Wat is er nieuw

regenboogvisje: aangevallen of een ziekte?

Tot nu toe zien we niks raars bij de andere bewoners van de bak, hopelijk valt het mee. Ik heb een foto bijgevoeg van de bak; we zijn beginners, dus als julie tips hebben hoor ik het graag: geboeg planten en beschutting?

Bijlagen

• f783e42b-bbc4-4bae-99e3-bd772bfd8cf0.jpg
    f783e42b-bbc4-4bae-99e3-bd772bfd8cf0.jpg
    133.7 KB · Weergaven: 123
De rest van de bewoners zien er prima uit en gedragen zich zoals normaal. Ik durf te hopen dat het niet besmettelijk was!

Mijn tip zou zijn om je goed in te lezen over het onderhoud. Bijvoorbeeld een wekelijkse waterwissel van 50% is heel goed voor je vissen. Hier op het forum vind je allemaal informatie over het onderhoud van je filter, hoe vaak je dat schoon moet maken en hoe ( als de uitstroom vermindert en anders 1 a 2x per jaar, door je filtermedium uit te spoelen in een emmer aquariumwater.) Verder hoe je je aquarium optimaal inricht voor de vissen die je hebt, het is zoveel informatie dat het lastig is om je nu even snel te vertellen wat je moet weten zonder dat we weten wat jullie al weten, hahaha! Jammer van het visje, maar jullie zijn goed bezig met uitzoeken en ik ga ervan uit dat het verder allemaal goed komt.

Dank je! We doen wekelijks een waterwissel van 30 tot 40 procent. Dat doen we vanaf het begin. Kunnen daar 50% van maken, maar er is zoveel informatie te lezen en vaak ook tegenstrijdig. Dat maakt het lastig ;-) De filter blijf ik een ding vinden; zo weinig mogelijk aan komen begrijp ik.

o ja, wekelijks dus 1/3 verversen en elke week een nieuwe witte filterwat en de om de week spoelen we de blauwe sponzen uit in aquariumwater. De zwarte en groene nog nooit iets mee gedaan (na hier gelezen te hebben dat niet te moeten/hoeven doen).
Erg jammer dat het visje het niet overleefd heeft. Hopelijk is verder leed bespaard gebleven.

Ik wilde toch nog even op deze post reageren. Ik zie dat iemand anders er ook al iets over heeft gepost. Als het goed is dan is je filter nu op deze manier opgebouwd:
DDAB4BB1-8410-461E-91D3-62CB70950F3B.jpeg

Je hebt dan bovenop de filterwatten (wit) die je met jouw huidige bezetting waarschijnlijk minimaal eens per week uit zal moeten spoelen om de doorstroming goed te houden. Je hoeft deze echt niet elke keer te vervangen. Let er op dat als je ze wel vervangt je ze eerst even afspoelt onder de kraan. Bij de Juwel filters werkt het eigenlijk zo dat je de bovenste filters vaker uitspoelt dan de onderste. Hieronder een overzicht van de filters en hoe je ze zou moeten onderhouden volgens Juwel zelf:

Benodigde filtermiddelen zijn:

• BioPad | De witte filterwat neemt het grootste vuil op en verhindert dat de andere filtermiddelen snel verstopt geraken.
  • BioCarb | De zwarte koolstofspons bindt chemische verontreinigingen.
  • Nitrax| De groene pons bevat speciale micro-organismen, die nitraat afbreken en zo de algenvorming tegenwerken.
  • BioPlus Coarse | De grove filterspons is het eerste biologische filterniveau.
  • BioPlus Fine | De fijne filterspons is het tweede biologische filterniveau.
  • Cirax | De witte korf met de filterkeramiek filtert grondig onder zuurstofrijke omstandigheden.
Onze aanbevelingen om de middelen te reinigen of te vervangen zijn gebaseerd op gemiddelde ervaringen:

• BioPad | De witte filterwat wekelijks vervangen.
  • BioCarb | De zwarte koolstofspons ca. maandelijks en indien nodig vervangen.
  • Nitrax | De groene spons om de 2 maanden vervangen.
  • BioPlus Coarse | De blauwe filterspons met grote poriën na ca. 3 maanden vervangen.
  • BioPlus Fine | De blauwe filterspons met fijne poriën na ca. 9 maanden vervangen.
  • Cirax | De witte korf met keramiek na ca. 12 maanden vervangen.
Ze geven zelf eigenlijk al aan “te reinigen of te vervangen”. Ik reinig ze zelf meestal en vervang ze eigenlijk maar heel zelden. Daarnaast haal ik soms alle filters er even uit en zuig dan het filterhuis schoon met een slang, en het pompje reinig ik met een pijpenraggertje.

Hoeveel regenboogvissen heb je nu nog over?

Dank! Daar kan ik wat mee. Ik vervang de witte filter watten nu elke week, maar spoelde ze nooit eerst onder de kraan. Zal ik vanaf nu doen. We hebben nu nog 7 regenboogvisjes over. Is het wenselijk de school wat uit te breiden? Voor de rest zie ik geen gekke dingen, de andere vissen lijken allemaal gezond.

Mooie uiteenzetting over het juwel filter @Visvis2021 !

Ik heb zelf het juwel filter inmiddels al een poosje alternatief ingericht, op aanraden van @DanielHoogland.
Voor mij werkt dit uitstekend.
Het hele verhaal is te vinden in https://aquaforum.nl/threads/juwel-binnenfilter-verwijderen.174655/. Hij heeft me toen deze video doorgelinkt:

In dit filter heb ik ook wat stukken spons voor het filter in m'n quarantainebak gestoken.

Ik heb de nitraatspons en de filterwatten omgekeerd. Dus eerst de groene spons om de grotere vuilresten tegen te houden, daaronder (gewone) filterwatten (uit een grote zak, veel goedkoper).
Koolstofspons gebruik ik alleen als ik medicijnresten moet uitfilteren. De ruimte die ik daarmee win gebruik ik om meer filtermedia kwijt te kunnen.

Ik heb het zelf jarenlang zo ingericht gehad zoals juwel heeft voorgeschreven. Sinds ik het filter alternatief heb ingericht loopt alles uitstekend en ben ik minder geld kwijt aan filteronderhoud, vooral die witte biopads.
Hier zwemmen smeerpoetsjes, dus ik doe nu eens per week even die bovenste (ex-nitraat)spons uitspoelen, gewoon onder de kraan, dat filtert al de meeste zooi weg zodat ik de watten vaak nog wat langer kan laten zitten.

We hebben nu nog 7 regenboogvisjes over. Is het wenselijk de school wat uit te breiden?
Wat is de m/v verhouding nu binnen de groep, en hoe groot zijn de vissen nu?

Goed om te lezen dat de rest van je vissen het goed maken!

Dank! Daar kan ik wat mee. Ik vervang de witte filter watten nu elke week, maar spoelde ze nooit eerst onder de kraan. Zal ik vanaf nu doen. We hebben nu nog 7 regenboogvisjes over. Is het wenselijk de school wat uit te breiden? Voor de rest zie ik geen gekke dingen, de andere vissen lijken allemaal gezond.
Het ligt er aan wat de rest van je bezetting is en ook wat de samenstelling is van de groep. Bij 7 Praecox wordt meestal aangeraden 4 vrouwtjes en 3 mannetjes. 2 mannetjes zou ik niet aanraden want de zwakste wordt dan vaak opgejaagd, en minder vrouwtjes dan mannetjes zorgt ook vaak voor onrust.

Ik heb er zelf nu ongeveer 20. Ik had er eerst 6, de overige 14 zijn nageslacht. Ik kan niet zeggen dat ze zich erg anders gedragen nu ze met een grotere groep zijn. Nu heb ik verder erg rustige vissen, alleen 1 Ancistrus en nog 2 Corydoras. Bij de Corydoras merkte ik wel goed dat ze veel gelukkiger zijn in een grote groep, daar zou ik er altijd minimaal 10 van aanraden.

We hebben nu nog 5 mannen en 2 vrouwen.
Ze zitten in een 240 liter bak met 5 otocinclus affinis, 8 corydoras, 5 trichocopdus sumatranus , 15 paracherondon axelrodi en 1 mikrogeophagus ramirezi

Ik ga het verhaal van de filter eens rustig lezen na kerst!

Ik vind je topic nu pas en heb alles even gelezen.
We zijn nu bijna 2 maanden verder, en ik ben wel benieuwd hoe het nu gaat met je vissen?

Hai, uiteindelijk zijn 7 regenbogen en 7 kardinaal tetra's dood gegaan. Het is een raadsel; water 3x per week laten testen bij de aquariumwinkel; elke keer prima van kwaliteit. Hebben 2 kuren medicatie gegeven op aanraden van aquariumwinkel (Esha en nog 1 waar ik de naam van kwijt ben)
Sinds we dat gedaan hebben is er geen vis meer dood gegaan en nu is het alweer een tijd stabiel gelukkig. Maar pfff, was niet leuk!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan