Wat is er nieuw

Project dwergklauwkikker

Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Ik heb een klein aquarium hier staan en ik zou daar graag een bak met dwergklauwkikkertjes van willen maken.

Ten eerste had ik op wat sites gelezen dat je 5l per kikkertje nodig hebt, is dat waar?

En bij de dwergklauwkikkertjes zou ik nog iets anders willen hebben.
Zat zelf te denken aan salamanders. Weet iemand een salamander die klein blijft en die er bij zou kunnen?

Aquarium is 60 bij 60 bij 60

Ik heb er hier 6 in een 60cm bakje van 54 liter. Die 5 liter lees je meer en ook wel 10 liter per kikker.
Ik moet zeggen dat ik ze minder zag toen ik er 3 had maar nadat we er 3 hadden bijgekocht zie je ze veel meer.
Het zijn erg leuke diertjes verder hoor.

Heb de bak afgemaakt. Plaats morgen wat foto's.
Zat dus te denken aan :
2 kleine watersalamanders
4/6 klauwkikkertjes

Ik zou je 6 aanraden maar dat is verder natuurlijk aan jou 😉

Ja dan doe ik dat.
Weet iemand waar ik ze goedkoop zou kunenn halen ?
In de winkel bij mij zijn ze 6.95 per stuk en ik zag ze laatst ergens voor 2.95.
Maar weet niet meer waar.

En weet iemand nog een leuke watersalamander die er bij kan?

hier is info te vinden over alle te houden soorten:
https://josfon.home.xs4all.nl/salamande ... emeen.html

Bij de neotene soorten verdwijnen de kieuwen niet, deze soorten kunnen altijd in het water blijven net als de dwergklauwkikkertjes (alhoewel deze wel lucht moeten kunnen happen!!). Dat lijkt me handig in zo'n 60 cm bak.
Ik heb geen idee of er makkelijk aan te komen is in de handel.

Bedankt, kon echter niet echt een leuke soort vinden die klein blijft.

De bak is trouwens af er zitten nu :
5x dwergklauwkikkers
3x algeneters (otocinclus vestitus)

12729086_12778nekoneko88788894935_5088498332782625716_n.jpg

1549236_1277889182228229_2026784684597548470_n.jpg

12718064_1277887618895052_3817318246809409928_n.jpg

10351372_1277888848894929_6268559105450796878_n.jpg

Sry zijn niet hele mooie foto's maar zijn dan ook met de computer webcam gemaakt.

Ziet er toch goed uit. Mooie slanke kikkertjes, dat is wat anders dan die dikke proppen bij mij...

Ja hier worden ze ook al stevig en dat gat vrij snel hoor. Heb je goed gekeken dat ze vliesjes tussen de tenen hebben want sommige winkels willen nog weleens de grote broer verkopen als zijn de de dwergjes.

Bedankt. Ze zijn nu aan het jagen achter watervlooien en tubifex. De otocinclus vestitus eten die ook watervlooien? Heb ze de hele dag alleen maar tegen het raam geplakt gezien en ze eten ook geen vlokken. Heb nu nog geen algen, zullen ze niet verhongeren?

ik heb trouwens geelbuikvuurbuikpad jonkies. Zouden die bij de klauwkikkertjes kunnen, totdat ze kikkers zijn ?

Voor je ottos kan je tabletten toevoegen die naar de bodem zinken. Of een stukje komkommer ;-) (haal dit er wel na een paar uurtjes weer uit!)

Hoe lang heeft je bak ingedraaid?

zes dagen met water en hout en stenen. En dan 2 dagen daarna met zand en grind, planten en watervlooien er in.

Heeft de bak dus niet minimaal 4 weken ingedraaid??

Nu moet je echt oppassen want de kikkertjes zijn vrij gevoelig voor een nitrietpiek hoor.

Oeps. Dat wist ik niet . Kan ik iets doen ? Speciaal drankje, bladeren voor gehalte of iets van bacteri�n ?

Hoe kan dat dan want in je onderschrift staan erg veel bakken, dus ik ga er dan vanuit dat je wel de nodige ervaring al hebt.
Ik zou heel erg zuinig voeren. Zelf geef ik de kikkers maar 2 maal in de week eten want die kunnen ook snel te dik worden en dan kunnen ze op den duur geen lucht meer happen.
Nu dus zuinig voeren en de no2 goed in de gaten houden.

Ik ben van plan om ze alleen watervlooien en af en toe wat tubifex of muggenlarven te voeren.

Ja ze hebben hele kleine bekjes dus je ziet snel genoeg of ze ze kunnen eten. Ik laat hier diepvriesvoer in een voerschaaltje zakken mbv een filterbuisje. Dat is hun vaste plekje en dat weten ze dan.
Maar pas op dat ze niet te dik worden. Van Tetra kun je granulaat voor kikkers kopen.

Veel succes met deze leuke diertjes. Je kan wat water uit een ingedraaide bak wisselelen met het waer in deze bak, om zo het indraaien te versnellen. Heb je je wel ingelezen voor je de kikkertjes hebt aangeschaft ?
Watervlo, muggelarf en tubifex is wel goeie voeding. Niet teveel muggelarf, daar kunnen ze snel van vervetten. Ik zou er zeker geen salamanders of andere kikkers bij doen. Ze kunnen schimmelziektes dragen. Deze kikker leeft n Afrika en heeft het dus graag wat warmer, denk niet dat er salamanders of kikkers zijn die dezelfde temperatuur verdragen, zeker vuurbuikpadjes niet.

ja ik ben in gelezen. Op internet en in boeken.
Maar ik heb ze ook al eens eerder gehad.
Vuurbuikpadden hebben water nodig van 20-23 graden. Had daar zelf nog niet echt over nagedacht.
Heb trouwens ook gelezen over de ziekte maar moeten de beestjes dan niet uit de handel gehaalt worden als de ziekte via deze leuke kikkertjes wordt verspreid?

Pol_de_gezzmol zei:
Veel succes met deze leuke diertjes. Je kan wat water uit een ingedraaide bak wisselelen met het waer in deze bak, om zo het indraaien te versnellen. Heb je je wel ingelezen voor je de kikkertjes hebt aangeschaft ?
Watervlo, muggelarf en tubifex is wel goeie voeding. Niet teveel muggelarf, daar kunnen ze snel van vervetten. Ik zou er zeker geen salamanders of andere kikkers bij doen. Ze kunnen schimmelziektes dragen. Deze kikker leeft n Afrika en heeft het dus graag wat warmer, denk niet dat er salamanders of kikkers zijn die dezelfde temperatuur verdragen, zeker vuurbuikpadjes niet.

Of een al ingedraaide filterspons licht uitspoelen in de nieuwe bak.

jessicapilon zei:
Pol_de_gezzmol zei:

Of een al ingedraaide filterspons licht uitspoelen in de nieuwe bak.

Dat ja, dat helpt veel beter dan water overzetten,in water zitten amper filterbaterieen namelijk. Het mooiste is als je een complete spons (of pluk filterwatten of handje keramiek) kunt overzetten vanuit een draaiend filter naar je nieuwe filter, daarmee voorkom je <bijna zeker> wel een nitrietpiek!

Oke bedankt. En een van mijn kersenbuiken ligt nu in de diepvries. Zijn lichaam was krom gebogen. Komt dat door een gebroken long ofzo iets ?

nekoneko zei:
Oke bedankt. En een van mijn kersenbuiken ligt nu in de diepvries. Zijn lichaam was krom gebogen. Komt dat door een gebroken long ofzo iets ?

Ik denk dat de eerste kersenbuik met longen nog gevonden moet worden 😀

Even voor de duidelijkheid, je hebt dieren in een niet ingedraaide bak gezet, en otocinclussen in een bak waar nog helemaal niets voor ze te eten is?

nekoneko zei:
Oeps. Dat wist ik niet . Kan ik iets doen ? Speciaal drankje, bladeren voor gehalte of iets van bacteri�n ?

Gelet op deze reactie is de bak niet goed ingedraaid Jelle.

Noneko zou beter moeten weten met al zijn bakken. Hangt hier al lang genoeg rond. Je bent gewoon te ongeduldig en neemt het niet zo nauw met het welzijn van de dieren, dat zien we ook in andere topics. Gewoon weer iets om aan het lijstje toe te voegen.

Dat ben ik met je eens Nienepien. Alleen zit hij nu met het probleem dat hij te snel heeft gehandeld en zal hij nu moeten proberen om schade te beperken/voorkomen.
Geduld is een schone zaak zeggen ze wel eens toch 😉.

Weten we ook weer waarom nekoneko al vaker is verzocht het adviseren van anderen achterwege te laten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan