Spraybar, maar wat of hoe is beter?


Gaat wel ten koste van de uitstroom denk ik.
Juist niet, de weerstand verlaagt waardoor er meer water verplaatst. Het water stroomt trager maar meer water duwt ook door je bak heen. In theorie zou het niet veel moeten schelen.
 
Tja daar snap ik niks van Don maar dat ligt denk ik aan mij. Ik dacht hoe kleiner het gaatje de ste meer kracht er uit het gaatje komt en dus meer verplaatsing van het water.
Dat is dacht ik ook de reden dat men vaak eerst hele kleine gaatjes boort en als de uitstroom te krachtig is dat men ze wat opboort.
 
Dat is ook een prima idee en dus een goede mogelijkheid! Maar ook hier moet je dat klosje weer in de goede richting houden wat ik al aangaf om dat dit ook geldt voor je boormachine. Tenzij je een kolom machine hebt wat niet vaak zal zijn. Overigens begon ik over een spijker, ik doe het zelf ook met een soldeerbout, omdat niet iedereen dit soort gereedschap heeft.
Plus het klosje heb je zo schuin geboord. Het is wel een fijne geleider. Het valt niet mee recht te boren natuurlijk zn boor kan alle kanten op wiebelen en kleine inperfecties kunnen de stroming al veranderen.
 
Ik snap het probleem niet zo goed eigenlijk.. ik gebruik de standaard spraybar van Eheim. En die heb ik op ca. 1 cm onder het wateroppervlak en die staat gewoon horizontaal. Zoals je op de foto ziet. Met een lichte rimpeling van het oppervlak.
dus waarom niet gewoon de normale spraybar van welk merk dan ook? En desnoods met verlengstukken. En dan gewoon zo plaatsen dat je lichte rimpeling hebt.
C54A5028-7333-480F-89A7-C3DE30F09FCA.jpeg
 
Tja daar snap ik niks van Don maar dat ligt denk ik aan mij. Ik dacht hoe kleiner het gaatje de ste meer kracht er uit het gaatje komt en dus meer verplaatsing van het water.
Dat is dacht ik ook de reden dat men vaak eerst hele kleine gaatjes boort en als de uitstroom te krachtig is dat men ze wat opboort.
Er komt onder de streep evenveel water uit (=debiet), maar als het gat kleiner is, moet de stroomsnelheid hoger zijn. Met meer snelheid komt het water verder. Met minder snelheid blijft het dichter bij de buis.
 
Tja daar snap ik niks van Don maar dat ligt denk ik aan mij. Ik dacht hoe kleiner het gaatje de ste meer kracht er uit het gaatje komt en dus meer verplaatsing van het water.
Dat is dacht ik ook de reden dat men vaak eerst hele kleine gaatjes boort en als de uitstroom te krachtig is dat men ze wat opboort.
Het aantal energie dat uit de uitstroom komt is een combinatie van factoren. Net zoals de stroming van electriciteit. Je hebt weerstand, stroming en voltage. Bij water heb je stroming weerstand en massa. Hierbij blijft massa altijd gelijk omdat dat het vermogen van je pomp is. Die kan je alleen maar beperken door meer weerstand te bieden.

Langere slangen gebruiken kost ook heel veel weerstand. Dunne buizen veroorzaken ook buizen. Al het water dat naar beneden stroomt kan je beter met dikkere buizen doen bijvoorbeeld.
 
Ik snap het probleem niet zo goed eigenlijk.. ik gebruik de standaard spraybar van Eheim. En die heb ik op ca. 1 cm onder het wateroppervlak en die staat gewoon horizontaal. Zoals je op de foto ziet. Met een lichte rimpeling van het oppervlak.
dus waarom niet gewoon de normale spraybar van welk merk dan ook? En desnoods met verlengstukken. En dan gewoon zo plaatsen dat je lichte rimpeling hebt.Bekijk bijlage 359773
Die heb ik ook altijd gebruikt Albert maar de gaatjes bij de JBL zijn behoorlijk ruimer dan die van de Eheim wat dan weer te merken s.
 
Die heb ik ook altijd gebruikt Albert maar de gaatjes bij de JBL zijn behoorlijk ruimer dan die van de Eheim wat dan weer te merken s.
Dan ga je toch op zoek naar een buis van 1 meter en vindt je deze Eheim? Ook in dunnere uitvoeringen beschikbaar.
dus ook wel aan te sluiten op JBL of andere filters, wel even een einddop meebestellen. Alle gaatjes gelijke dikte en positie voor een paar Euro. Scheelt je gevloek als er eens een gaatje mislukt en je weer een nieuwe buis moet halen…

 
Gaat wel ten koste van de uitstroom denk ik.
Dat maakt natuurlijk niets uit, of het water door wat gaten word geperst danwel door wat spleten.
Ik vind wel dat in dit topic alles al gezegd is, ik heb hier ook duidelijk laten zien hoe het simpel kan😀
 
Ik snap het probleem niet zo goed eigenlijk.. ik gebruik de standaard spraybar van Eheim. En die heb ik op ca. 1 cm onder het wateroppervlak en die staat gewoon horizontaal. Zoals je op de foto ziet. Met een lichte rimpeling van het oppervlak.
dus waarom niet gewoon de normale spraybar van welk merk dan ook? En desnoods met verlengstukken. En dan gewoon zo plaatsen dat je lichte rimpeling hebt.Bekijk bijlage 359773
Maar hoe zit het dan met de CO2? Die lijkt me dan heel snel naar het oppervlak te gaan
 
Maar hoe zit het dan met de CO2? Die lijkt me dan heel snel naar het oppervlak te gaan
Gebruik ik niet. En mn planten groeien als kool met als voeding de Complete en in de bodem vitasub capaules bij de planten en onder het grind, kleibollenmix en leem en lateriet gestrooid. Geen enkele alg op de planten te vinden.
Ik denk niet te moeilijk en met verversen gaat er gemiddeld 30ml bemesting in de bak,
 
Dat is ook een prima idee en dus een goede mogelijkheid! Maar ook hier moet je dat klosje weer in de goede richting houden wat ik al aangaf om dat dit ook geldt voor je boormachine. Tenzij je een kolom machine hebt wat niet vaak zal zijn. Overigens begon ik over een spijker, ik doe het zelf ook met een soldeerbout, omdat niet iedereen dit soort gereedschap heeft.
Dat los je op door een lijn op de buis te zetten in de lengterichting deze verklik je op het klosje.
je boord dan vanzelf altijd onder de zelfde hoek.
 
Meer dingen spelen door elkaar heen.

De pomp levert een bepaald aantal liter per uur. Om aan dat aantal te komen past de snelheid zich aan. Hoe kleiner de uitstroomopening, hoe hoger de snelheid moet zijn om er dezelfde stroming door te krijgen. Het verkleinen van de gaatjes verkleint de uitstroomopening en verhoogt dus de snelheid. Maar het boren van meer gaatjes geeft ook een grotere opening. Het gaat immers om het oppervlak van al die gaatjes bij elkaar opgeteld. Dus als je maar genoeg gaatjes hebt dan mogen ze in principe best klein zijn.

Daarnaast heb je nog een ander effect. Ook water is een beetje stroperig. Het is natuurlijk veel dunner dan stroop zelf, maar ook water moet je in een vorm duwen. Daar geeft weer wat weerstand. Die weerstand zal ervoor zorgen dat de pomp het wat zwaarder heeft en waarschijnlijk wat minder zal leveren. Hoe groter het gat, hoe minder weerstand. Een spleetje zal waarschijnlijk meer weerstand geven dan een rond gat met hetzelfde oppervlak.
Als laatste zal zich na een tijdje een laagje prut en algen afzetten aan de randen van het gat. Dat maakt het gat iets kleiner. Hoe kleiner het gat al was, hoe groter natuurlijk de invloed wordt van die afzetting.

Het optimale gat hangt dus af van het debiet van je pomp en het aantal gaten, wat weer zal afhangen van de lengte van je buis.
 
Meer dingen spelen door elkaar heen.

De pomp levert een bepaald aantal liter per uur. Om aan dat aantal te komen past de snelheid zich aan. Hoe kleiner de uitstroomopening, hoe hoger de snelheid moet zijn om er dezelfde stroming door te krijgen. Het verkleinen van de gaatjes verkleint de uitstroomopening en verhoogt dus de snelheid. Maar het boren van meer gaatjes geeft ook een grotere opening. Het gaat immers om het oppervlak van al die gaatjes bij elkaar opgeteld. Dus als je maar genoeg gaatjes hebt dan mogen ze in principe best klein zijn.

Daarnaast heb je nog een ander effect. Ook water is een beetje stroperig. Het is natuurlijk veel dunner dan stroop zelf, maar ook water moet je in een vorm duwen. Daar geeft weer wat weerstand. Die weerstand zal ervoor zorgen dat de pomp het wat zwaarder heeft en waarschijnlijk wat minder zal leveren. Hoe groter het gat, hoe minder weerstand. Een spleetje zal waarschijnlijk meer weerstand geven dan een rond gat met hetzelfde oppervlak.
Als laatste zal zich na een tijdje een laagje prut en algen afzetten aan de randen van het gat. Dat maakt het gat iets kleiner. Hoe kleiner het gat al was, hoe groter natuurlijk de invloed wordt van die afzetting.

Het optimale gat hangt dus af van het debiet van je pomp en het aantal gaten, wat weer zal afhangen van de lengte van je buis.
...en de grootte van elk afzonderlijk gat geeft een juiste eind conclusie zoals overigens al regelmatig is aangegeven in meerdere topics door verschillende mensen. :);)
 
Die Eheim heeft een uiteinde die niet past op een JBL 1502 en zin om veel daarvoor te moeten knutselen heb ik ook niks. Daarbij is de gifgroene kleur nogal opvallend dus ik heb voor een grijze buis gekozen die met een klein stukje tape op de uitstroom van de 1502 past.
...en de grootte van elk afzonderlijk gat geeft een juiste eind conclusie zoals overigens al regelmatig is aangegeven in meerdere topics door verschillende mensen. :);)
Ik heb al diverse malen geprobeerd om met een boortje een vierkant gat te boren om te kijken hoe dat werkt maar het lukt me niet echt Ben:pp
 
Die Eheim heeft een uiteinde die niet past op een JBL 1502 en zin om veel daarvoor te moeten knutselen heb ik ook niks. Daarbij is de gifgroene kleur nogal opvallend dus ik heb voor een grijze buis gekozen die met een klein stukje tape op de uitstroom van de 1502 past.

Ik heb al diverse malen geprobeerd om met een boortje een vierkant gat te boren om te kijken hoe dat werkt maar het lukt me niet echt Ben:pp
Je moet je achterkant van de boor gebruiken en de boorkop vast houden. Dan word je gat vierkant. Je moet alleen niet telang boren op die manier, dan word een vijfhoek namelijk das niet prakties, dan gaat het te rond ogen dat moet je niet willen. Als je het afplakt met mayonaise dan blijf je makkelijker tussen de lijntjes en glij je er zo doorheen 😁
 
Jij wilt je co2tjesbubbeltjes niet snel verloren laten en toch wel genoeg rimpelingen.
Een eindeloos gebed wat mij betreft, wel uberweinig planten heb je , wat moet die co2 erbij dan? Geldweggooierij.
Genoeg mensen houden prachtige bakken met vissen en planten, zonder co2tjes het begint er hier op te lijken dat jouw hoofdvraag afkomstig is omdat je genoeg gasuitwisseling wenst met je co2 infuus als ik het niet mis heb.
En erbij hoopt dat zo een aquariumplant leuk uitgroeien zal.
Het lukt dus niet goed.
Doe toch eens meer met minder.
Je vissen poepen mest uit voor de planten, dat is heel simpel hoor!
 
Je moet je achterkant van de boor gebruiken en de boorkop vast houden. Dan word je gat vierkant. Je moet alleen niet telang boren op die manier, dan word een vijfhoek namelijk das niet prakties, dan gaat het te rond ogen dat moet je niet willen. Als je het afplakt met mayonaise dan blijf je makkelijker tussen de lijntjes en glij je er zo doorheen 😁
Kijk dat afplakken met mayo was ik vergeten dus ik zal vanavond nog een poging doen en als het lukt post ik gelijk een foto van het vierkante gat:DD
 
Dacht wat interessants te lezen in dit topic na de vele berichten, maar 7 van de 10 is onzin.
dus dit topic volgen heeft ook geen zin meer.
 
Dacht wat interessants te lezen in dit topic na de vele berichten, maar 7 van de 10 is onzin.
dus dit topic volgen heeft ook geen zin meer.
Onzin houdt het leven luchtig en zorgt dat mensen door een glimlach de moed er in houden. Er is zelden iets geweest dat zinvoller was dan dát.
 
Dacht wat interessants te lezen in dit topic na de vele berichten, maar 7 van de 10 is onzin.
dus dit topic volgen heeft ook geen zin meer.
Er staan ook genoeg serieuze reacties en zoals Lysia ook al aangeeft moet het wel leuk en gezellig blijven en daar hoort een grapje wel bij denk ik. Wel moeten we er een beetje opletten dat dit niet de boventoon gaat voeren maar ik denk dat dit in de regel prima lukt.
Mocht de TS problemen ermee hebben dan weet ik dat Andre dat wel aan Beheer laat weten.
 
Die Eheim heeft een uiteinde die niet past op een JBL 1502 en zin om veel daarvoor te moeten knutselen heb ik ook niks. Daarbij is de gifgroene kleur nogal opvallend dus ik heb voor een grijze buis gekozen die met een klein stukje tape op de uitstroom van de 1502 past.

Ik heb al diverse malen geprobeerd om met een boortje een vierkant gat te boren om te kijken hoe dat werkt maar het lukt me niet echt Ben:pp
Dat kan ook alleen met een vierkante boor, dat lijkt me toch duidelijk!!
 
Je moet heel wat oesters doorlopen voordat je die parel vind. Maar ze zitten er wel tussen. En ondertussen kun je nog altijd genieten van het proces. 😉
 

Op deze foto zie ik ook geen gaatjes en de langere maten zijn volgens mij ook zonder gaatjes behalve de kant en klare die bij de filters geleverd worden.
 
Ja di
Eheim heeft ook losse buisjes voor huitenfilters met spray-gaten en einddop.
Klopt en ze zitten vaak ook bij de buitenfilters als ik het goed heb maar de echte lange buizen van bv 1 meter zijn zover ik weet en zie zonder gaatjes.
 
Een vierkante gatenboor voor hout bestaat wel degelijk
als is de benaming wat misleidend
en is het eigenlijk een combinatie van een beitel en een boor
je gebruikt ze in een zware kolomboor
1683040909069.png
 
En waarom noemen ze het dan uitstroombuis? Kom je maar op 1 manier achter, mailtje naar de winkel.
Je kan er zelf gaatjes inmaken en dan is het een uitstroombuis. Dat werkt ook zo met de grijze buis uit mn link die ik gebruik en die krijg je binnen als een gewone pvc buis.
 

Terug
Bovenaan