Starter Lido 120 (1 Viewer)

Koen1122

Member
Lid geworden
29 september 2020
Leeftijd
30
Beste forumleden,

Onlangs mijn eerste aquarium gekocht, de lido 120 van Juwel. Ik zit nu in de opstartfase en ben bijna een week verder. Omdat ik een dennerle soil heb ververs ik dagelijks de helft van het water. Van deze bodem schijnt namelijk veel ammonium af te komen.

Op het internet is er zoveel tegenstrijdige informatie te vinden dat ik mij afvraag of ik wel op de goede weg ben of dat ik mogelijk iets ben vergeten, kan alle hulp gebruiken!

Ik heb geen middeltjes oid toegevoegd dat het proces zou "versnellen".
Qua plantjes heb ik er nog niet veel inzitten..ik las dat het handig is om hier nog even mee te wachten omdat de plantjes ammonium opnemen, klopt dit?

Ik zie zo op het oog geen bijzonderheden, behalve dat er soms een groenige waas in het water hangt dat vrijwel direct weg is na het verversen. Ik heb nog geen meettest gedaan en weet ook nog niet welke testkit ik het beste kan aanschaffen.

Ik las ook dat ik vissenvoer dien toe te voegen zodat er meer ammonium in het water komt maar dit komt toch al meer dan genoeg vanuit de bodem?

Wat is nu mijn volgende stap...? Mogen er meer planten in?

Excuus voor de vragen maar door de verschillende info begint het uitpluizen van elke vraag nu wel een erg tijdrovende klus te worden😋

Alvast bedankt!

Bijlagen

• 20201102_143212.jpg
    20201102_143212.jpg
    4 MB · Weergaven: 49
  • 20201102_143244.jpg
    20201102_143244.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 46

Shaun

Well-known member
Lid geworden
23 september 2020
Leeftijd
30
Hey, ik zit met dezelfde soil in de opstartfase (week 2) en heb mijn tank gelijk helemaal vol geplant. Een hele andere aanpak dan jij dus.

Ik heb hiervoor nooit met soil gewerkt, alleen met tuinaarde en dat is al meer dan 6 jaar geleden 🤣 ik kan je dus helaas geen tips geven. Ik vind jouw landschap met het huisje in het bos wel helemaal tegek en ga zeker volgen hoe jij het ervan af brengt.

In mijn handtekening vind je overigens een linkje naar mijn bakjes

Topicstarter
Koen1122

Koen1122

Member
Lid geworden
29 september 2020
Leeftijd
30
Bedankt! En leuk om te horen ben ook erg benieuwd naar die van jouw. Tof meubel heb je gemaakt 👌

Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Leeftijd
26
Lekker vol.planten idd. De planten onderaan, anubias, mogen niet met wortelstok in de bodem. Overleven ze niet heel lang, die doen het huist als ze uit de bodem staan, op een plant of stuk steen

Topicstarter
Koen1122

Koen1122

Member
Lid geworden
29 september 2020
Leeftijd
30
Lekker vol.planten idd. De planten onderaan, anubias, mogen niet met wortelstok in de bodem. Overleven ze niet heel lang, die doen het huist als ze uit de bodem staan, op een plant of stuk steen
Bedankt voor de tip!

Jarne99

Well-known member
Lid geworden
12 december 2016
Leeftijd
20
De wortelstok net boven de bodem gaat ook wel met de wortels wel in de grond, anders inderdaad op hout/steen/decoratie ofzo.

Topicstarter
Koen1122

Koen1122

Member
Lid geworden
29 september 2020
Leeftijd
30
Plantjes staan erin! Ik ga binnenkort het water testen en ben erg benieuwd naar de resultaten hiervan. Opvallend genoeg staat het hout nog niet te schimmelen dat had ik wel verwacht maar dit komt wellicht nog..

Uiteindelijk willen mijn vriendin en ik er garnaaltjes in doen samen met een corydoras soort, voor in het midden een schooltje valse neons en bovenin een koppeltje honing gourami. Ik ben verder nog van plan wat drijfplantjes te kopen voor de honing gourami, die schijnt dat prettig te vinden. Dat dit een dure hobby is heb ik ondertussen al ervaren 🤐🤭

Bijlagen

• 20201105_202110.jpg
    20201105_202110.jpg
    4 MB · Weergaven: 23
  • 20201105_202426.jpg
    20201105_202426.jpg
    2 MB · Weergaven: 23
Topicstarter
Koen1122

Koen1122

Member
Lid geworden
29 september 2020
Leeftijd
30
Ik kon dit nergens vinden op het forum.. iemand een idee welke richting ik de uitstroming van mijn interne filter het beste op kan laten richten? Of maakt dit niet veel uit. Heb 'm nu schuin diagonaal naar beneden gezet. Alvast bedankt!

Topicstarter
Koen1122

Koen1122

Member
Lid geworden
29 september 2020
Leeftijd
30
Drijfplantjes zijn bezorgd en heb ik gister toegevoegd. Ik heb gekozen voor de Salvinia natans en Limnobium laevigatum. Ik zag daarnaast tot mijn verbazing dat er een slakje zich gehuisvest heeft en ik denk dat hij het wel naar zijn zin heeft want hij gaat als een raket door mijn bak.

Ik ga nu de vierde week in van het indraaiproces, zodra het water is goedgekeurd bij de speciaalzaak, kan ik dan een vissoort toevoegen of dien ik echt vier weken te wachten?

Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2018
Ik zou zelf een testset kopen (een hele koffer is onnodig voor een starter) zodat je zelf weet wat je doet en je niet afhankelijk bent van anderen, NO2, NH3/NH4 en NO3 zijn d ebelangrijkste, zou geen teststrips doen want die wijken meer dan 50% af.
Dat gezegd hebbende: pas als je geen NO2 (nietriet) meet kun je vissen toevoegen

Jarne99

Well-known member
Lid geworden
12 december 2016
Leeftijd
20
Ik zou de testsets van sera afraden op basis van persoonlijke ervaringen. Nu gebruik ik de Colombo testkoffer. Soms kan een hele testkoffer trouwens goedkoper zijn dan allerlei belangrijke testers apart te kopen.

Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Leeftijd
39
Ik kon dit nergens vinden op het forum.. iemand een idee welke richting ik de uitstroming van mijn interne filter het beste op kan laten richten? Of maakt dit niet veel uit. Heb 'm nu schuin diagonaal naar beneden gezet. Alvast bedankt!
Meestal de stroming zo zetten dat deze de hele bak beslaat. Persoonlijk heb ik de spraybar zo staan dat er lichte oppervlakte beweging is en de spray richting de lange zijde staat. Daar komt deze dan tegenaan en weerkaatst de rest van de bak in.

Topicstarter
Koen1122

Koen1122

Member
Lid geworden
29 september 2020
Leeftijd
30
Zojuist de Colombo testkoffer gebruikt, kreeg de volgende resultaten:
GH 6
pH 7,5
KH 6
NO2 0,0 mg/l
NH3 0,0 mg/l
NO3 0,0 mg/l
PO4 0,0 mg/l

Zien jullie hierin nog opvallendheden?

fred01

Well-known member
Lid geworden
17 juni 2019
Leeftijd
48
of 4 visjes ofzo erin, je zit toch in de 4e week.
Daarna wel weer even een paar weken aankijken en rustig opbouwen.
Dagelijks verversen lijkt mij veels te veel, aangezien er geen vissen in je aquarium zitten die afval produceren.

Topicstarter
Koen1122

Koen1122

Member
Lid geworden
29 september 2020
Leeftijd
30
Bedankt voor de reacties! Ik ga een paar visjes kopen en kijk het dan even aan.

fred01

Well-known member
Lid geworden
17 juni 2019
Leeftijd
48
niet teveel hoor, echt rustig beginnen.
Denk dat je nog wel een nitrietpiek kan krijgen omdat je de bak vrij klinisch heb laten indraaien.
De bacterieopbouw zal echt nog minimaal zijn in je bodem en filter, de bacteriën moeten ook eten hebben.
Gewoon goed je nitriet in de gaten houden en ff lekker verversen als hij oploopt.

Topicstarter
Koen1122

Koen1122

Member
Lid geworden
29 september 2020
Leeftijd
30
Eerste bewoners zijn een feit! Twee ballon mollys aangeschaft, ze zijn erg nieuwsgierig en lijken het tot nu toe erg naar hun zin te hebben😃
Soms zie ik trouwens dat ze zand in hun mond zuigen en vervolgens weer uitspugen, is dit normaal gedrag?

Bijlagen

• 20201124_162314.jpg
    20201124_162314.jpg
    4.5 MB · Weergaven: 5

fred01

Well-known member
Lid geworden
17 juni 2019
Leeftijd
48
Leuk ik zou het voor ff zo houden en je nitriet een beetje in de gaten houden.
De vissen gaan afval produceren en dat moet omgezet worden.
Daar heb je de bacteriën voor nodig maar zonder eten komen ze ook niet, gewoon lekker rustig opbouwen...
Denk persoonlijk ff wekelijks verversen en bij en te hoge nitriet waarde onmiddellijk verversen, al zal het wel loslopen met 2 visjes.

Users who are viewing this onderwerp

Private conversations
Help Users
    You haven't joined any rooms.
    Bovenaan