Remineraliseren


Nee, de carbonaat word ook niet omgezet naar acetaat in de reactie, maar verdwijnt goeddeels als co2.
Dat snap ik.
De calciumcarbonaat word door de azijnzuur omgezet in water, co2 en Calciumactetaat.
Maar de hoeveelheid (22gr) calciumcarbonaat die ik gebruik zou 4 graden KH geven.
Maar geeft 35gr Calciumactetaat ook 4 graden KH?
 
Melk komt dus door de acetaat…
D5AF0F8C-5ED9-40BE-A49D-18C817D82A46.jpeg
 
Dat snap ik.
De calciumcarbonaat word door de azijnzuur omgezet in water, co2 en Calciumactetaat.
Maar de hoeveelheid (22gr) calciumcarbonaat die ik gebruik zou 4 graden KH geven.
Maar geeft 35gr Calciumactetaat ook 4 graden KH?

Nee.

Voor de meelezers: Als we KH meten in het aquarium is dat eigenlijk het zuurbufferend vermogen (alkaliniteit). Nou bestaat in veel gevallen het zuurbufferend vermogen hoofdzakelijk uit de KH. Dus geeft het een redelijke benadering. Maar het zijn twee verschillende waarden.

Acetaat is uiteraard geen onderdeel van de KH, het is geen carbonaat. Maar is wel een zwakke base (het tegenovergestelde van een zuur) Dus moet je iets meer zuur toevoegen voor je de kleuromslag krijgt bij een KH test en dus kun je een dus een iets hogere KH meten.

Je kunt het effect van acetaat op de pH wel berekenen maar niet uitdrukken als een x aantal graden KH of equavalent daarvan.
acetaat zal in een aquarium doorgaans ook niet de pH verhogen. (tenzij je extreem zuur water hebt om mee te beginnen)
bedenk ook dat acetaat als koolstof en energiebron voor microorganismen dient, het wordt vrij snel afgebroken.
Het is dus echt geen alternatief voor bicarbonaat om je pH op peil te houden.

Je hogere KH en pH komen denk ik vooral door restanten carbonaat.

is de mist direct na het toedienen? of komt het een paar uur later?
 
Nee.

Voor de meelezers: Als we KH meten in het aquarium is dat eigenlijk het zuurbufferend vermogen (alkaliniteit). Nou bestaat in veel gevallen het zuurbufferend vermogen hoofdzakelijk uit de KH. Dus geeft het een redelijke benadering. Maar het zijn twee verschillende waarden.

Acetaat is uiteraard geen onderdeel van de KH, het is geen carbonaat. Maar is wel een zwakke base (het tegenovergestelde van een zuur) Dus moet je iets meer zuur toevoegen voor je de kleuromslag krijgt bij een KH test en dus kun je een dus een iets hogere KH meten.

Je kunt het effect van acetaat op de pH wel berekenen maar niet uitdrukken als een x aantal graden KH of equavalent daarvan.
acetaat zal in een aquarium doorgaans ook niet de pH verhogen. (tenzij je extreem zuur water hebt om mee te beginnen)
bedenk ook dat acetaat als koolstof en energiebron voor microorganismen dient, het wordt vrij snel afgebroken.
Het is dus echt geen alternatief voor bicarbonaat om je pH op peil te houden.

Je hogere KH en pH komen denk ik vooral door restanten carbonaat.

is de mist direct na het toedienen? of komt het een paar uur later?
Nee de dag erna.
Gister ververst en was alles nog kraak helder toen ik naar bed ging
 
dan geeft het een interessante bacteriebloei in je bak gok ik.
 
dan geeft het een interessante bacteriebloei in je bak gok ik.
Die 3 dagen aanhoud :LOL:

Nu kijken hoe ik dat voorkom

En dit ff volhouden, kijken wat nou exact de winst is.
Als ik niks kan bemerken dan ga ik m’n recept aanpassen voor het gebruik van CaCO3 en dan gaat de azijn door het koffieappaaat om te ontkalken.
 
Mijn GH is in een periode van 2 maanden van 6 naar 4.5 gegaan en een half jaar later in 1 maand van 4.5 naar 5.5.

Maar het is ook niet dat er veel word opgenomen nee, anders zou idd je GH moeten zakken.
Maar dit gaat over de ratio waarbij de plant zich het prettigst voelt en het beste groeit.
Of antagonisme of de wet van Liebig net hoe je het wilt bekijken
Weet jij ook de oorzaak hiervan?

Ik merk hier bijvoorbeeld dat de waterkwaliteit in de zomer ook anders is, dan in de winter.

 
Nee dit was door mijn toedoen met het gekloot met de ontharder-kation/anion-osmose en het op pijl proberen te houden van de GH.
Dit staat los van de waterleverancier
Ah oke. Dat had ik ff niet meegekregen.

Heb je geen bypass op de ontharder? Buitenkraan oid die heeft geen onthard water nodig.
 
Ah oke. Dat had ik ff niet meegekregen.

Heb je geen bypass op de ontharder? Buitenkraan oid die heeft geen onthard water nodig.
Buitenkranen zitten voor de ontharder en er zit een bypass op.
Maar gezien dat allemaal in de kruipruimte staat gaat er gewoon onthard water door de osmose set.
Extra duur water dus
 
Kraak helder weer. Dus deze bacterie bloei duurt 3 dgn op je huidige recept. Of gaat korter duren als je bak meer in balans komt dan?
 
Kraak helder weer. Dus deze bacterie bloei duurt 3 dgn op je huidige recept. Of gaat korter duren als je bak meer in balans komt dan?
Nee vorige week was 3 dagen.
Zaterdag ververst, zondag wazig, maandag kon ik er niet meer door kijken, dinsdag wazig, woensdag helder.
En nu was het alleen gister wazig.

Dat betekent dus (denk ik) dat de groei nu minder explosief was en dat een groot deel van de bacteriën niet is afgestorven door voedsel gebrek in de afgelopen week.

Dat zou dus betekenen dat bacteriën aanzienlijk meer kunnen hebben dan in het algemeen word gedacht.
Denkende aan filters die volledig worden gewassen na dat ze (per ongeluk) 24 uur uit hebben gestaan…

Beetje onsamenhangend misschien, maar met wat koorts en hoofdpijn gebeurt dat wel eens..
 
Wat wel een gevolg van de acetaat lijkt te zijn is een minder gunstige C:N ratio waardoor ik meer vuil op de bodem houd.
Wat er ook lijkt te gebeuren is dat er een (lichte) toename in planten groei is.
Het lijkt allemaal ondanks de donker wordende dagen toch iets op te pikken qua groei tempo.
 
Wat wel een gevolg van de acetaat lijkt te zijn is een minder gunstige C:N ratio waardoor ik meer vuil op de bodem houd.
Wat er ook lijkt te gebeuren is dat er een (lichte) toename in planten groei is.
Het lijkt allemaal ondanks de donker wordende dagen toch iets op te pikken qua groei tempo.
Wat is je verhouding nu dan Wouter? Iets meer vuil op de bodem is op zich makkelijk op te lossen met je wekelijks onderhoud. Al kan ik mij voorstellen dat het niet mooi kan zijn als je het ziet liggen of het wordt verplaatst door je vissen waardoor het je bak door kan warrellen. Ben verder ook benieuwd of je planten groei beter blijft gaan de komende periode. Dit kan goed te maken hebben met je veranderde C:N ratio.

Gr. Ed
 
Wat is je verhouding nu dan Wouter? Iets meer vuil op de bodem is op zich makkelijk op te lossen met je wekelijks onderhoud. Al kan ik mij voorstellen dat het niet mooi kan zijn als je het ziet liggen of het wordt verplaatst door je vissen waardoor het je bak door kan warrellen. Ben verder ook benieuwd of je planten groei beter blijft gaan de komende periode. Dit kan goed te maken hebben met je veranderde C:N ratio.

Gr. Ed
Weet ik niet precies, maar door veel diepvries voer te geven en weinig vast voer en te stoppen met carbo heb ik er voor weten te zorgen dat ik nagenoeg m’n bodem niet meer schoon hoef te maken.
Maar doordat er nu aanzienlijk meer koolstof het water in komt middels de acetaat lijkt de bodem weer wat viezer te worden
 
help me even,

voor zover ik weet, zorgt meer C voor meer heteretrofe microorganismen, die voornamelijk koolstofverbindingen afbreken. Meer N zorgt voor meer nitrificerende organismen. die stikstof omzetten.
In mijn hoofd is het zo dat organisch materiaal vooral afgebroken wordt door de C organismen.....
 
help me even,

voor zover ik weet, zorgt meer C voor meer heteretrofe microorganismen, die voornamelijk koolstofverbindingen afbreken. Meer N zorgt voor meer nitrificerende organismen. die stikstof omzetten.
In mijn hoofd is het zo dat organisch materiaal vooral afgebroken wordt door de C organismen.....
Jou hoofd heeft gelijk. Maar dit heeft tijd nodig voordat het weer op peil is. Dat wil zeggen aangepast aan de verranderde waardes.


maar door veel diepvries voer te geven en weinig vast voer
Dit zie ik ook in mijn Malawi speciaal aquarium. Ik geef ook voornamelijk diepvriesvoer en heel weinig vast voer. Verder heb ik geen planten in mijn bak, maar de bodem is schoon, vertrouwende op een goede filtering en stroming trouwens.
 
help me even,

voor zover ik weet, zorgt meer C voor meer heteretrofe microorganismen, die voornamelijk koolstofverbindingen afbreken. Meer N zorgt voor meer nitrificerende organismen. die stikstof omzetten.
In mijn hoofd is het zo dat organisch materiaal vooral afgebroken wordt door de C organismen.....
Van wat ik er van heb begrepen is dat het organische materiaal wat afgebroken moet worden meer residu achter laat bij hogere koolstof concentraties.
De heterotrofe bacteriën die dan meer groeien kunnen ook nitrificeren maar zouden daarbij meer residu achter laten dan de meeste bekende nitrificerende bacterie stammen.
Althans dat is het deel van het C:N ratio en mineralisatie verhaal wat ik denk begrepen te hebben.
 
help me even,

voor zover ik weet, zorgt meer C voor meer heteretrofe microorganismen, die voornamelijk koolstofverbindingen afbreken. Meer N zorgt voor meer nitrificerende organismen. die stikstof omzetten.
In mijn hoofd is het zo dat organisch materiaal vooral afgebroken wordt door de C organismen.....
Volgens mij klopt dit inderdaad.
 
Inmiddels al 2 maanden met de acetaat bezig.
-Impact op de PH is dat deze gemiddeld 0,2 hoger ligt dan voor de acetaat.
-GH is gelijk gebleveb
-KH lijkt 0,75 graad gestegen van 3 naar 3,75 (op 10ml begint het te kleuren met 7 druppels en volle doorslag bij 8)
-plantengroei lijkt verbeterd, planten groeien voor mijn idee sneller en voller dan voorheen.
-half dagje een klein beetje melk wat steeds een stukje minder lijkt te worden.
-TDS lijkt gelijk te blijven als voor de acetaat
-er blijft iets meer vuil op de bodem liggen maar ook dit lijkt met verloop van tijd minder te worden, alsof het aan het stabiliseren is.
 

Terug
Bovenaan