Plantenprobleem in Lido 200


UPDATE
In de Lido blijft het kleine beetje bruinalg aanwezig. Ik doe toch ook bij verversingen het bruinalg op het zand verwijderen, millimeters erafzuigen, goed omspoelen en weer terug de bak in. En toch zie ik het daar ook iedere keer terug komen. Zie foto's.... Wat op de planten zit is weinig, maar in mijn ogen nog wel storend, maar ik zie het daar niet uitbreiden.

In de Rio heb ik net weer alle planten bedekt met bruinalg weggeknipt, gelukkig zijn het allemaal snel groeiers, maar het word er niet mooier op, maar de Limnophila Heterophylla krijg ik gewoon niet goed schoongemaakt, dan maar knippen. Wanden blijven allemaal schoon, ook het zand, dus het diatoom lijkt te lopen van plant naar plant...

Foto's uit de Lido van het zand .... iemand enig idee hoe ik dit voorkom? Afzuigen en schoonmaken werkt dus niet...
IMG_20211220_1516296.jpg
IMG_20211220_1516417.jpg
 
Laatst bewerkt:
UPDATE
In de Lido blijft het kleine beetje bruinalg aanwezig. Ik doe toch ook bij verversingen het bruinalg op het zand verwijderen, millimeters erafzuigen, goed omspoelen en weer terug de bak in. En toch zie ik het daar ook iedere keer terug komen. Zie foto's.... Wat op de planten zit is weinig, maar in mijn ogen nog wel storend, maar ik zie het daar niet uitbreiden.

In de Rio heb ik net weer alle planten bedekt met bruinalg weggeknipt, gelukkig zijn het allemaal snel groeiers, maar het word er niet mooier op, maar de Limnophila Heterophylla krijg ik gewoon niet goed schoongemaakt, dan maar knippen. Wanden blijven allemaal schoon, ook het zand, dus het diatoom lijkt te lopen van plant naar plant...

Foto's uit de Lido van het zand .... iemand enig idee hoe ik dit voorkom? Afzuigen en schoonmaken werkt dus niet...


Helaas.. geen filmpje dus..
Leek me wel even leerzaam om te zien hoe jij je aquarium als giertank gebruikt..


Koop een Eheim bodemreiniger,, jaja is zowat de duurste, hij werkt dus werkt wel stil en geweldig en zonder overdreven zuigkracht maar wel even de bodem kammen
Helaas ook ik heb door de prijs heengebeten, kreng kost 55 euro of zo, maar uiteindelijk denk je na een paar keer, had ik dit maar eerder gedaan

Even om de de dag over de bodem aaien en je troep verdwijnt vanzelf want dan krijgt het geen rust.. na een tijd wordt het minder (had ik ook in de Lido200) daar heeft deze ook wel de perfecte lengte voor bdw

 
Koop een Eheim bodemreiniger,, jaja is zowat de duurste, hij werkt dus werkt wel stil en geweldig en zonder overdreven zuigkracht maar wel even de bodem kammen
Helaas ook ik heb door de prijs heengebeten, kreng kost 55 euro of zo, maar uiteindelijk denk je na een paar keer, had ik dit maar eerder gedaan

Even om de de dag over de bodem aaien en je troep verdwijnt vanzelf want dan krijgt het geen rust.. na een tijd wordt het minder (had ik ook in de Lido200) daar heeft deze ook wel de perfecte lengte voor bdw

Ik heb een bodemreiniger.... Ik verwacht niet dat je het hele topic gaat door scrollen hoor, maar ik heb op advies van Benvo het zand al eerder goed gereinigd met een bodemreiniger om eventueel vervuiling te verwijderen... Er kwam nauwelijks iets af en het diatoom blijft erop terug komen.
Het lijkt mij ook niet, dat ik dit te vaak moet doen ivm bacterie... Maar dat denk ik, wat denk jij? Nogmaals doen?
 
UPDATE
In de Lido blijft het kleine beetje bruinalg aanwezig. Ik doe toch ook bij verversingen het bruinalg op het zand verwijderen, millimeters erafzuigen, goed omspoelen en weer terug de bak in. En toch zie ik het daar ook iedere keer terug komen. Zie foto's.... Wat op de planten zit is weinig, maar in mijn ogen nog wel storend, maar ik zie het daar niet uitbreiden.

In de Rio heb ik net weer alle planten bedekt met bruinalg weggeknipt, gelukkig zijn het allemaal snel groeiers, maar het word er niet mooier op, maar de Limnophila Heterophylla krijg ik gewoon niet goed schoongemaakt, dan maar knippen. Wanden blijven allemaal schoon, ook het zand, dus het diatoom lijkt te lopen van plant naar plant...

Foto's uit de Lido van het zand .... iemand enig idee hoe ik dit voorkom? Afzuigen en schoonmaken werkt dus niet...
Bekijk bijlage 335566Bekijk bijlage 335567

Na dit bericht van afgelopen maandag, eergisteren dus, is het bruinalg wƩƩr vermeerderd. In de Lido zie ik toch dat de bruinalg zich wƩƩr vermeerderd over de planten. Planten groeien als een gek, mooi van kleur, goede assimilatie, licht groene co2 dropchecker..... en toch wordt het bruinalg weer meer.
Zo ook in de Rio, na de knipbeurt en aanvulling van schone plantjes uit mn opvoedbakje, zit het nu ineens weer midden op de ruit.

Dus kort samengevat wat er al gebeurd is, goed onderhoud bak en filter, purigen, goede EI dosering. Beide bakken CO2 toegevoegd. Goede doorstroming (iig in de Lido). Vissen voeren om de dag, geen overbezetting (geen nieuwe vissen er bij)... Ik mag aannemen dat de bacterie in de bak/filter nu echt wel op orde is nĆ” 7 maanden(!)

Het enige wat ik niet heb aangepast, is het licht. Zou ik het dan nu toch daar moeten zoeken? Het licht is in beide bakken hetzelfde, al is de Lido wat dieper dan de Rio, draaien beide 8 uur achtereen, ze hebben beide:
Lido: Nature 6500K - 11 Watt - 1610 Lumen / Colour 4450K - 11 Watt -1290 lumen
Rio : Nature 6500k - 17 Watt - 2645 Lumen / Colour 4450K - 17 Watt -2030 lumen

In mijn opvoedbakje/plantenbakje van 30 liter zit een ieneminie ledje met nauwelijks licht, daar gooi ik mijn snoeisel in uit de bakken (met de bruinalg erop), met bio co2 en plantenvoeding, zelfde zand, klein binnenfiltertje met (waardeloze) stroming... Maargoed, deze heeft geen timer, dus of ik vergeet het licht aan te doen, of ik vergeet het juist uit te zetten... maar geen bruinalg :unsure: . Waarmee ik eigenlijk denk dat ik daarmee het kraanwater en zand uitsluit.

@jessicapilon en @benvo , hebben jullie nog suggesties qua het licht? Is dit nou te weinig of teveel?
 
In mijn opvoedbakje/plantenbakje van 30 liter zit een ieneminie ledje met nauwelijks licht, daar gooi ik mijn snoeisel in uit de bakken (met de bruinalg erop), met bio co2 en plantenvoeding, zelfde zand, klein binnenfiltertje met (waardeloze) stroming... Maargoed, deze heeft geen timer, dus of ik vergeet het licht aan te doen, of ik vergeet het juist uit te zetten... maar geen bruinalg :unsure: . Waarmee ik eigenlijk denk dat ik daarmee het kraanwater en zand uitsluit.

@jessicapilon en @benvo , hebben jullie nog suggesties qua het licht? Is dit nou te weinig of teveel?

Heel kort door de bocht is daar je antwoord verscholen
 
Heel kort door de bocht is daar je antwoord verscholen
Ja dat denk ik ook, maar omdat ik dus niet consequent ben met de verlichting in het opvoed/planten bakje qua verlichtingsduur.... heb ik geen idee dus of het dan door tƩ veel licht, of licht gebrek verdwijnt :oopss: en wat in de Lido en Rio zit dan teveel of te weinig is...
 
Bruinalg heeft in ieder geval een bepaalde hoeveelheid licht nodig. Te weinig licht kan een rol spelen. In een net opgestarte bak is er nog geen balans. Het gemis van een goede stikstofcyclus zorgt er voor dat er vaak een tijdelijk bruinalg probleem is die zich oplost zodra die goede balans wel is gevonden. Het beroerde is dat deze kiezelwier, eigenlijk een eencellig organisme, zich om kan schakelen. Wanneer ze haar normale voeding niet meer krijgt kan ze zich richten om amonia en silicaat. En dan voort blijven blijven woekeren in een aquarium. Dus moet je eens kijken of daar je probleem niet ligt. Dus de aanwezigheid van amonia bijvoorbeeld maar hoe dan ook het gemis van een goede balans in je bak. Je berichten hebben we kunnen lezen. Ook wat je allemaal hebt gedaan. Je goede bedoelde inzet kan een nadeel hebben, namelijk een voort durende verstoring van die balans. Elke wijziging die je doet krijgt geen tijd om zich te settelen. Dat verklaart bijvoorbeeld dat het wĆ©l goedgaat met het bakje waar je nauwelijks naar omkijkt, min of meer verwaarloost. Mijn advies, als je een wijziging uitvoert dwing je jezelf daartoe om de wijziging minimaal 14 dagen te gunnen om zich te settelen. Die 14 dagen noem ik omdat je planten om de wijzigen in hun groeiwijze te voeren die tijd nodig zijn. Je moet ook maar Ć©Ć©n verandering per keer uitvoeren om de gevolgen die elke verandering heeft te kunnen opmerken. Dus een goede balans in je bak krijgen kan maanden duren! Zelf heb ik in mijn planten kweekbakjes wel eens een half moeten prutsen om Ć¼berhaupt een goede groei te krijgen. Geduld dus! Hopelijk wil je dit niet zien als negatieve kritiek want zo is het beslist niet bedoelt. We willen je helpen! Succes!
 
Wanneer ze haar normale voeding niet meer krijgt kan ze zich richten om amonia en silicaat.
Zover ik weet gebruikt bruinalg silicaten voor de opbouw van hun skelet en vandaar dat je met veel silicaat in het water ze in hand werkt als je ze eenmaal hebt maar ik heb nog nooit gemerkt dat silicaat de oorzaak is van bruinalg en dat is meer te zoeken in teveel organische belasting.
Daarom ook dat je in niet goed ingedraaide bakken deze alg vaak ziet omdat daar de bacteriecultuur nog niet op orde is.
 
Stukje van Ecomare:

Fosfaat en kiezelwieren​

Kiezelwieren hebben meer nodig dan zonlicht. Om te groeien gebruiken ze voedingsstoffen. Behalve silicium voor hun skelet (de kiezel!) zijn ze ook afhankelijk van stikstof en fosfaat. In de jaren 80 van de vorige eeuw waren er veel te veel van die stoffen in zee. Dat kwam door de lozing van afvalwater. De algen in zee groeiden veel te hard en gebruikten teveel zuurstof uit het water. Dat verschijnsel heet eutrofiƫring. Na allerlei acties worden er nu minder van deze stoffen in het water geloosd. Vooral fosfaten zijn er nu minder in de kust- en waddenwater. Onderzoek naar kiezelwieren in de Waddenzee heeft nu aangetoond dat sommige algen daar weinig invloed van hebben ondervonden. Maar het verminderen van fosfaten zorgt er wel voor dat er minder kiezelwieren in de Waddenzee zijn.
 
Bruinalg heeft in ieder geval een bepaalde hoeveelheid licht nodig. Te weinig licht kan een rol spelen. In een net opgestarte bak is er nog geen balans. Het gemis van een goede stikstofcyclus zorgt er voor dat er vaak een tijdelijk bruinalg probleem is die zich oplost zodra die goede balans wel is gevonden. Het beroerde is dat deze kiezelwier, eigenlijk een eencellig organisme, zich om kan schakelen. Wanneer ze haar normale voeding niet meer krijgt kan ze zich richten om amonia en silicaat. En dan voort blijven blijven woekeren in een aquarium. Dus moet je eens kijken of daar je probleem niet ligt. Dus de aanwezigheid van amonia bijvoorbeeld maar hoe dan ook het gemis van een goede balans in je bak. Je berichten hebben we kunnen lezen. Ook wat je allemaal hebt gedaan. Je goede bedoelde inzet kan een nadeel hebben, namelijk een voort durende verstoring van die balans. Elke wijziging die je doet krijgt geen tijd om zich te settelen. Dat verklaart bijvoorbeeld dat het wĆ©l goedgaat met het bakje waar je nauwelijks naar omkijkt, min of meer verwaarloost. Mijn advies, als je een wijziging uitvoert dwing je jezelf daartoe om de wijziging minimaal 14 dagen te gunnen om zich te settelen. Die 14 dagen noem ik omdat je planten om de wijzigen in hun groeiwijze te voeren die tijd nodig zijn. Je moet ook maar Ć©Ć©n verandering per keer uitvoeren om de gevolgen die elke verandering heeft te kunnen opmerken. Dus een goede balans in je bak krijgen kan maanden duren! Zelf heb ik in mijn planten kweekbakjes wel eens een half moeten prutsen om Ć¼berhaupt een goede groei te krijgen. Geduld dus! Hopelijk wil je dit niet zien als negatieve kritiek want zo is het beslist niet bedoelt. We willen je helpen! Succes!
Ik zie het als feedback hoor, dus maak je niet druk dat ik het negatief opvat;), ik kan er juist van leren.
En ik ben het met je eens dat er ergens de balans is verstoord. En ik laat voor nu de Rio nu even buiten beschouwing, om verwarringen te voorkomen en veranderingen door elkaar gehaald worden.

De laatste echte verandering in de Lido was het toevoegen van Co2, dat was op 22 november, dus nu een maand geleden. Verder heb ik in deze bak geen veranderingen gemaakt, behalve normaal onderhoud, verversen ivm EI, en op 2 december is het filter schoongemaakt op advies van hier (drap eruit en witte filterwatten vervangen)en Ć©Ć©n keer de bodem meegenomen waar ik bij kon, op jouw advies.. Voeren blijf ik om de dag doen.
Wat ik niet begrijp, kijkende naar een verklaring voor de onbalans, is waar ik hier dan het onbalans mee heb aangebracht? Het zijn toch geen grote aanpassingen, behalve het co2 dan, in korte tijd?
 
Stukje van Ecomare:

Fosfaat en kiezelwieren​

Kiezelwieren hebben meer nodig dan zonlicht. Om te groeien gebruiken ze voedingsstoffen. Behalve silicium voor hun skelet (de kiezel!) zijn ze ook afhankelijk van stikstof en fosfaat. In de jaren 80 van de vorige eeuw waren er veel te veel van die stoffen in zee. Dat kwam door de lozing van afvalwater. De algen in zee groeiden veel te hard en gebruikten teveel zuurstof uit het water. Dat verschijnsel heet eutrofiƫring. Na allerlei acties worden er nu minder van deze stoffen in het water geloosd. Vooral fosfaten zijn er nu minder in de kust- en waddenwater. Onderzoek naar kiezelwieren in de Waddenzee heeft nu aangetoond dat sommige algen daar weinig invloed van hebben ondervonden. Maar het verminderen van fosfaten zorgt er wel voor dat er minder kiezelwieren in de Waddenzee zijn.
Herkenbaar verhaal. Zelf heb ik ook een site gevonden waar je alle en hele vele soorten diatoom kunt vinden, ze hebben allemaal hun eigen naam, en sommige mensen hebben daar hun hobby in:)

En afhankelijk van met welke van de bekende 1012 soorten je te maken hebt, is het wel/niet afhankelijk van zonlicht, wel/niet afhankelijk van Nitraat, wel/niet afhankelijk van fosfaat..
Waarmee ik wil aangeven dat het voor mij niet te achterhalen is welke ik in mijn bak heb zitten. En of deze, die ik heb, dus juist lekker groeit met mijn licht en ik hem de das doe door het licht te minderen of juist te verhogen.... :unsure:
Of door het toevoegen van de Purigen, zet ik hem op een "organische stoffen loze dieet" ... Er van uitgaande dat Purigen het organische nitraat, fosfor en amonia eruit heeft gehaald.... Dus hoe haal ik er nog meer organische stoffen uit dan? ;)
Zo staat er op https://diatoms.org/what-are-diatoms " Door koolstoffixatie verwijderen diatomeeƫn koolstofdioxide (CO2) uit de atmosfeer. De CO2 wordt omgezet in organische koolstof in de vorm van suiker, waarbij zuurstof (O2) vrijkomt. We ademen de zuurstof die diatomeeƫn afgeven."
Dus als ik dat goed begrijp en verbeter me als het niet zo is, vinden ze het co2 in het aquarium ook lekker.... Maar die wil je erin houden.
 
Laatst bewerkt:
Zo staat er ook "Diatoms are particular about the quality of water in which they live. For example, species have distinct ranges of pH and salinity where they will grow. Diatoms also have ranges and tolerances for other environmental variables, including nutrient concentration, suspended sediment, flow regime, elevation, and for different types of human disturbance. As a result, diatoms are vital for assessment and monitoring biotic condition of waters.

Dus wat vinden ze in mijn bak dan zo lekker en wat kan ik eruit laten/halen??
 
En afhankelijk van met welke van de bekende 1012 soorten je te maken hebt, is het wel/niet afhankelijk van zonlicht, wel/niet afhankelijk van Nitraat, wel/niet afhankelijk van fosfaat..
Tja erg ingewikkeld allemaal soms maar of wat in de quote staat klopt daar ben ik wat sceptisch over. In onze bakken zit doorgaans altijd wel aardig wat nitraat en fosfaat en in enkele gevallen zie je maar bruinalg en dan ook nog vaak bij de opstart. Maar goed ik ben geen expert maar denk zoals ik al zei meer dat het door organische belasting komt dat je ze kan krijgen.
 
Zover ik weet gebruikt bruinalg silicaten voor de opbouw van hun skelet en vandaar dat je met veel silicaat in het water ze in hand werkt als je ze eenmaal hebt maar ik heb nog nooit gemerkt dat silicaat de oorzaak is van bruinalg en dat is meer te zoeken in teveel organische belasting.
Daarom ook dat je in niet goed ingedraaide bakken deze alg vaak ziet omdat daar de bacteriecultuur nog niet op orde is.
Zover ik weet gebruikt bruinalg silicaten voor de opbouw van hun skelet en vandaar dat je met veel silicaat in het water ze in hand werkt als je ze eenmaal hebt maar ik heb nog nooit gemerkt dat silicaat de oorzaak is van bruinalg en dat is meer te zoeken in teveel organische belasting.
Daarom ook dat je in niet goed ingedraaide bakken deze alg vaak ziet omdat daar de bacteriecultuur nog niet op orde is.
Wat ik dus zo ongeveer ook beweer hierboven...;)
 
Ik zie het als feedback hoor, dus maak je niet druk dat ik het negatief opvat;), ik kan er juist van leren.
En ik ben het met je eens dat er ergens de balans is verstoord. En ik laat voor nu de Rio nu even buiten beschouwing, om verwarringen te voorkomen en veranderingen door elkaar gehaald worden.

De laatste echte verandering in de Lido was het toevoegen van Co2, dat was op 22 november, dus nu een maand geleden. Verder heb ik in deze bak geen veranderingen gemaakt, behalve normaal onderhoud, verversen ivm EI, en op 2 december is het filter schoongemaakt op advies van hier (drap eruit en witte filterwatten vervangen)en Ć©Ć©n keer de bodem meegenomen waar ik bij kon, op jouw advies.. Voeren blijf ik om de dag doen.
Wat ik niet begrijp, kijkende naar een verklaring voor de onbalans, is waar ik hier dan het onbalans mee heb aangebracht? Het zijn toch geen grote aanpassingen, behalve het co2 dan, in korte tijd?
Let op: ik omschrijf niet dat dit zo is wel dat dit een mogelijkheid is.
 
Voor degene die mee leest. Ik heb inmiddels een hoop opgezocht over Diatomen en ben een hoop te weten gekomen. En ik wil het hier toch delen voor als iemand een oplossing zoekt voor bruinalg. Want er zijn een hoop zogenaamde oplossingen, maar die niet voor ieder werken, dus waar zit het hem dan in? De een zegt silicaat, de ander zegt verlichting etc...

Normaal gesproken bij een uitbraak van diatomen is dit in een opstartend aquarium, door de te hoge waterwaarden, te weinig bacteriƫn en te veel verlichting. Als alles normaliseert, dus goede waterwaarden, planten groeien, zal de bruin alg met 2 tot 3 weken minder moeten worden, ongeveer onzichtbaar. Maar daarmee zijn ze niet weg, ze blijven altijd in het aquarium aanwezig, al zie je ze niet.

Een verstoring in de waterwaarden kan er voor zorgen dat het diatoom weer explodeert. Maar omdat er vele verschillen zijn in soorten en het diatoom geleerd heeft te overleven is er niet Ć©Ć©n stof die dit veroorzaakt zoals er vaak geroepen word.
Het is dus niet alleen een teveel of een tekort aan fosfor, of alleen amonium, of alleen silicaat, of alleen nitraat, of alleen de verlichting.... Zelfs als deze in overvloed of te kort zijn, hoeft niet tot een diatoom explosie te zorgen, anders zou iedere aquariaan er continue last van hebben.

Juist in een aquarium met veel planten, met de EI, geeft een hoog fosfor, een hoog nitraat, geen diatoom explosie.
Testen op aquariums, hebben uitgewezen dat zelf met het toevoegen van extra silicaat, er geen diatoom explosie ontstaat. Waarmee het verhaal dat silicaat de oorzaak is, word in twijfel getrokken.
Met verlichting hetzelfde, het ene diatoom groeit er op, de ander heeft weinig tot geen licht nodig. Dus licht verhogen of verduisteren heeft weinig tot geen zin.
Ook het verminderen van stoffen als fosfor of nitraat, heeft geen zin. Het diatoom heeft zichzelf geleerd te overleven, dus zoekt het een andere stof om op te overleven.

Kort samengevat zul je ervoor moeten zorgen dat je verlichting (dus niet verduisteren) hebt voor je planten, plantenvoeding toevoegen, co2 toevoegen zodat de planten alle stoffen en licht krijgen die ze nodig hebben en goed gaan groeien. Daarnaast natuurlijk een goede waterdistributie in de bak zodat de planten alle stoffen krijgen en afval niet blijft liggen. Goede waterwissels eens per week en goed schoonmaken vrij maken van diatoom. Mocht je in de bodem iets doen, altijd een waterwissel doen.
En ook word aanbevolen Oto's of slakken toe te voegen in de strijd tegen het diatoom. En meer kun je niet doen.....

Deze informatie komt van deze site:
https://barrreport.com/barr-report-resources/old-newsletters/BarrReportDiatoms.pdf is in het Engels, maar zeer verhelderend.
 

Bijlagen

  • BarrReportDiatoms.pdf
    909.8 KB · Weergaven: 96
En wƩƩr een update.

Ik zou graag willen vertellen dat ik van de bruin alg af ben, maar helaas.

Zoals eerder aangegeven hier, geef veranderingen tijd om zich aan te passen... Dus nog steeds niets veranderd sinds 22 november.
Planten groeien als een jekko, het is met de snelgroeiers echt iedere week snoeien. Zien er mooi uit, mooie kleur... Behalve dat ze toch weer onder de bruinalg komen.
Op de ruiten komt het nauwelijks terug en het zand lijkt inmiddels ook vrij te blijven. Maar de planten zitten einde van de week onder, zowel onderaan de planten als de toppen die volop in de stroming van de spraybay staan te wapperen alsof ze in windkracht 10 staan....
Wat zeiden ze ookal weer? Diatomen houden niet van stroming? Nou die van mij maken er een feestje van volop in de stroming:cool:

Dus gisteren weer planten gesnoeid en de stengels en bladeren die teveel onder zitten verwijderd, andere schoongeveegd...Limnophila Heterophylla verwijder ik helemaal als deze onder zit, want deze is zĆ³ lastig schoon te maken, deze heeft veel uitlopers waardoor er ook veel nieuw bijkomt.
Alles weer netjes schoongemaakt, ruiten, rubbers, inlaat, heater plus de zuignappen.... In de Rio 75% waterwissel, in de Lido 50% waterwissel, om zoveel mogelijk losgekomen diatoom te verwijderen. Tijdens het schoonmaken doe ik het externe filter uit en hang ik er een los filtertje in om het eerste bruinalg op te vangen, om stroming te houden zodat het nergens kan neerdalen..... Plantenvoeding erin (EI)... En weer afwachten.....
 
Normaal gesproken op de 6e dag na de laatste waterwissel en onderhoud, is de bruinalg altijd al ergelijk volop aanwezig. Maar deze keer nog niet. Ik zie wel wat zitten, maar het stoort me nog niet, zodat ik nu niet gefrustreerd en zuchtend wegloop:cool: .
Morgen staat de wekelijkse waterwissel weer op de agenda, dus het lijkt erop dat ik het begin te winnen van die geweldige Diatomen. Niet te vroeg juichen, maar ik heb goede hoop.

Ik heb bij de laatste waterwissel wel de EI met de helft verminderd, met het idee dat ik wellicht toch teveel voedingstoffen erin gooi waar ook de Diatomen heerlijk van snoepen. Ik dacht als ik dit nu even wat verminder, maar net genoeg voor de planten erin doe...erbij gooien kan altijd. Waardoor ik nu net op de 10/1 kom qua verhouding. Dan blijft er hopelijk doordat de planten dit opnemen niets over voor de Diatomen. En het lijkt er op dat dit werkt.

Sinds vandaag hangt er in de RIo wel iets meer licht bij, dus ik zal de plantjes goed in de gaten houden op eventuele signalen van tekorten.

In de Lido komt er volgende week een hoop meer licht bij. Dus met de Lido doe ik morgen ook nog Ć©Ć©n keer minder EI en kijken of dit het gewenste effect blijft houden voordat ik de nieuwe lampen erbij hang. Want meer licht is weer meer voedingsstoffen... Balans :)
 
Ik heb net je hele topic doorgelezen en ik moet zeggen: als er een prijs bestaat voor volhardendheid dan heb jij deze 8x verdient! (y)
Zelf was ik allang postzegels gaan verzamelen en hamsters in het aquarium gaan houden :D
 
Tja dat idee van opgeven herken ik maar al te goed! Gefrustreerd dat ik was, dat ik er het liefst een baksteen doorheen wilde gooien, maarja, dat is zo zonde van mijn tijd en inspanningen en geeft een nog grotere zooi.... Dus dan maar door :)
Ik merk wel dat het nu vele malen minder is. Morgen zou ik moeten verversen en gisteren zag ik toch in de de RIo weer bruinalg, maar dat is dan dus pas op dag 5 of 6, afhankelijk van hoe je rekent. Maar heb ik er voor de vorige waterwissel ook wat plantjes uitgehaald en nieuwe bijgezet, dus het rommelen in de bodem zal zeker niet geholpen hebben.
In de Lido zie ik af en toe een plekje op de ruit en nog wat op de planten, maar de Oto's hebben dat zo weer opgeruimd, alhoewel ze wel een voorkeur hebben op welke planten ze wel eten en welke niet. Ik zie duidelijk welke ze met rust laten. Maar dat is met de waterwissel en onderhoud ook weer weg.
Er komt een dag dat ik kan zeggen dat het helemaal weg is.
 
"Op de ruiten komt het nauwelijks terug en het zand lijkt inmiddels ook vrij te blijven. Maar de planten zitten einde van de week onder, zowel onderaan de planten als de toppen die volop in de stroming van de spraybay staan te wapperen alsof ze in windkracht 10 staan...."
Stroming in een bak is niet gelijk aan waterdistributie. Deze laatste naamgeving, waterdistributie, dekt veel beter de lading. Je zou daar eens naar moeten kijken, denk ik. Wanneer je stroming plaatselijk te sterk is kan elke vorm van plantenbemesting niet of nauwelijks opgenomen worden door die waterkracht. Het wordt gewoon weggespoeld wat maakt dat die planten verzwakken en afsterven. Hier, in dit geval dus bij de toppen! Dat zorg weer voor rottingsprocessen en dus voor bruine alg! Zorg dus voor een goede waterdistributie!
 
"Op de ruiten komt het nauwelijks terug en het zand lijkt inmiddels ook vrij te blijven. Maar de planten zitten einde van de week onder, zowel onderaan de planten als de toppen die volop in de stroming van de spraybay staan te wapperen alsof ze in windkracht 10 staan...."
Stroming in een bak is niet gelijk aan waterdistributie. Deze laatste naamgeving, waterdistributie, dekt veel beter de lading. Je zou daar eens naar moeten kijken, denk ik. Wanneer je stroming plaatselijk te sterk is kan elke vorm van plantenbemesting niet of nauwelijks opgenomen worden door die waterkracht. Het wordt gewoon weggespoeld wat maakt dat die planten verzwakken en afsterven. Hier, in dit geval dus bij de toppen! Dat zorg weer voor rottingsprocessen en dus voor bruine alg! Zorg dus voor een goede waterdistributie!
Ik begrijp wel wat je bedoeld....
Ik ben een beetje bang dat als ik de stroming van de spraybar minder maak, door er wat meer gaatjes bij te maken, de stroming de bodem niet haalt en daarmee ook niet meer de achterzijde.
De stroming/beweging op de achterwand is nu minimaal... De instroom daarin tegen erg hard...
Ik heb geen idee hoe ik dit kan optimaliseren.
 
Ik heb ongeveer de helft van je topic doorgewerkt, dus misschien al wel ergens staat, maar wat voor spraybar en wat voor filter heb je?

Ik vraag het omdat ik in mijn 2m bak een distributieprobleem had. Deze bak is 2m x 60 hoog x 40 breed, vrij lang en smal dus. Aan de kant van het filter (rechterkant), waar het water dus weggezogen werd en ook weer terugblazen had ik goede distributie, maar aan de andere (linker)kant veel te weinig.
Dit heb ik opgelost door een electriciteitsbuis naar de linkerkant van de bak te laten lopen, (onzichtbaar weggewerkt met wat zuignappen onder de kap) waar het gefilterde water dus nu aan de linkerkant terug in de bak komt. De distributie is 100% verbeterd.
 
Ik begrijp wel wat je bedoeld....
Ik ben een beetje bang dat als ik de stroming van de spraybar minder maak, door er wat meer gaatjes bij te maken, de stroming de bodem niet haalt en daarmee ook niet meer de achterzijde.
De stroming/beweging op de achterwand is nu minimaal... De instroom daarin tegen erg hard...
Ik heb geen idee hoe ik dit kan optimaliseren.
Dat komt omdat je gedachten nog steeds de combinatie "beweging is stroming" maken. Op je achterwand hoef je helemaal geen beweging te zien! Er moet distributie zijn, stroming, in jou geval harde instroom, hoeft niet en is dus hier kennelijk te veel van het goede. Probeer maar eens met Easylife Filtermedium je distribitie te bezien. Dat witte goedje laat mooi zien waar je water de bemesting zoal naar toebrengt. En verdwijnt daarna vanzelf. Daar waar die witte wolken sterk uiteengedreven worden is de water stroom te veel.
 
Ik heb ongeveer de helft van je topic doorgewerkt, dus misschien al wel ergens staat, maar wat voor spraybar en wat voor filter heb je?

Ik vraag het omdat ik in mijn 2m bak een distributieprobleem had. Deze bak is 2m x 60 hoog x 40 breed, vrij lang en smal dus. Aan de kant van het filter (rechterkant), waar het water dus weggezogen werd en ook weer terugblazen had ik goede distributie, maar aan de andere (linker)kant veel te weinig.
Dit heb ik opgelost door een electriciteitsbuis naar de linkerkant van de bak te laten lopen, (onzichtbaar weggewerkt met wat zuignappen onder de kap) waar het gefilterde water dus nu aan de linkerkant terug in de bak komt. De distributie is 100% verbeterd.
Waar het distributie "probleem" in zit, is een Lido 200, 71x51x65. De spraybar is zelfgemaakt van doorzichtig PVC. En de pomp die er op draait is de JBL Cristalprofi 1502.
Ik begrijp wat je schrijft, de stroming is zowel links als rechts goed aanwezig. De gaatjes zijn iets naar beneden gedraaid zodat het tegen de voorruit naar beneden gedrukt word. Maar ik merk dat het dan onderin al minder word en ik zie wel dat eventueel voer weer via de achterkant naar voren komt, maar de achterwand is echt waar de minste tot bijna geen stroming staat, voer blijft daar gerust liggen.
 
Dat komt omdat je gedachten nog steeds de combinatie "beweging is stroming" maken. Op je achterwand hoef je helemaal geen beweging te zien! Er moet distributie zijn, stroming, in jou geval harde instroom, hoeft niet en is dus hier kennelijk te veel van het goede. Probeer maar eens met Easylife Filtermedium je distribitie te bezien. Dat witte goedje laat mooi zien waar je water de bemesting zoal naar toebrengt. En verdwijnt daarna vanzelf. Daar waar die witte wolken sterk uiteengedreven worden is de water stroom te veel.
Ja dat middeltje ken ik wel, dat staat hier in de kast... Ik zal er er ingooien en er eens anders naar kijken dan ik voor heen deed, want ik dacht als het overal komt is de stroming goed. Over sterk uiteengedreven en dat dan de stroming te sterk kan zijn, niet. Dus ik kom er zo op terug;)
 
@benvo , nou dat ging vlug :).
Goedje erin gegooid, grote witte wolk werd direct naar de voorruit geblazen en direct naar beneden drukt, waarna het mooi over de bodem naar de achterwand weer omhoog kwam.
Ik heb geen werveltjes, of plekken waar het niet kwam, dus het sterk uiteendrijven, zoals jij beschrijft, was wel in de toplaag, maar dan direct naar beneden gedreven.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk beschreven heb. Maar zo lijkt mij de waterdistributie toch wel goed?
 
@benvo , nou dat ging vlug :).
Goedje erin gegooid, grote witte wolk werd direct naar de voorruit geblazen en direct naar beneden drukt, waarna het mooi over de bodem naar de achterwand weer omhoog kwam.
Ik heb geen werveltjes, of plekken waar het niet kwam, dus het sterk uiteendrijven, zoals jij beschrijft, was wel in de toplaag, maar dan direct naar beneden gedreven.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk beschreven heb. Maar zo lijkt mij de waterdistributie toch wel goed?
Nou ja, je schrijft dat in de toplaag, waar jij dus ook je probleem vindt zoals je in een eerdere post omschreef, e.e.a. uiteengedreven wordt. Je zou dus eens kunnen proberen hoe je distributie is met een minder sterke stroming bovenin. Je zal dan bijvoorbeeld zien dat de distributie eenmaal voorin en naar achter gaande min of meer naar boven "gezogen" wordt. Dit door de duwende en stuwende beweging bovenin. Dus komt mogelijk die kracht bovenin voor vermindering in aanmerking wat je probleem zou oplossen. Overigens zijn deze opmerkingen bedoelt als tips. Zelf heb ik in het verleden proeven gedaan met spraybars waarin deze voorbeelden naar voren kwamen. Dat zou nog ergens op deze site moeten staan. Maar natuurlijk is het zo dat je zelf beslist of je hier mee eens bent en er iets mee wilt doen.
 
Omdat ik nieuwe plantjes erbij heb gezet (2 weken gelden), met kleibolletjes in de bodem, en dus toen iets wat gewoeld heb in de bodem, ik heb zo voorzichtig gedaan, maar had ik wel verwacht wat bruinalg te krijgen. Alhoewel ik daarnĆ” het water ververst heb..... en een week later weer 50% en na deze laatste verversing is het toch weer erger geworden. In beide bakken trouwens. De Lido heeft als voordeel 5 Oto's, waardoor het minder lijkt. De Rio heeft 3 Oto's, maar die zie ik eigenlijk nergens van eten, die hangen de hele dag en het lijkt in deze bak daardoor erger.

Maar ook heb ik door deze nieuwe planten de EI weer volledig opgepakt, deze had ik iets wat verminderd ivm de bruin alg, met toen goed succes.
Dus nu ik de EI weer volledig toevoeg vanwege meer verlichting en de nieuwe planten, is de bruinalg ook weer volledig terug :confused:
Wat niet wil zeggen dat het de EI is, maar de combi bodem en EI doet bij mij de truuk denk ik:rolleyes:

Planten assimileren verder erg goed, zowel de oude planten als de nieuwe, beter zelfs dan voorheen, althans, het is nu goed zichtbaar, ze groeien goed, heb ik een hoop snoeiwerk, en zie ik verder geen gebreken aan de planten..... wat mij iig aangeeft dat het Co2, de vermeerderde verlichting en voeding redelijk goed in verhouding staan. Op wat puntalgjes na, zijn beide bakken algvrij.
Het verhaal dat het filter niet goed ingedraaid zou zijn, de organische belasting te hoog is, daar kan ik niet meer achter staan, deze draait nu al 7 maanden, het voeren van vissen blijf ik om de dag doen, ligt er geen afval inde bak, ligt er niets te rotten en krijgt de bak iedere week zijn onderhoud met 50% verversing.

Eigenlijk moet ik morgen de bakken schoonmaken, en maar ik begin er vandaag al aan, om te voorkomen dat de planten achteruit gaan door de bedekking met deze bruinalg... Daar gaan we weer, blaadje voor blaadje..... (n)
 

Terug
Bovenaan