Spraybar, maar wat of hoe is beter?


Ik heb ook een keer zelf een spraybar gemaakt voor een 150cm bak, en snap het probleem van op 1 lijn en allemaal dezelfde positie/hoek te boren, bijkomend probleem is dat je naderhand ook nog even de braampjes eraf moet zien te krijgen die je onherroepelijk ook gaat krijgen. Dat wordt dus handwerk met een iets grotere boor aan de buitenkant, en de binnenzijde denk ik met een iets te grote rager.
 
Hey waar gaat dit nog over?
Een spuitbuis is gewoon een aquariumfrutsel.
Of komt dit door de forumleegte.
 
Ik snap dat Albert vraagt waarom zo n buis dan die naam draagt als er geen gaatjes inzitten maar goed hij is bedoeld om uiteindelijk wel als uitstroombuis te fungeren.
 
Hey waar gaat dit nog over?
Een spuitbuis is gewoon een aquariumfrutsel.
Of komt dit door de forumleegte.
Edwin, mijn vriendelijke maar dringende verzoek, geldt niet alleen voor jou... Wil je ophouden met telkens een rem op een discussie te zetten. Zolang mensen in gesprek zijn is iedereen vrij om deel te nemen.
 
Nou heb ik toch zo lopen klooien met een paar :juggle: gaatjesbuizen en @biljoenblik gaf me zo'n geweldige tip.
Werkte prima maar ik heb een kleine aanpassing gedaan mede door de zeer goede ervaringen van een forumlid.

Dus ff een update ook voor Biljoenblik.
Sindskort heb ik een lilly pipe en dat werkt zover ik het kan beoordelen erg goed.

 
Nou heb ik toch zo lopen klooien met een paar :juggle: gaatjesbuizen en @biljoenblik gaf me zo'n geweldige tip.
Werkte prima maar ik heb een kleine aanpassing gedaan mede door de zeer goede ervaringen van een forumlid.

Dus ff een update ook voor Biljoenblik.
Sindskort heb ik een lilly pipe en dat werkt zover ik het kan beoordelen erg goed.


grote lilly pipe gebruikt ipv spraybar dus?
 
Nou heb ik toch zo lopen klooien met een paar :juggle: gaatjesbuizen en @biljoenblik gaf me zo'n geweldige tip.
Werkte prima maar ik heb een kleine aanpassing gedaan mede door de zeer goede ervaringen van een forumlid.

Dus ff een update ook voor Biljoenblik.
Sindskort heb ik een lilly pipe en dat werkt zover ik het kan beoordelen erg goed.


Ja, dat klopt.
Ik vergeet die vaak te benoemen. Maar de lilly pipe is een hele mooie en goede manier van water aanvoeren in het aquarium.

Een lilypipe zorgt voor een hele zachte stroming door het aquarium. Zelfs bij hele grote hoeveelheden water.

Wat ik wel jammer vind, is dat ze vaak van glas zijn. En dat de al compleet met bocht zijn. Hierdoor past het vaak niet.
En de prijs is ook vaak erg fors.

En dan denk ik, dat kan met een pvc buisje ook wel.

Het schijnt zelfs zo te zijn, dat je een lilypipe ook zo kan positioneren dat deze als ’skimmer’ werkt.
Er ontstaat dat een heel klein draaikolkje boven de lilypipe waar een kaamlaag opgezogen wordt.

Ben bovenal erg blij, dat het nu goed gaat met het aquarium.
 

Bijlagen

  • IMG20230803182248.jpg
    IMG20230803182248.jpg
    3 MB · Weergaven: 39
De gaatjes die in kant klare spraybar buizen zitten zijn naar mijn idee veel te groot. Wanneer je een spraybuis maakt, die van mij was transparant, dan zijn gaatjes op een afstand van telkens 3 cm en een beginboring van 2 mm naar mijn ervaring het beste. Vind je de stroming te hard kan je de gaatjes in respectievelijk vergroten naar 2,5 tot 3 mmm. Groter zou ik niet gaan.
 
Nou heb ik toch zo lopen klooien met een paar :juggle: gaatjesbuizen en @biljoenblik gaf me zo'n geweldige tip.
Werkte prima maar ik heb een kleine aanpassing gedaan mede door de zeer goede ervaringen van een forumlid.

Dus ff een update ook voor Biljoenblik.
Sindskort heb ik een lilly pipe en dat werkt zover ik het kan beoordelen erg goed.


Waaruit blijkt dat goede ervaringen voor iedereen anders kunnen uitpakken. En dat is maar goed ook. Er zijn nu eenmaal prima verschillende mogelijkheden.
 
De gaatjes die in kant klare spraybar buizen zitten zijn naar mijn idee veel te groot. Wanneer je een spraybuis maakt, die van mij was transparant, dan zijn gaatjes op een afstand van telkens 3 cm en een beginboring van 2 mm naar mijn ervaring het beste. Vind je de stroming te hard kan je de gaatjes in respectievelijk vergroten naar 2,5 tot 3 mmm. Groter zou ik niet gaan.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden @benvo. Je kunt per ongeluk de TomTom op fiets navigatie zetten i.p.v. auto navigatie. ;):)
 
Elke situatie is ook weer anders. Met een CO2 reactor heb je een filter nodig met voldoende capaciteit. Gebruik je een flipper (niet te verwarren met de dolfijn) wordt het weer een ander verhaal. Een goede spraybar kan veel verschil maken.
 
Ik heb ooit een flipper gebruikt en met wat geduld kun je die zo afstellen dat er maar bar weinig belletjes boven komen en ontsnappen maar ja je moet er even moeite voor doen en velen vinden ze niet mooi.
Ik was er best tevreden mee op een 80 en 100cm bak.
 
Ik heb nu een test lopen met de spraybar. Gaatjes zo geboort dat de helft schuin naar beneden zijn gericht, andere gaatjes horizontaal.
 
Nou maar afwachten of dat weer een verbetering is Andre. Je bent straks een ervaren spraybar maker;)
 
Het lastige is dat de standaard jbl set de buis al wat lager onder het oppervlak brengt. Hoop het hiermee te verbeteren. Geen rimpeling, geen gasuitwisseling.
 
Ja daar heb je ook tussen stukjes nog bij om het wat dieper in het water te kunnen doen. Ik heb de buis ik dank zo n 1 cm onder het oppervlak .
Bij de Fusion heb ik nu een random flow generator maar echt veel verschil met de buis merk ik nog niet.
 
Ik heb nu een test lopen met de spraybar. Gaatjes zo geboort dat de helft schuin naar beneden zijn gericht, andere gaatjes horizontaal.
Kun je erniet blind op blijven staren😁
 
Ik heb nog wel een doos vol met extra eheim buisjes met gaatjessegmenten die je alle kanten opkandraaien.
Maar ik heb ermee niet bepaald gevonden hoe je stroming in je bak zo optimaal mogelijk zou worden want bv groeit er een plant voor da kun je weer opnieuw gaan draaien en richten of zoals in jouw geval gaatjes boren.
Try it out toch😀
1704801262531785791462.jpg
het lijkt wel lego speelgoed.
 
Mijn gedachte is dat als er een rimpeling te zien is dat dan ook de witte laag beter gebroken wordt.

We gaan het zien. :)
 
Zojuist gekeken. Geen/weinig verbetering zichtbaar wat betreft de witte laag. Maar met een rimpeling is wel een gedeeltelijke verbetering. En gasuitwisseling is nooit verkeerd.
 
Zie verschil geen in je kaamlaag als je minder plantenvoeding geeft?
 
Als je zoveel op je oppervlakte houdt door voer misschien dan kun je best wel een paar straaltjes van boven de waterspiegel kunnen laten, dat het beter mengt met wat je doet.
 
Zie verschil geen in je kaamlaag als je minder plantenvoeding geeft?
Volgens een test bij EEN LFS, ijzer zat er te weinig in, zou ik juist meer plantenvoeding moeten geven.
Sommige planten doen het niet goed. Lijken honger te hebben.

*edit*
Ik heb ijzer tabletten meegekregen die oplossen in het water. (Dennerle)
 
Volgens een test bij EEN LFS, ijzer zat er te weinig in, zou ik juist meer plantenvoeding moeten geven.
Sommige planten doen het niet goed. Lijken honger te hebben.

*edit*
Ik heb ijzer tabletten meegekregen die oplossen in het water. (Dennerle)
Testen van ijzer, het blijft moeilijk. Is de test gedaan net na de plantenvoeding, die dan ook ijzer moet bevatten, dat meet je vaak wat Fe. Maar dat niveau daalt al snel. En dan is je test ook nog weinig zinvol meer. Eigenlijk hoort je Lfs dat al te vertellen. Het is dan ook veel beter om naar je planten te kijken om een ijzer tekort te kunnen opmerken.
 
Testen van ijzer, het blijft moeilijk. Is de test gedaan net na de plantenvoeding, die dan ook ijzer moet bevatten, dat meet je vaak wat Fe. Maar dat niveau daalt al snel. En dan is je test ook nog weinig zinvol meer. Eigenlijk hoort je Lfs dat al te vertellen. Het is dan ook veel beter om naar je planten te kijken om een ijzer tekort te kunnen opmerken.
Daarom kreeg ik van hem gratis ijzer tabletten mee om te zien of het voor een aantal planten helpt. En dan had ik niet een doos staan naderhand met tabletten bij te weinig invloed.
 
Als je zoveel op je oppervlakte houdt door voer misschien dan kun je best wel een paar straaltjes van boven de waterspiegel kunnen laten, dat het beter mengt met wat je doet.
Gisteren sprak ik nog iemand met ook een aquarium. Die zei, de witte laag kan ook te maken hebben met wat in het voer is verwerkt. Bijvoorbeeld voer voor meer kleur van de vissen. Dat klonk voor mij zeker heel erg aannemelijk.
 
Je hoort ook wel dat voer van Bassleer sneller dit veroorzaakt door veel eiwitten/koolhydraten als ik het goed heb.
 
Je hoort ook wel dat voer van Bassleer sneller dit veroorzaakt door veel eiwitten/koolhydraten als ik het goed heb.
Daarom vindt ik ook de reactie van @Edwin68 en de anderen zeker zin hebben.

Da's zo'n beetje het mooie ook van de hobby. Je zoekt altijd naar een verbetering.
 
Okay☺soms geef ik zomaar een paar dagen niets te eten aan de vissen of heel iets anders bv een gaar stukje droog vlees een gekookte mossel, garnaal, brandnetel, paardebloemblad en deze korrels
1704910501173197230634.jpg
daar zit ook veel eiwit in maar vergis je niet dat de wijze van voeren best grote invloed heeft.
Ik heb veelguppen en garnalen die ruimen op en dienen ook als voer.
 

Terug
Bovenaan