Project Aquarium 140x60x40


Inmiddels alles op zijn plaats geschoven
2016-11-13 16.25.03.jpg

2016-11-13 16.25.16.jpg


En de filter :
2016-11-13 16.48.26.jpg


De rommel is zodat het niet in de vriendin haar weg ligt! De groene verbinding is om straks er voor te zorgen dat deze aansluiting ook mee gespoeld word!
Ja ik zie het! In de flexibels naar de filter zitten er knikjes! De darmen zijn in kokend water gelegd geweest en ik kon ze niet meer vasthouden! Ze waren bijna zo slap als een c*nd**m ... Maar toch! Nu gelukkig is dit om te spoelen en zal deze filter uiteindelijk op de bovenste slangtullen aangesloten worden! Dan word alles wat minder kort en zullen de knikjes er uit zijn!

(en ik word ongeduldig! zou ik niet toch al eens vullen met water....?!)
 
Netjes werk kerel, je bakkie mag er zijn! Ga deze even verder volgen. Keep up the good work!
 
Super gaaf. Ik zou zelf even een nachtje extra wachten. Weet dat het lastig is, maar beter nu ven wachten dan dat je straks ergens tegenaan loopt omdat het toch nog net niet helemaal droog was..
 
Jeetje wat ga je lekker zeg!

En die malle katten ook altijd. Die zijn zo nieuwsgierig bij alles wat nieuw is :D :D :D
 
Beste yov, wat stom dat ik daar overheen gekeken heb zeg. Super bedankt! Daar kan ik zeker wat mee. Verder ga ik even rustig naar je visbestand kijken, weer wat leesvoer voor mijn bak :)
 
Ziet er heel goed uit. Echter een kleine kanttekening van mij.

Je gaat er 2 pompen op aansluiten. Dat moet het pvc zeker aan kunnen. Echter, dat ene aanzuigkorfje niet!
Als je goed in het korfje kijkt zit daar zelfs nog een restrictie in! 12mm als ik mij niet vergis, dit kun je veilig uitboren naar 16mm. Echter 16mm voor 2 pompen is nog steeds krap.
Of een grotere korf zien te vinden. Of een vertakking met 2e korfje maken.

Zeker als je de pompen laat draaien, en ook nog de afvoer kraan openzet. Dan gaat de pomp teveel weerstand krijgen (backflush).

Ter info. Mijn aanzuig.

biljoenblik008.jpg
 
@RoelHG thx!
@Killerfish ja ga ik doen als er dan nog iets misloopt word het anders nachtwerk...
@Sanneke80 Tjah... maandag heeft hij een duik genomen in de nano.... alles kletsnat en nano ondersteboven en verlichting defect :mad:
@tuinkabouter yup! Ik kan alles los maken wat door de kap zit. De uitstroombuis kan ik in alle richtingen draaien en de uitstromend zelf ook! @ijsbeervis geen probleem hoor! Ik ben er zelf ook nog niet aan uit wat het exact word!
@biljoenblik de filter zat op 16mm. De buizen zijn nu 25mm druk pvc. Het korfje is een voorlopige oplossing. De bedoeling is dat hier een vak gemaakt word voor de techniek de buis zal dan langs boven afgesloten worden met een dikke filtermat! Als er een tweede filter aan komt zal dit ook niet direct een 1000l zijn. Ik denk dat 2x 1000 liter een beetje te veel zou zijn voor et aquarium! :p ik heb mij voor mijn pvc zeer erg op jouw bouwverslag georiënteerd! ;-)
 
Ziezo! Eerste lektest zit er op! Alles droog behalve de aansluiting van de flexibels aan de slangtulles en de filter.... De filter heb ik al gemerkt dat hier iets niet klopt! De koppelingen die op de filter zijn zijn volgens mij niet meer origineel en lekken dus.... De slangtulles willen maar niet 100% lekdicht zijn! Dus morgen alles er even af en hier komen slangklemmen over!

Foto 14-11-16 18 21 10.jpg

(Links afvoer rechts toevoer! Wat een droom op deze manier!)
Foto 14-11-16 18 21 19.jpg

Vol!
Foto 14-11-16 18 41 45.jpg


Ik heb wel een domme domme fout gemaakt! Ik heb geen rekening gehouden dat ik drukloos water aflaat! Ik had een T kraan moeten steken tussen mijn drukkant van de filter en de afvoer! dit is er niet en het water stroomt weg aan een slakkengangetje! Water vullen was op 18 minuten geklaard! Ik ben nu alweer 30 minuten verder en het water staat nog maar op de helft! Mits een klein beetje gefoefel met de kranen en een bypas over de 2de aansluiting waardoor ik toch iets mer druk krijg op mijn afvoer! Grrr!!! mss moet ik toch nog 2 3weg kranen kopen en er tussen steken?! MAar waar ik heb geen plaats meer!! En achter het aquarium kan ik er niet aan....!

@biljoenblik Ik heb het filter eens gemeten en ik heb denk ik nog een model dat al heel oud is en niet meer bestaat! Ik kom op binnenafmeting 19mm uit ongeveer!

Foto 14-11-16 18 16 33.jpg

Foto 14-11-16 18 16 35.jpg
 
Dit schuif je volgens mij op een 16/22 installatie set..
die is iets groter dan 16mm zodat de slang beter blijft zitten ;)

Maar je kan toch ook een klein pompje plaatsen om het leeg te zuigen?
 
Dit schuif je volgens mij op een 16/22 installatie set..
die is iets groter dan 16mm zodat de slang beter blijft zitten ;)

Maar je kan toch ook een klein pompje plaatsen om het leeg te zuigen?
Ja waarschijnlijk wel maar een driewegkraan is volgens mij de mooiste oplossing!

Eeeeen de filter moet er uit! ik krijg ze niet 100% waterdicht en ik vertrouw de koppelingen niet! + ze is veeeel te luid voor in de living!

Ik heb al zitten kijken naar de SunSun filters http://betaalbaarshoppen.nl/in-en-om-het-huis/aquariums/filters deze schijnen het niet slecht te doen!

Maar naar verbruik toe overweeg ik JBL of Eheim! Al vind ik de laatste wat duur! Ik zou ze graag alletwee eens horen draaien.
 
Niet doen! Die filters van betaalbaardhoppen. Hier de 1000 variant gehad en op zich geen probleem mee gehad. degelijk systeem alleen moet je zelf de filterwatten op maat knippen. daarnaast is de aanzuigbuis niet waterdicht, wat inhoudt dat als je water ververst je filter dus lucht aan gaat zuigen. Daarnaast maakt hij een vervelend bromgeluid. hier de bak naast mn bed en zelfs in een kast hoor je het gebrom nog. maar verder een prima filter, op het gebrom na
 
Ziezo! Eerste lektest zit er op! Alles droog behalve de aansluiting van de flexibels aan de slangtulles en de filter.... De filter heb ik al gemerkt dat hier iets niet klopt! De koppelingen die op de filter zijn zijn volgens mij niet meer origineel en lekken dus.... De slangtulles willen maar niet 100% lekdicht zijn! Dus morgen alles er even af en hier komen slangklemmen over!

Bekijk bijlage 3092
(Links afvoer rechts toevoer! Wat een droom op deze manier!)
Bekijk bijlage 3093
Vol!
Bekijk bijlage 3094

Ik heb wel een domme domme fout gemaakt! Ik heb geen rekening gehouden dat ik drukloos water aflaat! Ik had een T kraan moeten steken tussen mijn drukkant van de filter en de afvoer! dit is er niet en het water stroomt weg aan een slakkengangetje! Water vullen was op 18 minuten geklaard! Ik ben nu alweer 30 minuten verder en het water staat nog maar op de helft! Mits een klein beetje gefoefel met de kranen en een bypas over de 2de aansluiting waardoor ik toch iets mer druk krijg op mijn afvoer! Grrr!!! mss moet ik toch nog 2 3weg kranen kopen en er tussen steken?! MAar waar ik heb geen plaats meer!! En achter het aquarium kan ik er niet aan....!

@biljoenblik Ik heb het filter eens gemeten en ik heb denk ik nog een model dat al heel oud is en niet meer bestaat! Ik kom op binnenafmeting 19mm uit ongeveer!

Bekijk bijlage 3090
Bekijk bijlage 3091

Ja en kijk er eens van boven in. Dan zie je ter hoogte van de korf bevestiging een smal binnenstuk. De aansluiting van boven is 20mm. Past met een beetje moeite zo op een 20mm druk pvc.

Wat bedoel je met de slangen lekken op de tules? Je hebt ze er heet op geschoven, dan klemmen ze bij afkoelen toch zeer vast?
Ik heb er zelf voor de zekerheid ook klemmen op, maar de slang was al lekdicht.

Overigen heb ik tapse slangtules. Zie hier.

biljoenblik007.jpg
 
Niet doen! Die filters van betaalbaardhoppen. Hier de 1000 variant gehad en op zich geen probleem mee gehad. degelijk systeem alleen moet je zelf de filterwatten op maat knippen. daarnaast is de aanzuigbuis niet waterdicht, wat inhoudt dat als je water ververst je filter dus lucht aan gaat zuigen. Daarnaast maakt hij een vervelend bromgeluid. hier de bak naast mn bed en zelfs in een kast hoor je het gebrom nog. maar verder een prima filter, op het gebrom na

Maar zijn het de SunSun filters of de nog goedkopere Ripof van de Ripof's?
Mijn keus gaat voornamelijk naar de JBL de prijs is gewoon goed voor wat je krijgt denk ik... alleen heb ik hier geen ervaring mee! Ik weet dat de Eheim filters zeer stil zijn en ik weet dat elk merk dit belooft!

Ja lap eerse tegenslag is al gebeurt ! Terwijl het aquarium aan het vullen was (man wat gaat dat snel!) was ik even bezig met de nano om de eendenkroos aan te pakken! PLots hoor ik een hoop gekletter ! :mad: Heb ik de bak laten overlopen! Alles is mooi opgekuist behalve onder de bak zelf (tussen de yoga mat en het aquarium zit er wat water...) en onder de kast heb ik ook nog wel wat liggen... Nu al het hout kan tegen vocht en is gelakt of gebeitst dus waterdicht maar toch vind ik het idee niet leuk dat mijn kast zo vroeg al gedoopt is!
 
Ja en kijk er eens van boven in. Dan zie je ter hoogte van de korf bevestiging een smal binnenstuk. De aansluiting van boven is 20mm. Past met een beetje moeite zo op een 20mm druk pvc.

Wat bedoel je met de slangen lekken op de tules? Je hebt ze er heet op geschoven, dan klemmen ze bij afkoelen toch zeer vast?
Ik heb er zelf voor de zekerheid ook klemmen op, maar de slang was al lekdicht.

Overigen heb ik tapse slangtules. Zie hier.

Bekijk bijlage 3101

Mijn tulles zijn niet traps... JA dat dacht ik ook! ik heb de slangen tot volledig boven geschoven maar nog drupt het! Nu dit was vooral tijdens het vullen. Ik moet wel opmerken dat dit op een eigen pomp zit en het aquarium dus vol was op 20 minuten! dat maakt 15,4 liter per minuut! Ik denk dat de druk mss wat hoog opliep dan...

in mijn korf is dit niet het geval! Deze loopt juist open naar onder toe! Vanbinnen zitten 3 pootjes om de buis tegen te houden.
2016-11-14 21.27.34.jpg


@tuinkabouter Dus jij raad qua geluid de JBL aan? En qua onderhoud van de filter en dergelijke welke verkies je dan? Laat het mij anders stellen; mocht je opnieuw kunnen beginnen en 2 dezelfde filters kopen. Welke word het dan en waarom?
 
Mijn tulles zijn niet traps... JA dat dacht ik ook! ik heb de slangen tot volledig boven geschoven maar nog drupt het! Nu dit was vooral tijdens het vullen. Ik moet wel opmerken dat dit op een eigen pomp zit en het aquarium dus vol was op 20 minuten! dat maakt 15,4 liter per minuut! Ik denk dat de druk mss wat hoog opliep dan...

in mijn korf is dit niet het geval! Deze loopt juist open naar onder toe! Vanbinnen zitten 3 pootjes om de buis tegen te houden.
Bekijk bijlage 3102

@tuinkabouter Dus jij raad qua geluid de JBL aan? En qua onderhoud van de filter en dergelijke welke verkies je dan? Laat het mij anders stellen; mocht je opnieuw kunnen beginnen en 2 dezelfde filters kopen. Welke word het dan en waarom?

Dan heb je nog een goeie te pakken. De zwarte die ik heb, daar zit (zat) een versmalling in.
 
Fx-6 xD
Maar zonder gekheid, jbl en eheim hebben beide voor en nadelen.
Als het kastje dicht was hoorde je de eheim niet meer..
De jbl is ten opzichte van de eheim wat preciezer in onderhoud, je moet de filtermanden echt 100% goed stapelen anders lekt je filter..
Bij de eheim luisterd dit een stuk minder nauw..

Qua onderhoud was de eheim iets makkelijker, dus ik zou dan toch kiezen voor de eheim..
Gezien het allemaal wat minder nauw luisterde en het dus gewoon makkelijker is.
 
Fx-6 xD
Maar zonder gekheid, jbl en eheim hebben beide voor en nadelen.
Als het kastje dicht was hoorde je de eheim niet meer..
De jbl is ten opzichte van de eheim wat preciezer in onderhoud, je moet de filtermanden echt 100% goed stapelen anders lekt je filter..
Bij de eheim luisterd dit een stuk minder nauw..

Qua onderhoud was de eheim iets makkelijker, dus ik zou dan toch kiezen voor de eheim..
Gezien het allemaal wat minder nauw luisterde en het dus gewoon makkelijker is.
http://m.zooplus.nl/shop/vissen/pompen_aquarium/buitenfilter/hagen/367009

Prijs is zelfde als eheim hoor! :p
Wat bedoel je met lekken? Intern doorgeven of echt water dat uit de filter loopt-lekken? :-0
 
Hier eigenlijk altijd de tetratec filters gehad. Nooit problemen mee. wat betreft die betaalbaarshoppen, ripoff van een ripoff volgens mij. nergens een merk op te bekennen. prima filter, nooit gelekt hier maar bromt zelfs door een dicht kastje heen op een gegeven moment. zelfde al stond die op een handdoek
 
Slangen zijn voorzien van slangklemmen! Het lekken is gestopt. De JBL is besteld! Het is de e1501 geworden voor de prijs en het feit dat hij heel stil is.
 
Filter komt vandaag toe! Spanneeeeeend!!

Ik heb ook het fijnere zand besteld en een paar insteek vervallen voor mijn filteruitstroom te regelen. 25-20 en 25-16 !
 
Ziezo! Er is een beetje Hout binnen gekomen! En er ligt wat hout bij dat ik al had! (niet veel hoor!)
2016-11-17 18.43.50.jpg


Alles ligt nu buiten in een metselkuip goed nat te worden! Als het zand er in zit kijk ik even voor een opstelling! Ik ga er van uit dat ik niet al het hout ga gebruiken! anders word de bak een beeeeeetje te vol denk ik! :p

Nieuw zand is ook besteld! Vind een fijne korrel leuker om naar te kijken.

Het Beest van een JBL filter staat hierboven al vermeld.

Nu ben ik het aquarium aan het leeg pompen. Ht heeft toch enkele dagen over kool gefiltert! En ik ga er van uit dat het "definitieve" water er al in mag? Uiteraard word het filter nog niet geënt dit komt pas na toevoeging van het zand. Ik weet niet of het nu al veel nut heeft? Wel ga ik nog een hoop kool in het nieuwe filter steken om toch nog verdere onzuiverheden er uit te halen.

Ook heb ik een nieuwe leegloop methode toegepast! Voor de gevoelige mensen onder ons een waarschuwing: Het is nog niet volgens de regels van de kunst slechts een Prototype!
2016-11-17 19.10.24.jpg

2016-11-17 19.10.30.jpg

2016-11-17 19.10.40.jpg


Darmpje bestaat momenteel uit een aantal onderdelen... Ik heb denk ik de originele aansluitingen van het huidig filter gevonden! Dus ik denk dat ik deze zal laten staan als "pomp" Het water zal een pak sneller leeg lopen zo vermoed ik.
 
Ziezo! De nieuwe staat er in en de bak is alweer vol!

Mischien moet ik toch wel kijken voor een klep dat mijn water afsluit zodra de bak vol is! Het gaat zo vreeeeselijk snel dat vullen! Dit maal was de bak ook leeg (op onderste 5 cm na) op 30 min! :D

Oude filter en Nieuwe filter:
2016-11-17 19.41.50.jpg

En ik vond de oude al groot! :eek:

En nieuwe opstelling:
2016-11-17 20.08.36.jpg

De darmen heb ik iets langer gemaakt zodat het eenvoudiger werken is en om eventuele trillingen verder tegen te gaan.
Hoewel deze filter wel al stiller is vind ik toch nog dat het redelijk bromt... Nu mijn kast is nog niet dicht, maar deze kant van de kast zal ook nooit 100% dicht zijn door de leidingen die er achter hangen!
Plan voor morgen of dit weekend: een plaat maken die tot de helft van deze kast komt en een plaat die dit stuk afstluit van de andere helft, om het geluid wat te sturen! En een plaat isolatie snijden zodat ik de filter kan inpakken in een isolatie-box. Op deze manier moet ik veel geluid stoppen! en eens kijken voor tochtstrips zodat de deuren 100% afsluiten aan de voorkant.
 
Ach een nieuw filter maakt altijd meer geluid. Pas na 2 weken wordt dit minder.
Er komt een biofilm op de rotor en as. Deze werkt als natuurlijke smering.
 
Het fijner zand is toegekomen! Het ander staat nog steeds te koop !

Ik heb ook een aantal reductieringen bij besteld om de uitstroom bij te regelen!
Foto 18-11-16 19 21 46.jpg


2 van 25 naar 20
en 2 van 25 naar 16!

Ik heb al wat gespeeld met mogelijkheden en nu heb ik een versmalling van 16 op de eerste aftakking en een versmalling naar 20 op de verste aftakking. Op deze manier heb ik het gevoel dat de stroming overal wat gelijk is. Mocht ik nu nog ergens een restje van enkele cm buis van 20 kunnen bekomen kan ik eventueel nog fijner gaan afstellen!

Het stuk PVC voor in het aquarium waarachter de techniek moet blijft een probleem! In 1 LFS kunnen ze mij dat niet leveren omdat er dit materiaal niet gebruiken ... in het ander kost het mij het dubbel van het zelfde online inclusief verzendkosten! :S Ik ben aan het overwegen om mss een goedkope donkere achterwand te kopen om te versnijden!

Morgen op zoek naar ardenner breuksteen! Ik vind dit heel mooie stenen voor een natuurlijk ruig uiterlijk!

@biljoenblik ik heb zelf al de indruk dat deze vandaag al veel stiller is! Maar de kast moet toch dicht en ik heb nog isolatie liggen (geen geluidsisolatie maar het beetje geluid dat er nog is moet wel dempen denk ik...)
 
Het stuk PVC voor in het aquarium waarachter de techniek moet blijft een probleem! In 1 LFS kunnen ze mij dat niet leveren omdat er dit materiaal niet gebruiken ... in het ander kost het mij het dubbel van het zelfde online inclusief verzendkosten! :S Ik ben aan het overwegen om mss een goedkope donkere achterwand te kopen om te versnijden!

Leg eens uit, wat je exacte plan is. Want ik volg je ff niet helemaal. Misschien als het wat duidelijker wordt, komen er meer ideeën.
 
Dus,

Alle techniek komt in 1 hoek. Ik wil hier een zwarte plaat voor zetten om alles te verbergen. Dus eigenlijk wil ik daar een vorm van een "overloop" maken in het aquarium waarlangs er water over de rand komt. Om er voor te zorgen dat de filter toch nooit droog kan lopen wil ik langs onder ook een aantal openingen maken zodat het water ook langs daar binnen kan. De bedoeling is dan ook dat ik grove watten hier in kan plaatsen om eventueel jong broed te voorkomen van opgezogen te worden door de externe filter.
 
OK! Vandaag even wat paneeltjes op maat gemaakt om de kast dicht te maken! De filter heb ik wat ingepakt met isolatie maar dit maakt er alleen nog meer een klankkast van! Ik ga toch maar eens wat geluidsidolatie plaatsen...

Verder ben ik naar de i*ntr*tu*n geweest om ardenner breuksteen! Ik heb hier een paar mooie stukken uitgekozen en zit nu aan 12kilo staan! Nog niet heel veel maar gaande weg vind ik hier en daar nog wel iets dat ik mooi vind! Maar zo mooi geërodeerd als dat ik ze ooit eens lang geleden (veel te duur!) van een lfs heb gekocht vind je precies niet bij de bulk verpakkingen!

Oude steen die ik al had.
2016-11-19 11.49.43.jpg


De nieuwe zijn eerder vierkant of plat... Geen uitstekende stukken of holtes.

Nu dit soort steen blijkt veel kalk te bevatten! Hoeft dit op zich een probleem te zijn? En is het mss een idee om ze een behandeling te geven met azijn of zoutzuur om de kalk er wat uit te trekken?

Vorderingen van vandaag:
2016-11-19 15.20.30.jpg

2016-11-19 15.20.33.jpg


Hier komt er (mss) een schap in en bovenaan monteer ik alle electronica. zoals je ziet werk ik nog steeds met overschotten van materiaal! Hierdoor is niet alles in het zelfde hout uitgevoerd. De kant van de filter (het water) heb ik zoveel mogelijk uitgevoerd met betonplex.
 

Terug
Bovenaan