Rio Orinoco biotoop met 'verse' eikentakken


bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Berichten
4,301
Leeftijd
40
Locatie
Enschede
Hi!

Vandaag heb ik mijn nieuwe bak gekregen, die ik ga inrichten als Rio Orinoco biotoop.
Na de ervaring van de afgelopen maanden met de Borneo bak, ben ik er redelijk van overtuigt dat ik prima hout uit de natuur kan gebruiken.
Ik heb er enkele eikentakken inzitten, die na een paar maanden nog geen enkele tekenen van rotting vertonen.
Ik lees elders ook prima ervaringen met eikentakken, zonder ze eerst lang te hoeven drogen of voorweken.

Ik heb dus besloten om enkel 'verse' takken te gebruiken, die hooguit even in de oven hebben gelegen om eventuele slakkeneitjes en dergelijken dood te krijgen, daarna een kwestie van afspoelen en in de bak steken.

In dit topic wil ik de ervaringen gaan delen die ik hiermee op doe en hoop daarmee anderen te inspireren of te helpen die met dit soort vragen zitten.

Dit weekend ga ik de bak schoonmaken, dan komen de eerste takken er ook in (moet ze nog even gaan verzamelen maar dat komt wel goed.)

De bak word dus een biotoop, met als locatie:
Rio Orinoco bij de monding van de Rio Meta, Puerto Carreño, Colombia.
Buiten takken komen er enkel een paar stukjes Echinodorus tenellus in, met op de bodem een aardige laag eikenbladeren, een enkel cattapa blad hier en daar en verder niets.
100% osmose, filteren over turf, als het nodig is het water kleuren met rooibosthee.

De bak is een Aquatlantis Evasion 50, 50 bij 50, 60 hoog. Inhoud 150 liter.
Er staat een Superfish Aqua Pro 2 filter onder (moet ik nog testen).

Het bestand zal vermoedelijk gaan worden:
- 1m/2v Dicrossus filamentosus
- 12 Paracheirodon simulans
- 10 Otocinclus sp. (welke soort moet ik nog even goed uitzoeken)
- 10 Nannostomus eques

Op- of aanmerken zijn natuurlijk welkom!
 
Zo Ben de eerste stap van je gloednieuwe fotoalbum is gezet en het is een zeer mooi bakje,heb ik hier zelf ook staan.:stars::thumbs:
 
Om even op het bestand terug te komen:
Als ik het helemaal biotoop correct wil doen (en dat wil ik) moet de lokatie even veranderd worden :)
Ik zat te denken aan de monding van Rio Meta, maar enkele dieren zijn daar niet bevestigt.
Het bestand moet dus worden:
- 1m/2v Dicrossus filamentosus
- 12 Paracheirodon simulans
- 10 Otocinclus vittatus
- 10 Nannostomus eques

Ze zwemmen echter niet allemaal bij de Meta, daarom zal de precieze lokatie wijzigen naar:
Rio Guaviare waar deze samen komt met de Rio Inirida, nabij Curamibo, Colombia. Deze rivieren monden uit in de Orinoco via de Rio Atabapo.
https://www.google.nl/maps/@4.0263864,-67.7266347,4517m/data=!3m1!1e3
De vier soorten worden allemaal in dit stukje gevonden.

Waarom precies deze soorten?
Het bestand is opgebouwd rondom D. filamentosus. Nannostomus eques was wel een 'must', ik vind dit zeer interessante visjes. Was ik bij de Rio Meta gebleven, had ik die moeten laten schieten.
Lokatie is minder belangrijk dan de dieren, dus de keus was makkelijk.
Simulans en O. vittatus komen in het hele Orinoco bassin wel voor, dus daar was de keus niet zo moeilijk.

Een voorlopige planning:
Precieze datums enzo doe ik niet aan, het ligt er ook maar net aan wanneer de dieren beschikbaar zijn en of dat in een winkel is waar ik makkelijk kan komen, en het ligt er ook maar net aan wanneer ik tevreden ben over het water.

Ik hoop volgende week te kunnen opstarten, ik moet nog aardig wat osmose water gaan aanmaken en zonder groot opvangvat (moet ik nodig aanschaffen...) gaat daar even tijd overheen.
Dit weekend gaat de bak op zijn plek, schoonmaken en dan bodem en takken erin gevolgd door een flinke lading blad. Filtermateriaal schoonspoelen, turf in het filter proppen en dan kan die het water mooi aanzuren.
Als ik op een PH van 5,5 uit kom ben ik blij, 5 mag ook nog maar veel lager word teveel van het goede.
Ik zou er graag wat stekken Echinodorus tenellus in plaatsen maar er komt eigenlijk maar heel weinig groen voor in deze rivieren door de moeilijke omstandigheden voor planten (weinig licht, zacht en zuur water) dus misschien dat ik het voorlopig met wat drijvers doe.

Om het water goed en stabiel te krijgen verwacht ik een indraai periode van zeker 2 maanden, wat dus betekent dat ik half februari op zijn vroegst de eerste dieren kan plaatsen.
Ik zal denk ik beginnen met de simulans, vervolgens eques, daarna de Dicrossus en als de bak een tijdje goed draait pas de Oto's.
 
Om het water goed en stabiel te krijgen verwacht ik een indraai periode van zeker 2 maanden, wat dus betekent dat ik half februari op zijn vroegst de eerste dieren kan plaatsen.
Als ik mijn indraaiperiode overnieuw kon doen, zou ik indraaien met een hoge ph, en na de twee pieken de ph pas omlaag brengen. Waarom, hierom:
IMG_2357.GIF
IMG_2358.GIF

Bij een hogere ph zijn de bacterien veel actiefer en delen zich sneller.;)k
 
Als ik mijn indraaiperiode overnieuw kon doen, zou ik indraaien met een hoge ph, en na de twee pieken de ph pas omlaag brengen. Waarom, hierom:
Bekijk bijlage 238614 Bekijk bijlage 238615
Bij een hogere ph zijn de bacterien veel actiefer en delen zich sneller.;)k
Dat is inderdaad wel een idee... en dan langzaam aan wisselen naar osmose... thanks voor de tip :)
 
Als ik mijn indraaiperiode overnieuw kon doen, zou ik indraaien met een hoge ph, en na de twee pieken de ph pas omlaag brengen. Waarom, hierom:
Bekijk bijlage 238614 Bekijk bijlage 238615
Bij een hogere ph zijn de bacterien veel actiefer en delen zich sneller.;)k
Dan dood je de bacteriën die op hoge pH zijn gekweekt, en moet je alsnog 2 maanden wachten :p Bacteriën moet je net als vissen behandelen, grote schommelingen zorgen voor dode bacteriën.
 
Eigenlijk heb ik dat met de Borneo ook gedaan.
Wel direct turf in het filter gedaan, maar pas later naar osmose gewisseld.
 
Dan dood je de bacteriën die op hoge pH zijn gekweekt, en moet je alsnog 2 maanden wachten :p Bacteriën moet je net als vissen behandelen, grote schommelingen zorgen voor dode bacteriën.
Daarom dus, net als bij de Borneo, gewoon indraaien op kraanwater en dan door middel van elke dag 10 of 20 liter osmose toevoegen totdat de EC en PH voldoende gezakt zijn ;)

Maar dat ging dus geleidelijk, in een paar weken.
Ja dus
 
Dan kan het, maar is het het waard?
Dan draai je dus 4 weken in, moet je in 2-3 weken de ph verlagen, en daarna misschien nog een week wachten tot de waardes stabiel zijn.
Of, je kunt vanaf dag 1 de juiste waardes hebben, en tijdens het indraaiperiode zorgen dat de waardes stabiel zijn. Just my two cents though :)


Leuk, hé, alles uitzoeken om een correcte biotoop te maken!? Bijna net zo leuk als de bak zelf!
 
Wat ik me afvraag,hoe begin je aan zo'n opzoekwerk want om dat alles uit te spitten tot je tot het gewenste resultaat komt daar gaat toch wel een zee van tijd over dacht ik of niet of hoe gebeurt zoiets dan feitelijk ?
 
Wat ik me afvraag,hoe begin je aan zo'n opzoekwerk want om dat alles uit te spitten tot je tot het gewenste resultaat komt daar gaat toch wel een zee van tijd over dacht ik of niet of hoe gebeurt zoiets dan feitelijk ?
Ik kijk eerst welke vis ik als hoofdvis wil, daarna zoek ik op in welk biotoop ze leven, en daarna kijken of de vissen die in dat biotoop leven mooi zijn, en ze samen kunnen. Wel veel engelse sites.;)k

Op fishbase staat lijsten met vissen die in een bepaalt biotoop voorkomen, bijv Orinoco:
http://www.fishbase.org/trophiceco/FishEcoList.php?ve_code=53
 
Ik kijk eerst welke vis ik als hoofdvis wil, daarna zoek ik op in welk biotoop ze leven, en daarna kijken of de vissen die in dat biotoop leven mooi zijn, en ze samen kunnen. Wel veel engelse sites.;)k

Op fishbase staat lijsten met vissen die in een bepaalt biotoop voorkomen, bijv Orinoco:
http://www.fishbase.org/trophiceco/FishEcoList.php?ve_code=53
Precies. Alleen vind ik "Rio Orinoco" niet bepaald een biotoop. Zo'n lijst kan echter wel handig zijn, zolang je daaarna checkt dat de vissen ook in hetzelfde gebied voorkomen.
 
Die takken blijven denk ook goed door het zure milleu.
Eeen beetje net als veen lijken.
 
Dan dood je de bacteriën die op hoge pH zijn gekweekt, en moet je alsnog 2 maanden wachten :p Bacteriën moet je net als vissen behandelen, grote schommelingen zorgen voor dode bacteriën.
Inderdaad, je kunt beter gewoon bacteriën kweken op de ph die je gaat gebruiken, zo krijg je ook een sterkere cultuur, als die die gekweekt is op een andere waarde waarbij er dan afbraak is en nieuwe opbouw,...
Ook heb je verschillende soorten bacteriën die afhankelijk van de zuurtegraad in verschillende aantallen voorkomen.
 
Dan dood je de bacteriën die op hoge pH zijn gekweekt, en moet je alsnog 2 maanden wachten :p Bacteriën moet je net als vissen behandelen, grote schommelingen zorgen voor dode bacteriën.

Dat bedacht ik me ook al want bij een lagere ph moet er weer een nieuwe bacteriecultuur komen en dat kost weer veel tijd.
 
Hmm, er is blijkbaar geen consensus ;)
Ik denk da tik toch gewoon in een keer met osmose vul, als het langer duurt dan duurt het langer, maar zit wel direct op de EC die ik wil (lees: laag).
Ik heb er geen haast mee.

Over de takken in het zure water, dat zou best eens kunnen. Ik zie geen enkele achteruitgang, behalve dat ze wat flexibeler zijn geworden dan in het begin :)
Ik ga het wel zien, mochten ze in de nieuwe bak wel achteruit gaan kan ik altijd nog kienhout ofzo toevoegen.
 
Hmm, er is blijkbaar geen consensus ;)
Ik denk da tik toch gewoon in een keer met osmose vul, als het langer duurt dan duurt het langer, maar zit wel direct op de EC die ik wil (lees: laag).
Ik heb er geen haast mee.
daarbij komt ook, dat je mogelijke afzettingen van harder water niet meer uit je bak krijg, met minder zuur water achteraf tot gevolg.

Over de takken in het zure water, dat zou best eens kunnen. Ik zie geen enkele achteruitgang, behalve dat ze wat flexibeler zijn geworden dan in het begin :)
Ik ga het wel zien, mochten ze in de nieuwe bak wel achteruit gaan kan ik altijd nog kienhout ofzo toevoegen.
Eik is zowiezo al een hele harde houtsoort, daarbij ook nog het zure water maakt dat de takken heel lang bewaard blijven.
 
Ben officieel begonnen. De pomp moest even geïnspecteerd worden, ookal is me verzekerd dat hij goed werkt wil ik zeker zijn dat alles nog in orde is voor hij echt kan draaien.
Het is een Superfish Aqua Pro 2.
Om te beginnen de instroom en uitstroom aangepakt inclusief slangen, deze waren van binnen helemaal zwart. Ik krijg het niet helemaal goed meer schoon, ben nog niet zeker of ik deze ga behouden of dat ik nieuwe ga bestellen. Dit betekent wel wat vertraging maar dat neem ik voor lief. Heb geen haast!
Het filter zelf ziet er prima uit, niet eens een krasje te vinden. Het filtermateriaal bestond uit:
Mandje 3, onderin: Grote pijpjes met een laag filterwatten er overheen
Mandje 2, midden: Een zak met actieve kool (zakje met ritssluiting, geweldig!!)
Mandje 1, boven: Filterspons met daar onder kleine pijpjes.

Alles schoongemaakt, nieuwe watten, kool eruit gehaald, zakje gewassen en turf erin gestoken, nu draait het filter op een emmer om te testen.
Het ding is echt doodstil, werkt goed en simpel te installeren. Makkelijker dan de Eheim die ik heb staan!

Vanavond de bak schoonmaken en op zijn plaats schuiven, daarna vullen om zeker te weten dat hij helemaal dicht is (heb recente foto's gekregen waarop hij gevuld was, dus ga ik wel vanuit), dan kan vandeweek de bodem erin en kan ik takken gaan zoeken.
Tussendoor nog even de verwarming testen, dat doe ik gewoon in de bak, weet ik meteen of hij voldoende sterk is om de temperatuur die ik moet hebben te redden (25 a 26 graden).

Nog kopen:
- Nieuwe in- en uitstroom
- Nieuwe slangen
- Tijdschakelaar voor de verlichting

Hoop dat ik komende week volledig kan draaien zodat er eind februari dieren in de bak kunnen.
 
De bak is zo goed als schoon, nog even de lichtkap vrij van kalkaanslag maken en dan is het klaar.
 
Zo, de bak is schoon, getest en dicht bevonden en staat inmiddels met 2 zwart geverfde ruiten op zijn plek.
Ik moest mijn studie/hobbyhoek nog herinrichten, dat is gisteren en vandaag gebeurt dus alles staat nu klaar.
Vullen komt hopelijk deze week nog, moet nog even een stekkerdoos halen, even niet aan gedacht dat ik niet voldoende stopcontacten heb :D

Zodra er iets te zien is zal ik foto's maken, maar op dit moment is het vooral een lege bak.
 
Zo, de bak is schoon, getest en dicht bevonden en staat inmiddels met 2 zwart geverfde ruiten op zijn plek.
Ik moest mijn studie/hobbyhoek nog herinrichten, dat is gisteren en vandaag gebeurt dus alles staat nu klaar.
Vullen komt hopelijk deze week nog, moet nog even een stekkerdoos halen, even niet aan gedacht dat ik niet voldoende stopcontacten heb :D

Zodra er iets te zien is zal ik foto's maken, maar op dit moment is het vooral een lege bak.
Ook dat kan heel gaaf zijn hoor :juggle:
 

Terug
Bovenaan