tijd iets moet bijvullen, lijkt wel onregelmatig :)
 
Inderdaad zoveel mogelijk bladeren met alg weghalen en de rest schoonboenen. Ik smeer het voor de zekerheid dan vaak nog even in met carbo en zet het na 10 min terug.
Maar goed heb je al de dc weer in de bak en wat laat die straks zien want de oorzaak achterhalen is ook belangrijk.
 
Als ik je uitstroom bekijk dan staat die naar de voorruit gericht en ik zou hem naar links laten blazen zodat het water via de linker zijruit weer teruggaat naar rechts.
 
Inderdaad zoveel mogelijk bladeren met alg weghalen en de rest schoonboenen. Ik smeer het voor de zekerheid dan vaak nog even in met carbo en zet het na 10 min terug.
Maar goed heb je al de dc weer in de bak en wat laat die straks zien want de oorzaak achterhalen is ook belangrijk.
Dc steekt er weer netjes in na het kalibreren erbij.
Die ziet nu volgens mij weer mooi groen en dit aan de andere kant van bak waar lily pipe hangt.
 

Bijlagen

  • 16927013115878054963856442174901.jpg
    16927013115878054963856442174901.jpg
    4.2 MB · Weergaven: 43
Als ik je uitstroom bekijk dan staat die naar de voorruit gericht en ik zou hem naar links laten blazen zodat het water via de linker zijruit weer teruggaat naar rechts.
wacht even, je bedoeld tegen de verste zijruit aan dan? dan blaast hij wel richting de inlaat.. of bedoel je eerder de zijruit waar hij tegen hangt?
 
Mij lijkt het het beste om als hij rechts hangt om hem naar links te laten blazen waardoor de stroming afketst tegen de linker ruit, naar beneden gaat en weer naar rechts gaat waardoor je een goede circulatie kan krijgen. Het is even uitvogelen wat het beste resultaat geeft denk ik maar je moet in elk geval zorgen voor een goede circulatie.
 
Mij lijkt het het beste om als hij rechts hangt om hem naar links te laten blazen waardoor de stroming afketst tegen de linker ruit, naar beneden gaat en weer naar rechts gaat waardoor je een goede circulatie kan krijgen. Het is even uitvogelen wat het beste resultaat geeft denk ik maar je moet in elk geval zorgen voor een goede circulatie.
Hoe John het omschrijft is goed. Je lilypipe halverwege op je vooruit richten van rechts naar links. Hij maakt dan een mooie circulatie door je bak heen.
 
Mij lijkt het het beste om als hij rechts hangt om hem naar links te laten blazen waardoor de stroming afketst tegen de linker ruit, naar beneden gaat en weer naar rechts gaat waardoor je een goede circulatie kan krijgen. Het is even uitvogelen wat het beste resultaat geeft denk ik maar je moet in elk geval zorgen voor een goede circulatie.

Hoe John het omschrijft is goed. Je lilypipe halverwege op je vooruit richten van rechts naar links. Hij maakt dan een mooie circulatie door je bak heen.

dit spreekt beetje tegen elkaar in of ben ik verkeerd?
John zegt om hem te kantelen naar andere kant bak (los de inlaat in)
en Ed jij zegt dan om hem eigenlijk nog iets meer richting vooruit te plaatsen?
 
beeld en stuk hout zijn eruit, heb al wat liggen borstelen maar dat lijkt me eerder onbegonnen werk, er komt zo goed als niets af -_-
 

Bijlagen

  • IMG20230822135841.jpg
    IMG20230822135841.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 46
  • IMG20230822135845.jpg
    IMG20230822135845.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 42
  • IMG20230822135850.jpg
    IMG20230822135850.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 41
Ik kan lastig inschatten hoeveel alg erop zit maar anders met een kwast ze helemaal goed insmeren en een uurtje laten liggen. Normaliter kan baardalg met een harde borstel wel verwijderd worden.
 
dit spreekt beetje tegen elkaar in of ben ik verkeerd?
John zegt om hem te kantelen naar andere kant bak (los de inlaat in)
en Ed jij zegt dan om hem eigenlijk nog iets meer richting vooruit te plaatsen?
Nee hoor want Ed zegt ook van rechts op de linker voorruit richten zodat je mooi circulatie krijgt. Met een spraybar doe je dat ook en dan van achter naar voren en nu van rechts naar links.
 
dit spreekt beetje tegen elkaar in of ben ik verkeerd?
John zegt om hem te kantelen naar andere kant bak (los de inlaat in)
en Ed jij zegt dan om hem eigenlijk nog iets meer richting vooruit te plaatsen?
Wat ik en John bedoelen is eigenlijk hetzelfde hoor Brian. Ter verduidelijking hierbij wat foto's van mij Oerbos set up:


Flow op het voorruit gericht van rechts naar links:
20230822_141712.jpg


Inlaat zit ook aan de rechterkant, maar dan achterin:
20230822_141718.jpg


Kan ook van links naar rechts of naast elkaar.

De stronken zou ik idd een carbo badje geven Brian, net als wat John beschrijft. Schrobben is vaak geen doen, eerst moet de alg kapot. Dat doe je doormiddel van een Carbo badje. Als de alg dood is is het makkelijker te verwijderen.
 
Nee hoor want Ed zegt ook van rechts op de linker voorruit richten zodat je mooi circulatie krijgt. Met een spraybar doe je dat ook en dan van achter naar voren en nu van rechts naar links.
Sorry dan las ik het helemaal verkeerd. dus je bedoeld meer eigenlijk zo zoals hij nu hangt?

door het beeld en hout weg te nemen heb ik kilo's afval tegengekomen, dit zal ook wel 1 van de redenen zijn vrees ik.
 

Bijlagen

  • IMG20230822142508.jpg
    IMG20230822142508.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 47
Wat ik en John bedoelen is eigenlijk hetzelfde hoor Brian. Ter verduidelijking hierbij wat foto's van mij Oerbos set up:


Flow op het voorruit gericht van rechts naar links:
Bekijk bijlage 364627

Inlaat zit ook aan de rechterkant, maar dan achterin:
Bekijk bijlage 364628

Kan ook van links naar rechts of naast elkaar.

De stronken zou ik idd een carbo badje geven Brian, net als wat John beschrijft. Schrobben is vaak geen doen, eerst moet de alg kapot. Dat doe je doormiddel van een Carbo badje. Als de alg dood is is het makkelijker te verwijderen.
ja sorry, ik begin momenteel veel dingen door elkaar te halen en te denken. heb hier wel wat carbo liggen, maar zoals John zegt denk ik beter ze in te borstelen, want als ik dit wel in dompelen heb ik enkele liters nodig xD
 
Bij mij zit de inlaat tegenover de uitstroom. Dus het ene links en het andere rechts van de bak. Ik geloof hier te zien wat jullie vertellen.
 
Bij mij zit de inlaat tegenover de uitstroom. Dus het ene links en het andere rechts van de bak. Ik geloof hier te zien wat jullie vertellen.
Klopt, ik heb ze tegen over elkaar staan en de reden hiervan is omdat ik de juwel rio180 bezit, en we hebben 2 stukken die korter zijn uitgesneden om dingen in te hangen zodat de bovenkant toekan.
Nu blaast hij vanuit de hoek achter naar de voorruit toch? Hij moet van rechts naar links blazen en het liefst naar het midden van de linkerkant.
jezus wat voel ik me dom, nu wel?
 

Bijlagen

  • IMG20230822150537.jpg
    IMG20230822150537.jpg
    3.7 MB · Weergaven: 50
  • IMG20230822150945.jpg
    IMG20230822150945.jpg
    3.3 MB · Weergaven: 49
  • IMG20230822151631.jpg
    IMG20230822151631.jpg
    3.7 MB · Weergaven: 45
Je dc kleurt vrij donker vindt ik en of die pipe goed staat kan ik alleen van bovenaf goed zien maar mik op het midden van de linker zijruit.
 
Je dc kleurt vrij donker vindt ik en of die pipe goed staat kan ik alleen van bovenaf goed zien maar mik op het midden van de linker zijruit.
pipe is donker vanwege het afhevelen en dergelijke na het verwijderen van het hout + beeld, heb meteen de 50% wissel gedaan voor deze week.
 

Bijlagen

  • IMG20230822144316.jpg
    IMG20230822144316.jpg
    3.9 MB · Weergaven: 45
  • IMG20230822144326.jpg
    IMG20230822144326.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 44
  • 16927103263546017193688573342336.jpg
    16927103263546017193688573342336.jpg
    4.2 MB · Weergaven: 46
Een te groene dc heb ik ook John. Ik vermoed ook dat ik wat meer siporax in het filter wil/zal moeten doen. Geeft minder verlies in capaciteit.
 

Terug
Bovenaan