Samzee's 60cm beginnersbakje


S

Samzee

Guest
Maak toch maar even een fotoalbum aan met mijn bakje.
Draait nu 6 dagen.

Vlak na het vullen en inrichten.
IMG_20161123_095145.jpg



Vandaag nadat de bak van slaapkamer naar huiskamer verhuist is.
Klein beethe her-ingericht om meer diepte te creëren.

IMG_20161128_121047.jpg



Plantjes doen het best goed, voeg verder niets to behalve 6.5 uur licht.
Ga het grind nog wel vervangen voor zand, dit ga ik in delen doen om de opstart niet te veel te beinvloeden.
 
Ziet er goed uit!!

Ik zou die achterste plantjes meer in bosjes plaatsen.:)

Weet je al welke vissen erin komen?
 
De ambulia's komen ook meer in een bosje te staan voor de verwarming en het filter.
Heb ze expres een beetje ruimte gegeven nu zodat ze lekker veel licht krijgen en goed kunnen groeien.
Althans dat was mijn gedachte er achter.
Er komen ook wel wat meer plantjes en mos bij, langzaam aan uitbouwen.

Citroen garnalen of red sakura's
danio margaritatus
corydoras panda (pas als er zand in zit)
 
Ziet er al heel goed uit hoor! Komt ook een leuk visbestand in. Zeker Corydoras zijn echt hele leuke dieren. Wat je misschien nog zou kunnen doen is zwart raamfolie op de achterkant plakken. Dan zie je de muur/kabels niet zo.
 
Was wel van plan om er wat achter te plakken maar ben er nog niet uit of ik iets van een poster doe of inderdaad zwarte folie.
Ben nog een beetje aan het rondkijken.
 
Je hebt ook posters met planten aan de voorkant en zwart aan de achterkant. Dan kun je allebei de kanten uitproberen, en kijken wat je het mooist vind.:)
 
Vandaag voor de eerste keer de waterwaarden gemeten met de colombo test koffer.
Draait nu een week.

Ph 7.5
KH 6
NO2 1.0mg/l
NO3 0-10mg/l (beetje er tussen in)
NH3 0.5mg/l
PO4 0

Als ik naar de waardes kijk lijkt het alsof de bacterien langzaam aan hun werk beginnen te doen.

Daarna maar 2.5ml profito er in gedaan voor de plantjes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk beginners bakje! Daar begint de verslaving:)
 
Het verbaasd me echt hoe snel en goed de planten aanslaan.
Misschien morgen als het zand binnen is een deel van het grind vervangen voor zand en dan het filter verstoppen achter de ambulia.

IMG_20161130_205902.jpg
 
Net maar weer even een testje gedaan.

NO2 2.0mg/l
NO3 20-50 mg/l (meer richting 20 dan 50)
NH3 0-0.5 mg/l

Twijfel nu een beetje of ik de bodem op dit moment wel kan gaan vervangen midden in deze piek.
 
Even druk geweest met het vervangen van het scherpe grind voor hornbach zand.
Liever nu midden in de opstart dan dat er straks dieren inzitten.
Ondanks dat ik het had gewassen en het in het water gestaan heeft toch nog hele stukken droog zand met als resultaat belletjes.

Het is nog een beetje fuzzy maar wel een verbetering.
IMG_20161202_145622.jpg


Vanmiddag nog even voor een achterwand kijken
 
Die belltetjes heb ik ook altijd in het begin met het zand van de hornbach.
En er blijven in het begin ook wat deeltjes aan de oppervlak drijven.

Maar dat is na een dag weg en als je er met je hand doorheen gaat, verdwijnt het direct.
Goede beslissing om het nu om te gooien en niet te wachten ;)
 
Beter zo!
Nou nog een mooie folie tegen de achterkant en is het helemaal top! ;)
 
Ik wist dat ik net bij de LFS wat vergat.....:stom:
Nouja wel een mooi plantje en mos er bij gehaald.
 
Ik wist dat ik net bij de LFS wat vergat.....:stom:
Nouja wel een mooi plantje en mos er bij gehaald.

Je kunt de achterwand ook heel simpel met acrylverf van de action verven.
Dat is met een geheel zwarte achtergrond uiteraard wat makkelijker dan wanneer je een rotspartij wilt naschilderen ;) :D
 
Ik zal vanmiddag eens kijken of ik er aan toe kom om er een te halen.

Ga overigens de plantjes en mos er vanmiddag ook inzetten.
Zit een slak in de emmer die van de plantjes afgekomen is dus de kans dat er slakkengif inzit lijkt me nihil
 
Zit een slak in de emmer die van de plantjes afgekomen is dus de kans dat er slakkengif inzit lijkt me nihil


Nu ben je gelukkig toch nog niet van plan om direct garnalen te halen maar bovenstaande is een veel gemaakte foute conclusie.
In het geval van nieuwe plantjes en gif is het in de praktijk zo dat de concentratie gif niet meer voldoende is voor de slakken maar helaas wel voor garnalen namelijk.
 
Ah oke weer wat geleerd, dan laat ze nog even in de emmer.
Garnalen halen duurt nog bijna 3 weken en tot die tijd filter ik overigens ook over kool voor de zekerheid.
 
Net de water waarden weeer even helemaal gecontroleerd.

PH 7.5
Kh 5 (-1 door bodem?)
No2 2mg/l
No3 20-50mg/l (meer richting de 20 dan 50)
Nh3 0mg/l (heel erg licht verkleurd maar zeker geen 0.5)
Po2 0mg/l (lichte reactie maar zeer minimaal)

Vind de colombo test koffer niet echt super en vooral de no3 test gaat van 20 naar 50mg zonder tussenstap.
Ik gok dat de no2 op de 25-30 zit maar de resolutie van de kaart zou wel wat kleiner mogen om dat zeker te weten.

Vind de bak redelijk stabiel op het moment ondanks dat ik de bodem gewisseld heb.
Enige wat ik vreemd vind is dat de KH ineens een hele punt gezakt is.
 
Quarantaine/stekken bakje zo goed als klaar.
Even een beter lampje er boven en een verwarming er in en klaar.

IMG_20161203_224624.jpg


Kan natuurlijk ook gebruikt worden om uitgeselecteerde garnalen in te huisvesten:D
 
Ik voel hier ook het garnalen-virus toeslaan :D :D :D
 
En dan van garnalen naar vissen! :D

Mijn persoonlijke voorkeur gaat altijd uit naar een volbeplant aquarium. De planten zorgen voor een toevoer van zuurstof en schuilplekken voor de wat angstige beestjes. Gelukkig groeit de Cabomba (?zeg ik het goed?) hard en kun je snel gaan toppen en stekken, mits je dit zelf wilt uiteraard. Ik denk dat je bakje er dan veel aantrekkelijke (als een sprookje) van gaat worden!
 
Het is de Limnophila heterophylla (ambulia) en die groeit in de 60cm als kool, daar komen deze stekjes ook vandaan.
Vissen komen in dat kleine bakje niet daar heb ik de 60cm voor.
 
Ja, cabomba is nu verboden, vandaar die 'vervanging'
 
Dat verbod gaat over 1 Cabomba soort.
 
Er was meer dan genoeg keuze voor snelgroeiende zuurstofplanten maar dit vond ik persoonlijk de mooiste.
In de 60cm groeien ze heel mooi en de bovenste nieuwe bladeren worden een beetje rood achtig dus ze doen het goed.
 
Ik zou bij dat bakje toch overwegen om een afdekruit te nemen. Het gebeurt niet snel maar bewoners kunnen er nu heel makkelijk uit natuurlijk.
 
Heb er ng een deksel bij, moet alleen nog licht in gemaakt worden :thumbs:
 
Ik blijf het facinerend vinden om de processen tijdens het opstarten te bekijken.
Langzaam aan zie je kleine veranderingen plaatsvinden.
Er zit op het glas en 1 stukje hout een witte doorzichtige laag sinds vanmorgen en ik denk dat het bacterien zijn?

IMG_20161204_193715.jpg


IMG_20161204_193728.jpg


Overigens zit er zeker een halve cm dikke transparant witte laag over het zuignapje van de thermometer
 
Is slijm.. Meestal gaat zoiets redelijk snel weg. Ik heb een paar tips/opmerkingen voor je:

1. Je zegt dat No2 nog dik over de 2 zit, dit is zeer giftig dus hier nog even wat aandacht aan besteden. Gaat als het goed is vanzelf weg maar wel zonde als je vissen dood zouden gaan als je ze er te vroeg in zet! ;)

2. Je verwarming staat scheef! Probeer hem in een hoekje naast je verwarming bv. te zetten. Ook lijkt je pomp vrij klein maar hier doe ik geen uitspraak over. Met een dun bestand zoals je beschrijft.

3.Probeer je planten meer in bosjes te doen, stek ze op tijd en kies vooral voor makkelijke planten in het begin. Geeft veel meer plezier!

Verder ben je heel goed bezig! Veel plezier met je bak!

Nog één vraagje van mij voor jou, zwart zand? Hoe zit dat? ;)
 
Dinsdag draait de bak pas 2 weken dus nog zeker 2 weken voor dat er wat bij in komt.
Dinsdag controleer ik de de waardes ook weer.
Overigens zie ik het als een goed teken dat ik nu nitriet en nitraat meet, weet ik zeker dat er bacterien aanwezig zijn en hun werk doen.

Verwarming stond met een reden scheef, kabel zat anders iedere keer tussen de deksel maar dit is nu aangepast.
Komt een pat mini filter in, krijgt uiteraard de opstart tijd die nodig is en daarna haal ik deze er uit.

Makkelijke planten zitten er in, alleen het gras (naam even kwijt) slaat niet helemaal goed uit.
Is overigens geen hele lastige plant.

De ambulia staat in kleine bosjes, probeer dit langzaam aan tot een grote bos te krijgen die het filter en verwarming compleet camoufleerd.


Zwart zand steken de garnalen mooi op af.
Was grind maar aangezien dat lastig is met een hoop vissen waaronder cory's toch vervangen voor zand.
 
1. Je zegt dat No2 nog dik over de 2 zit, dit is zeer giftig dus hier nog even wat aandacht aan besteden.

Net weer even een testje gedaan.
No2 1mg/l (zelfs iets lichter dus onder de 1)
No3 20-50mg/l
Nh3 0mg/l

Kortom piek loopt terug, nog 2 a 3 tests over de duur van 2 weken en dan tijd voor de eerste bewoners.
 
Waar heb je het zwarte zand gehaald? Ben er wel benieuwd naar. Standaard filterzand maakt vissen/garnalen vaak toch wat flets. Als hij pas 2 weken staat hoef je je indd geen zorgen te maken.
 

Terug
Bovenaan