Wat is er nieuw

Rhizophora mangle kweek van M.altispinosus

Bedankt alle voor de reacties en het volgen van het topic.

Ondanks het vele lees en zoekwerk wat vooraf gegaan is, blijf ik dingen aanpassen en veranderen. Voortschrijdend inzicht zullen we het maar noemen. Idee�n die ik eerst had blijken in de praktijk minder goed te werken (teveel flessen) en kom ik dingen tegen waar ik in eerste instantie geen rekening mee had gehouden, zoals de muggenlarven explosie.

Algen had ik zeker verwacht, ook niet gek als er een aantal uren per dag vol de zon opstaat. Naast de groene ruiten had ik ook verwacht 200l groene soep te krijgen. Dit valt tot op heden erg mee en het water blijft kraakhelder. Een echt filter zit er immers niet op, de twee kleine binnenfilters die er in zitten zorgen meer voor stroming in het water dan echt te filteren. Om die reden is ook het filtermedium uit de binnenfilters gehaald. Het binnenfilter wat in een fles met watten staat en teveel herrie maakt zodra hij met de zuignappen tegen de ruit word bevestigd, is eigenlijk het enige filter medium wat in het aquarium zit. Oud binnenfiltertje wat aan slijtage onderhevig is.

Met de tweede binnenfilter, die een stuk stiller is en geen herrie/brommend geluid maakt zodra het met de zuignappen tegen de ruit is bevestigd, heb ik vandaag lopen spelen.
Het binnenfilter vlak onder het wateroppervlak geplaatst (linkerhoek) en op de uitstromer een T stuk gezet. Vanaf dit T stuk lopen 2 slangen, op een slang die aan de rechterkant van het aquarium uitkomt zit een kraan om te kunnen "knijpen" en meer water door de andere slang te laten gaan. Die andere slang heb ik laten uitkomen in de vaas die 20 cm boven het waterspiegel uitkomt. Op deze wijze worden de planten in de vaas ook voorzien van vers stromend water.
Doordat de vaas waterpas staat stroomt het water aan alle kanten weer naar beneden, wat op zijn beurt weer bijdraagt aan het instant houden van een hoge luchtvochtigheid.

Deze vaas die ik eigenlijk wat kleiner (lager) had gezien heeft me wel aan het denken gezet. Aan de ene kant is hij eigenlijk iets te hoog waardoor het water in de vaas (nog) niet meedraait met de rest. Door de uitstromer van het kleine binnenfilter te splitsen is dit nu opgelost. Aan de andere kant zie ik ook nieuwe mogelijkheden voor deze vaas.
In mijn tijdelijke proefopstelling, die enkele uren heeft gedraaid, blijkt de vaas een goede grof vuilvanger. Het water stroomt halverwege de vaas binnen waarna de grove/grotere/zwaardere stukken vuil naar de bodem van de vaas zinken en het schone/heldere water rustig over de rand terug het aquarium instroomt.
De netto waterinhoud van de vaas bedraagt nu 7.4 liter, de vaas met zand, hout en planten heb ik gevuld met een maatbeker. Later op de avond blijk ik tijdens het vullen van de vaas ook 2 kleine platy jongen mee geschept te hebben en die zwemmen nu in de vaas.

Na deze jongen in de vaas gezien te hebben kreeg ik het idee om mijn 4 mannelijke platy's in de vaas te doen en de 10 moeders met jongbroed en halfwas platy's in het open water te laten zwemmen. Dit omdat de afgelopen week al meerdere vrouwen zijn bevallen van jongen en ik bang ben dat de bak dadelijk te vol komt te zitten. Daarnaast krijgen de vrouwen wat meer rust, want de mannekes zijn maar hitsige platy's 😉
Of ik dit ga doen weet ik nog niet, een ander probleem dient dan ook op gelost te worden. Hoe voorkom ik dat de mannekes toch over de rand van de vaas zwemmen? Met wat fijn gaas om de rand van de vaas misschien? Daarnaast bleek in de proefopstelling dat het water in de vaas aardig ronddraait. Om te voorkomen dat de mannekes dadelijk een in centrifuge zitten zal de uitstromer in de vaas aangepast moeten worden.

De vissen maken het geheel zeker leuker om naar te kijken, tot op heden was het maar een "steriele" bak met water en zoals mijn oma het omschrijft "tuinbonen in piepschuim". Een week nadat ik de planten in huis had en oma op bezoek was kreeg ik namelijk de vraag waarom ik tuinbonen in het water had gezet.

Planning voor komende tijd:
- Spelen met de binnenfilter en waterstroming,
- Wel of niet dwars verbinding verwijderen,
- EPS in de flessen plaatsen om ze (deels) te kunnen laten drijven en de wortels aan de onderkant de ruimte te geven om te kunnen groeien,
- Wel of niet de nymphaea in potjes plaatsen. De zandbodem is erg dun en door ze in potjes te plaatsen kan ik de planten tijdens onderhoud verplaatsen en kan er gericht bemest worden door voeding aan de bodem toe te voegen,
- De grote vaas een vaste plaats geven, ws links in het aquarium omdat dan de weg van binnen filter naar vaas het kortste is en ik het grootste rendement haal uit het kleine pompje,
- Schuifdeurtjes afmaken,
- en als laatste ben ik begonnen aan het derde aquarium, om deze als lichtkap te gaan gebruiken dienen er een tweetal ruiten eruit gesneden te worden.

Nog genoeg om over na te denken en uit te voeren. Maar ik heb geen haast en het houden van een aquarium is toch veel geduld hebben, wachten, wachten en nog meer wachten 😉

Vandaag weer even met de handen in het water gezeten en de indeling links is nu als volgt;

357417m.altispinosus_0_84_img_1817.jpg

- Hoge vaas staat linksachter, neergezet op 5 cm van de achterruit en 15 cm van de zijruit.
- De kleinere vaas staat links voor en tot aan de rand gevuld met zand. De drie boompjes staan volledig met hun wortels in het zand en voeding. De wortels van deze drie boompjes zitten dicht tegen het stukje hout aangebonden. Hopelijk vergroeien/verweven de nieuwe nieuwe wortels zich hiermee.
- Dit itt de hogere vaas waarbij ik de wortels eerst naar het zand toe wil laten groeien om vervolgens door te laten groeien in het zand en voeding.
- Binnenfilter linksvoor en stroomt, tussen de boompjes en mijn nieuwe aanwinst "Hydrocleys" van Abel, waarvoor mijn grote dank, door uit naar rechtsvoor. Moest wel lid worden van de plaatselijke NBAT vereniging, maar dat heb ik er wel voor over.
- De Hydrocleys staat nu nog in een tijdelijke fles, gezien het formaat van de plant, wil ik hem meer wortelruimte geven. Zandbodem is maar 2/3 cm dik.
- Verder wil ik de stekken Nymphaea verdelen over de 2 vazen en in de grond naast de Hydrocleys zetten. Hierdoor profiteren de Nymphaea's mee dan de voedingsbodem, hebben ze meer wortelruimte en het voorkomt dat ik nogmaals een mangrovefles bovenop de Nymphaea's neerzet 😉

O ja, die middenbalk gaat eruit!! Na vanmiddag mijn elleboog er tegenaan gestoten te hebben. Mijn pink was een half uur dood en stond kaarsrecht! 😡

Overzicht vanuit de linkerhoek, tweede foto met een witte achtergrond (stucloper) als proef om wat betere foto's te maken. Onderwater ziet het er in mijn ogen iets beter uit maar boven water is het een witte vlek. Meer kleur en achtergrond experimenten zullen volgen.

537271m.altispinosus_0_84_img_1825.jpg

115422m.altispinosus_0_84_img_1822.jpg

Ik kreeg mijn platy's maar niet goed op de foto, ze zitten ook nooit stil.
Totdat de zon schijnt, dan liggen ze als echte dames te zonnen 😉

816826m.altispinosus_0_84_img_18301.jpg

434824m.altispinosus_0_84_img_18311.jpg

Na deze zonnige week is het wat groener geworden 😉

Bovenaanzicht linker en rechterzijde. Het binnenfilter tijdelijk ingezet als opvoerpompje en de 20 cm omhoog naar de vaas trekt ie net. De andere helft water loopt rechts voor in het aquarium. Dit totdat de opvoerpomp en de filtermatten er zijn.

762332m.altispinosus_0_84_img_1846.jpg

551954m.altispinosus_0_84_img_1845.jpg

Overzichtje tussen de boompjes door 😉

843792m.altispinosus_0_84_img_1847.jpg

Bij jou gaat het wel een stuk sneller dan bij mij zeg 😱
Heb zelf ook 3 seedlings uit Guadeloupe, maar bij mij duurde het veel langer voordat ik het eerste paar blaadjes had.
Jouw seedlings hebben het dus wel erg naar hun zin bij jou, goed bezig!

Bedankt voor de reacties.

@crazy fish, hoe lang heb jij je boompjes en hoe groot nu, uhh ik bedoel heb je een foto? 😉

De seedlings lijken idd het goed naar hun zin te hebben. De groei is niet erg snel maar je ziet wel dagelijks kleine verschillen, zowel boven als onderwater. Nieuwe bladeren zijn rood of licht groen van kleur, daarna worden ze naarmate leeftijd steeds donkerder groen van kleur.

Tot op heden groeide de wortels als een enkele wortel vanaf seedling naar beneden richting het zand. Sinds gisteren groeien er ook nieuwe "witte worteltjes" uit de wortels van een seedling. Bij deze seedling zijn de bladeren ook goed ontwikkeld en ligt hij voor op de rest.

178158m.altispinosus_0_84_img_18611.jpg

De andere planten doen het ook goed, nog een weekje en de limnobium drijft uit de bak. Voor wie interesse heeft, het kan gratis afgehaald worden 😉

286227m.altispinosus_0_84_img_18581.jpg

De Hydrocleys met uitloper na iets minder dan 2 weken.

433368m.altispinosus_0_84_img_1863.jpg

Foto opvulling van mijn topic 😉

Gestaag groeit alles verder, zo ook de wortels en de nieuwe zij scheuten.
559771m.altispinosus_0_84_img_19561.jpg

Algentapijtje op de achterzijde van een van de "hoek flessen"
381734m.altispinosus_0_84_img_19481.jpg

"Hangjongeren"
759856m.altispinosus_0_84_img_1965.jpg

Boven water begint het ook wat groener te worden en schiet er hier en daar een de hoogte in.
962542m.altispinosus_0_84_img_1962.jpg

499742m.altispinosus_0_84_img_1959.jpg

Wat een super project! De boompjes zien er al goed uit :thumbs:. Ik ga dit topic zeker volgen.

Net alles even gelezen, super interessant en erg leuk om te zien.
Veel succes er nog mee

Bedankt voor de reacties op het mangrove projectje.

Gestaag groeit alles door, zowel de wortels en de bladeren. De platy's maken daarin tegen een explosieve groei door. Ondanks er relatief weinig schuilmogelijkheden zijn, blijven er iedere keer een paar kleintjes achter die zich toch weten te verstoppen.

362211m.altispinosus_0_84_img_1999.jpg

De hoge vaas doet prima dienst als vuilvanger, de bodem is bedenkt met een dunne laag slib. De nymphaea, die hierin staat lijkt het prima naar zijn zin te hebben. Meerdere uitlopers komen op andere plaatsen boven het zand.
Daarnaast heeft een van de wortels van de rhizophora ook de weg naar het zand gevonden.

173698m.altispinosus_0_84_img_20111.jpg

Op weg naar het grind waar de voedingsstoffen zitten.

613382m.altispinosus_0_84_img_20261.jpg

De nieuwere witte wortels groeien als kool en daarnaast hebben vele oudere bruine wortels ook het zand bereikt. Deze laat ik voorlopig in het zand doorgroeien en tzt haal ik de potten omhoog. Wil wel eens weten wat de wortels gaan doen, als ze door de bodemplaat noodgedwongen horizontaal moeten gaan groeien.

436951m.altispinosus_0_84_img_20131.jpg

Perfecte timing van deze kardinaal. Terwijl ik de wortels op de foto wilde zetten, kwam deze net in beeld en bleef ie stil zitten, click 😉

314911m.altispinosus_0_84_img_19881.jpg

Als laatste een overzicht waar nu enkele in de hoogte aan het doorschieten zijn, de volgende nieuwe bladeren zullen niet lang op zich laten wachten.

725223m.altispinosus_0_84_img_2003.jpg

De laatste foto is echt schitterend 🙂 heel intressant project..Jammer dat ik nu geen plek heb voor zo'n plant/boom anders had ik er wel een willen kopen (als je ze uberhaupt verkoopt)

Nou toevallig heb ik er wel plek voor. Dus als je ze gaat verkopen dan sta ik vooraan in de rij hoor 😀 ontzettend leuk project dit

heel gaaf om die ontwikkeling te zien, ik blijf me lezen. :thumbs:
Ben je, als de planten groot genoeg zijn, ook van plan een mangrove biotoop of zoiets te maken?

Een wat late reactie vanuit deze kant, maar hier dan toch een kleine update.

dschaap zei:
Laatste foto's zijn prachtig. zeer interessant dit project
mss zei:
De laatste foto is echt schitterend 🙂
Bedankt, zelf ben ik ook zeer tevreden over de laatste foto's en dan zeker de laatste. Zou boven water iets groener mogen zijn, maar dat is een kwestie van geduld

mss zei:
heel intressant project..Jammer dat ik nu geen plek heb voor zo'n plant/boom anders had ik er wel een willen kopen (als je ze uberhaupt verkoopt)
Mikyboy40 zei:
Nou toevallig heb ik er wel plek voor. Dus als je ze gaat verkopen dan sta ik vooraan in de rij hoor 😀 ontzettend leuk project dit

Voorlopig hebben de planten nog voldoende ruimte om hier door te groeien. Ook wil ik in de toekomst wat gaan proberen door enkele planten op verschillende hoogtes te gaan snoeien. Uit eindelijk zal ik er een aantal van de hand moeten doen, maar dat duurt helaas nog wel even.

Markvk zei:
heel gaaf om die ontwikkeling te zien, ik blijf me lezen. :thumbs:
Ben je, als de planten groot genoeg zijn, ook van plan een mangrove biotoop of zoiets te maken?

Dat is wel de bedoeling. In eerste instantie wil ik mijn huidige 130*40*40 aquarium gaan inrichten met de boompjes. Later, over 4 jaar als ik klaar ben met mijn huis te verbouwen, dan geef ik mezelf een 250*80*60 vivarium cadeau die dan als mangrove bos wil inrichten (incl een boven water gedeelte). Tot die tijd krijgen de boompjes de kans om te groeien en ga ik aan de slag met "oefenen" in mijn 130*40*40 aquarium.
Heb al 20 jaar aquaria maar heb nog nooit een achterwand gemaakt. Tot vorige week, toen ben ik begonnen Eerte achterwand onder constuctie Daarnaast wil ik ook in mijn huidige 130*40*40 gaan werken met pvc buizen en kranen. Dit ter voorbereiding voor over 4 jaar als het cadeautje er is.

Tot zo ver de reacties, nu wat foto's 😉

Kleine vaas, met 3 R. mangle seeds vastgebonden op een stuk hout. Voedingsstoffen in het grind. N. glandulifera in het zand.

464548m.altispinosus_0_84_img_2053.jpg

Enkele stekken staan in de flessen met de R. mangle. Ze staan hier hoger, meer licht en ruimte om te groeien.

559488m.altispinosus_0_84_img_2060.jpg

Het "algen tapijtje" van 18 oktober is zo goed als verdwenen.

972817m.altispinosus_0_84_img_2079.jpg

Sinds enkele dagen heeft deze plant zijn tweede paar bladeren en een tweede is dichtbij.

481418m.altispinosus_0_84_img_2049.jpg

218935m.altispinosus_0_84_img_2093.jpg

De flessen zijn sinds 18 oktober niet meer verplaatst en groeien de wortels gestaag richting het zand.

783428m.altispinosus_0_84_img_2073.jpg

962233m.altispinosus_0_84_img_2075.jpg

519124m.altispinosus_0_84_img_2070.jpg

Tot slot nog een overzichtje van het geheel

376514m.altispinosus_0_84_img_2094.jpg

Zoals al eerder gezegd, echt gaaf dat je dit probeert en het lukt volgens mij aardig.

Al een idee wat je doet als ze te hoog zijn voor je bak nu?.

Bedankt voor de reacties,

mss zei:
Zoals al eerder gezegd, echt gaaf dat je dit probeert en het lukt volgens mij aardig.

Al een idee wat je doet als ze te hoog zijn voor je bak nu?.

Antwoord is eigenlijk heel eenvoudig. Als de planten te hoog worden dan zet ik er nog een bak bovenop en vergroot ik het bovenwater gedeelte. Ik heb in de schuur nog 2 identieke bakken staan, die ik indien nodig er boven op zet. Kwestie van de bodem en voorruit eruit snijden en er een schuifdeur profiel aan de voorkant in plaatsen.
Ik zie het als een modulair vivarium dat meegroeit met de planten 😉

Ik had met de hoogte al rekening gehouden, daar deze planten in de toekomst (over 4 jaar) in een nieuw te bouwen vivarium komen te staan. Dit toekomstige aquarium (250-300*90*60) zal een boven water gedeelte krijgen van +/- 1m boven op de +/- 60 cm waterhoogte.

Niet alle planten zullen doorgroeien in de hoogte, enkelen zullen ook gesnoeid gaan worden op verschillende knoop/blad hoogtes.

ziet er echt super gaaf uit de planten lijken het echt goed naar hun zin te hebben word vast een spektakel in de nieuwe bak straks 😀

Komen ze eigenlijk ook in Australie en Indonesi� voor?
Ik vraag dit omdat ik naar een plant zoek die boven het water groeit.

mss zei:
Komen ze eigenlijk ook in Australie en Indonesi� voor?
Ik vraag dit omdat ik naar een plant zoek die boven het water groeit.
De R. mangle komt meer rondom het Caribisch gebied voor. Eentje die er erg op lijkt is Bruguiera gymnorhiza Lijkt op de R. mangle maar meer biotoop correct. Deze schijnt ook wel eens in tuincentra aangeboden te worden als zijnde "de echte" mangrove plant

De afgelopen maand weer het een en ander veranderd aan het mangrove project. Mede door "iets" of wat afwijkende waterwaardes en een kleine investering/upgrade, was er weer een reden om met de handen in het water te zitten. Een "kleine" samenvatting van de afgelopen maand.

Begin januari 2016

258511m.altispinosus_0_84_img_22681.jpg

Het is de eerste week van het nieuwe jaar en het moment is daar. De eerste plant heeft de deksel bereikt en groeit tegen de glasplaat aan. Ook was het de dag dat ik mijn maandelijkse watertesten afneem. De waardes zijn over de afgelopen maanden mooi stabiel (ph 7 gh 5 kh 4 nh3 0 no2 0 no3 10-20 po4 1) en veranderde nauwelijks. Gemiddeld genomen voegde ik om de maand wat kaliumnitraat toe omdat deze dan gezakt was naar 10.
Deze keer had ik een po4 van >5 en no3 < 0 :S Verrast (achteraf gezien niet) door deze waardes was het tijd voor een grote water wissel en 2/3 afgeheveld. Tot deze tijd heb ik eigenlijk geen echte waterwissels gedaan. Ik hevelde 1 keer week de bodem af totdat ik een 10 liter emmer had gevuld voor mijn kamerplanten. Daarna ging er 15 liter water (90% osmose en 10% kraanwater) terug om het verdampte water aan te vullen.

Klein stukje "aqua-reflectie" om te kijken waar die fosfaat vandaan komt en waar mijn nitraat is gebleven;
- een meer dan verdubbeling van het aantal vervuilers, lees; platy's gratis af te halen in ZO Brabant 😉
- te veel fosfaat rijk de vissen gevoerd, diepvries
- onvoldoende filtering, tot nu toe draaide het geheel op een kleine 50l/h binnenfilter met een klein sponsje,
- onvoldoende waterwissels,
- De mangroves beginnen nu "echte" planten te worden en groeien goed door en verbruiken steeds meer nitraat, uhh zeg maar gerust alle nitraten 😉

949121m.altispinosus_0_84_img_22941.jpg

983677m.altispinosus_0_84_img_23121.jpg

Het te kort aan oa nitraten had ook zijn effect op mij hydrocleys. Terug kijkend naar mijn foto's zie ik een langzame ondergang van mijn stekjes. Achteraf gezien was dit al een signaal dat er iets mis was. Ook de Limnobium groeide steeds langzamer en werden de bladeren kleiner en kleiner.

Nadat een leegstaande aqua 65 werd gevuld met zand en water, afgezogen van de bodem, het kleine binnenfilter en de thermostaat, was het tijd om te gaan vissen. Met een DIY vissenval van een plastic fles waren binnen het kwartier bijna alle platy's gevangen. Daarnaast heb ik ook de hydrocleys en zoveel mogelijk limnobium uit het aquarium gehaald en in het aqua65 geplaatst. Fosfaat productie omlaag en nitraat comsumptie van andere den R. mangle omlaag.

719999m.altispinosus_0_84_img_23221.jpg

699519m.altispinosus_0_84_img_23231.jpg

652251m.altispinosus_0_84_img_23241.jpg

Het oude binnenfilter is vervangen door een opvoerpompje en de twee kleinere thermostaten vervangen door een nieuwe. Een grove blauwe mat (50*50) verkleind naar 40*40 en er gebogen in geklemd. Mat bewust niet kleiner gesneden dan 40*40 daar hij dan ook nog evt in de breedte, tussen voor en achterruit geklemd kan worden.

Het pompje een hydor pico 1200, heb ik online gekocht op zijn specs; 1120l/l en 70cm opvoerhoogte met een verbruik van 7 watt leek mij dit wel krachtig en zuinig genoeg. Toen eenmaal de bestelling thuis was aangekomen en ik het geheel uitpakte was ik toch wel enigszins teleurgesteld. Het pompje is niet groter dan mijn oude binnen filterpompje, moest dit nou de bak 4 keer in het uur rond gaan blazen?

693137m.altispinosus_0_84_img_23511.jpg

Na een half uurtje proefdraaien en met volle tevredenheid naar de stroming in het water heb zitten staren, bleek de grove blauwe mat iets te grof en de pomp iets te krachtig voor de jongen platy's.

861648m.altispinosus_0_84_img_23541.jpg

Aan de onderkant liggen 2 stukken grove blauwe mat van 20*10*5 op elkaar afgedekt met een laagje filter watten. Deze ophoging was nodig omdat hierdoor een fijnere witte mat van 30*30 er precies in ging.

Tot zo ver deze post, meer foto's dan deze 8 werden bij mij niet zichtbaar in een voorbeeld van reactie.

Blijft een mooi project. :petjeaf:
M.altispinosus zei:
meer foto's dan deze 8 werden bij mij niet zichtbaar in een voorbeeld van reactie.
Kennelijk is de instelling naar 8 terug gezet, heb het weer aangepast naar 12 per bericht. 🙂

Na een goede nachtrust en wat koffie hier het vervolg, was gisteren toch iets later geworden dan ik had gedacht.

Het vervolg van gisteravond met een bovenaanzicht van mijn nieuwe eigen interpretatie op een "Hamburger mattenfilter". Tot op heden ben ik tevreden, het water is kraak helder en de stroming in het water is flink verbeterd. Door de ophoging van de bodem is het verwarmings element verhuisd en staat nu voor de blauwe mat achter de grote vaas.

827977m.altispinosus_0_84_img_23551.jpg

Daarnaast is het houten frame (met middenbalk) vervangen door een nieuw frame zonder lat in het midden. Heb ik het houten frame aan weerszijde voorzien van een 1 cm brede "schuimplakstrip". Dit omdat er met name aan de achterkant ruimte was tussen de aquaria en het frame. Dit was goed te zien aan het dunne kalk lijntje op mijn achterruit. Ondanks dat de planten besproeid worden met kalk arm water (90% RO en 10% kraan) was er water tussen het aquaria en frame op het achterraam terecht gekomen.

857147m.altispinosus_0_84_img_23441.jpg

Tot op heden ging het besproeien van de planten met een eenvoudig en kleine planten spuit van de plaatselijke discount winkel. Erg omslachtig want na 2 dagen was hij alweer leeg, en daarnaast was het niet mogelijk om "op zijn kop" te besproeien. Door de groei van de planten werd het steeds lastiger om de plantenspuit zo te houden dat ik alles kon besproeien.

342553m.altispinosus_0_84_img_23471.jpg

871379m.altispinosus_0_84_img_23481.jpg

Het kleine reservoir van de plantenspuit 0,5l is vervangen door een 60*30*30 aquarium. Deze staat onder het aquarium en hier loopt het water vanuit mijn osmose apparaat in. Aan de planten spuit zit nu 2 keer 1m luchtslang met daartussen een terugslagklep. Dit klepje zorgt ervoor dat er altijd water blijft staan in de slang en maakt het sproeien lichter. Ik moet minder hard knijpen in de plantenspuit dan met een 2m lange slang zonder terugslagklep.
Reminder voor mezelf; leg de plantenspuit niet op de grond want dan loopt het sproeireservoir leeg 😉

Tot slot nog een overzichtje en wat detailfoto's van het een en ander, veel lees en kijkplezier. Voor komende week/tijd staat het plaatsen van het derde aquarium bovenop de huidige 2 gepland en wordt de lichtkap aangepakt.

495239m.altispinosus_0_84_img_23191.jpg

Overzichtfoto zonder de deksel

135154m.altispinosus_0_84_img_23461.jpg

Het huidige overzicht

467697m.altispinosus_0_84_img_23041.jpg

De bladeren ontvouwen zich op 2 manieren, met de klok mee en tegen de klok in.

546253m.altispinosus_0_84_img_22791.jpg

Bij drie seedlings heb ik maanden geleden de tips eraf gestoten/gebroken. Nu enkele maanden later ontwikkeld zich een nieuwe tip. Bij een van de seedlings was bij levering ook een tip afgebroken. Deze heb ik gewoon erbij gezet en na verloop van tijd kwam ook daar een nieuwe tip aan

951132m.altispinosus_0_84_img_22851.jpg

Enkele planten beginnen nu na de 2de knoop nieuwe zijscheuten te ontwikkelen.

565997m.altispinosus_0_84_img_22971.jpg

Wortels vlak onder het zand, nadat er een gedeelte van het zand was af geheveld en de cory's klaar waren met het herverdelen van de zandbodem werden de wortels zichtbaar.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan