Sarasa goudvisjes en sluierstaarten in 1 bak.


Hopen dat het goed gaat met de vis die naar de Vijver is gegaan. Het is nog veelte koud om nieuwe vis in de vijver te plaatsen. En zeker voor tere Sluiers. Ik vrees ik dat dit een enkeltje naar de dood is wordt/is geworden.

Hopelijk heb ik het mis.

Ik zeg bovenstaande en jij reageert met: valt mee, er zitten meerdere sluierstaarten in zijn vijver.

Dat zegt toch niets over het feit dat je nu nog geen Goudvissen/sluiers vanuit een huiskamer aquarium buiten kan zetten? De temperatuurs overgang is gewoon nog te groot. Zeker sluiers zijn daar gevoelig voor.
 
ik had al gezegd: van kamertemp. naar buitentemp. en van buitentemp. naar vijvertemp.
deze sluierstaart vond ik te groot worden voor mijn bak.
 
en de ene overgebleven sluierstaart red zich prima met mijn 2 kleine sarasa goudvisjes.
elke week een water wissel van 30% en 2x per 24u. krijgen ze gemengd voer, drijvend en zinkend.
 
en de ene overgebleven sluierstaart red zich prima met mijn 2 kleine sarasa goudvisjes.
elke week een water wissel van 30% en 2x per 24u. krijgen ze gemengd voer, drijvend en zinkend.

aanbevolen wordt 50% waterwissel, geen drijvend voer voor sluiers. en je mag ze wel vaker voeren. een aantal tips doe ermee wat je wil.
 
ik zei toch 2x per 24u. krijgen ze gemengd voer, drijvend voor de sarasa en zinkend voer voor de sluierstaart.
 
serieus lees jij wel... ik heb sluierstaarten
ik lees en kijk plaatjes, daar zie ik een enorm grote sluierstaart en 2 grote sluierstaarten.
heeft die enorm grote sluierstaart dan genoeg aan 50 liter per vis?
 
ik lees en kijk plaatjes, daar zie ik een enorm grote sluierstaart en 2 grote sluierstaarten.
heeft die enorm grote sluierstaart dan genoeg aan 50 liter per vis?
Ja, want het is en blijft een sluierstaart. En ook al zijn er twee kleintjes heeft de grote sluier de hele bak om te zwemmen.
Probeer nou aub niet om jouw fouten te verbergen door het "Ja, maar jij ..." spelletje te spelen. Sander doet het perfect en geeft je goede tips. Kritiek is nooit leuk, maar probeer ervan te leren, en probeer aub om andere mensen niet zwart te maken om jou fouten te verbergen.
Ik hoop dat je dit niet als een aanval ziet, maar als een bericht om jou te helpen!
 
wat is er mis met 1 kleine sluierstaart en 2 kleine sarasa goudvisjes in mijn bak!?
 
Je zou wat meer kunnen lezen en wat minder plaatjes kunnen bekijken.

Men kan zeggen wat een mooi aquarium en wat een mooie vissen omdat degene verder geen verstand heeft van goudvissen. Op het forum plaats je een foto met een mooi aquarium en mooie vissen. Dit klopt feitelijk ook.

Het feit is dat je aquarium en je kennis niet voldoende zijn om je vissen een goed en gezond leven te geven.

Heel veel mensen zijn ooit begonnen met goudvissen houden op deze manier en nog wel slechter ook. Op het forum is informatie genoeg om de omstandigheden waar jij met je vissen je in verkeren te verbeteren. Mensen geven advies en tips en daar kun je mee doen wat je wilt. Je moet dit niet zien als een aanval maar om jouw en je visjes verder te helpen.

Wil je dit liever niet, ga je dan eens verdiepen in het houden en verzorgen van je sluierstaart en enkelvinnen.

Lees eens iets over bodem, filter, voerbeleid en verversingen. Je zult versteld zijn wat je allemaal tegen kom. Fouten maken we allemaal maar daar leren we weer van.
 
de mijne, 3 kleine visjes hebben nu toch genoeg zwemwater, en ze komen echt wel in een vijver terecht hoor.
 
ik lees en kijk plaatjes, daar zie ik een enorm grote sluierstaart en 2 grote sluierstaarten.
heeft die enorm grote sluierstaart dan genoeg aan 50 liter per vis?

ja dat heeft deze enorme grote sluierstaart. je zegt '' zeg ik toch 2 x per 24 uur'' lees eens goed ik zeg je mag wel wat vaker voeren...
 
hoe vaak moet ik voeren dan ?
en met wat voor voer volgens jouw!?
 
maak het dan niet uit of het kleine visjes zijn of juist hele grote ! ?
Ik ben al de tel kwijt hoevaak het je is vertelt dat het juist belangrijk is om kleine exemplaren de ruimte te geven die voor een volwassen vis staat. Ik begin daarom steeds meer het idee te krijgen dat je aan het trollen bent.
 
dus kleine visjes hebben minder liters nodig dan hele grote vissen. dat lijkt me duidelijk.
en dat ze groter worden is logisch. daarom gaan ze later ook naar de vijver.
 
dus kleine visjes hebben minder liters nodig dan hele grote vissen. dat lijkt me duidelijk.
en dat ze groter worden is logisch. daarom gaan ze later ook naar de vijver.

kleine vissen worden grote ga je ze dan elke week iets meer water geven?? wanneer weet je dat ze naar de vijver moeten dan als ze niet meer groeien omdat ze te klein zitten? je ziet het niet tot dat ze vergroeien maar volgens mij kunnen we beter tegen een muur praten want je begrijpt het niet of wil het niet begrijpen
 
5x per dag lijkt me een beetje veel voor zulke visjes.
als het baby's zouden zijn, zeg ik ja dat kan. maar dit formaat moet ook op zoek op de bodem naar eten toch! ?
 
Rustleproof.jpg
 
5x per dag lijkt me een beetje veel voor zulke visjes.
als het baby's zouden zijn, zeg ik ja dat kan. maar dit formaat moet ook op zoek op de bodem naar eten toch! ?

dat doen ze ook ik geef ze niet een hele doos met voedsel ik geef ze 5 x per dag de bezigheid naar voedsel te zoeken en het te vinden.. verdelen noemen we dit ook wel.
 
Kleine spoedcursus :book:

Jouw Jonge visjes geven een groeihormoon af. Dit maakt het lichaam van de vis aan en scheid de vis uit in het water met de nodige poep. De vis geeft tevens ammoniak af die hij uit het water onttrekt wat hij weer afgeeft door de kieuwen.

1 keer per week 50 % verversen is natte vingerwerk omdat men geen inzicht heb in de totale belasting vuil in het water en de bacteriecultuur in je aquarium en het vermogen van je filter. Dit kun je alleen met zekerheid weten door het meten van je waterwaardes.

De ervaring is dat een standaard filter van een juwel aquarium dit niet gaat verwerken vanwege het teveel aan vervuiling en daarom 1 keer verversen niet voldoende zal zijn.

Een groffere soort bodem blijft veel vuil inzitten en kan linke situaties geven met grondelen. Steentje die ze inslikken en in de keel kan blijven hangen. Bodem reinigen geeft weer een hoop ammoniak af en is dus ook niet aan te raden dit vaak te doen.

Sluierstaarten zijn zeer gevoelig voor hoge waterwaardes ewaardoor hij verzwakt en vatbaar wordt voor de altijd aanwezige parasieten in een aquarium en zijn ontwikkeling stagneerd.
Stel je NO 2 is bij meting 0,2 en je ververst 50% dan hou je 0,1 over. De vis poept lekker door etc. Dan is de volgende dag de meting weer 0,2.

Veel ervaren sluier staart houders hebben daarom een bare bottom aquarium omdat dit het makkelijkste is qua onderhoud en de veiligste omgeving is voor hem gezien de klungelige manier van zwemmen. Des te groter ze worden des te klungeliger ze worden.

Bij een tropisch aquarium word uitgegaan van kleine verversingen om stabiliteit te behouden. Bij sluiers moet het filter de stabiliteit verzorgen en niet het water zodat het geen probleem mag zijn om zeer grote verversingen van oplopend tot 90 % aan te kunnen.

Een sluierstaart heeft geen maag dus geef je meerdere malen per dag een klein beetje eten. Vandaar ze ook altijd op zoek zijn naar voedsel. Ze hebben altijd honger.

De meningen over aquarium formaat en liters zijn verdeelt. 50 liter is een richtlijn maar je kan natuurlijk niet een sluierstaart van 30 cm in een aquarium stoppen van 50 liter met een breedte van 30 cm.

Er zijn meerdere soorten sluierstaarten. Soorten die wat kleiner blijven en soorten die mega groot kunnen worden in de maximale omstandigheden. Jouw sluierstaartje is helaas van het soort wat zeer groot gaat worden mits hij deze ruimte krijgt. Krijgt hij deze ruimte niet dan groeit de buitenkant van de vis niet maar de binnenkant wel. Je kan je dan wel voorstellen dat de inwendige organen het moeilijk krijgen. Vooral de zwemblaas geeft ernstige problemen.

Persoonlijk vind ik dat enkelvinnen helemaal niet in een aquarium horen omdat deze gebouwd zijn om sprinters te kunnen trekken. Hebben een torpedo bouw en 2 meter lang is wel aardig wat ruimte maar je heb ook een moment dat ze moeten keren.

Je hebt gewoon de pech dat je heb gekozen voor een wat moeilijker soort vis qua verzorging. Je moet ze nu eenmaal nog even in je aquarium houden gezien de tempratuur en kan je op je gemak eens bedenken wat je wil doen
 
IMG_0420.JPG
Hier heb ik nog een leuke foto. Kan je zien hoe snel ze groeien. Achterin zie je me nieuwste aankoop van verleden week. De voorste met zijn dikke kop is net zo iets als jouw sluiertje en heb ik in augustus gekocht.

Zoals je kunt zien is dikkopje in 7 maanden al aardig gegroeid.
 
Zo groot kan de vis van Frits worden onder goede omstandigheden. Deze is ongeveer 70cm.

1WmaPJ11OK7JNhqx-DUrEPerHZB4wyef.jpeg
 
Zo groot kan de vis van Frits worden onder goede omstandigheden. Deze is ongeveer 70cm.

F5vqVvfG3f9dR_pyDq9xcGwRUL3lKbxE.jpeg

Wat een joekel hè! Ik hoop toch echt niet dat die van mij zo groot gaat worden want dan heb ik ook een probleem met me 1.60 :D
 
Wat een joekel hè! Ik hoop toch echt niet dat die van mij zo groot gaat worden want dan heb ik ook een probleem met me 1.60 :D
Ja, dan heb je toch wel een probleem. :D Ik neem eigenlijk ook aan dat deze vis zo groot is geworden in een vijver.
 
als ik ze te groot vind worden, gaan ze naar de vijver, die in september 2017 al aardig opgewarmd zal zijn.
 
de grootste sluierstaart die in de 10.000 liter vijver zit, maakt het goed.
zwemt vrolijk rond met de andere vissen in Rolde (Drenthe).
 
50% waterwissel gedaan met de bodemstofzuiger vanmiddag.
plantjes gesnoeid en filterwatten vernieuwd.
laat nu maar ff draaien en weer helder worden.
 

Terug
Bovenaan