Starter Lido 120


Koen1122

Active member
Lid geworden
29 september 2020
Berichten
32
Leeftijd
34
Beste forumleden,

Onlangs mijn eerste aquarium gekocht, de lido 120 van Juwel. Ik zit nu in de opstartfase en ben bijna een week verder. Omdat ik een dennerle soil heb ververs ik dagelijks de helft van het water. Van deze bodem schijnt namelijk veel ammonium af te komen.

Op het internet is er zoveel tegenstrijdige informatie te vinden dat ik mij afvraag of ik wel op de goede weg ben of dat ik mogelijk iets ben vergeten, kan alle hulp gebruiken!

Ik heb geen middeltjes oid toegevoegd dat het proces zou "versnellen".
Qua plantjes heb ik er nog niet veel inzitten..ik las dat het handig is om hier nog even mee te wachten omdat de plantjes ammonium opnemen, klopt dit?

Ik zie zo op het oog geen bijzonderheden, behalve dat er soms een groenige waas in het water hangt dat vrijwel direct weg is na het verversen. Ik heb nog geen meettest gedaan en weet ook nog niet welke testkit ik het beste kan aanschaffen.

Ik las ook dat ik vissenvoer dien toe te voegen zodat er meer ammonium in het water komt maar dit komt toch al meer dan genoeg vanuit de bodem?

Wat is nu mijn volgende stap...? Mogen er meer planten in?

Excuus voor de vragen maar door de verschillende info begint het uitpluizen van elke vraag nu wel een erg tijdrovende klus te worden😋

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 20201102_143212.jpg
    20201102_143212.jpg
    405.9 KB · Weergaven: 170
  • 20201102_143244.jpg
    20201102_143244.jpg
    215.9 KB · Weergaven: 175
Hey, ik zit met dezelfde soil in de opstartfase (week 2) en heb mijn tank gelijk helemaal vol geplant. Een hele andere aanpak dan jij dus.

Ik heb hiervoor nooit met soil gewerkt, alleen met tuinaarde en dat is al meer dan 6 jaar geleden 🤣 ik kan je dus helaas geen tips geven. Ik vind jouw landschap met het huisje in het bos wel helemaal tegek en ga zeker volgen hoe jij het ervan af brengt.

In mijn handtekening vind je overigens een linkje naar mijn bakjes
 
Bedankt! En leuk om te horen ben ook erg benieuwd naar die van jouw. Tof meubel heb je gemaakt 👌
 
Lekker vol.planten idd. De planten onderaan, anubias, mogen niet met wortelstok in de bodem. Overleven ze niet heel lang, die doen het huist als ze uit de bodem staan, op een plant of stuk steen
 
Lekker vol.planten idd. De planten onderaan, anubias, mogen niet met wortelstok in de bodem. Overleven ze niet heel lang, die doen het huist als ze uit de bodem staan, op een plant of stuk steen
Bedankt voor de tip!
 
De wortelstok net boven de bodem gaat ook wel met de wortels wel in de grond, anders inderdaad op hout/steen/decoratie ofzo.
 
Plantjes staan erin! Ik ga binnenkort het water testen en ben erg benieuwd naar de resultaten hiervan. Opvallend genoeg staat het hout nog niet te schimmelen dat had ik wel verwacht maar dit komt wellicht nog..

Uiteindelijk willen mijn vriendin en ik er garnaaltjes in doen samen met een corydoras soort, voor in het midden een schooltje valse neons en bovenin een koppeltje honing gourami. Ik ben verder nog van plan wat drijfplantjes te kopen voor de honing gourami, die schijnt dat prettig te vinden. Dat dit een dure hobby is heb ik ondertussen al ervaren 🤐🤭
 

Bijlagen

  • 20201105_202110.jpg
    20201105_202110.jpg
    437.7 KB · Weergaven: 126
  • 20201105_202426.jpg
    20201105_202426.jpg
    267 KB · Weergaven: 123
Ik kon dit nergens vinden op het forum.. iemand een idee welke richting ik de uitstroming van mijn interne filter het beste op kan laten richten? Of maakt dit niet veel uit. Heb 'm nu schuin diagonaal naar beneden gezet. Alvast bedankt!
 
Drijfplantjes zijn bezorgd en heb ik gister toegevoegd. Ik heb gekozen voor de Salvinia natans en Limnobium laevigatum. Ik zag daarnaast tot mijn verbazing dat er een slakje zich gehuisvest heeft en ik denk dat hij het wel naar zijn zin heeft want hij gaat als een raket door mijn bak.

Ik ga nu de vierde week in van het indraaiproces, zodra het water is goedgekeurd bij de speciaalzaak, kan ik dan een vissoort toevoegen of dien ik echt vier weken te wachten?
 
Ik zou zelf een testset kopen (een hele koffer is onnodig voor een starter) zodat je zelf weet wat je doet en je niet afhankelijk bent van anderen, NO2, NH3/NH4 en NO3 zijn d ebelangrijkste, zou geen teststrips doen want die wijken meer dan 50% af.
Dat gezegd hebbende: pas als je geen NO2 (nietriet) meet kun je vissen toevoegen
 
Ik zou de testsets van sera afraden op basis van persoonlijke ervaringen. Nu gebruik ik de Colombo testkoffer. Soms kan een hele testkoffer trouwens goedkoper zijn dan allerlei belangrijke testers apart te kopen.
 
Ik kon dit nergens vinden op het forum.. iemand een idee welke richting ik de uitstroming van mijn interne filter het beste op kan laten richten? Of maakt dit niet veel uit. Heb 'm nu schuin diagonaal naar beneden gezet. Alvast bedankt!
Meestal de stroming zo zetten dat deze de hele bak beslaat. Persoonlijk heb ik de spraybar zo staan dat er lichte oppervlakte beweging is en de spray richting de lange zijde staat. Daar komt deze dan tegenaan en weerkaatst de rest van de bak in.
 
Zojuist de Colombo testkoffer gebruikt, kreeg de volgende resultaten:
GH 6
pH 7,5
KH 6
NO2 0,0 mg/l
NH3 0,0 mg/l
NO3 0,0 mg/l
PO4 0,0 mg/l

Zien jullie hierin nog opvallendheden?
 
of 4 visjes ofzo erin, je zit toch in de 4e week.
Daarna wel weer even een paar weken aankijken en rustig opbouwen.
Dagelijks verversen lijkt mij veels te veel, aangezien er geen vissen in je aquarium zitten die afval produceren.
 
Bedankt voor de reacties! Ik ga een paar visjes kopen en kijk het dan even aan.
 
niet teveel hoor, echt rustig beginnen.
Denk dat je nog wel een nitrietpiek kan krijgen omdat je de bak vrij klinisch heb laten indraaien.
De bacterieopbouw zal echt nog minimaal zijn in je bodem en filter, de bacteriën moeten ook eten hebben.
Gewoon goed je nitriet in de gaten houden en ff lekker verversen als hij oploopt.
 
Eerste bewoners zijn een feit! Twee ballon mollys aangeschaft, ze zijn erg nieuwsgierig en lijken het tot nu toe erg naar hun zin te hebben😃
Soms zie ik trouwens dat ze zand in hun mond zuigen en vervolgens weer uitspugen, is dit normaal gedrag?
 

Bijlagen

  • 20201124_162314.jpg
    20201124_162314.jpg
    514.1 KB · Weergaven: 109
Leuk ik zou het voor ff zo houden en je nitriet een beetje in de gaten houden.
De vissen gaan afval produceren en dat moet omgezet worden.
Daar heb je de bacteriën voor nodig maar zonder eten komen ze ook niet, gewoon lekker rustig opbouwen...
Denk persoonlijk ff wekelijks verversen en bij en te hoge nitriet waarde onmiddellijk verversen, al zal het wel loslopen met 2 visjes.
 
Ik begrijp er niets van maar het gaat niet goed. Ik test elke dag het water en krijg nog steeds dezelfde waardes. Heb sinds een aantal dagen geleden 6 corydoras juli erbij gedaan. Vandaag is er 1 gestorven, echt kloten gewoon. Zag al dat het niet goed ging want hij had rode kieuwen. Het enige dat ik niet zeker weet of wel goed is is het zuurstofgehalte. Ben gestopt met voeren en ververs nu dagelijks het water. Ben ik te snel gegaan? Wat kan ik nu nog meer doen?
 

Bijlagen

  • 20201201_112443.jpg
    20201201_112443.jpg
    277.6 KB · Weergaven: 95
Ik zie er nu ook eentje de hele tijd schuren langs objecten en heel vreemd gedrag vertonen. Ik heb ze bij de intratuin gekocht waarvan ik me nu bedenk dat er eentje in deze school al suf op de bodem lag zonder enig teken van leven. Deze heb ik uiteraard niet genomen. Ga nu vlug naar de winkel om een zuurstofsteen te kopen en een middel tegen stip.
 
Ik denk dat je beter eerst even een grote waterwissel kan doen, zomaar tegen stip behandelen als dat het niet is heeft geen zin en belast je de dieren alleen maar mee, hoe heb je de cory's overwent en heb je het water uit het zakje in de bak gedaan?
Een zuurstof steentje heeft ook niet direct nut, je kan beter de uitstroom van je filter wat hoger op het oppervlakte zetten.
 
Waarom een middel tegen stip? ze hebben geeneens stip, weggegooid geld en onnodig je bak belasten met medicatie die niet nodig is.

Als ze schuren kan dat betekenen dat je nitriet hebt, waarmee test je? (strips of druppeltests) want strips wijken meer dan 50% af waardoor je geen nitriet meet maar het wel aanwezig kan zijn
 
Ik denk dat je beter eerst even een grote waterwissel kan doen, zomaar tegen stip behandelen als dat het niet is heeft geen zin en belast je de dieren alleen maar mee, hoe heb je de cory's overwent en heb je het water uit het zakje in de bak gedaan?
Een zuurstof steentje heeft ook niet direct nut, je kan beter de uitstroom van je filter wat hoger op het oppervlakte zetten.
De zak van de winkel in het aquarium laten drijven en na een half uur een kopje aquarium water erin gedaan dit proces herhaald en na bijna 2 uur heb ik ze uit het zakje met een netje gehaald en erin gedaan. Er is geen water in het aquarium gekomen.

Pompje heb ik omhoog gericht, thx!
Waarom een middel tegen stip? ze hebben geeneens stip, weggegooid geld en onnodig je bak belasten met medicatie die niet nodig is.

Als ze schuren kan dat betekenen dat je nitriet hebt, waarmee test je? (strips of druppeltests) want strips wijken meer dan 50% af waardoor je geen nitriet meet maar het wel aanwezig kan zijn

Had de verschijnselen op gezocht op internet, vandaar. Oké dan laat ik het voor wat het is. Ik test met een druppeltest.

Ik denk dat er al iets met de vissen aan de hand was voordat ze bij mij kwamen. Dit is een foto die ik net heb gemaakt bij de winkel. Bedankt voor jullie snelle reacties!
 

Bijlagen

  • 20201201_121501.jpg
    20201201_121501.jpg
    248 KB · Weergaven: 105
  • 20201201_121525.jpg
    20201201_121525.jpg
    288 KB · Weergaven: 104
Als ik het zo zie op je foto uit je openingspost lijkt 1 vis bekrot te hebben want die heeft geen bekdraden en spitse snuit, schuren kan ook betekenen dat ze een parasiet onder de leden hebben, de vis van je laatste foto heeft ook geen bekdraden zo te zien.

Wat ik zou doen is je bak hiermee behandelen https://www.aquastorexl.nl/ektol-bac-plus-250-200ml.html (goede ervaringen mee) want ze zijn duidelijk ziek. Lees aandachtig de gebruiksaanwijzing door van dit middel want het is een bewerkelijk medicijn
 
Check! Haal t meteen
 
Het lijkt alsof de visjes het iets beter doen, ik heb niet meer gezien dat een visje ergens tegen aan schuurt dus dat is goed. Verder zag ik dat de medicatie die nu wordt toegediend eruit kan worden gefilterd door actieve kool. Nu schetst het mijn verbazing dat dit ingebouwd is in mijn interne filter. Ik heb netjes de handleiding gevolgd om dit filter te installeren maar zie nu in dat dit product de kuur én mogelijk het indraaiproces van het aquarium kan vertragen. Dit zou overeenkomen met mijn situatie aangezien ik steeds maar geen nitraat/nitriet/ammonium meet.

Ik ben voornemens om het actieve kool eruit te halen en dit te vervangen voor biologisch materiaal. De gehele opbouw wil ik meteen anders in elkaar steken zoals beschreven in dit topic: https://aquaforum.nl/threads/filter...super-intern-filter-54-l.168443/#post-2162696
 
Iets te vroeg gejuicht helaas.. het schuur gedrag is nu ook te zien bij de ballon mollys.
 
Met kool in je filter kun je de hele fles medicatie erin kiepen maar gaat het niet werken. De kool absorbeerd de meds.

Kool eruit halenb en even een grote verversing van meer dan 50% doen. Er is iets in je water wat de vissen irriteerd gezien het schuur gedrag. Dan opnieuw starten met de kuur. Als je bij de kuur op dagen moet doseren dan doe je voor je toevoeg wederom een verversing.

Let wel op gezien je een vrij nieuw aquarium heb en je kool eruit haal en meds toevoeg dat er water problemen kunnen komen. gewoon wat vaker wat grotere hoeveelheden verversen kan nooit kwaad. In het water zit vrijwel niets nuttigs.

Als de kuur is afgelopen ga je weer even over kool filteren. Om meds resten eruit te filteren.
 
Ik heb het kool eruit gehaald en ben na een flinke verversing weer begonnen aan de kuur en deze heb ik afgemaakt. Voor mijn gevoel ging het iets beter aangezien mijn molly weer aan de betere hand is. Ze is nog wel vrij mager maar schuurt niet meer tegen objecten aan. Ook zie ik geen witte ontlasting meer wat een tijdje aanwezig was. Bij de corydoras is het helaas nog hetzelfde gebleven, ik vermoed dat de bacterie zich al in een vergevorderd stadium bevind. Ik zie ze ook nauwelijks bewegen, ze eten ook niet.. vandaag is er weer eentje overleden, zie foto's. Wellicht zie ik nog iets over het hoofd?

In het water meet ik nog steeds geen ammonium en nitriet.
 

Bijlagen

  • 20201209_084148.jpg
    20201209_084148.jpg
    94 KB · Weergaven: 80
  • 20201209_084201.jpg
    20201209_084201.jpg
    89.1 KB · Weergaven: 87
Ik denk dat deze vis niet meer te genezen was en dat de bacterie te ver doorgedrongen is geweest, denk niet dat je wat over het hoofd ziet
 

Terug
Bovenaan