Wat is er nieuw

Project dwergklauwkikker

Volgens mij vervuilen ze best wel Pol. Heb jij die ervaring ook??

Bij mij zitten ze in de gezelschapsbak, Rio 180, die toch helemaal tot aan de streep gevuld is. Met luchthappen hebben ze hier totaal geen moeite, zelf de dikste kikker niet. En geloof me, die is dik! Het is natuurlijk wel iets dat je steeds in de gaten moet blijven houden. Ik controleer de bak elke dag, tel alle dieren en bekijk ze goed. Ik kan niet zeggen of de kikkertjes voor vervuiling zorgen, dan zie ik zelf niet terug. Wordt waarschijnlijk door de appelslakken opgegeten ;-) De vervellingen eten ze grotendeels zelf weer op, de vissen eten de rest mee op.

Ooh nee ze pakken elkaar niet vast hoor. Maar bij mijn andere kikkers betekent dat dat ze eieren gaan leggen dus was benieuwd of dat ook zo was bij dwergklauwkikkers.

Mascha zei:
Bij mij zitten ze in de gezelschapsbak, Rio 180, die toch helemaal tot aan de streep gevuld is. Met luchthappen hebben ze hier totaal geen moeite, zelf de dikste kikker niet. En geloof me, die is dik! Het is natuurlijk wel iets dat je steeds in de gaten moet blijven houden. Ik controleer de bak elke dag, tel alle dieren en bekijk ze goed. Ik kan niet zeggen of de kikkertjes voor vervuiling zorgen, dan zie ik zelf niet terug. Wordt waarschijnlijk door de appelslakken opgegeten ;-) De vervellingen eten ze grotendeels zelf weer op, de vissen eten de rest mee op.

Vervellingen?????

Ja John, kijk maar in mijn fotoalbum van de Rio 180 (zie handtekening) daar staan foto's op de 1 na laatste pagina geloof ik van een kikkertje die zijn eigen vervelling aan het oppeuzelen is. Laat dat nou net die hele dikke kikker zijn, hahaha.

Mijn kikkertjes zijn nog niet verveld. Of ze hebben al opgegeten en ik heb het niet gezien.
Moet je ze trouwens extra vitamines geven? Geef ze nu alleen tubifex, muggenlarven en watervlooien.

Mascha zei:
Ja John, kijk maar in mijn fotoalbum van de Rio 180 (zie handtekening) daar staan foto's op de 1 na laatste pagina geloof ik van een kikkertje die zijn eigen vervelling aan het oppeuzelen is. Laat dat nou net die hele dikke kikker zijn, hahaha.

Ok, ik zal eens kijken want ik heb nog nooit iets gevonden in die 9 maanden dat we ze hebben.
dat wist ik ook niet dus.

Ik heb net een van mijn kikkertjes zien vervellen 😀
heb ze net wat doorzichtige muggenlarven gegeven. Een van mijn kikkers had een gup in zijn mond maar hij heeft hem na een tijdje wel weer uitgespuugd. De gup leeft gelukkig nog. Heb ze daarna wel voor de zekerheid eruit gehaald. Dus nu zit ik weer zonder vissen (op de ocotycles na). Dus ik zocht iets wat er bij kon en nou zei de dierenwinkel betta's. Maar mij lijkt mijn bak te klein voor betta's maar hij zei dat betta's kunnen in een bak van 10x10x10. Dus mijn vraag ik zou ik twee betta vrouwtjes in mijn bak kunnen doen ?

Wat zijn dat voor kikkers want een Gup is toch veel te groot voor in zijn bek?? Ik ben al blij dat ze normaal witte muggelarven eten met die kleine bekkies.

Ik zou geen Betta bij die kleine kikkertjes doen als je het mij vraagt. Soms tref je het niet met het karakter van een Betta. garnalen eten ze soms ook en de kikkerpootjes zijn nogal iel.

Oke dan doe ik dat niet. Maar zijn vrouwtjes even agressief als mannetjes?
Een van mijn klauwkikkers zat al twee of drie jaar in mijn moeders aquarium en die is ong 5cm en de guppen zijn nog jonkies van ong 1.5cm. Hij kreeg de gup ook niet naar binnen. Maar het is toch niet zo prettig voor de gup om opgegeten te worden en dan weer uitgespuugd te worden.

Las net dit :

Honinggoerami's zijn inderdaad redelijk geschikte medebewoners, omdat ze zoals gezegd, zich vooral in de bovenlaag ophouden en dus niet echt zullen concurreren met de kikkertjes kwa voedsel. PS ik weet nog een goeie kweker van Honinggoerami's

Betta's zou ook kunnen in datzelfde opzicht. Of knorgoerami's, of chocoladegoerami's. Dwerggoerami's zijn wss idd iets te groot
Verder zou ik mij baseren op de vissen die in het biotoop van de dwergklauwkikkers voorkomen en dan vooral op de visjes die zich in de bovenlaag bevinden. Zoals ik je al zei, zijn blauwoogjes een goeie en leuke keuze, ze komen uit hetzelfde biotoop, blijven vooral bovenin, kweken makkelijk, scholen mooi, ...
Pseudepiplatys annulatus is ook een goeie keuze, maar daar heb ik geen ervaring mee. Blijft wel klein genoeg en zou zich ook vooral aan het oppervlak ophouden.

en dit :
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=559412

Maar het probleem is dus dat ze misschien in de potten bijten...
Las trouwens dat alleen de mannetjes agressief zijn. Dus is het wel mogelijk om er een of twee vrouwtjes bij te houden zonder mannetje ?

Er is een forumlid geweest waar de annulatus niet veilig waren voor de dwergklauwkikkertjes.

Wil het dus uitproberen.
Maar is het mogelijk kwa tempratuur ?
En is het dan het beste om een mannetje te houden of twee vrouwtjes of een vrouwtje?
En hebben betta's nog iets speciaals nodig ? (voedsel / planten of iets anders ?)

Temp. voor betta's is van zo'n 23 graden tot 30 graden. Mijn bak staat op 24 � 25 graden. Daar doen beide soorten het prima op.

Ergens 22 - 24 is voor beide soorten prima. In de zomer mag het opwarmen.

In jouw bakje kun je maar 1 betta houden. Mannen zijn het mooist, dus dan zou ik voor een man gaan. Ze houden van veel planten en drijfplanten. Een dichte kap, de temp. van de lucht boven het water moet ongeveer gelijk blijven aan de watertemp. Betta's zijn labyrintvissen, dat wil zeggen dat ze aan het oppervlak moeten ademen. Betta's zijn niet makkelijk, ze zijn gevoelig voor bepaalde ziektes en temp. wisselingen.

Sites kloppen tegenwoordig voor geen meter meer. 😀

Oke maar kan je ook twee vrouwtjes nemen in mijn bak of is mijn bak daar te klein voor (40x40x40)
Of raden jullie een vrouwtje of mannetje aan?
Vind vrouwtjes zelf mooier, ben niet echt een van van siervissen.

12718064_1277887618895052_3817318246809409928_n.jpg

10351372_1277888848894929_6268559105450796878_n.jpg
[/quote]

Wat is dit voor kikker? Hij is 5 oud... en is 5 of 6 cm en hij ziet er heel anders uit dan mijn andere dwergklauwkikkers.

Als deze er "heel anders uit ziet dan je andere" dan laat maar eens foto's van die andere dieren zien...

20160226_192715.jpg

Wat is dit voor kikker ?

jessicapilon zei:

Dkk vervuilen idd redelijk veel. Meer dan de doorsnee vis zeg maar.

Kwa vervellen is het goed dat je geen vervelling ziet liggen. Gezonde dieren eten namelijk direct hun vervelling op. Ik heb ook nog wel gezien dat de garnalen met de vervelling proberen weglopen. Met hun klauwen, op de achterpoten, trekken ze hun oud vel als een trui over hun hoofd. Het blijft dan aan de bek en voorpoten plakken en dan eten ze dit verder op.

Nekoneko, die kikker op je laatste foto is wel degelijk een dkk, maar een heel erg mager exemplaar. Als ze guppenjongen gaan aanvallen is het omdat ze onvoldoende eten binnen krijgen. Mss teveel voedselconcurrenten?

Kwa bijvis kan een goerami of betta wel, maar ik zou het afraden, met die bakmaat. Grotere vissen gaan snel met het voedsel van de kikkers lopen. De kikkers zijn over het algemeen trage eters.

Pol_de_gezzmol zei:
jessicapilon zei:

Dkk vervuilen idd redelijk veel. Meer dan de doorsnee vis zeg maar.

Kwa vervellen is het goed dat je geen vervelling ziet liggen. Gezonde dieren eten namelijk direct hun vervelling op. Ik heb ook nog wel gezien dat de garnalen met de vervelling proberen weglopen. Met hun klauwen, op de achterpoten, trekken ze hun oud vel als een trui over hun hoofd. Het blijft dan aan de bek en voorpoten plakken en dan eten ze dit verder op.

Nekoneko, die kikker op je laatste foto is wel degelijk een dkk, maar een heel erg mager exemplaar. Als ze guppenjongen gaan aanvallen is het omdat ze onvoldoende eten binnen krijgen. Mss teveel voedselconcurrenten?

Kwa bijvis kan een goerami of betta wel, maar ik zou het afraden, met die bakmaat. Grotere vissen gaan snel met het voedsel van de kikkers lopen. De kikkers zijn over het algemeen trage eters.

Die indruk van dat vervuilen had ik dus ook al. Een babygup in de bek kan ik me indenken maar niet een volgroeide Gup want die is veel te groot voor zo n klein bekje lijkt me.

Vis is trouwens ook heel slechte voeding voor kikkers in het algemeen.

Wij hebben ook 1 witte albino in de bak en die is ook veel ieler dan de ander 5 bruine. Hij eet goed mee maar veel dikker wordt hij niet. dat zal de bouw wel zijn dan. We kregen hem verwaarloosd en gelukkig is hij helemaal bijgetrokken.

Het was een baby gup. Maar wat raden jullie aan. Een betta of twee? of helemaal geen?

In zo'n klein bakje, waar ook al de kikkertjes in zitten? Maximaal 1 betta.

Heeft die betta dan ook een prettig leven?

ja, want anders raadden we hem wel af 😉

(al zou jouw aquarium nog een flinke bos hoge planten of op zijn minst een paar plukken drijfplant knnen gebruiken voor de Betta)

Dat ga ik dan eerst doen. Raden jullie speciale planten aan? Heb er vandaag nog wat meer eikenblad in gedaan (praat over de drijfplant en niet over bladeren).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan