Reef@home43

1000044547.jpg
1000044542.jpg


Raampjes schoon.. wat koralen daardoor geschrokken.. maar geeft een idee
 
Wordt al een mooi plaatje en jij hebt ook niet echt een dikke bodem zie ik.
 
Wordt al een mooi plaatje en jij hebt ook niet echt een dikke bodem zie ik.
Nee klopt.. moet wel nog iets bij.. zakje.. mischien 2.. k heb fijn liggen, maar die bloed irritante zandhappers scheppen dat op, zwemmen naar boven en gooien t over de koralen, daarom wil ik nog 2 zakken grof erbij eigenlijk..

Kiekje vanaf de bank
 

Bijlagen

  • 20240616_192208.jpg
    20240616_192208.jpg
    3.2 MB · Weergaven: 15
Mooi om naar te kijken vanaf de bank en nu maar lekker laten groeien.
 
Mooi om naar te kijken vanaf de bank en nu maar lekker laten groeien.
Yes.. komen nog paar stekken bij aankomend weekend, acros van iets specialere soorten.. van een bevriende aquariaan uit de buurt.

En heb een zwarte toorts gereserveerd..

En dan is het idee om 2 maanden alles lekker te laten gaan..

mocht na 2 maanden alles nog op de rit zijn zoals nu, dan zullen er enkele speciaaltjes komen, denk aan acropora echinata / verschillende tenuis soorten (pikachu en walt disney)

En mischien nog een toorts of wat lps rechts onder.. zolang de duncan maar veel groeiruimte heeft.
1000044165.jpg
1000044163.jpg
 
Mooi spul en het scheelt als je het bij bevriende aquarianen kan krijgen.
 
Mooi spul en het scheelt als je het bij bevriende aquarianen kan krijgen.
Naja deze vraagt alsnog gemiddeld 30€ een stek.. maar voor de kwaljteit die hij levert mag dat..

Kleine update aan de watten roller.. zijn nu een maandje in, met natuurlijk wel een hoop dino s en andere pest..dus was te verwaxhten dat de rol iets harder ging..

Maar..130€ voor 3x 50m vond ik flink..
Dus.. floepie floepie.. vijver wattenroller filter gekocht.. 100meter op een rol. 20gram de meter dus laat wel iets meer door, maar voor onze toepassing zou dit prima moeten zijn.
3 rollen van 60 breed 60€.. daar haal ik dus 6 rollen uit van 27cm (zo breed s het filter) van 100meter.. dus.. 60€.. kan k een jaar watten rolleren.. lijkt mij prima als dit goed werkt...
 
1000043617.jpg


Ook trident reagent "zelf" gemaakt.. dit is genoeg voor 3 jaar ongeveer bij 4kh testen per dag en 2 ca en mg testen per dag..

ik heb ondertussen 1 jaar voorraad aan een andere aquariaan gedaan en gaan dit beide testen..

Dit neemt in 1 keer het grote nadeel van de neptune trident weg.. de reagent kosten..

Ruwweg 60€ voor 2 maanden.. is ruwweg 1080€..
deze batch chemicalien / demiwater / hdpe t2 kannetjes enzo kostte alles bij elkaar ongeveer 350€

Meer dan 66% goedkoper..

ik hou "2 jaar voorraden" zelf.. kost het 100€ voor een jaar reagent.. niet slecht al zeg ik het zelf.
 
1000044801.jpg
1000044798.jpg

De naso elegans zit in de zeepaardjes bak.. die heeft last van een verstopping oid.. die kreeg ineens een bult aan de zeikant van zijn lichaam.. en was heel futloos dus die zit in de 250l kubus ter observatie
 
lijkt mij prima als dit goed werkt...
Op het andere forum is dit al vaak besproken en doen vele andere dat ook. Maar dat zal je ongetwijfeld zelf ook gelezen hebben.
Hoe lang een rol meegaat ligt aan vele factoren en daar moet je een weg in vinden.
Dit zal je gaande weg beter in kunnen schatten denk ik omdat het wellicht ook wat met de waterwaardes doet.

Heb mijn opvoerpomp op 55% staan dus ik zou ook bijna het dubbele aantal liters er doorheen kunnen laten gaan.
Maar dat zullen we later wel eens gaan beoordelen.

Mijn rol van reef factory kost 35 euro. Of dat duur is geen idee. 🤷‍♂️. Eerst maar eens zien hoe lang het mee gaat.
 
Op het andere forum is dit al vaak besproken en doen vele andere dat ook. Maar dat zal je ongetwijfeld zelf ook gelezen hebben.
Hoe lang een rol meegaat ligt aan vele factoren en daar moet je een weg in vinden.
Dit zal je gaande weg beter in kunnen schatten denk ik omdat het wellicht ook wat met de waterwaardes doet.

Heb mijn opvoerpomp op 55% staan dus ik zou ook bijna het dubbele aantal liters er doorheen kunnen laten gaan.
Maar dat zullen we later wel eens gaan beoordelen.

Mijn rol van reef factory kost 35 euro. Of dat duur is geen idee. 🤷‍♂️. Eerst maar eens zien hoe lang het mee gaat.
Ja die reeffactory fleece gaan meestal wel lang mee.. en dje hebben een app waar je het aantal resterende dagen kan zien, dit s gewoon een dom apparaat met float switch

Mijn opvoer staat nu op 50%.. maar das een zksj 12 kuub die bijna geen verlies heeft op deze stand met deze opvoer hoogte, dus is moeilijk vergelijken
 
Ja die reeffactory fleece gaan meestal wel lang mee.. en dje hebben een app waar je het aantal resterende dagen kan zien, dit s gewoon een dom apparaat met float switch

Mijn opvoer staat nu op 50%.. maar das een zksj 12 kuub die bijna geen verlies heeft op deze stand met deze opvoer hoogte, dus is moeilijk vergelijken
Mijn pomp is dacht ik 20000 liter per uur maar denk niet dat het interessant is om die vol uit te zetten.
Kan er in elk geval geen reden voor bedenken.
Of het meerwaarde heeft dat er nog meer water door het Fleecefilter gaat weet ik ook niet.
 
Mijn pomp is dacht ik 20000 liter per uur maar denk niet dat het interessant is om die vol uit te zetten.
Kan er in elk geval geen reden voor bedenken.
Of het meerwaarde heeft dat er nog meer water door het Fleecefilter gaat weet ik ook niet.
Denk t niet.. enige wat je doet js dat de rol eerder door draait, en dat wil je juist net niet.. naarmate t fleece vuiler wordt.. des te klejnere deeltjes vangt het af.

Als k nu netto 5k heb gaat elke 12 minuten hele inhoud door dat filter.. mooi zat denk k..
k heb ook eem vrij compacte overloop.. meer dan nu er doorheen duwen betekend daadwerkelijk de helft van de pootjes eraf slijpen.. en ook dat zie k niet zitten nu
 
Denk t niet.. enige wat je doet js dat de rol eerder door draait, en dat wil je juist net niet.. naarmate t fleece vuiler wordt.. des te klejnere deeltjes vangt het af.

Als k nu netto 5k heb gaat elke 12 minuten hele inhoud door dat filter.. mooi zat denk k..
k heb ook eem vrij compacte overloop.. meer dan nu er doorheen duwen betekend daadwerkelijk de helft van de pootjes eraf slijpen.. en ook dat zie k niet zitten nu
Dat het je werk uit handen neemt is ook net zo belangrijk. Geen gezeur met gafzakken of watten meer is ook wat waard.
 
Dat het je werk uit handen neemt is ook net zo belangrijk. Geen gezeur met gafzakken of watten meer is ook wat waard.
Daarom s t bij elke bak tegenwoordjg gewoon een must.. zolang die dingen 3 weken zonder iets te doen meegaan.. perfect
 
Daarom s t bij elke bak tegenwoordjg gewoon een must.. zolang die dingen 3 weken zonder iets te doen meegaan.. perfect
Helaas heeft niet elke bak een sump.
Ik hoop minimaal een maand te doen met de rol maar dat moeten we nog zien. Kan best wezen dat de eerste rol korter mee gaat omdat er nu relatief veel vuil in zit.
Wat mij het meeste aansprak van zulke apparaten is dat het vuil redelijk snel uit het water is. Het vieze vlies wat opgerold word dat niet meer in contact is met het water.
 
Ja wattenroller s echt super.. min eerste rol deed 2 weken.. 2e rol bijna 4.. die clarisea op vorige bak was ook ongeveer een maand met een rol..
Deze wattenfilter heeft de watten meer horizontaal liggen, veel mensen doen de sensor IETS verhogen zodat hij iets voller kan voordat hij rolt..
Maar tot nu toe.. doet dit ding het goed..

De acros lijken het naar het zin te hebben ijg.
1000044795.jpg
1000044789.jpg
1000044791.jpg
 
Daarom s t bij elke bak tegenwoordjg gewoon een must.. zolang die dingen 3 weken zonder iets te doen meegaan.. perfect

Ik weet dat zo niet , denk ook redelijk veel nadelen aan zitten .
Je bak wordt heel hard ontlast , worden weinig elementen omgezet en aangemaakt . Wordt een beetje een "luie bak".
Dat zijn niet meetbare elementen/aminozuren en al die dingen die er wel degelijk toe doen .
 
Ik weet dat zo niet , denk ook redelijk veel nadelen aan zitten .
Je bak wordt heel hard ontlast , worden weinig elementen omgezet en aangemaakt . Wordt een beetje een "luie bak".
Dat zijn niet meetbare elementen/aminozuren en al die dingen die er wel degelijk toe doen .
Dit denk ik niet aangezien het filter niet al het water pakt. Als je de boel gaat meten en je draait te arm kan je het gewoon veranderen natuurlijk.
Ik wil juist dat beetje eruit halen wat mijn waardes doet stijgen.
Ik heb ook gewoon een noodoverloop die wat water verwerkt en dat gaat niet door het filter.

De meeste zeeaquariums werken wel met een voorfilter dan wel watten of gafzakken.
Dit systeem neemt je vooral wat werk uit handen ipv om de 3 dagen wateren /gafzakken vervangen.
 
Ik weet niet of de benoemde elementen klein genoeg zijn om daadwerkelijk door een 20gr/m of zelfs 40 of meer gr/m uitgefilterd te worden. Ik denk dat die kleiner zijn, en er meer leeft in het steen dan er door een watje ujtgefilterd wordt..

En k denk ook dat mijn royale dosis ozon (en nu 70watt uv) meer van dat kapot maakt dan de wattenroller.
 
Ik weet niet of de benoemde elementen klein genoeg zijn om daadwerkelijk door een 20gr/m of zelfs 40 of meer gr/m uitgefilterd te worden. Ik denk dat die kleiner zijn, en er meer leeft in het steen dan er door een watje ujtgefilterd wordt..

En k denk ook dat mijn royale dosis ozon (en nu 70watt uv) meer van dat kapot maakt dan de wattenroller.
Ik bedoel de elementen die uit een grof stuk vuil weer in de waterkolom komen door bv. mineralisatie .
Dat zijn best veel elementen die je zelf gewoon niet toedient .
Yep , ozon is geen lievertje . uv is ook zo eentje .
Bovenstaande kan je veel aflezenaan je de koraalgroeisnelheid en poliepexpansies .
Ik zie vaak koralen staan op foto's die men als open beschouwt , maar in mijn ogen 2/3 niet laten zien .
 
Ik bedoel de elementen die uit een grof stuk vuil weer in de waterkolom komen door bv. mineralisatie .
Dat zijn best veel elementen die je zelf gewoon niet toedient .
Yep , ozon is geen lievertje . uv is ook zo eentje .
Bovenstaande kan je veel aflezenaan je de koraalgroeisnelheid en poliepexpansies .
Ik zie vaak koralen staan op foto's die men als open beschouwt , maar in mijn ogen 2/3 niet laten zien .
Ik deeeenk dat k niet mag klagen daarover..
1000045007.jpg
 
Er wordt al aardig naar eten gevist 😊. Alle Acro's laten nu poliepen zien?
 
Er wordt al aardig naar eten gevist 😊. Alle Acro's laten nu poliepen zien?
Yessss
Wil niet teveel.foto spammen..

Al deze fotos trouwens ZONDER filter of lenzen oid.. alleen witbalans aangepast anders is alles alleen maar blauw..
zal vanavond filter eens bijpakken.. maakt alles alleen wel erg "nep"
1000045005.jpg
1000045006.jpg
1000045003.jpg
 
Al deze fotos trouwens ZONDER filter of lenzen oid.. alleen witbalans aangepast anders is alles alleen maar blauw..
Zijn mooi foto's hoor evengoed. Wat jij spammen noemt noem ik genieten 😉.
 
Zijn mooi foto's hoor evengoed. Wat jij spammen noemt noem ik genieten 😉.
Ow k ook hoor, maar moet wel een klein beetje naslag werk blijven en niet 200 dezelfde fotos.. komt vh weekend wel een goede update iig aan
 
Welke zijn dat dan ? Want er word wel degelijk wat toegevoegd in zeeaquariums.
Dat is zowat alles dat in voer verborgen/opgeslagen zit , tot er enkel detritus overblijft dat niet verder vergaat (slib)
Dat slib gaat dan weer overschotten bufferen en vrijlaten indien nodig .
Dat is een hele mooie natuurlijke cirkel .
 
Dat is zowat alles dat in voer verborgen/opgeslagen zit , tot er enkel detritus overblijft dat niet verder vergaat (slib)
Dat slib gaat dan weer overschotten bufferen en vrijlaten indien nodig .
Dat is een hele mooie natuurlijke cirkel .
Kan me dan nog steeds niet voorstellen dat het fleecefilter er daar te veel van uit zou halen en dat er daardoor tekorten zouden ontstaan.
 
Met acro's weet ik het niet goed wat er inzit van expansies . Te weinig ervaring mee opgedaan . ze verschillen per soort ook best veel denk ik .
Klopt veel verschillende soorten.. verschillende extentie..

Millepora kunnen echt enorm harig zijn.. formosa stuk minder..

As weekend haal ik 2 milleporas op.. zal dan eens 1:1 foto maken van de enoerme verschillen
 
Terug
Bovenaan