Wat is er nieuw

Scubaline 240 van Jasper (JSiegmund)

• Onderwerp starter Onderwerp starter jsiegmund
  • Startdatum Startdatum
Aha. Dus je kunt eigenlijk alles planten en laten groeien zonder water in de bak te zetten? Nadeel is misschien wel dat ik redelijk wat hoogteverschil heb, dus alles wat hoger staat zal dan niet met de wortels in het water staan. Ik heb inderdaad al op andere plaatsen ook gelezen dat men aanraadt om een laagje water in de bak te zetten en 'm dan af te sluiten met plastic folie.

Ik heb een luchtbevochtiger, dat is er een voor normale ruimten met een 5L water tank. Moet dan alleen de output even in de bak zien te krijgen maar dat lukt wel. Iets onhandiger, maar dat scheelt me weer twee tientjes.

Hoe lang denk je dat je 'm zo moet / kunt laten draaien voor het vullen?

Hier dan toch het plantenschema:

998147jsiegmund_0_82_plantenschema.jpg

1) Cyperus helferi
2) Taxiphyllum sp. 'Flame Moss'
3) Ranunculus Inundatus
4) Alternanthera reineckii
5) Echinodorus Vesuvius midden / achter
6) Eleocharis parvula voorzone
7) Glossostigma elatinoides voorzone

Wat schatten jullie in qua aantallen? Bij aquaplantsonline bestel je het meeste per potje van 5cm. Kun je die stekjes nog verder opdelen? Ik las dat je met een in vitro potje parvula 20x30cm kunt doen, dus dan heb ik aan 2 voldoende. De eleocharis kun je per 10 bestellen. En dan bijvoorbeeld de Vesuvius; hoeveel potjes zouden jullie daar voor nemen (vlak 5, 35 x 10 cm).

Heb me wat verder ingelezen over de dry-start methode. Ook bij die winkel geven ze aan dat dat met hun plantjes prima gaat wanneer je de luchtvochtigheid maar voldoende hoog houdt.

Kan niet anders dan mooi worden als je het mij vraagt ! 😀

Zo, na een weekje in de bergen weer terug thuis. Vandaag aan de gang geweest met voorbereidingen voor de dry start. Ik heb mijn luchtbevochtiger voorzien van een verloopje (mac gyver stijl mbv een cola fles) en 10mm flexibele buis. Die kan via het voedervakje in de kap naar binnen en dan is dit het resultaat:

Bak nog droog:
988345jsiegmund_0_82_wp_20140316_003.jpg

Bak op 88% luchtvochtigheid:
469755jsiegmund_0_82_wp_20140316_006.jpg

Zijaanzicht, nogal mistig 🙂
456957jsiegmund_0_82_wp_20140316_007.jpg

Moet nu nog wat variabelen zien vast te zetten:
- Welke luchtvochtigheid? 80 - 90%?
- Continue bevochtigen, of aan/uit op tijdschakelaar?
- Hoe lang laat ik het licht aan in deze periode? Bak staat in de huiskamer, waar ook zonlicht binnenvalt.

De luchtbevochtiger werkt met een reservoir, dus er komt steeds nieuwe waterdamp de bak binnen. Ik heb geen idee in hoeverre dat het waterpeil uiteindelijk zal laten stijgen; het is toch 5L per reservoir (en bij continue aan gaat dat er binnen een dag doorheen). Voorlopig heb ik geen plastic folie gespannen, de kap houdt de vochtigheid binnen (en als er dan wat lekt is dat niet zo'n issue).

Beetje zitten spelen met de bevochtiger, de luchtvochtigheid gaat snel omhoog maar ook weer snel naar beneden wanneer hij uit staat. Ik denk dat ik die dus maar continue ga laten draaien op een wat lagere intensiteit. Heb nu ook een groot gedeelte van de bovenkant van folie voorzien om te kijken of het vocht dan beter blijft hangen. Ik ga ook alvast wat water in de soil zetten zodat de vochtigheid wat door de bak kan trekken voordat het groen erin gaat.

Plantjes zijn overigens besteld dus zouden later in de week moeten komen!!

Ik zou inderdaad wel een folie tussen de kap en je bak plaatsen om zo veel mogelijk vocht in de bak te houden.
Daarnaast kan het ook geen kwam om een klein laagje water onderin de bak te doen. Volgens mij hou je dan ook de luchtvochtigheid gemakkelijker op pijl.

Ben benieuwd naar het resultaat straks met je beplanting!

Klopt! Ik heb inmiddels het folie in de kap zitten. Voordeel is dat je dan kap + folie eraf kunt pakken mocht je toch bij de bak moeten. Uitsparing in het folie gemaakt voor de slang van mijn bevochtiger, verder is 'ie dicht. Ik heb een laagje water net onder de soil staan, de bak blijft nu mooi vochtig. Daarstraks alles nat gespoten met de plantenspuit en afgedekt, nu eens kijken hoe lang het nat blijft. Vooral de grote steen (komt wat mos op) en de verhoogde soil zijn punt van aandacht.

Het voordeel van de luchtbevochtiger is dat hij lucht aanzuigt uit de woonkamer, dus automatisch ook de lucht in de bak ververst zonder dat de luchtvochtigheid daardoor naar beneden gaat (juist omhoog). Ik gok dat de plantjes dat niet erg zullen vinden.

Planten worden morgen verstuurd, dus donderdag er in. Helaas ben ik vrijdag en zaterdag nauwelijks thuis, dus ik hoop maar dat dat in ��n keer goed zal gaan (en de post haar werk fatsoenlijk doet). Tussendoor proberen de boel nat te houden met de plantenspuit wanneer nodig. Ik laat alles nu draaien zoals het straks zal draaien, zodat ik morgen bij thuiskomst kan zien in hoeverre de boel dan nog vochtig is (of niet).

Ziet er al goed uit.

Een paar vragen/bemerkingen:
-Waarom ga je eigenlijk met dry start beginnen?
Als ik je plantenlijst bekijk, zie ik hier geen voordeel in.
Je gaat nu alles emmers laten groeien, en als je er water in doet gaan de planten zich terug moeten aanpassen. Waardoor je de meeste groei terug gaat verliezen, en met een hoop afval gaat zitten.
-Word je bergje ondersteund?
Zo niet ga je na een paar weken/maanden terug een plat vlak krijgen.
Je kan wat stenen bijbestellen en ze zo steken dat ze ondersteuning bieden.
Zo krijg je ook een natuurlijker effect.
Als je het zo wil laten kan je het ondersteunen met wat filtermateriaal die je in een kous steekt.
-Met 500 gram co2 ga je niet ver geraken.
Met wat geluk gaat die 4 weken mee, en als je die terug laat vullen krijgen ze er msschn 400 gram in en sta je er 3 weken later terug.

Hi backplay,

- Dry start wilde ik doen omdat dat goed gaat in combinatie met glossostigma en eleocharis. Daarbij hoef je dan geen waterwissels te doen, en is het makkelijker om het mos te laten groeien op de juiste plaatsen. Het kost ook geen CO2 en je hebt minder kans op algen in de beginfase van de bak. Je opmerking over verlies snap ik niet, in de artikelen die ik heb gelezen staat juist dat de planten emers een goed wortelstelsel aanmaken waardoor ze de overgang makkelijker kunnen maken. Er zal ongetwijfeld wat afsterven, maar om te zeggen dat daarmee de meeste groei verloren gaat? Als laatste argument vind ik het ook wel een interessant experiment 🙂

- Ik heb de kanten van de berg afgestoken met plastic schotjes in een poging om verzakken te voorkomen. Stenen bijbestellen ga ik voorlopig niet doen, maar wellicht later nog eens kijken.

- CO2 ben ik al aan het kijken naar de mogelijkheid om een 2kg fles erbij te nemen te nemen, dan gebruik ik de 500gr alleen nog tijdelijk tijdens wissels.

jsiegmund zei:
Als laatste argument vind ik het ook wel een interessant experiment 🙂

Experimenteren is altijd leuk! :thumbs:

De voordelen van een dry start ken ik wel, daarom ook mijn vraag.

Er staan naar mijn ervaring wat planten tussen waar de bovenwater bladeren sowieso afsterven: Alternanthera reineckii, Echinodorus Vesuvius en Eleocharis parvula.
Dus als je deze laat groeien en je doet er water in, sterft het meeste toch snel af. Planten die zich moeten aanpassen, meer afval en zo weer meer kans op algen.
Over de groei van de wortels heb je zeker gelijk, maar betwijfel of het met deze planten voordelig gaat zijn.

Het Flame moss hecht zich bij mij niet op steen, sterker nog het vormt een tapijt ipv omhoog te groeien. 😀
Heb het ook van die shop.

Succes! :thumbs:

Hmmm, ik kreeg van de shop juist door dat die planten prima geschikt waren om emers te kweken. Als ik je goed begrijp, dan zullen tijdens de overgang de bladeren dus afsterven en vervangen worden door nieuwe die geschikt zijn voor submers? Hoeft op zich ook niet zo'n probleem te zijn, maar betekent natuurlijk wel goed schoonhouden in die periode.

Ik ben er inmiddels wel zo op ingesteld dat er geen weg meer terug is 🙂

Misschien een rare vraag trouwens, maar zou dat niet betekenen dat die plantjes altijd hun blad verliezen wanneer je ze plant, ook wanneer je ze rechtstreeks uit de doos in een bak met water zet? En dan heb je toch hetzelfde gevaar qua algen? Eventueel zou ik ze voor het vullen al kunnen snoeien zodat er minder materiaal is om dood te gaan. Ik heb even gezocht, maar de ervaringen met eleocharis zijn prima in combinatie met een dry-start. Denk dat het dus wel los zal lopen.

Om emers te kweken zijn ze zeker goed geschikt!

Als ze van emmerse toestand komen, vanwaar ook, heb je hetzelfde "probleem".
Je hebt ook van die invitro potjes zeker?
Heb net dezelfde gebruikt, en de originele sprietjes zijn allemaal afgestorven.
Daarom knip ik het altijd heel kort voor ik het plant, dan heb je meteen de onderwater vorm die tevoorschijn komt.
Met andere planten doe ik dit ook altijd, zo kort mogelijk knippen zodat je niet met de afstervende emmerse vorm zit.
Heb vandaag toevallig wat Eleocharis parvula bij aangeboden gezet. Is de onderwatervorm van de potjes.

Mja, ik krijg morgen alles binnen, dus ga maar eens gewoon kijken hoe het gaat aflopen... to be continued!

Leuke plannen! Maar weet je zeker dat de kast het gaat houden?

ik denk dat dit erg leuk gaat worden, leuk om te lezen hoe je er mee bezig bent.
De kast gaat het met je verstevigingen prima houden lijkt me :thumbs:

ben benieuwd naar het resultaat

Interessant manier van werken. Ik ga je volgen. Dit moet mooi worden. 🙂

Zo! De boel zit erin. En wat is het planten van glosso een ongelofelijke hoeveelheid werk! Ben 's middags rond 3 uur begonnen en was 's avonds rond 8 uur klaar. Maar goed, het resultaat mag er wezen, al zeg ik het zelf.

Kap eraf gehaald. Met de luchtbevochtiger ervoor gezorgd dat ook tijdens het planten er genoeg vochtigheid zou zijn.
163695jsiegmund_0_82_wp_20140320_001.jpg

Cyperus geplant
962763jsiegmund_0_82_wp_20140320_002.jpg

Echinodorus:

Reineckii en Echinodorus:

De Reineckii was veel te veel, dus dat overheerst nu een beetje. Die ga ik proberen goed kort en compact te houden. De Echinodorus had zelfs bloemetjes en knopjes.

Vervolgens begon het echt werk. De parvula en glosso. Wat een gedoe zeg.

774587jsiegmund_0_82_wp_20140320_016.jpg

671567jsiegmund_0_82_wp_20140320_018.jpg

En dan uiteindelijk, uren later... is dit het voorlopige resultaat:
876477jsiegmund_0_82_wp_20140320_011.jpg

De plantjes achter de grote rots zijn potjes die ik over heb gehouden; 1x ranunculus en 2x glosso. Les geleerd: volgende keer niet teveel bestellen. Helaas was ik ook nog eens vergeten om het mos in mijn bestelling erbij te doen, dus dat heb ik niet. Ik denk dat ik dat voorlopig maar even zo laat.

De kap zit er weer op, vochtigheid is goed hoog. Vandaag de eerste cyclus van 10 uur licht en dan maar eens kijken hoe het zicht gaat gedragen. Ben erg benieuwd!! Voorlopig ben ik in ieder geval wel blij met het eerste resultaat.

wauw, erg mooi. Apart om alles droog te doen. Alleen foto 2 en 3 kloppen niet, daar staat alleen de Cyperus op, telkens het 1ste plaatje dus, niet de echinodorus en reineckii

Ik zie het, ergens iets mis gegaan met copy/paste blijkbaar. Kan de post niet meer bewerken, dus dan maar een nieuwe poging:

844929_0_82_wp_20140320_005.jpg

573655_0_82_wp_20140320_007.jpg

ik blijf je volgen!
echt fris oogt het nog niet, maar al wel een mooi plaatje :thumbs:

Vooral die glosso was gisteren nog een beetje slapjes, maar dat zijn ook maar heel fragiele takjes met een klein worteltje die je uit zo'n bosje haalt. Wanneer dat aanslaat en begint te groeien komt het snel goed denk ik. Maar eens rustig afwachten wat de boel gaat doen met een verse portie licht 🙂

Mooi en leuke techniek! Kan ik nog wat van leren 🙂..
Plan voor mij is ook om een soort gelijk project op te zetten in de toekomst 😉

heb je door het droogstarten nu ook potgrond onder het grind ipv een voedingsbodem? 😛

Haha, nee. Er wordt in verschillende posts aangeraden om met een goede bodem te werken die de planten van voeding kan voorzien aangezien dat de enige bron is die ze hebben. Ik heb dus wel een goede soil gebruikt (was ik sowieso van plan). Dat zou voldoende moeten zijn om de boel maandenlang zonder bijvoeden draaiende te houden. Bodem is dus niets anders dan wat je op de foto's ziet (en wat piepschuim / plastic schotjes)

Yep.... deze ga ik volgen. Ben erg benieuwd naar de effecten van een droge start.
Het ziet er in elk geval veelbelovend uit!

jsiegmund zei:
Haha, nee. Er wordt in verschillende posts aangeraden om met een goede bodem te werken die de planten van voeding kan voorzien aangezien dat de enige bron is die ze hebben. Ik heb dus wel een goede soil gebruikt (was ik sowieso van plan). Dat zou voldoende moeten zijn om de boel maandenlang zonder bijvoeden draaiende te houden. Bodem is dus niets anders dan wat je op de foto's ziet (en wat piepschuim / plastic schotjes)

vandaar ook mijn opmerking, alleen wat water en licht leek me niet genoeg 😛

Nice, echt een bak naar mijn smaak 🙂

weet je inderdaad al welke vissen erin komen?

Goed bezig! Duurt ff, maar dan heb je ook wat.
Denk dat het sowieso wel een goed idee is om het mos helemaal weg te laten, want met deze hoeveelheid en aantal soorten heb je meer dan genoeg denk ik zo.

Helaas... het zit niet altijd mee. Was een dagje naar Gent en toen ik vanmiddag thuis kwam vond ik de bak in ellendige toestand. De LED strips hebben losgelaten en daarmee het plastic meegenomen. Resultaat: gapend gat, geen temperatuur meer en luchtvochtigheid van 50%. Ik denk dat ik niet hoef te vertellen dat de plantjes dat niet fijn vonden.

Alles hangt nu dus op half 11. De glosso en parvula gaat het wel overleven omdat er toch een aardige laag water in de bak stond. De rest staat hoger, dus had geen water meer. Ik heb de Reineckii, die al compleet plat lag, eruit gehaald en gedeeltelijk teruggesnoeid. Dan hoeft hij geen moeite te steken in het repareren van teveel blad en blijft er hopelijk genoeg kracht nodig om te herstellen. Ik hoop dat ik er op tijd ben geweest, want het meeste is weliswaar slap, maar niet levenloos.

Er vielen wat krachttermen toen ik de kamer in kwam en dit zag...

978415jsiegmund_0_82_wp_20140323_010.jpg

Nou kan ik mij goed voorstellen...
Jeetje wat rot! Hopelijk komt het goed....

Hoe gaat het nu met de beplanting?

Duurde even voordat ik tijd had een update te doen, maar bij deze!

Het valt me tot nu toe nog altijd niet tegen!! De echinodorus vesuvius heb ik moeten uitdunnen en de rest van de bladeren is ook gelig. Van de wortels was niet veel over, dus ik ben bang dat ik die zal verliezen. De ranunculus inundatus is flink uitgedund, maar maakt wel weer jonge scheutjes. De rest ziet er eigenlijk wel weer goed uit. Vooral de glosso maakt volop wortels en nieuwe blaadjes, dus dat begint al goed te groeien. De parvula doet nog weinig, maar dat spul groeit ook erg langzaam. Die houden wel van natte voeten; alles wat iets hoger stond begon geel te worden dus heb ik naar beneden verplaatst.

Ik probeer altijd overal het positieve van in te zien. Dus ik ben met de alternanthera reineickii die ik heb afgeknipt een experimentje begonnen. Bakje gemaakt, bodem erin en water net onder de bodemrand. Afgedekt met plastic, 2 gaatjes erin geprikt. Staat in de vensterbank in het zonnetje en zie hier:

649618jsiegmund_0_82_wp_20140325_002.jpg

De stekjes beginnen al wortel te schieten en ik verwacht dat dit over een paar weken plantjes zijn die gewoon weer de bak in zouden kunnen. Maar goed, de reineckii in de bak doet het ook goed, dus zal niet nodig zijn denk ik. In ieder geval wel leuk om te weten dat je op deze manier je plantjes kunt laten groeien en vermenigvuldigen! Kost minder moeite dan mijn kamerplanten, dit bakje hoef ik niet eens water te geven 😀

Ik zal morgen kijken of ik een nieuwe overzichtsfoto kan maken, dat is lastig omdat de voorruit continue beslagen is 🙂

Ik vind het echt heel tof om dit te volgen! Jammer van de kleine tegenslagen af en toe, maar je bent mijn inziens wel heel goed bezig... Veel succes, ik blijf je vorderingen op de voet volgen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan