Wat is er nieuw

Reef@home43

Fraaie foto s van je koralen.
 
Jaweellllll wordt wel wat..

GRappig om te zien.. k heb 2 acropora valida pink tip..
zelfde naam.. zelfde soort.. en toch zijn ze ZO anders..

Deze van joe's farm
1000047787.jpg


Deze van hobbyist
1000047786.jpg


Vandaag 20% wissel gedaan.. gaat wel lekker zo
 
Hij lijkt duidelijk wat donkerder en voller qua takken die van de hobbyist.
 
Hij lijkt duidelijk wat donkerder en voller qua takken die van de hobbyist.
Ja.. ben benieuwd hoe dit gaat..

De joes farm is daadwerkelijk vN een stek tot dit gegroeid. De hobbyist had zijn enorme bol (paste niet in zout emmer 25kg) en daar is dit snoei werk van

De stam en poliepem hebben ook een andere kleur.. donkergroene poliep ipv wit.
En de stam lijkt ipv wit/licht een groene tint te hebben
 
Weet je zo hoeveel liter de bak was waar zoiets in kan? Dat is echt mega.
Geloof uit een 1.80-70-70.
Maar in principe.. als je gewoon je waardes,stroming, en licht op orde houdt.. groeit het gewoon door.. als je maar genoeg geduld hebt..

Full tank shot vandaag... nogsteeds me oranje filter kwijt.. dus donker gemaakt om iig nog iets te zien

1000048330.jpg
 
Kleur
Ja.. ben benieuwd hoe dit gaat..

De joes farm is daadwerkelijk vN een stek tot dit gegroeid. De hobbyist had zijn enorme bol (paste niet in zout emmer 25kg) en daar is dit snoei werk van

De stam en poliepem hebben ook een andere kleur.. donkergroene poliep ipv wit.
En de stam lijkt ipv wit/licht een groene tint te hebben
Ik zou eerst afwachten , misschien trekken de koralen wel terug naar dezelfde kleuren .
Ze staan nu beide in hetzelfde water met hetzelfde licht .
 
Kleur

Ik zou eerst afwachten , misschien trekken de koralen wel terug naar dezelfde kleuren .
Ze staan nu beide in hetzelfde water met hetzelfde licht .
Over licht gesproken..
Ik heb een par meter gekocht, morgen ophalen
 
Over licht gesproken..
Ik heb een par meter gekocht, morgen ophalen

Hopen op 700 tot 900 😃 bodem 400 ? Was het lux of par , even kwijt .
 
Laatst bewerkt:
Hopen op 700 tot 900 😃 bodem 400 ? Was het lux of par , even kwijt .
Nou..
Op de bodem wil ik het wel een beeeeetje lps safe houden eigenlijk wil k gewoon rond de ?300-350 in het midden gebied hebben.. met 400-450 als max.. en dan rond de 200 op de bodem en zeikanten..

maar.. zal mij niet verbazen dat ik daar FLINK boven zit idd
 
En toen...explosieve verhoging in t kh en ca verbruik..niet geheel onverwachts maar mooi om te zien dat de apex dit DIRECT bijstuurt.
Van 22ml naar wel 37.1 laatsts 24 uur en verwacht dat deze naar 45 stijgt ongeveer..

Par meter opgehaald.. maar kan daar nog helaas niks mee.. deze zit ge paired aan de vorige eigenaar s account 🙁

Even een fake totaaltje..
1000048998.jpg
 
1000049206.jpg

500par gemiddeld bovenin met 78% bruikbaarheid..

In het midden midden tussen de witte acro en de joker
1000049214.jpg



En onderin de hoek

1000049216.jpg


De toortsen staan rond de 250-270

De conclusie..
Coralcare zijn uitstekend als je gewoon je hele bak ermee vol hangt.. 4 en de 2 balken zijn voor een sps bak absoluut geen overkill oid.. dit is met alles op 100%..
 
Dankje , interessant .
Dus kan je dus ook het "bruikbaar" licht met die PUR aflezen en je ziet ook de golflengtes erbij ?
Of is het enkel de bovenste rij getallen ?
Welke meter is het eigenlijk ?

De grafiek linksboven en het diagram , is dat een "vaste input" , lijkt me steeds hetzelfde ? Of zie ik dat verkeerd ?
 
Dankje , interessant .
Dus kan je dus ook het "bruikbaar" licht met die PUR aflezen en je ziet ook de golflengtes erbij ?
Of is het enkel de bovenste rij getallen ?
Welke meter is het eigenlijk ?

De grafiek linksboven en het diagram , is dat een "vaste input" , lijkt me steeds hetzelfde ? Of zie ik dat verkeerd ?
Ja de grafiek is statisch en alleen om te laten zien welk spectrum er photosynthese mogelijk is.. de zwarte lijn s wat de sensor meet.

Heb de lampen iets lager gezet. 30% bovenin acros hebben nu 380-400 par.. dus ruwweg 100 minder. En dit zou kunnen verklaren dat de kleur iets flets is..

Deze meet idd ruw spectrum (die zwarte lijn in de grafiek) en hoeveel % van de output daadwerkelijk geconsumeerd kan worden.. dus nu bovenin zit ik rond 400 par waarvan 77-78% daadwerkelijk bruikbaar is voor de koralen..

DIe grafiek is handig als je lampen hebt die je daadwerkelijk per led kleur kan afstellen.. de piek in het niet bruikbare geel is direct een bevestiging van se grootste tekortkoming van de G2 coralcare.. dit maakt de lamp vrij "geel" wat je dus moet compenseren met weer heel veel blauw om visueel een mooier plaatje neer te zetten..

Dit is een seneye reef.. de voorganger van de irc parwise.. deze schijnt binnen 2par te zitten van de duurdere meters (li-cor en apogee) vanzelfspreken ga ik deze testen naast een apogee 510.. maar geeft een hele hoop inzicht in 1 van de.. zoniet DE belangrijkste parameters
 
Weer dank voor de uitzetting 😉
Licht is idd DE parameter voor planten en koralen , de bron/motor van leven .

Kleuren die niet gebruikt worden lijkt me niet zo erg , als zeer allemaal maar inzitten , veel belangrijker.
Je moet ook niet enkel kijken naar wat koralen nodig hebben qua licht , maar ook de andere levende wezens .

HQI bv. straalt zowat alles uit volgens mij, die benaderd daglicht/zonlicht na de echte gloeilamp het beste .
En die gele kijkkleur , misschien zelfs net goed dat dat erbij is .
Ik heb altijd gezegd , blauw gekleurde bakken groeien niet , ik zou er mee oppassen met teveel blauw.

Ik moet ineens terugdenken als men hier koraal kwam halen , dan zagen ze de bak "in 't geel "door de hqi met fletsere kleuren , en als ze dan het koraal thuis wegzetten kreeg ik vaak mooie reacties over de kleuren , fluo hier , fluo daar ....zoiets moet je doorheen kunnen kijken vind ik .

Zou ook interessant zijn als je nu de coral cares gaat vergelijken met een traditionele lichtopzet .
bv. T5 en HQI . bv. bij andere hobbyisten die hier aan vasthouden .
En met goedkopere ledbalken .
 
Weer dank voor de uitzetting 😉
Licht is idd DE parameter voor planten en koralen , de bron/motor van leven .

Kleuren die niet gebruikt worden lijkt me niet zo erg , als zeer allemaal maar inzitten , veel belangrijker.
Je moet ook niet enkel kijken naar wat koralen nodig hebben qua licht , maar ook de andere levende wezens .

HQI bv. straalt zowat alles uit volgens mij, die benaderd daglicht/zonlicht na de echte gloeilamp het beste .
En die gele kijkkleur , misschien zelfs net goed dat dat erbij is .
Ik heb altijd gezegd , blauw gekleurde bakken groeien niet , ik zou er mee oppassen met teveel blauw.

Ik moet ineens terugdenken als men hier koraal kwam halen , dan zagen ze de bak "in 't geel "door de hqi met fletsere kleuren , en als ze dan het koraal thuis wegzetten kreeg ik vaak mooie reacties over de kleuren , fluo hier , fluo daar ....zoiets moet je doorheen kunnen kijken vind ik .

Zou ook interessant zijn als je nu de coral cares gaat vergelijken met een traditionele lichtopzet .
bv. T5 en HQI . bv. bij andere hobbyisten die hier aan vasthouden .
En met goedkopere ledbalken .
Ik sluit het absoluut niet uit dat ik de coralcares vervang.. maar wel met een hybride.
Als ik voor goede prijs een gen2 (wifi) ati powermodul hybrid kan krijgen (4x80 + 4×75w led.. is de kans groot dat ik dat doe
 
Ik sluit het absoluut niet uit dat ik de coralcares vervang.. maar wel met een hybride.
Als ik voor goede prijs een gen2 (wifi) ati powermodul hybrid kan krijgen (4x80 + 4×75w led.. is de kans groot dat ik dat doe
Eerst de coralcares een kans geven hé 😊
Ik ga denk ik zelf straks een paar zoetwaterlampen toevoegen .
Veel koralen liggen overdag gewoon uren "droog" op de stenen , dus denk dat die lampkleuren ook helemaal niet slecht zijn .
 
Eerst de coralcares een kans geven hé 😊
Ik ga denk ik zelf straks een paar zoetwaterlampen toevoegen .
Veel koralen liggen overdag gewoon uren "droog" op de stenen , dus denk dat die lampkleuren ook helemaal niet slecht zijn .
Cc zijn fantastische lampen.. passief gekoeld is ideaal.. juiste spectrum..
Enige wat ik ECHT mis.. is toch kleur..
Ik hou deze er sowieso nog 2 maanden boven.. maar er is een stemmetje in me hoofd die zegt: giesemann stellar 4x80w t5 + 4 radion pro g5 is ook heel mooi..
 
2 maanden geen koralen kopen... das mislukt.. en goed ook...

Heel grote acropora microclados "strawberry shortcake" gekocht.. serieus groot stuk

En een kleine kolonie acropora glauca "joe's mango farm"
 
1000050430.jpg
1000050429.jpg

Komen beide uit een iets rijker systeem en onder alleen orphel or3 blue plus leds. Dus zullen hier denk ik nog iets lichter van kleur worde
 
Zeer fraaie stukken weer 👍.
 
Mooi voor weinig.. nooit saggerijnig😅

Das in elk geval mooi .

Ik begon gisteren bijna te "blijten" van de prijzen voor koralen in een LFS , tgaat nergens meer over .
Zelfs de simpelste lederkes zijn onbetaalbaar geworden .
Leders waar ik 7 jaar terug geen cent voor kreeg , staan nu als stekje te koop voor maar liefst 47 euro per stuk . Iets wat toen misschien 7,5 euro geweest zou zijn in de winkel . En het zijn nog geen mooie ook qua kleur of wat dan ook .
Dat zijn allemaal koralen (simpel) die 100x vermenigvuldigen op een jaar ...
Ik was snel terug buiten , mij "vangen" ze daar niet mee .
 
Das in elk geval mooi .

Ik begon gisteren bijna te "blijten" van de prijzen voor koralen in een LFS , tgaat nergens meer over .
Zelfs de simpelste lederkes zijn onbetaalbaar geworden .
Leders waar ik 7 jaar terug geen cent voor kreeg , staan nu als stekje te koop voor maar liefst 47 euro per stuk . Iets wat toen misschien 7,5 euro geweest zou zijn in de winkel . En het zijn nog geen mooie ook qua kleur of wat dan ook .
Dat zijn allemaal koralen (simpel) die 100x vermenigvuldigen op een jaar ...
Ik was snel terug buiten , mij "vangen" ze daar niet mee .
Ik kan wel een breakdown doen.. maar sommige acros blijven gewoon duur..
Die strawberry shortcake, en die austera joker ook.. ik was blij dat ik die uberhaupt kon krijgeb in een mooie kolonie goed op kleur.. want niet alleen de prijzen zijn idioot.. ook de kwaliteit is tegenwoordig ruk..

De mooiere en duurdere toortsen bijvoorbeeld.. de meeste die aamgeboden worden is verse import en die smelten gewoon weg na 6 maanden door plankton defficiency.

Om een idee te geven.. ik heb gister 180e voor de strawberry betaald en 50e voor de joes mango farm acro.. reeflingstore

De stekken 12 stuks + de robuustere valida en abrolhosensis waren bij elkaar 300 gekocht bij bevriende hobbyist

De 6 grotere stukken..
Poccilopora
Groene stylo
Groene frogskin
Fijnere valida
Joker
Zilvere acro

Waren bij elkaar 300e. Joe&friends korallenfarm in duitsland.

De zwarte toorts 30e 3koppen bij reefling .. wel verse import eigen risico..

Maaaar bij bijvoorbeeld dreamcorals kan je wel redelijk betaalbaar mooie stukjes of stekken kope .. alles uit eigen farm is iig netjes geprijsd
 
Prijzen zijn inderdaad een veelvoud geworden en tijdens corona hoorde ik dat het kwam door hogere transportkosten destijds. Wat de echte oorzaak is weet ik ook niet maar alles is een paar keer zo duur als een aantal jaren geleden.
 
Mocht iemand hier interesse hebben..
De hele lichtbak staat op dit moment tekoop🤣
 
Die kun je ook onder aangeboden zetten:!
 
Mocht iemand hier interesse hebben..
De hele lichtbak staat op dit moment tekoop🤣
Toch gezwicht voor dat kleine maar toch indringende stemmetje........?😉
 
Toch gezwicht voor dat kleine maar toch indringende stemmetje........?😉
Ja ... toch wel..

Coralcare zijn bijzonder goede lampen hoor.. zeker in de huidige configuratie.. maaaaaar.. de stem werd groter..

Zonder direct heel persoonlijk kut op te hangen.. de vrouw stoort zich een beetje aan het "gebeunde" uiterlijk..

Het plan was altijd om er panelen op te zetten in het zelfde matteriaal als de bak... de bouwer die weet zijn prijzen daarvoor wel te vragen, daarom is dat tot op heden nog niet gebeurd. Een alternatief daarvoor zoeken is lastig..

Dat gecombineerd met het kleine stemmetje...... en een internet zoektoch die me bij de giesemann stellar bracht...

De vrouw meteen verliefd.. ipv dit expiriment, een knappe enkele lichtkap in de woonkamer. In het zwart.. vers en nieuw.. in combi met een Arend langedam (eigenaar oceanstore) die er 1 in de weg had liggen en onder de inkoop wel weg wilde doen...

Had mijn vrouw de knoop doorgehakt..en is de vrouw degene die uiteindelijk de beslissing definitief heeft gemaakt..

Er komt dus.. een giesemann stellar 8
4x80w t5.. met ruimte voor leds..

Daarin wil ik.. leds.. k ben in gesprek met een verkoper en verwacht morgen duidelijkheid te hebben welke leds.. en de hoeveelheid erin komt.. "radion" xr30 g5 pro en dan 4 stuks😅 maar wordt vervolgd..
 
Er komt dus.. een giesemann stellar 8
4x80w t5.. met ruimte voor leds..

Daarin wil ik.. leds.. k ben in gesprek met een verkoper en verwacht morgen duidelijkheid te hebben welke leds.. en de hoeveelheid erin komt.. "radion" xr30 g5 pro en dan 4 stuks😅 maar wordt vervolgd..
Een mooie basis, maar denk wel dat je leds dan ook echt moeten gaan meetellen .
Hoeveel oppervlak is je aquarium ?
 
Een mooie basis, maar denk wel dat je leds dan ook echt moeten gaan meetellen .
Hoeveel oppervlak is je aquarium ?
200-70-70 is de bak...
Komen als alles doorgaat 4 "radion" xr30 g5 pro in.. goed voor ruim 800 watt🤣

Bij de 320w t5 .

Zat ruimte voor kleuren mixing e.d.
 
Laatst bewerkt:
Nou dat is mooi dat je er zo snel vanaf bent:thumbs:
 
200-70-70 is de bak...
Komen als alles doorgaat 4 "radion" xr30 g5 pro in.. goed voor ruim 800 watt🤣

Bij de 320w t5 .

Zat ruimte voor kleuren mixing e.d.
Oke , T5 bijzaak dus , begreep het al niet goed 😊
Ik dacht al dat moet minstens het 3-dubbele zijn aan T5 ...
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan