Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Van de Rio Xingu ben ik afgestapt. Door dat het voornamelijk alleen maar steen in en weinig tot geen hout. De stenen die ik daar voor wilde gaan gebruiken kan ik niet vinden. Mocht ik die nog een keer tegen het lijf lopen dan gooi ik de bak om.
De bak is nu ge�nspireerd op foto's en beelden van een zijtak van de Xingu, de Rio Iriri. Op foto's en beelden zie je wat meer hout hangen in het water en passen de stenen die ik nog had ook aardig bij..
Spijtig van je besluit maar ergens wel begrijpelijk.
Zou als ik jou was Nick. De stronk in midden verzetten nu is de focus veel te veel op die stronk. Kun je hem niet of naar voren leggen of meer naar rechts?.
Moet de bodem volledig schoon zijn?.
Zou wat stukken hout op de bodem laten vallen en misschien wat eikentakken of mijn stuk hout aan de rechter kant over de uitlaat hangen.
De stronk staat zo vanwege de stenen. Hij was nog niet helemaal ingewaterd. Die gaat straks iets meer naar rechts.
De tak linkse wil ik naar rechts verplaatsen met de hoop dat de slierten eraan meegenomen worden door de stroming. Dan komt er op die plek nog een ander stuk hout zodat ik nog een extra zicht breker heb.
De bodem wordt vanzelf wat viezer door stukjes hout die afbreken. Door de stroming in de Iriri blijft daar niet al te veel liggen.
Ken de rivier zo niet. En nog niet ge googled maar is niet idee om aan een kant flink wat hout te plaatsen zo heb je direct schuilplekken en dan andere kant toch dat idee van de stenen te doen?. Of is dat dan niet hoe het in de natuur uit zou zien?.
Zelf zou ik wat je aangeeft meer van de stromings kant plaatsen ook wat kleinere takken die inderdaad met de stroming mee bewegen.
Heb nog wat extra stukken hout toegevoegd. Staat nu nog vast geklemd met de stenen. De stenen rechts wil ik straks naar links verplaatsen. Dan komt de stronk die in midden stond daar waar de stenen nu liggen.
Met de stenen cre�er ik straks links een paar holen voor mogelijke meervallen. Binnenkort eens kijken of er nog een paar grotere keien te vinden zijn.
Wat begon met het verplaatsen van enkele stukken is ge�indigd in een totale verbouwing.. het grootse stuk is eruit gegaan. Dit omdat ik die niet fatsoenlijk kon plaatsen. Daar is een ander stuk voor terug gekomen.
Dankjewel! Die stenen zijn zo geplaatst voor de meervallen Stijn. Ze zijn zo geplaatst zodat ze er mooi onder kunnen kruipen zonder dat ik risico loop dat het hele zooitje op de bodem klettert.
En ik sluit me er bij aan. Ziet er heel mooi uit. Misschien dat ik het gemist heb, maar komt er nog hier en daar wat groen in, of blijft 't bij een hardscape?
Dankjewel allemaal! Die vrije strook is voor mijn geophagusjes om door het zand te ziften.
Het blijft inderdaad hierbij Erwin. Komen nog enkele grote stenen bij. De Rio Iriri is een vrij snel stromende rivier met weinig groen erin.
Ik vind 't zeer geslaagd, dat mag gezegd worden. Wordt een van de fraaiere bakken op dit forum als ik zo vrij mag zijn. Ga je het water nog aanzuren of laten kleuren?
Nee het water laat ik voor wat het is. In de Rio Iriri is het ook niet verkleurd door de sterke stroming.
Helaas is mijn fluval fx5 ermee opgehouden. Deed al wat lastiger deze week. De kracht werd me de dag minder en gisteren kwam er echt een pis straaltje uit. Heb hem eronder uit gehaald, maar kan niet achterhalen waar het probleem zit plus 1 van de klemmen brak af. Dus krijg hem nu niet meer goed dicht. Dus de sunsun 404B maar van zolder afgehaald. Die gevuld en ge�nstalleerd,� bleek die een barst in de behuizing te hebben. Dus heb ik die ook afgeschreven. Nu op zoek naar een nieuwe.�
Mooie inrichting!
Enkel nu ligt alles precies op een lijn, is weet dat de open zandstrook voor de geo's bedoelt is, maar zouden deze niet even blij zijn met een zandstrook die wat doorbroken is?
Zo krijg je ineens wat meer diepte in je bak.
Ik heb er inderdaad 1 op de 900 liter nog niet schoon gemaakt sinds ander half jaar.
Zit een indicatie lamp op die aangeeft als te vies is en een UV die je aan en uit kunt zetten.
Ondertussen de eerste 2 overlevers terug. Die werden opgevangen door de buren na de lekkage. Alle andere overlevers waren naar mijn zusje gegaan. Alleen deze 2 vond ik aan het einde van de dag, levend en wel. De bak stond al minimaal 12 uur droog toen ik ze vond.
Een liefhebber mag de 2 farlowella's gratis ophalen in Duiven.
Als ik dichterbij zou wonen had ik ze zeer graag gewild in de grootte bak Nick.
Is echt een uitkomst zo'n vijverfilter en qua aanschaf niks duurder dan een Fx6 of hoe die heet en dan heb je nog eens dubbel zoveel inhoud.
Heb het ondertussen weer iets omgegooid. Was niet tevreden met de tronk die er stond. Die stond daar niet op zijn plek. Heb hem nu op zijn zijkant neergelegd rechts. De stenen naar links verplaats met ruimte voor een meerval om zich terug te trekken. Moet nog een paar grote stenen komen. Langzaam maar zeker ben ik steeds meer tevreden.
Gisteren mijn L190 opgehaald bij mijn zusje. Die was iets te agressief tegen haar eigen L nummers. Hij is nu ongeveer 15 cm lang en begint zijn odontes te ontwikkelen. Weet alleen niet of ik hem hou. Wil eigenlijk een paar L177 erbij, maar wil ook geen mot in de bak. Twijfel, twijfel..
Stijn, wanneer je keer hier bent zal je zien waarom het zo'n machtig dier is 😉
Hij is ook prachtig Erwin. Zit nu voor de bak om te beslissen wat ik ga doen. Hij blijft mooi waar die is. Zijn odontes komen nu langzaam door. Met een jaartje is het een te machtig dier.
Dankjewel Zwits en kom maar kijken en foto's maken Stijn. Maandag ga ik de rest ophalen en even kijken bij de L024 die er zwemt. Zit heel erg te dubben om die ook te halen.
Gisteren bij VKC geweest. Was weer top! Heb mijn L190 ingeleverd en de L024 mee genomen samen met de groep van 8 geophagus argyrosticus. De groep zwemt nu prachtig rond in de bak. Ben er erg blij mee. Ook met mijn L024. Die zwemt rustig de bak door. Heb hem vanavond al meer gezien dan de L190. Het is een prachtig dier, nu een kleine 12 cm.
1 van de geophagus zondert zich wat meer af en ademt sneller dan de rest. Hopelijk komt die daar doorheen, maar het is voor nu nog een zorgen kindje.
Mijn telefoon is er mee opgehouden dus foto's laten even op zich wachten. Foto's van de tablet wordt ik niet vrolijk van.
Met mijn ogen al half dicht heb ik dit topic ademloos zitten lezen.
Hoeveel pech kan een mens hebben zeg. Ongelooflijk wat je allemaal voor je kiezen hebt gehad en evengoed gewoon vrolijk doorgaat.
Respect hoor!
Ik zie het. Ook 2 uur vannacht? En dankjewel Ms Felix. Wilde hoe dan ook weer een aquarium. Daar vindt ik de hobby te leuk voor. Ben sinds deze week ook niet voor de bak weg te slaan sinds de dames en heren erin zwemmen.