Project Aquarium 140x60x40


Jammer dat het steigerhout niet lukte.
Misschien kun je straks proberen met beits een beetje dezelfde kleur te krijgen als dat van de kast,

Maar je bent in elk geval lekker bezig! :D
 
Jammer dat het steigerhout niet lukte.
Misschien kun je straks proberen met beits een beetje dezelfde kleur te krijgen als dat van de kast,

Maar je bent in elk geval lekker bezig! :D

Ja ik kan het beitsen in de zelfde kleur! Maar het is gewoon zo mooi en strak nu! ik zal het kastje en het aquarium eens volledig op elkaar zetten en kijken welk effect het heeft! staat het mij niet aan dan beits ik het wel.

Maar het is nu net of ik heb een aquarium gekocht waar een standaard kap op zit! het resultaat is zo mooi dat ik er zelf verbijsterd van ben!
2016-11-03 08.17.45.jpg

de lijm verbinding is echt wauw! het geheel is een pak steviger als met schroefjes!

2016-11-03 08.17.57.jpg

(klein breukje in het hout! geen ramp dit is de onderkant en de kant waarmee het aquarium tegen een muur staat !)
2016-11-03 08.18.32.jpg

randje nog wat opschuren en dan is het ook mooi effen!
 
Afgelopen week nog wat vordering gemaakt.

Ik had eerder deze week het rechtse deurtje voorzien door scharnieren. Al bij al ben ik er niet zo tevreden van... Tip voor iedereen: Koop nooit goedkope scharniertjes in de doe het zelf markt! Ze zijn niet of nauwelijks in te stellen! De mee gegeven afmetingen houden geen rekening met de dikte van het hout! (ik denk dat deze standaard voorzien zijn voor 18mm mdf paneelen!)
En ze zijn hard! en voelen breekbaar aan! Ik ben bang dat als ik de deur toe doe de helft van de vissen omkomen van de stress! Ik heb nog ergens een overschot aan scharnieren liggen van mijn keuken. Ik zal deze hier proberen op plaatsen! in de toekomst.

Tegelijk heb ik de openingen van 35mm gemaakt in de lichtkap. 3 keer. 1 maal Invoer 1 maal uitvoer en 1 maal techniek. De Buitenafmeting van de 25mm bochten en T stukken is 32,5mm dus dit zal mooi aansluiten! maakt de kans op eventuele ontsnappingen ook klein! Hierna dan ook maar het laatste panneel in de lichtkap geplaatst.

2016-11-03 17.23.32.jpg


2016-11-03 17.23.44.jpg


2016-11-04 08.19.20.jpg


Ziet er echt heel goed uit vind i kzelf!

Knutselen met zwaar materiaal blijft meestal niet zonder gevolgen! Zelf iemand met al wat ervaring komt al eens iets (DOMS) tegen! Het achterpanneel had wat meer speling nodig om over het glas te passen. Dus moest ik deze nog eens langs de tafelzaag zetten. Maar aangezien het een stuk van 1,4m gaat heb je al wat ruilte nodig. 1,5m achter de zaag, De zaagtafel zelf en 1,5meter voor de zaag toch minimaal! Dus ik vershuif heel de tafel wat naar voor. Ik zaag het panneel en wil alles weer op zijn plaats zetten... Ik houd geen rekening met een stuk plaat dat tegen de zaag staat en bij het neerzetten klem ik 4 vingers tussen de plaat en de zaag! :/ Weer een wijze leerschool! Zie dat je werkplaats altijd proper is!! Gevolg 4 pijnlijke opgezwollen vingers met lelijke diepe wonden! Dus vandeweek even kalm aan moeten doen met Bouwen!

Maar natuurlijk gisteren kon ik mij niet meer houden!

Ik heb het linkse paneel voorzien van magneetjes waardoor deze volledig verwijderd kan worden. Bovenaan heb ik een druk magneetje geplaatst. Een beetje zoals een druk systeem voor een kastdeur te openen maar dan met een magneetje. Op deze manier komt het panneel naar voor maar valt het er niet uit! ook heb ik op de rechtse deur een drukcontactje gezet! Werkt goed de bijgeleverde schroefjes zijn waardeloos en breken af als je er een schroefmachien op zet maar ja eenmaal als je dit weet laat je dit gewoon links liggen!

2016-11-05 14.05.15.jpg

2016-11-05 14.05.22.jpg


Er zit heel wat speling op de deurtjes maar ik kon ook niet anders. De scharnieren werken anders gewoonweg niet.

Ondertussen heeft de vriendin beslist dat de lichtkap in zijn origineel kleur blijft! Dus heb ik hiervoor alles een eerste laag vernis gegeven. Even naar de winkel om de magneetjes en monteren heeft mij totaal een uurtje gekost dus tijd genoeg om te drogen. (niet uit te harden maar topdroog!) Dus even met fijn schuurpapiertje er over en 2de laag!

2016-11-05 14.18.50.jpg


Het zesultaat is heel wat donkerder! Maar ik ken dit vernis en weet dat eenmaal droog het allemaal wel goed meevalt. Als het kan vandaag of morgen nog even met schuurpapier er over en laag 3! Dan kan het wel een paar jaar mee bovenop het aquarium!

Als laatste heb ik mijn achterwand gemaakt! Dit ging een pak sneller als de meeste builds :p

Afmetingen ingeven:
2016-11-05 14.28.46.jpg



En snijden maar:
2016-11-05 14.23.29.jpg

Ik heb gekozen om de achterwand volledig zwart te maken. Dit is bij de nano ook zo en ik ben hier heel tevreden over! Daarbij vind ik 40cm een beperkte breedte om een wand van een paar cm in te plaatsen!

Nu is het wachten op het leidingwerk en verder kijken voor de verlichting!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zit nog te kijken aan wat ik tussen het aquarium en de kast steek! Ik zie het niet zitten om op een plaat isolatie van 1 of 2 cm aan te kijken! Dus of ik gebruik de stijve Rubber anti slip mat of ik dacht aan Vilt? Het soort vilt dat ik onder de kast kleef tegen krassen op de vloer!

https://www.brico.be/nl/gereedschap...beslag/zelfklevende-synthetische-vilt/5023101

Een hoop van deze! :p (ze hebben hier ook grootere stukken in! ) Is dit te doen? Bij de dennerle scapers zater er standaard een dun matje van 3-4mm soort stevige schuimisolatie? Waar zou ik zoiets kunnen vinden?

Vroeger kleefde wij gewoon enkele strepen tochtstrip onder het aquarium. Momenteel is dit bij deze bak ook zo. maar ik heb toch het gevoel dat je op deze manier meer druk toevoegd dan afneemt!

Edit:
Heb ik hiermee mss een prachtige oplossing gevonden?

http://nl.decathlon.be/zachte-yogamat-essential-5-mm-id_8348702.html
 
Knap werk, maar ehh... Heb je wel al je 10 vingers nog?
Een buurman op de moestuin is er laatst 4 kwijtgeraakt.
En mijn opa schaafde een stukje van zijn duim af in de lengterichting.

Gevaarlijk spul die zaagtafels ;)

Maar het resulaat is super mooi! Vakwerk hoor!
 
Knap werk, maar ehh... Heb je wel al je 10 vingers nog?
Een buurman op de moestuin is er laatst 4 kwijtgeraakt.
En mijn opa schaafde een stukje van zijn duim af in de lengterichting.

Gevaarlijk spul die zaagtafels ;)

Maar het resulaat is super mooi! Vakwerk hoor!
Alle 10 de vingers zijn er nog! Ik ben voorzichtig! Naast de deur is een schrijnwerkerij en elk jaar worden we wel eens geroepen om het mee helpen zoeken naar vingers! De buurman zelf lachte er altijd zelf mee dat hij "geen echte schrijnwerker is!" Omdat hij ze alle 10 nog geeft! 2 jaar geleden is hij een "echte schrijnwerker" geworden kostprijs : pink,ring,middenvinger en de helft van zijn hand rechts... op een vrijdagavond omdat hij nog snel een blokje wou schaven waar ze geld in gingen verstoppen voor een medewerker zijn trouw die avond... Ik ben uiterst voorzichtig omdat ik het allemaal wel al meegemaakt heb! Maar een ongeluk gebeurt altijd in een moment van onoplettendheid!
 
Schrijnwerker, dat zoeken we even op :juggle:

Een schrijn (Latijn: scrinium) is een plaats voor het bewaren van kostbare zaken. Meestal wordt met een schrijn een reliekschrijnbedoeld; een reliekhouder in de vorm van een kist(je), waarin relikwieën worden bewaard. Het woord wordt echter ook gebruikt voor een tempel, kapel of ander heiligdom met een zekere aantrekkingskracht op bedevaartgangers.

Schrijnen (in de eerste betekenis) worden vaak van hout gemaakt en voorzien van houtsnijwerk. De mensen die dit doen worden schrijnwerkers genoemd. Schrijnwerkers maken echter niet alleen kisten, maar ook kasten en ander meubilair. Vandaar de bredere betekenis meubelmaker. Ook wordt de term wel verruimd tot timmerman. Het woord schrijn wordt in bepaalde dialecten in de betekenis van doodskist gebruikt.

Weer wat geleerd vandaag :D :D :D
Nou doe maar voorzichtig dan!
 
Tjah! Timmerman word niet echt gebruikt in vlaanderen :p! Mijn buurman maakt houten ramen en deuren! XD
 
al mijn PVC is binnen gekomen! Joepie!! Ik heb mijn bestelling 10 keer gecontroleerd en toch nog ben ik 2 verloopstukken vergeten bestellen! Toch maar even bij de doehetzelf langs gaan voor deze stukjes... Maar ik kan al beginnen! Nu eerst om het joga matje gaan alles ongeveer op zijn plaats zetten en dan lijmen! Zou het verstandig zijn dat ik alles (aanzuig en drukkant) met teflon uitvoer in de lichtkap ? Op deze manier kan ik dit ten allen tijde demonteren.

Ik heb uitgebreid contact gehad met Niels van aquaterra leds en ik moet zeggen ik krijg nergens anders de uitleg zoals daar! De prijs zal "in lijn" liggen met JMB. Alleen raad JMB mij wel minder licht aan.... Bij alle andere leveranciers heb ik het gevoel dat ik een standaard antwoord krijg! Niels onderbouwd dit alles! Maar ik ben moreel verplicht om mijn lokale handelaar een kans te geven natuurlijk... dus daar passeer ik dit wekend ook nog eens!

Ik begin ongeduldig te worden en wil er in vliegen! Vrijdag (feestdag) word de verwarming afgekoppeld waar het aquarium zal staan en zal 1 van de leidingen dienen als toevoer voor mijn water. Eventueel bekijk ik de mogelijkheid om de andere leiding te gaan gebruiken voor afvoer. Maar aangezien dit smalle leidingen zijn zal ik water van voorbij de filter moeten afvoeren vrees ik...
 
Weet niet wat je mogelijkheden zijn om een afvoerpijp te leggen, maar dikker is beter voor de afvoer ;)
Door 40mm gaat ongeveer 4000-5000l/u drukloos
Toevoer kan wat smaller, komt toch niet veel meer dan 1000L/U uit de kraan

Veel succes met je leds ;)
 
Weet niet wat je mogelijkheden zijn om een afvoerpijp te leggen, maar dikker is beter voor de afvoer ;)
Door 40mm gaat ongeveer 4000-5000l/u drukloos
Toevoer kan wat smaller, komt toch niet veel meer dan 1000L/U uit de kraan

Veel succes met je leds ;)
Geen... of ik moet door mijn buitenmuur gaan en alles over de oprit laten lopen maar dat zie ik toch niet echt zitten...
 
Ziezo! Ik dacht aan een black water biotoop! Dus heb ik het aquarium maar even gevuld met het zwartste water dat ik kon vinden! :D
2016-11-10 15.30.11.jpg



Geintje! Het is mijn achterwand dat ik vakkundig geplaatst heb!

Zeer slechte foto omdat dit tegen het licht is! (het beetje licht dat we vandaag toch hebben!)
2016-11-10 15.29.10.jpg


Morgen is helaas een verlofdag in België maar zaterdag even naar de D*c*thl*n om het Yoga matje van 5 euro als onderlaag! Dan neem ik alles mee naar mijn living en ga ik daar aan de slag met het leidingwerk!
 
Bedankt @Sanneke80 en @RoelHG !

Ja ik ben op dreef! ik kan niet wachten tot alles in de living staat!

Benodigdheden die ik nog zoek:
- Yoga matje (neen niet voor mij! maar voor onder het aquarium!) Paar euro in de D*c*thl*n dus morgen ophalen!
- Stuk zwarte plexi of PVC van ongeveer 20 bij 55 ! Voor een hoek met techniek. Ik heb dit nog niet gevonden dus alle tips zijn welkom!
- LED verlichting. Twijfel twijfel! JMB leds lokaal? Of ga ik voor de zeer behulpzame Nick van aquaterreleds.... Ik heb het idee dat ik hier meer Licht voor mijn geld krijg!
-Zodra de LED er is de lichtkap dicht maken! Ik wacht hiermee omdat ik nog niet weet hoe ik de LED moet bevestigen.
-Aquarium computer dat betaalbaar is zoeken! Eerste idee was om @PeterW zijn systeem te gebruiken... Kan alles wat ik nodig heb maar bedient wel wat weinig licht kanalen. 2de idee is de Robo-Tank te gebruiken! Is nog betaalbaar en kan veel meer als wat ik nodig heb!
-Misschien mijn filterzand van Wildkamp omruilen ! Ik vind de middelste korrel nog grof... Ik schreef een mailtje of zij dit willen omruilen met mij (zakken zitten nog in de doos waarin ze geleverd werden. (Mocht iemand uit BE ze willen overkopen mag dit ook altijd?)

-Tjah plantjes en visjes!!! Maar daar heb ik gedult genoeg voor!

Volgende stap is dus het Yoga matje halen en op maat maken! VILD pats onder de kast monteren en alles op zijn plaats zetten. En dan de leidingen lijmen.
 
Vandaag de verbouwing gedaan!

Voor:
2016-11-11 13.40.24.jpg

Tijdens:
2016-11-11 13.40.38.jpg

Na:
2016-11-11 15.43.18.jpg


Hier komt hij te staan! op 1 van de leidingen word nog een kraantje geplaatst.
Ik zal nog een deurstop moeten maken om er voor te zorgen dat de klink niet in het aquarium vliegt!
 
Deurstopper is een struikelblok. Sta je voor je aquarium, struikel je over de deurstopper. Kop door het glas:oops::sorry:
 
@biljoenblik de radiator word als 3 jaar niet gebruikt! ik heb maar een klein huisje en in de living,eetkamer en keuken (1 open ruimte) hangen er zo 3! + deze hangt letterlijk op 1 meter van de thermostaat! dus slechte locatie!
@Sanneke80 Klink er af word niet makelijk om nog binnen te kunnen! :p De begrenzer lijkt mij wel iets handigs ja! :eek:
 
Ziet er super gaaf uit. Heel nieuwsgierig hoe dit eruit komt te zien. Wel een vraagje; hoe heb je je achterwand zo zwart gekregen?
 
Met een yoga matje, dan gaan je vissen wel heel erg zen zijn :p

Volg dit even benieuwd naar resultaat
 
@Killerfish ik heb snijfolie op maat gemaakt met een plotter! :) dit vervolgens op het glas gekleefd ;-)
@OrionPax thx! Ja vermoedelijk wel! Plexi vind je overal pvc (in kleine hoeveelheden) niet...
@ypoc Tjah het alternatief was anti slip mat dat hier ligt maar dit kost even veel per halve meter als het matje! Dubbel zen van een aquarium nu! ^^
 
Ziezo het Yoga matje is gescoort! Ik viel achterom van de prijs! Maar dan in de positieve zin! Ik ging voor een matje van 7 euro maar ik vond het ideale matje voor veel minder! 140cm lang op 50cm breed grijs en toch nog een goede 6,5mm dik voor het verassend bedrag van 2,49 euro!
2016-11-12 10.53.51.jpg

(eerste artikel! )
2016-11-12 10.53.56.jpg

Het matje ! Bijna perfect van maat!
 
Vandaag:
IMG_9191.JPG

IMG_9193.JPG
Zicht vanaf de zetel:
IMG_9195.JPG


Let niet op de rommel! We hebben best nog een drukke avond gehad toen het buurmeisje belde dat ze inbrekers zag...
 
Ziet er mooi uit. maar ben je niet bang dat als die deur open gaat dat de deurklink dan door het aquarium gaat?
 
Ziet er mooi uit. maar ben je niet bang dat als die deur open gaat dat de deurklink dan door het aquarium gaat?
Yup! Doodsbang! Nu staan er een paar schoenen tussen! Ik kijk voor een deurstop of een plankje tegen de onderkant van de kast.
 
Vandaag op het menu:
PVC!

Mijn assistent (die soms wel eens een duik neemt in het aquarium als de afdekplaat afwezig is!) controlleerd of er geen zware beschadiging is.
IMG_9197.JPG


Afmeten en op maat zagen:
IMG_9199.JPG


Eerste stukken geleimd:
2016-11-13 12.16.26.jpg

Montage van de afzuig aan het aquarium en de kast:
2016-11-13 13.36.21.jpg

2016-11-13 13.36.51.jpg


Alles dat door de lichtkap gaat ga ik proberen verbinden met teflon. Op deze manier wil ik het mogelijk maken om alles nog los te maken voor onderhoud of verplaatsingen. Ik zie wel hoe lekdicht dit is bij de eerste test! (hopelijk vanavond) anders morgenavond! :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inmiddels is alle pvc bevestigd!

2016-11-13 14.58.37.jpg

(links afzuig rechts aanvoer!) Alle kraantes staan telkens (zoals het hoort!) Met de lange kant van de hendel in de richting van de flow! (behalve de afvoeraansluiting maar dit is omdat het anders onhandig werd om te monteren.)

2016-11-13 14.58.51.jpg

2016-11-13 14.59.06.jpg


Nu vol ongeduld wachten! minimaal 6 uur! Maar ik ben misschien beter om tot morgenavond te wachten?
Straks mijn filter aansluiten en vol proppen met actieve kool. Morgen 2 keer vol laten lopen en uitspoelen en vervolgend een paar dagen over kool filteren.
 
Wat een mooie bak en fijn de details voor alle PVC. Ik vroeg me af waar je deze hebt gekocht en wat de maten zijn? Dit zodat ik ook wat beter kan inlezen voor mijn eigen bak. Daarnaast vroeg ik me af of je ook een tekening hebt van al je leidingwerk? Ik vind het lastig om te zien waar alles heen gaat zo op de foto's.

Verder ben ik benieuwd naar je vissenbestand en je planten. Tot nu toe ziet het er allemaal prachtig uit!
 
Wat een mooie bak en fijn de details voor alle PVC. Ik vroeg me af waar je deze hebt gekocht en wat de maten zijn? Dit zodat ik ook wat beter kan inlezen voor mijn eigen bak. Daarnaast vroeg ik me af of je ook een tekening hebt van al je leidingwerk? Ik vind het lastig om te zien waar alles heen gaat zo op de foto's.

Verder ben ik benieuwd naar je vissenbestand en je planten. Tot nu toe ziet het er allemaal prachtig uit!
Dag ijsbeervis! Als je eens vanaf pagina 1 leest zal je zien dat het aquarium een monstertje van 18 jaar oud is dat ik overgekocht heb van iemand die met de hobby stopte! Vervolgens heb ik deze opgeknapt en volledig zelf alles gebouwd! ;) Laten maken kost zeer veel geld heb ik gemerkt! Dus zelf bouwen was de oplossing! Ik heb ook ergens een tekening staan in het topic! Dit heb ik gemaakt met prentjes van het internet in Excel :p! (If its stupid but it works it's not stupid! ) Zo kon ik gewoon de fototjes tellen en zeker zijn dat ik alles juist had! Vervolgens heb ik een extra meter PVC besteld en de bochtjes van 90° afgerond naar boven! Bij het bouwen vandaag is het plan helemaal verandert! Mijn kast was niet diep genoeg dus heb ik het plan door elkaar gesmeten en hierdoor 2 bochten van 90° uitgespaart! Dit komt alleenmaar de doorstroming ten goede!.

Vissenbestand heb ik een appart topic! Ik zal de link even opsnorren.
(hier is hij dan! :)
http://www.aquaforum.nl/threads/nano-bestand-voor-140x40x55-cm.96953/

Planten heb ik nog niet veel van! Ik heb een lijstje met wat ik graag er in zou hebben maar mijn bedoeling is dat ik hiervan stekjes en snoeiafval kan verzamelen van leden hier of op http://www.aquaplantexchange.nl ! Op deze manier wil ik nog wat meer bezuinigen op het beperkte budget!
 

Terug
Bovenaan