Plantenprobleem in Lido 200


Een algen product gaat niet helpen want bruinalg is een diatoom en zeker dus geen echte alg.
Ook is het geen bacterie zoals blauwalg dus iets antibacterieels zal ook niet werken. Wat zou kunnen helpen is het gebruik van Purigen omdat dit organische stoffen opneemt.
 
Een algen product gaat niet helpen want bruinalg is een diatoom en zeker dus geen echte alg.
Ook is het geen bacterie zoals blauwalg dus iets antibacterieels zal ook niet werken. Wat zou kunnen helpen is het gebruik van Purigen omdat dit organische stoffen opneemt.
Purigen zit in beide externe filters (y)
 
Bruinalg is inderdaad een diatoom. Een hardnekkige soms. En wel eentje die zeer gevoelig is voor vervuiling. Bodem reinigen, iets wat bij een gezonde bak nauwelijks nodig is moet je nu beslist doen. Het schoonmaken, en dat moet best vaak, is een noodzaak. ook aangetaste bladeren moet je verwijderen, de plant moet al z'n energie in een gezonde bladerengroei kunnen steken. Dat betekend ook iets anders. Er moet een constante bemesting zijn en let daarbij beslist ook aan bodembemesting. Vrijwel de meeste planten in onze bakken zijn moerasplanten die dus ook hun voeding via wortels opnemen. Je zou er ook eens aan kunnen denken om een tijdlang eens wat vaker je water te verversen. En zelf zou ik ook het filter vaker compleet reinigen. Zelf ben ik niet zo bang voor bacterie verlies uit dat filter, zo zijn ook snel terug.
 
Bruinalg is inderdaad een diatoom. Een hardnekkige soms. En wel eentje die zeer gevoelig is voor vervuiling. Bodem reinigen, iets wat bij een gezonde bak nauwelijks nodig is moet je nu beslist doen. Het schoonmaken, en dat moet best vaak, is een noodzaak. ook aangetaste bladeren moet je verwijderen, de plant moet al z'n energie in een gezonde bladerengroei kunnen steken. Dat betekend ook iets anders. Er moet een constante bemesting zijn en let daarbij beslist ook aan bodembemesting. Vrijwel de meeste planten in onze bakken zijn moerasplanten die dus ook hun voeding via wortels opnemen. Je zou er ook eens aan kunnen denken om een tijdlang eens wat vaker je water te verversen. En zelf zou ik ook het filter vaker compleet reinigen. Zelf ben ik niet zo bang voor bacterie verlies uit dat filter, zo zijn ook snel terug.
Ook ik heb veel gelezen over het verwijderen van diatoom en las ook over het reinigen van het zand. Dus ik heb bij de laatste waterwissels zo'n gravelcleaner gebruikt om te kijken of er vuil in het zand zit, voorzichtig om dan ook niet weer de bodem te veel om te woelen. Hier kwam eigenlijk geen vuil mee naar boven, maar je zal ook niet al het vuil kunnen zien, dus niet te snel omhooggetrokken en verplaatst, maar de slang de tijd gegeven om eventueel vuil weg te zuigen..

Aangetaste bladeren verwijder ik, dit zijn vaak de onderste bladertjes en hou ik dagelijks bij. Bij de Limnophila Heterophylla is dat wat lastig, maar deze krijgen wel nieuwe uitlopers en knip ik weg boven deze uitlopers zodat er zoveel mogelijk aangetaste bladertjes met bruinalg weg is en het topje wat dan nog groen is steek ik weer terug in het zand, om zo voldoende groen te behouden.
Bodembemesting is aanwezig dmv van de capsules met die korrels erin.

Het gehele filter vaker compleet reinigen vind ik een moeilijke, omdat er gezegd word dat bruinalg ook het gevolg is dat de bacteriecultuur nog niet in orde zou zijn. Alhoewel ik dat vreemd vind, want de Lido draait al sinds begin juni en de Rio sinds begin juli op deze filters. Dus het lijkt mij dat de bacteriecultuur nu wel in orde zou moeten zijn. Daarnaast heb ik in de Lido als ook Rio het filter extra schoongemaakt, zo ook de slangen, wat resulteerde in een bacteriebloei die overging in groene zweefalg (16 november) in de Rio, de Lido bleef netjes. Of zou ik nu weer de filters moeten schoonmaken?, laatste keer was dus twee weken geleden.
 
Maargoed, just to be sure, want ik heb ook niet alle kennis in huis en om alle opties te proberen.... Ik heb net de beide filters nagekeken, er is nauwelijks vervuiling. Het waterinhoud van het filter heb ik weggegooid, de voorfilters goed uitgespoeld en de witte filterwatten vervangen, deze waren nog niet aan vervanging toe of ernstig vuil, maar het kan maar gedaan zijn.
Zaterdag doe ik weer een 50% waterwissel in beide bakken.
 
Afgelopen zaterdag in beide bakken 50% waterwissel gedaan met het bijbehorende schoonmaken van alle bruinalg op de ruiten en planten. Blaadjes weg geknipt die te bruin waren.
Nu valt het in de Lido wel mee, daar blijft het stabiel en lijkt de bruinalg niet erger te worden.

Maar de Rio blijft een drama en ziet er niet uit, mijn Limnophila Heterophylla groeit daar als een gek, zowel op de stelen zitten uitlopers en heeft heel veel uitlopers over de bodem, deze begint aan "wildgroei" te doen, wat ik echt moet gaan indammen voordat het mijn gehele bak overneemt en het echt werkelijk overal staat. Maar helaas worden ook deze uitlopers vanaf de bodem omhoog weer bruin van de bruin alg. Dus ik weet niet of het zin heeft om alles terug te snoeien, dus al het bruin weg en de korte groene toppen weer terug te zetten.
Ben bang dat het dan weer te weinig is om goed terug te groeien en of het wel verstandig is om zoveel plant kort te snoeien in een bak met een "probleem", omdat aangeraden word er snelgroeiers is te hebben.
 
Het topic is al lang maar kun je zeggen hoelang de bakken met bruinalg draaien en of je vlakvoor het ontstaan iets aan de bodem of de filters hebt gedaan of dat er meer bewoners zijn toegevoegd die extra belasting geven?
 
Ik heb een lido 120. De lampen erin laten zitten, geen CO2 en na problemen met planten en algen de verlichting met 1/3 verminderd door de buizen af te schermen. Planten aangepast, geen stengelplanten.
Ik bedrijp niet waarom Jewel deze verlichting erin laat. Ik begrijp dat een hoop mensen hier problemen mee hebben.
Plus, je koop een compleet aquarium en om daarna allerlei zaken te moeten bijkopen of veranderen vind ik niet goed.

Misschien ben ik te laat met mijn bijdrage, maar alla
 
Lido opgestart 05-06-2021 met gewassen filterzand (hornbach zwart) nieuwe plantjes erin
28-06-2021 (15 rode minors)
07-07-2021 (5 killi's)
10-07-2021 Bruinalg / geen veranderingen in de bak gemaakt, alleen onderhoud gedaan
14-07-2021 Bruinalg weer weg
29-07-2021 Bruinalg weer terug tot heden / geen veranderingen in de bak gemaakt, alleen onderhoud gedaan
24-10-2021 slangen schoongemaakt
05-11-2021 Purigen in filter en filter schoongemaakt
15-11-2021 Spraybar op de achterwand geplaatst
22-11-2021 CO2 installatie erbij gezet
27-11-2021 Bodem met gravel cleaner schoongemaakt
02-12-2021 Filter gereinigd

Rio opnieuw opgestart 09-07-2021 Dit vanwege vervuiling kleibolletjes Ć©n bruinalg, zand goed gewassen, planten schoongemaakt
Extern filter erbij aangesloten en het oude filter laten draaien.
10-07-2021 vissen zaten in speciekuip, dus vandaag toegevoegd 9 Cory's , 5 Kardinalen, 4 Oto's
17-07-2021 Bruinalg / geen veranderingen in de bak gemaakt, alleen onderhoud gedaan
30-07-2021 oude filter verwijderd en draait nu alleen op de externe pomp
25-08-2021 Bruinalg weg
Normaal wekelijks onderhoud, wel planten erbij gezet aangezien sommige planten het niet overleefde
En alles gaat als een tierelier
23-10-2021 15 Kegelvlekken (espei) erbij
24-10-2021 slangen filter schoongemaakt
05-11-2021 Purigen in filter en filter schoongemaakt
10-11-2021 Bruinalg terug tot heden
12-11-2021 Bio Co2 erin
27-11-2021 Bodem met gravel cleaner schoongemaakt
02-12-2021 Filter gereinigd
 
Ik heb een lido 120. De lampen erin laten zitten, geen CO2 en na problemen met planten en algen de verlichting met 1/3 verminderd door de buizen af te schermen. Planten aangepast, geen stengelplanten.
Ik bedrijp niet waarom Jewel deze verlichting erin laat. Ik begrijp dat een hoop mensen hier problemen mee hebben.
Plus, je koop een compleet aquarium en om daarna allerlei zaken te moeten bijkopen of veranderen vind ik niet goed.

Misschien ben ik te laat met mijn bijdrage, maar alla
Nou alle bijdrage is welkom hoor, dank je wel!
En ja, er komen een hoop extra kosten bij terwijl je denkt een compleet aquarium te kopen, ik begrijp je opmerking absoluut.
En dat doe je dus, omdat je je bak goed draaiend wilt hebben. En voor mij mij blijft het iedere dag leren hoor. En je kunt je vooraf goed inlezen en dan nog kun je niet alles weten of voorkomen.
Maar hoe draait je Lido nu? Gaat het nu wel goed met de planten die je hebt aangepast?
 
IMG_0184.JPG


Er zit nog wat draadalg aan de vallisneria, maar ik denk toch dat het door de stroming komt.
Je ziet het niet goed, maar onder staat een lotus, liggen elzenproppen, levermos, catappablad, wat stenen en een steen met anubias.
Het is niet de mooiste bak ter wereld (ben er ook niet helemaal tevreden over), maar de bewoners hebben het naar hun zin!
 
@Hanna2 niet geheel onbelangrijk dat de bewoners het naar hun zin hebben. Zelf heb ik de vallisneria nog niet zo hoog en hoop ik dat ie bij mij ook zo groot gaat worden(y):)
 
Vallisneria slaat soms lastig aan maar als de groei er eenmaal inzit kan het als onkruid zo snel groeien.
 
Lees ik dat je voor de bodem een gravel cleaner gebruikt? Zou ik niet doen. Met een vinger wat wapperen en wegzuigen. Er zitten bacterien en wat detritis in. Ook goed voor de wortels van planten, denk ik zo. en wat wegrot op de bodem is ook weer voeding in het water voor de planten?
 
Sinds 05-06-2021 heb ik een Lido 200 opgestart, dus nu bijna 5 maanden geleden, welke mij het ene probleem na het andere geeft, van bruin alg, tot punt alg, planten die niet groeien, planten die bruin worden en inmiddels weet ik het niet meer. Vandaar ik besloten heb mijn problemen hier voor te leggen. Hopelijk weten jullie wat er aan de hand is

Het gaat om een Lido 200 met multilux led, met voorin de 1x nature (6500K/14W) en achterin 1x de colour (4425K/23W) (beide nieuw). Deze verlichting staat 8 uur per dag aan. Omdat dit aquarium dichtbij het raam staat, dek ik het aquarium iedere avond af met een zwart laken tegen het ochtendzonnetje en daglicht, totdat de verlichting weer aanspringt.

Een JBL Cristal Profi E 1502 buitenfilter, met daarin helemaal onderin witte micromec balletjes met daarboven fijne blauwe filters, met daarboven de groffe blauwe filters als voorfilter. Alles zoals geleverd bij aankoop. Gisteren heb ik de slangen nog helemaal schoongemaakt omdat daar wat vervuiling in zat.

Temperatuur is 22C in de ochtend oplopend naar 24C in de avond.

Ik gebruik geen CO2 systeem. Ik gebruik FloraGrow Carbo van Colombo, 3 pompjes om de dag.

Verversen van het water, ivm met geen Co2, is dit 1x in de 2 weken 40%. Tenzij ik zie dat het eerder moet.

Plantenbestand o.a.: Javavaren op hout en op steen gebonden, Anubias op hout en op steen gebonden. 1x de Echinodorus Ozelot, meerdere Lobelia Cardialis, meerdere Cryptocoryne Wendtii Bruin, Meerdere Pogostemon Helferi en wat snelgroeiers.

De opstart ging goed, behalve wat bacteriebloei, wat schimmel op het zand, nitrietpiek gehad, en was de bak na 4 weken klaar voor de vissen. Ik heb er toen eerst 15 Rode Minors ingedaan en twee weken later 4 Killi vissen. Planten deden het ook nog goed, mooi helder water ook en toen sloeg de bruinalg toe. Elke week de bruinalg weg gehaald, dit goed bijgehouden, maar de planten kregen een flinke opdonder. Vanuit mijn andere aquarium een drietal Otoā€™s erin gedaan die mij enorm geholpen hebben met schoonmaken van de bruinalg. Toen het wat beter leek te gaan, de Otoā€™s weer teruggezet in hun eigen bak.

Helaas is door de bruinalg Pogostemon Helferi compleet vergaan, er was weinig van over, alsof het opgelost was, dus om verrotting te voorkomen, al de nog overgebleven stukje wortels verwijderd.

De Javavaren werd bruin en niet een enkel blad, maar allemaal. De puntalg zit vooral op de Anubias en de Lobelia Cardialis en deze laatste word kaal aan de onderkant. En de Echinodorus Ozelot wil al helemaal niet groeien. De Cryptocoryne Wendtii Bruin kreeg wat gaatjes in de bladeren.

Dus, de planten groeiden niet, verloren hun blaadjes en het bruinalg leek weer terug te komen, tesamen met de puntalg. Ik heb wat snelgroeiers erbij gezet, maar deze lijken het ook niet te gaan redden.
Omdat ik bij een waterverversing erachter kwam dat er veel vuil achter het hout bleef liggen, heb ik deze voor het gemak middenin gezet zodat de doorstroming goed blijft lopen en er geen vuil kan ophopen. Dit staat nu al een week of 4 zo en de javaren was ervoor al zo bruin en de anubias had ook voor verplaatsing al zijn punt alg.
En niet geheel onbelangrijk, ik voer de vissen om de dag om vervuiling door voedsel te voorkomen. Dit is granulaat en rode muggenlarven.

Plantenvoeding die ik toevoeg: In de bodem zitten capsules met die bolletjes erin. En vloeibaar, de Complete van aquariumbemesting.nl en FloraGrow carbo van Columbo. De vloeibare voeding Complete voeg ik toe naar gelang wat het nitraat en fosfor meting is in de bak nĆ” verversing.

Waterwaarden vandaag gemeten en getest met de druppeltest van Columbo

Nitriet 0, Nitraat 20, Fosfor 2, PH 7,5 , KH 8, GH 9, AM 0,0

Mijn andere bak, een Rio 180, waarvan sommigen misschien nog wel weten dat ik last had van kleibolletjes die in mijn water waren gekomen/opgelost. Die heb ik compleet overnieuw gedaan, dus zand uitgespoeld etc, ook een JBL 1502 erbij. Deze heeft dezelfde lampen als de Lido. Daarmee doe ik hetzelfde qua plantenvoeding en ook qua verversing van het water. Ook daarin had ik wat last van bruinalg, maar deze verdween na enige weken .. En de Rio draait nu als een tierelier.
En ik snap het niet dat het met de Lido niet wilt lukken. Hopelijk weten jullie wat er aan de hand is?

Bekijk bijlage 333058Bekijk bijlage 333059Bekijk bijlage 333060Bekijk bijlage 333061Bekijk bijlage 333062Bekijk bijlage 333063Bekijk bijlage 333064Bekijk bijlage 333065Bekijk bijlage 333066Bekijk bijlage 333067
Ik zou de verlichting terugzetten naar max. 7 uur per dag en stoppen met al die plantenvoeding dit stimuleert juist de algengroei. Ik had exact het zelfde. Gebruik op mijn grotere bak zelf wel Co2 en op de kleinere garnalenbak ieder dag aesy carbo de voorgeschreven dosis op deze bak draait geen Co2 .maar geef geen extra dingen zoals plantenvoeding op beide aquaria. Ook verversen 2x p/ week 25 %. Water bereid ik voor met aesy filtermedium en ze staan er gezond en schoon bij.
Heb dezelfde verlichting als jou en zit nu op 7 . 1/2 uur.

Grt Ronnie
 
Lees ik dat je voor de bodem een gravel cleaner gebruikt? Zou ik niet doen. Met een vinger wat wapperen en wegzuigen. Er zitten bacterien en wat detritis in. Ook goed voor de wortels van planten, denk ik zo. en wat wegrot op de bodem is ook weer voeding in het water voor de planten?

Klopt helemaal en normaal gesproken doe ik dit ook helemaal niet, doe ik net als jij wapperen wegzuigen. Het was door de opmerking van Benvo dat ik dit nu wel heb gedaan. Vandaar....

Bruinalg is inderdaad een diatoom. Een hardnekkige soms. En wel eentje die zeer gevoelig is voor vervuiling. Bodem reinigen, iets wat bij een gezonde bak nauwelijks nodig is moet je nu beslist doen. Het schoonmaken, en dat moet best vaak, is een noodzaak. ook aangetaste bladeren moet je verwijderen, de plant moet al z'n energie in een gezonde bladerengroei kunnen steken. Dat betekend ook iets anders. Er moet een constante bemesting zijn en let daarbij beslist ook aan bodembemesting. Vrijwel de meeste planten in onze bakken zijn moerasplanten die dus ook hun voeding via wortels opnemen. Je zou er ook eens aan kunnen denken om een tijdlang eens wat vaker je water te verversen. En zelf zou ik ook het filter vaker compleet reinigen. Zelf ben ik niet zo bang voor bacterie verlies uit dat filter, zo zijn ook snel terug.

@Ronnie Hallers , dank je wel voor je meedenken en tips.
Mijn verlichting draait 8 uur, het minimale wat nodig is voor de plantengroei.
En het word voor mij erg verwarrend, want ik lees alles wat ik kan vinden over diatomen en lees dat het ene diatom verlichting nodig heeft en de ander diatom juist geen licht. En dat het aanpassen van het licht niet het probleem oplost omdat er zoveel verschillende diatoms zijn. En licht niet de enige oorzaak is dat ze zich zo fijn voelen in mijn aquarium. Ze voeden zich ook met silicaten, dus heb ik in de Rio de stenen er al uitgelaten, omdat dit ook silicaat is. Scheelt ook weer schoonmaken ;)
De vissen voer ik om de dag een beetje, dus veel organisch afval is er niet. Dit zie ik ook bij het schoonmaken, er is nauwelijks ontlasting of vuil in de bak als ik ga schoonmaken. Planten bekijk ik iedere dag en er liggen geen bladresten of blaadjes te rotten.

De plantenvoeding weg laten lijkt me geen goed idee en is naar mijn mening niet de oorzaak van algen groei en diatom is gƩƩn alg, wij noemen het alg, maar dat is het niet. En als ik de waterwaarden meet, heb ik geen overschot aan voedingsstoffen, waar ik uit opmaak dat mijn plantjes dit dus wel gebruiken.

En het is zo lastig, want ik heb ook op andere forums en blogs in het buitenland opgezocht en de Ć©Ć©n zegt dit, de ander zegt dat..... Licht aan, licht uit, wel voeding, geen voeding, wel verversen, niet verversen, ga zo door, en er staat niet bij of een bepaalde aanpassing bij hen geholpen heeft of wat het eindresultaat is.
Vandaar ik het nu bijhoud in dit dit topic, hopende dat ik aan het eind kan zeggen dat het verdwenen is en ik er een ander mee kan helpen.
 
Wat is de bevolking van de rio? Dat zal toch ook wel van belang zijn?
Tuurlijk is dat van belang. Ik had voor mijn reactie op jou net een lijstje neergezet.
in de Rio 15 kegelvlekken, 9 cory's 5 kardinalen en 3 Oto's (waren er 4, maar een is er verdwenen)
in de Lido 14 Rode Minors (waren er 15, 1 is overleden) en 5 Killi's

Dus geen overbevolking....
 
Ik zou de verlichting terugzetten naar max. 7 uur per dag en stoppen met al die plantenvoeding dit stimuleert juist de algengroei. Ik had exact het zelfde. Gebruik op mijn grotere bak zelf wel Co2 en op de kleinere garnalenbak ieder dag aesy carbo de voorgeschreven dosis op deze bak draait geen Co2 .maar geef geen extra dingen zoals plantenvoeding op beide aquaria. Ook verversen 2x p/ week 25 %. Water bereid ik voor met aesy filtermedium en ze staan er gezond en schoon bij.
Heb dezelfde verlichting als jou en zit nu op 7 . 1/2 uur.

Grt Ronnie
Planten, alle planten (!) zijn voeding nodig. Easy life carbo wordt aangegeven als zijnde vloeibare CO2 maar dat is maar in zeer beperkte wijze juist. Ze kan ook beslist niet als vervanger voor CO2 toevoegingen dienen. Licht (intensiteit) moet ingesteld worden aan de hand van de plantenkeuze in je bak en wordt dan het liefst toegediend gedurende 8 uur (excl. eventuele dimtijden).
 
Eens met @benvo ... In mijn Rio heb ik ook Carbo gebruikt (in het verleden), behalve dat het geen echte co2 is, merkte ik dat mijn Cory's hier totaal niet goed op reageerde qua hun slijmlaag. Dus daar ben ik snel mee gestopt. En daarnaast zag ik geen effect op mijn planten.

Ik heb er nu wel Bio Co2 in hangen, maar ik denk niet dat dit afdoende is als ik het verschil zie met de Co2 in de Lido, voor de planten bedoel ik dan. Maar om nu deze maand weer een Co2 set aan te schaffen, het is me nu even te duur. Daarnaast zijn er ook zat bakken met planten, met licht, met bio co2, maar zonder diatoms.
Ik heb geen andere algen in de Rio (even afkloppen). En ik zoek en zoek dus iets om van de diatoms af te komen, niet van algen.

En als je deze link leest https://diatoms.org/what-are-diatoms dan lees je ook dat er heel veel soorten zijn, zo'n 1019 stuks zijn geĆÆdentificeerd, zelfs soorten die kunnen lopen over oppervlakten als zand https://diatoms.org/news/where-do-diatoms-live

De Ć©Ć©n heeft licht nodig, de ander helemaal niet. Ze leven ook van nitraat en fosfor, maar dan moet dat in grote getallen aanwezig zijn. Tijdens de fotosynthese ademen ze Co2 in en ademen ze weer zuurstof uit. Dus ook Co2 is een liefhebbertje van ze. Silicaten niet te vergeten.... En als diatoms afsterven in je aquarium en vergaan, dan geven ze ook weer silicaat af aan het water (vandaar de water wissels doen).

Nouja, alles wat wij in onze bakken hebben zitten vinden ze geweldig. Maar nu nog, hoe kom ik er van af?
NItraat en fosfor eruit? Dan gaan mijn planten er aan en is op dit moment 20/2 lijkt me niet teveel... Weinig Co2 is al aanwezig door de bio... Verlichting staat op 8 uur, niet langer en niet korter, anders gaan de planten er aan.
Filterzand is "schoon". Stenen zijn er inmiddels uitgelaten om ook dit silicaat te verminderen. Filter en slangen zijn "schoon". Filter draait al sinds 09-07-21 en lijkt me bacterieel ook in orde. Geen afval, plantenresten of voedselresten op de bodem aanwezig , geen overbevolking, stroming staat er volop in.
Elke week 50% waterwissel met de grondige schoonmaakbeurt van blaadje voor blaadje......

Wat kan ik verder nog doen?
 
Laatst bewerkt:
UPDATE met foto

Nu is het iets meer dan een maand geleden dat de CO2 in de Lido meedraait. En ik wil toch even laten zien wat een verschil dit is met toen en nu. Op de foto van nu lijken de planten wat geel, maar in werkelijkheid zijn ze alle mooi groen.

Voor het co2
Voor.jpg

Heden met CO2
NU.jpg

Zoals ik zei, de foto oogt geel, maar de planten zijn echt heel mooi groen. Wat een verschil! Zo blij mee. De bruinalg is ook zowat verdwenen, ik zie het nauwelijk meer op de ruiten, alleen op de onderste delen van de planten is nog wat aanwezig. Dus het gaat echt de goede kant op.

In de Rio heb ik nu toch maar een CO2 set voor gekocht. Ik irriteerde me mateloos om te zien hoe alles groeide in de Lido en de Rio zichtbaar achterblijft. En ja een flinke kostenpost in de afgelopen twee maanden, maar stress is ook niet alles. Het iedere dag aanzien hoe je bak niet verbeterd, gaf mij stress. Dus ik hoop dat het CO2 hier net zo gaat helpen als in de Lido.

In de Rio heb ik de planten weggehaald/gesnoeid die te teveel onder de bruine alg zaten. Ik zie in deze bak ook nauwelijks bruinalg meer op de ruiten, maar dit komt denk ik ook omdat ik dit regelmatig bijhoud. In het begin deed ik plantje voor plantje schoonmaken, maar dat doe ik inmiddels niet meer, ja grote bladeren wel, maar alle kleine blaadjes knip ik nu af. Ik heb in de afgelopen maand namelijk niet gemerkt dat alle blaadjes apart schoonmaken voor een zichtbare verbetering zorgt, dus nu snoei ik het weg. OP die manier komt er ook zo min mogelijk bruinalg los in het water terecht. En het plantenbestand aanvullen doe ik met plantjes die ik nog heb, of ik zet de toppen terug als deze niet aangetast zijn. En dit in combinatie met nu CO2, hoop ik dat ik ook in de Rio gedag kan zeggen tegen de bruinalg en de plantjes net zo groeien als nu in de Lido.
 
Als de binnenkant van je filter zo eruit ziet dan snap ik waarom. Er zit te weinig bio media in en die filteren het water eerst waardoor biomedia verstopt raakt. Ik zou het aanpassen.
Screenshot_20211212-181624.jpg
 
@Tinoush , zou je wat meer uitleg kunnen geven bij je opmerking?
Want ik heb geen verstopping? Ik zou graag je redenatie willen begrijpen;) want dan kan ik er wellicht iets mee.
 
@Tinoush , zou je wat meer uitleg kunnen geven bij je opmerking?
Want ik heb geen verstopping? Ik zou graag je redenatie willen begrijpen;) want dan kan ik er wellicht iets mee.
Het gaat zo. Lol doe me best om het goed uit te leggen. Je hebt de bio media. Dat zijn de kleine steentjes of keramische balletjes. Kan verschillen. De oppervlakte van bio media is bedekt met heel kleine microscopische gaatjes. Die zijn bedoeld om beneficial bacteria te huisvesten. Door bio filter helemaal vooraan te zetten, vangen ze alle vuil in je aquarium eerst op. Hierdoor raken deze kleine gaatjes gevuld / verstopt met vuil en er is minder ruimte voor de bacterie. Om dit te voorkomen filtert men eerst het water met spons en watten en laat alleen de amoniac door naar volgende halte. Daar zet je de bio media in. Heel veel van. Eigenlijk zou je zeggen, doe eerst een mand met spons een daarna een mand met watten en de test allemaal bio media. Zo hou je de bak het meest schoon. Om de zo veel tijd alleen spons uitspoelen. Watten vervangen. Bio media niet aanraken. Hopelijk was het duidelijk. šŸ˜Š
 
Dit plaatje legt uit hoe nitrogen cycle met filter werkt. Geen amoniac weinig tot geen algen. Amoniac is algen voer.
Nitrogen-Cycle-In-Aquarium1.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
@Tinoush , nou je hebt zeker je best gedaan hoor, dank je wel!

Maar zoals jij het beschrijft, zo werkt de JBL ook, het inkomende water gaat eerst door het voorfilter, dat is het bovenste bakje met de grove spons erin, en zelf heb ik daaronder ook nog een witte filtermat zitten.... hier word al het vuil tegen gehouden en stroomt het gefilterde water daarna pas via de zijkanten naar beneden waarna het dan pas de witte bolletjes bereikt. Dus deze witte balletjes vangen niet als eerste het vuil op zoals jij beschrijft. :rolleyes:

En ja, het klopt dat ik na de witte bolletjes geen andere bio heb, maar sponzen. En nee, ik blijf zoveel mogelijk van alles af, tenzij er teveel vervuiling is....Dus voorfilter maak ik regelmatig schoon, de rest laat ik met rust.
 
@Tinoush , nou je hebt zeker je best gedaan hoor, dank je wel!

Maar zoals jij het beschrijft, zo werkt de JBL ook, het inkomende water gaat eerst door het voorfilter, dat is het bovenste bakje met de grove spons erin, en zelf heb ik daaronder ook nog een witte filtermat zitten.... hier word al het vuil tegen gehouden en stroomt het gefilterde water daarna pas via de zijkanten naar beneden waarna het dan pas de witte bolletjes bereikt. Dus deze witte balletjes vangen niet als eerste het vuil op zoals jij beschrijft. :rolleyes:

En ja, het klopt dat ik na de witte bolletjes geen andere bio heb, maar sponzen. En nee, ik blijf zoveel mogelijk van alles af, tenzij er teveel vervuiling is....Dus voorfilter maak ik regelmatig schoon, de rest laat ik met rust.
Als ik naar dat foto kijk dan lijkt het andersom. Maar als je zeker bent dan is goed. Bij Eheim gaat water bijvoorbeeld van onder naar boven toe. Ik heb zelf mijn filter ook aangepast. Alles is nu nul NO2 no3 no4. Werkt erg goed. Het is belangrijk dat je genoeg bio media hebt in je filter. Afhankelijk van je hoeveelheid water. Wat ik op de foto zie is niet genoeg voor 200 liter water als je het me vraagt. Zie Eheim filters bijvoorbeeld. Ze doen er veel meer in. Ik heb zelf 3 manden vol van. Een mand met spons en watten.
 
Als ik naar dat foto kijk dan lijkt het andersom. Maar als je zeker bent dan is goed. Bij Eheim gaat water bijvoorbeeld van onder naar boven toe. Ik heb zelf mijn filter ook aangepast. Alles is nu nul NO2 no3 no4. Werkt erg goed. Het is belangrijk dat je genoeg bio media hebt in je filter. Afhankelijk van je hoeveelheid water. Wat ik op de foto zie is niet genoeg voor 200 liter water als je het me vraagt. Zie Eheim filters bijvoorbeeld. Ze doen er veel meer in. Ik heb zelf 3 manden vol van. Een mand met spons en watten.
Nou ik weet ook pas sinds kort hoe deze JBL werkt, want net als jij dacht ik ook dat het anders liep. Ik weet niet meer wie of welk topic, maar daar legde iemand uit hoe ik het jou nu beschrijf. Er zit dus een heel verschil in dan met bijvoorbeeld de Eheim... Nooit geweten joh! :D Nu wel.

Je schrijft dat nu bij jou alles nul is, No2, No3, No4 ken ik niet, denk dat je Po4 bedoeld? .... Maar de laatste twee heb je nodig voor je planten, kan nooit de bedoeling zijn dat deze nul zijn...
 
Nou ik weet ook pas sinds kort hoe deze JBL werkt, want net als jij dacht ik ook dat het anders liep. Ik weet niet meer wie of welk topic, maar daar legde iemand uit hoe ik het jou nu beschrijf. Er zit dus een heel verschil in dan met bijvoorbeeld de Eheim... Nooit geweten joh! :D Nu wel.

Je schrijft dat nu bij jou alles nul is, No2, No3, No4 ken ik niet, denk dat je Po4 bedoeld? .... Maar de laatste twee heb je nodig voor je planten, kan nooit de bedoeling zijn dat deze nul zijn...
Klopt. Maar als planten dat ook gebruiken gaat dat ook omlaag. Ik gebruik de strippen test van jbl easy test. daar heb ik no2 en no3 uit mijn hoofd. en de druppel test van tetra. daar zit no3 en no4 weer in. Alles is bij me erg laag. Ik doe ook vaak water wisselingen de laatste tijd. Wat je zegt kan kloppen want mijn planten deden heel erg slecht totdat ik vorige week platen mest in deed. Verschil is gelijk te zien. Ik kwam zekere wat te kort in mijn water.
 
Klopt. Maar als planten dat ook gebruiken gaat dat ook omlaag. Ik gebruik de strippen test van jbl easy test. daar heb ik no2 en no3 uit mijn hoofd. en de druppel test van tetra. daar zit no3 en no4 weer in. Alles is bij me erg laag. Ik doe ook vaak water wisselingen de laatste tijd. Wat je zegt kan kloppen want mijn planten deden heel erg slecht totdat ik vorige week platen mest in deed. Verschil is gelijk te zien. Ik kwam zekere wat te kort in mijn water.
Het klopt dat je planten dit ook verbruiken, maar een tekort in nitraat en fosfor gaat echt leiden tot problemen qua groei en algen etc.
En met waterwisselingen haal je ook deze stoffen weer uit het water, wat je met het kraanwater weer toevoegt is echt te verwaarlozen. Dus zal je echt moeten toevoegen om geen problemen te krijgen, en beter een overschot dan te weinig.
Geloof me, ik wist het ook allemaal niet, ik ben nog van de oude stempel en deed je dit vroeger al helemaal niet, dus allemaal nieuw voor mij. En ben ook met vallen en opstaan en een hoop lezen en tips hier op het forum wijzer geworden.

Zelf test ik met de druppeltest van Colombo, daarmee krijg je toch een preciezer beeld van de waarden. En ik voeg plantenvoeding met de EI methode, met de opgeloste poedervorm toe, en daarmee kan ik veel preciezer doseren zodat er nooit een tekort is.
 
Als ik naar dat foto kijk dan lijkt het andersom. Maar als je zeker bent dan is goed. Bij Eheim gaat water bijvoorbeeld van onder naar boven toe. Ik heb zelf mijn filter ook aangepast. Alles is nu nul NO2 no3 no4. Werkt erg goed. Het is belangrijk dat je genoeg bio media hebt in je filter. Afhankelijk van je hoeveelheid water. Wat ik op de foto zie is niet genoeg voor 200 liter water als je het me vraagt. Zie Eheim filters bijvoorbeeld. Ze doen er veel meer in. Ik heb zelf 3 manden vol van. Een mand met spons en watten.
@Tistje heeft gelijk, een JBL filter heeft het voorfilter bovenin zitten. Dit voorfilter laat het water via de zijkanten naar onder lopen waarna het van onder naar boven loopt door het biologosche filter en tenslotte via het eindfilter, welke trouwens bij een JBL onder het voorfilter geklemd zit, het filter verlaat.
 
Het klopt dat je planten dit ook verbruiken, maar een tekort in nitraat en fosfor gaat echt leiden tot problemen qua groei en algen etc.
En met waterwisselingen haal je ook deze stoffen weer uit het water, wat je met het kraanwater weer toevoegt is echt te verwaarlozen. Dus zal je echt moeten toevoegen om geen problemen te krijgen, en beter een overschot dan te weinig.
Geloof me, ik wist het ook allemaal niet, ik ben nog van de oude stempel en deed je dit vroeger al helemaal niet, dus allemaal nieuw voor mij. En ben ook met vallen en opstaan en een hoop lezen en tips hier op het forum wijzer geworden.

Zelf test ik met de druppeltest van Colombo, daarmee krijg je toch een preciezer beeld van de waarden. En ik voeg plantenvoeding met de EI methode, met de opgeloste poedervorm toe, en daarmee kan ik veel preciezer doseren zodat er nooit een tekort is.
Je hebt helemaal gelijk hoor. Ik moet x anaal keer mest in me water doen. Zeg maar 50x pompen per week. Ik wissel mijn water eerst dan pomp ik de planten mest in. Zo hal ik alle slechte dingen eerst uit, dan verse water in en dan de fertilizer weer bij. Maar je filter moet tegen de amoniac kunnen. Algen blijven terug komen wat je ook doet. Ik ken niemand die zegt dat zijn glas altijd schoon is en het nooit schoon maakt. Ik beperk het heel erg met juiste filtering, water wisselingen per week, mest en co2. 8 uur per dag licht aan als dat goed uit komt. Minder als niet. Dit werkt erg goed bij mij. Geen algen meer.
 

Terug
Bovenaan