Spraybar, maar wat of hoe is beter?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,921
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Ik heb een diy spraybar maar als ik alle gaatjes 30° naar beneden zet heb ik totaal geen water rimpeling, dus ook geen gasuitwisseling, oppervlak staat stil en ik krijg dan een kaamlaagje op het water.

Is het dan beter om enkele gaatjes horizontaal te hebben en de rest naar beneden zodat de CO2 beter in de bak blijft?
 
Is het mogelijk om de hele huis iets hoger in de bak te plaatsen? Dan spuit hij wel 30graden omlaag, maar begint ongeveer op het wateroppervlakte
 
Ik heb een diy spraybar maar als ik alle gaatjes 30° naar beneden zet heb ik totaal geen water rimpeling, dus ook geen gasuitwisseling, oppervlak staat stil en ik krijg dan een kaamlaagje op het water.

Is het dan beter om enkele gaatjes horizontaal te hebben en de rest naar beneden zodat de CO2 beter in de bak blijft?
Zet dan je spraybar iets hoger. Hij moet echt nét onder het wateroppervlak liggen, de bovenkant van de buis raakt of ligt ietwat boven het oppervlak. Géén gaatjes naar boven dus. Je water krijgt dan beslist een prima rimpeling!
 
IK gebruik ook zelfgekochte buis en ik denk niet dat je daar zo even met een hete spijker doorheen prikt. Ik denk dat een boortje sneller en veiliger gaat.
 
Ik heb een diy spraybar maar als ik alle gaatjes 30° naar beneden zet heb ik totaal geen water rimpeling, dus ook geen gasuitwisseling, oppervlak staat stil en ik krijg dan een kaamlaagje op het water.

Is het dan beter om enkele gaatjes horizontaal te hebben en de rest naar beneden zodat de CO2 beter in de bak blijft?
Co2 zit op 2 manieren in je aquarium, als gas en vermengt met water. Hoe langer de pure co2 de kans krijgt te vermengen met het water hoe meer co2 er in het water zit. (dit is wanneer de planten het gebruiken)

Door de oppervlakte te verstoren maak je de zichtbare of onzichtebare kramlaag dunner waardoor er betere vermening met de lucht en water is, door rimpelingen heb je meer oppervlakte dus meer vermenging. Plus door de stroming mixt het water en co2rijk water komt daardoor ook steeds naar boven terrecht. Door deze 3 dingen verlaat de co2 ongewenst de bak

Maar belangrijk is dat de vissen zuurstof hebben. Dus vermenging met de lucht is altijd belangerijk!

De spraybar kan je zo sturen zoals jij zelf wilt. Meer rimpeling is meer zuurstof maar minder co2

Meer circulatie betekend meer co2 bellen die de bak uit verlaten maar minder betekend slechte verdeling van het water.

Er is geen vaste regel die je hoeft te gebruiken maar hoe beter jij de bellen kan mixen met water voor ze de oppervlakte raken hoe beter.

Tegelijkertijd wil je dat er voldoende oppervlakte verstoring is zodat er goedde menging is met de lucht voor zuurstof voor de vissen
 
IK gebruik ook zelfgekochte buis en ik denk niet dat je daar zo even met een hete spijker doorheen prikt. Ik denk dat een boortje sneller en veiliger gaat.
16827761101302111995697.jpg
dit zijn buisjes met gaatjes van mijn aquaflows200 die kun je samensteken en dan alle kanten opdraaien.
16827765232051185376778.jpg
dat ben ikzelf overigens niet van plan.
Ik vind het bevredigender om de waterstroom direct los te laten, al dat andere remt alleen maar.
 
Bekijk bijlage 359701dit zijn buisjes met gaatjes van mijn aquaflows200 die kun je samensteken en dan alle kanten opdraaien.Bekijk bijlage 359702 dat ben ikzelf overigens niet van plan.
Ik vind het bevredigender om de waterstroom direct los te laten, al dat andere remt alleen maar.
Klopt en dat systeem heeft JBL ook dus. Ik vond persoonlijk de gaatjes in die van JBL nogal groot.
 
Kun je met een hete spijker gaatjes bij maken.
IK gebruik ook zelfgekochte buis en ik denk niet dat je daar zo even met een hete spijker doorheen prikt. Ik denk dat een boortje sneller en veiliger gaat.
Mijn advies: Gebruik een hete spijker om putjes te maken op de plek waar je wilt boren. Je boor schiet dan niet van de pijp af of boort op een plek waar je het niet wilt. Wanneer je, voor het boren, een streep op de buis trekt langs een lat die je tegen de buis legt krijgt je alles in een mooie rechte lijn en kan je gelijke afstanden voor de te boren gaatjes bepalen..
 
Maar ze willen het zoals ik begrijp juist niet geboord krijgen in een rechte lijn maar ook met xtra gaatjes naar boven toe.
Een beetje random.
 
Mijn advies: Gebruik een hete spijker om putjes te maken op de plek waar je wilt boren. Je boor schiet dan niet van de pijp af of boort op een plek waar je het niet wilt. Wanneer je, voor het boren, een streep op de buis trekt langs een lat die je tegen de buis legt krijgt je alles in een mooie rechte lijn en kan je gelijke afstanden voor de te boren gaatjes bepalen..
Volgens mij staat dat ook in je handige tips topic en zo heb ik het ook gedaan.
 
Als je nou vaak met zo een gaatjes buis zit aante sluiten, heb jij dan ook wel eens gehad dat die gaatjes verstopt raken?
In mn zelfbouwbuis met vrij kleine gaatjes wil dat weleens gebeuren maar met wat grotere gaatjes zal dat minder snel gebeuren denk ik. Ik maak de buis ook elke 2-3 weken even goed schoon.
 
Maar ze willen het zoals ik begrijp juist niet geboord krijgen in een rechte lijn maar ook met xtra gaatjes naar boven toe.
Een beetje random.
Nee, de vraag was... Gaatjes naar beneden en enkele gaatjes horizontaal voor meer beweging van het oppervlak.
 
Mijn advies: Gebruik een hete spijker om putjes te maken op de plek waar je wilt boren. Je boor schiet dan niet van de pijp af of boort op een plek waar je het niet wilt. Wanneer je, voor het boren, een streep op de buis trekt langs een lat die je tegen de buis legt krijgt je alles in een mooie rechte lijn en kan je gelijke afstanden voor de te boren gaatjes bepalen..
Ik zal wel gek klinken maar ik krijg dan nog niet de uitstroom in een strakke rechte lijn met een accuschroef-/boormachine. Handmatig valt mij dat tegen. Daarom heb ik een boorstandaard en 2 werkbankschroeven.
 
Maar die gaatjes moeten ook helemaal niet allemaal naar de zelfde hoek of richting staan, kun je zo een buis ook in segmenten verdelen met stukjes slang.
Dan kun je het alle kanten opkrijgen.
 
Ik zal wel gek klinken maar ik krijg dan nog niet de uitstroom in een strakke rechte lijn met een accuschroef-/boormachine. Handmatig valt mij dat tegen. Daarom heb ik een boorstandaard en 2 werkbankschroeven.
Ja klopt en het is haast ondoenlijk om de gaatjes gelijk te krijgen en de een "blaast" net weer iets meer omhoog dan de ander. Op 1 lijn krijgen gaat nog aardig maar ja dan moet je het gaatje boren.
 
Ja klopt en het is haast ondoenlijk om de gaatjes gelijk te krijgen en de een "blaast" net weer iets meer omhoog dan de ander. Op 1 lijn krijgen gaat nog aardig maar ja dan moet je het gaatje boren.
Dat komt omdat je naast je boormachine op de juiste plek te zetten er ook voor moet zorgen dat elk gaatje in dezelfde richting geboord moet worden... Je moet er wel iets voor doen! :):);)
 
Ik zal wel gek klinken maar ik krijg dan nog niet de uitstroom in een strakke rechte lijn met een accuschroef-/boormachine. Handmatig valt mij dat tegen. Daarom heb ik een boorstandaard en 2 werkbankschroeven.
Leg je buis ten een rechte lat. En dat trek je een lijn langs de lat. Kaars recht, het is echt te doen. (Zie het handige tips topic.)
 
Ja dat is te doen Ben maar ja dan moet je de gaatjes boren en die gaan niet altijd recht waardoor het ene straaltje wat meer naar boven of onder wijst dan het andere gaatje.
 
Bij mij is de uitstroom dan heel erg naar rechts. Met zo'n boorstandaard heb je echt meer te zeggen. 👍

...... En met een leesbril nog meer. 😃😃
 
Laatst bewerkt:
Nou ja een leesbril heb ik wel maar geen boorstandaard en ik doe het dan uit de losse pols na het aftekenen.
 
Een soldeerbout met een rechte punt is veel makkelijker dan een spijker als je de gaatjes wil smelten.

je kan ook een simpel klosje maken als boorhulp.
Neem een klosje van ca. 60*60mm boor er een gat in met de diameter van je buis.
Boor daarna een gaatje door het klosje die in dit gat uitkomt.
Doe je buis door het klosje en je kunt elk gat onder de zelfde hoek boren.
als je een lijn op je buis zet is het ook niet moeilijk om de gaatjes in een rechte lijn te krijgen.
 
Een soldeerbout met een rechte punt is veel makkelijker dan een spijker als je de gaatjes wil smelten.

je kan ook een simpel klosje maken als boorhulp.
Neem een klosje van ca. 60*60mm boor er een gat in met de diameter van je buis.
Boor daarna een gaatje door het klosje die in dit gat uitkomt.
Doe je buis door het klosje en je kunt elk gat onder de zelfde hoek boren.
als je een lijn op je buis zet is het ook niet moeilijk om de gaatjes in een rechte lijn te krijgen.
Dat is ook een supergeweldig idee!
 
Ja dat is te doen Ben maar ja dan moet je de gaatjes boren en die gaan niet altijd recht waardoor het ene straaltje wat meer naar boven of onder wijst dan het andere gaatje.
Dat komt omdat je naast je boormachine op de juiste plek te zetten er ook voor moet zorgen dat elk gaatje in dezelfde richting geboord moet worden... Je moet er wel iets voor doen! :):);)
Daarom had ik dan ook dit eerdere berichtje gepost, hou je boormachine telkens in dezelfde richting. Dat betekend dus gewoon netjes werken.
 
Een soldeerbout met een rechte punt is veel makkelijker dan een spijker als je de gaatjes wil smelten.

je kan ook een simpel klosje maken als boorhulp.
Neem een klosje van ca. 60*60mm boor er een gat in met de diameter van je buis.
Boor daarna een gaatje door het klosje die in dit gat uitkomt.
Doe je buis door het klosje en je kunt elk gat onder de zelfde hoek boren.
als je een lijn op je buis zet is het ook niet moeilijk om de gaatjes in een rechte lijn te krijgen.
Dat is ook een prima idee en dus een goede mogelijkheid! Maar ook hier moet je dat klosje weer in de goede richting houden wat ik al aangaf om dat dit ook geldt voor je boormachine. Tenzij je een kolom machine hebt wat niet vaak zal zijn. Overigens begon ik over een spijker, ik doe het zelf ook met een soldeerbout, omdat niet iedereen dit soort gereedschap heeft.
 
Kun je niet ook spleetjes zagen in die uitstroombuis.
Dan spuiten er waaiertjes uit in plaats van straaltjes.
Met een ijzerzaagje is dat zo te doen.
 

Terug
Bovenaan