Rio 125 gezelschapsbak John1985


Vandaag waterwaarden weer gecheckt en waterwaarden waren qua ph onveranderd hoog (8). De GH ligt nu rond de 10..die is dus wel aan het zakken.
Ik ga de hoeveelheid turf nu verhogen.
 
Ik ga nu 150 gram toepassen. Maken jullie trouwens altijd de pomp helemaal leeg van water voor herstart?
 
Maken jullie trouwens altijd de pomp helemaal leeg van water voor herstart?
Bedoel je na onderhoud?

Ik niet, alleen als ik de smurrie onderin het filter wil verwijderen. Dan vul ik het filter daarna weer met aquariumwater.
 
Dit is de huidige status. Belgisch groen en de braziliaanse klimop gaan redelijk. Valisneria baart me beetje zorgen. Plantjes zien er niet denderend uit en hebben draadalg.

20180915_174322.jpg
 
Visbestand is nog een beetje bijgeschaafd::
Ik wil nu gaan voor:
10 x nannostomus beckfordi (potloodvis)
12 x Hyphessobrycon flammeus (Rode rio)
3 x Apistogramma cacatuoides (Gekuifde dwergcichlide)

12 x japonica garnaal (Cardina multidentata)

Hoe zouden jullie dit bestand inbrengen, in welke volgorde zeg maar?
Eerst de slakken? Eerst garnalen? Of toch eerst de rio’s of beckfordi’s?
 
De Ph is trouwens al gezakt naar 7, andere waarden zijn onveranderd.
 
Ik neig naar de garnalen eerst ivm de draadalg, maar weet niet of dit een goed idee is?
 
Vaak is de garnalen het eerste plaatsen de beste keus maar je zal toch de oorzaak van de draadalg moeten bestrijden want anders blijft dit terugkomen.
 
Ik doe al rustig aan met de verlichting, 8 uurtjes. Het zit alleen op de valisneria omdat deze niet aanslaat nog denk ik.
Ik ga kijken of ik nog reflectoren kan verwijderen..
 
Dat is een plant die soms laat of niet wil aanslaan. Deze zal ook het dichtst bij het licht zitten en daarom zal daar de alg zich sneller manifesteren bij weinig co2.
 
Ok..thanks John! Ik heb nu een week ingedraaid op actieve kool en daarna nog eens 2 weken op de definitieve filterbezetting waarbij ik ook nog aquasafe start heb toegevoegd van de week als extra boost voor de bacterien.
De waterwaarden zijn stabiel.
PH -7
KH - 6
GH -10
NO2 - 0
NO3 -10
CL2 - 0

Geen nitriet gemeten tot nu. Wel al 3 x 50% ververst

Kan ik al wat inzetten?
 
Weet niet hoe nuttig aquasafe is en zou gewoon nog een weekje wachten. Is moeilijk ik weet het :)
 
Ik hoop stiekem van wel, heb morgen alle tijd om naar de lfs te karren:D
 
Weet niet hoe nuttig aquasafe is en zou gewoon nog een weekje wachten. Is moeilijk ik weet het :)

Ok dan..maar 3 weken indraai is toch de regel lees ik overal hier. In de periode dat ik alleen over actieve kool filterde konden mn bacterien zich in de bodem toch ook al settlen? Of telt dat niet?
 
Meestal wordt 4 weken indraaien geadviseerd. Maar de meningen verschillen hier wel over.
 
Zonder waterwissels?? Die heb ik nog niet eerder gehoord.

Ik citeer

''Tip 3: waterverversingen horen ook bij de opstart van je aquarium!
Een aquarium die pas opgestart is, gaat afvalstoffen produceren. En algen smullen van die afvalstoffen!

Door tijdens de opstart regelmatig te verversen, voer je heel wat afvalstoffen af en voeg je weer een hoop mineralen toe. De algen krijgen dus weer minder kans, de planten vinden het leuk want ze krijgen extra “vitamientjes”.''


En tot nu toe werd overal waar ik dingen heb teruggelezen over aquarium starts gehamerd op waterverversen tijdens de opstart. Je moet je nitriet toch ook kwijtraken?
 
Laatst bewerkt:
Zolang er niks in je bak zwemt, word er niks vies gemaakt, hoef je ook geen water te verversen. In een opstartende bak is het juist raadzaam NIET te verversen, want je bak is druk doende de boel op te bouwen en dat breek jij weer af bij iedere waterwissel waardoor de indraai alleen maar langer duurt.
 
Volgens mij doet niemand het hetzelfde als ik dit zo hoor. Dus die internetbronnen zoals van mijn citaat praten allemaal onzin?
 
Volgens mij doet niemand het hetzelfde als ik dit zo hoor. Dus die internetbronnen zoals van mijn citaat praten allemaal onzin?
Ik denk dat de algemene consensus hier is dat er geen waterwissels worden gedaan tijdens het indraaien. Of je internetbronnen onzin praten zal ik niet zeggen. Vraag me wel af welke internetbronnen je geraadpleegd hebt?
@Nicolientje-W heeft goed uitgelegd waarom er geen waterwissels gedaan zouden moeten worden.
 
Over waterwissels tijdens het indraaien.
Je wil toch niet de voedingsstoffen voor de bacteriën verdunnen? Je wil immers zoveel mogelijk bacteriën laten groeien.

Wat zou het doel zijn van waterwissels tijdens het indraaien?
 
Naar mijn weten maken waterwissels niet zoveel uit tijdens het indraaien. Je bacteriën groeien in het filter, maar zitten inderdaad ook wel in het water, maar als je 1/3 ververst dan verlies je niet opeens al je bacteriën, of dat soort ongein. Wat je wel moet doen is wat visvoer toevoegen om de bacteriën te voorzien van substraat (''voedsel''), waardoor ze ook echt kunnen groeien en je nitriet nitraat cyclus op gang brengt, vergelijkbaar met wat je na de inwerkperiode gaat doen. Maar of je nu wel of niet je water ververst tijdens de indraaiperiode, het maakt denk ik niks uit.

Edit: zelf ververs ik tijdens de inwerkperiode meestal niet (gemakszucht???)
 
Dat visvoer toevoegen, gewoon los in aquarium, of in filter? En welk voer? Vlokvoer?
 
Done, vlokvoer zit in de bak! Ook weer bedankt voor deze tip!


Visbestand is nog een beetje bijgeschaafd::
Ik wil nu gaan voor:
10 x nannostomus beckfordi (potloodvis)
12 x Hyphessobrycon flammeus (Rode rio)
3 x Apistogramma cacatuoides (Gekuifde dwergcichlide)

12 x japonica garnaal (Cardina multidentata)

Hoe zouden jullie dit bestand inbrengen, in welke volgorde zeg maar?
Eerst de slakken? Eerst garnalen? Of toch eerst de rio’s of beckfordi’s?

Ik zat nog eens te rekenen met dit visbestand en denk nu dat dit teveel vis is op de netto 100 liter die ik naar schatting over heb in de bak.

Kan ik niet beter 12 x rio en 8 x potloodvis doen en een harem cacatuoides? Of kunnen de aantallen wel prima?
 
Is ook afhankelijk van je filters. Of die de bioload aan kunnen zeg maar en tevens de vervuiling uit het water kunnen krijgen. Ook waterwissels zullen belangrijker zijn
 
Dus iets minder vis is het beste eigenlijk om op safe te spelen?
 
Geduld is een schone zaak John en als je vissen gaat plaatsen dan niet alles in een keer want dan kan je weer problemen krijgen omdat de bacteriecultuur zich weer moet aanpassen aan de belasting.
 

Terug
Bovenaan